יומן פעילות - שוטף
הפרקליטות החליטה לא לפתוח בחקירה לחשד לזיופים כספיים של מפלגת העבודה בבבחירות כנסת הקודמת
14/12/2008

פרקליטות המדינה החליטה שלא לפתוח בחקירה לזיופים כספיים של מפלגת העבודה בכנסת הקודמת.
הבוקר התקבלה במשרדי תנועת אומ"ץ תשובתה של עו"ד אביה גליקסברג, עוזרת ראשית לפרקליט המדינה.

לחצו לצפיה במכתב התגובה
 
להלן מכתבו של אריה אבנרי, יו"ר הנהלת אומ"ץ, ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז מיום 11/06/2008 :
תנועת אומ"ץ פונה אליך בבקשה להורות למשטרה לחקור חשד כבד לכאורה, שעל פיו חלק מההוצאות שעליהן דיווחה בשעתו
המפלגה בסעיפי ההוצאות של מערכת הבחירות לכנסת , היו למעשה הוצאות של הפריימריז שניהל ח"כ  עמיר פרץ כאשר התמודד לתפקיד יו"ר מפלגת העבודה. הוצאות אלה שולמו מכספי מערכת הבחירות לכנסת בניגוד לחוק בהנחייתו האישית של מזכיר המפלגה ח"כ איתן כבל ששימש יו"ר מטה הבחירות ודווחו באופן כוזב כהוצאות בלעדיות של הבחירות לכנסת.
שיטת הזיוף והדיווח הכוזב לכאורה הייתה כדלקמן:
1. ספקים או פעילים מרכזיים בפריימריז של ח"כ עמיר פרץ, חלקם יפורט בהמשך, עבדו בחינם או בעבור מחירים נמוכים עד כדי גיחוך בפריימריז, ולמעשה במערכת הבחירות לכנסת "פוצו" באופן בלתי חוקי בתשלומים בהיקפים גדולים ובמחירים מופקעים.
להדגשת בעיתיות אותם ספקים יש לציין כי רובם לא אושרו על ידי ועדת ההתקשרויות (מכרזים) של מפלגת העבודה בשל חריגותם ומחיריהם המופקעים. חלקם אפילו לא הובאו לדיון על ידי יו"ר מטה הבחירות איתן כבל מנימוקים ברורים לנוכח נסיבות העסקתם.
2. יש לציין כי יו"ר הוועדה יוסי פורת, התפטר במהלך מערכת הבחירות כיוון שלא רצה להיות שותף לתהליכים אלו.
3. משרד מבקר המדינה בדק אמנם את הדו"ח הכספי שהגישה העבודה בגין מערכת הבחירות לכנסת, אבל לעניות דעתי בדיקתו לא הייתה יכולה לגלות ממצאים אלו. על פי חוק מימון מפלגות המבקר בודק את ההוצאות שדווחו ואת החשבונות בגין מערכת הבחירות, אך אינו בודק, או אינו יכול לבדוק, אם חלק מההוצאות נעשו בקמפיין קודם, או כל שיוך אחר( כל עוד הקבלות המוגשות לו וצילומי דוגמת עבודות שבוצעו נושאות את תאריך תקופת הבחירות המוכרת בחוק).  לדוגמא: אם ההוצאה על פוסטרים בפריימריז שלא שולמה באותה עת, אך דווחה כהוצאה בעת מערכת הבחירות בכנסת, לא ניתן לגלותה אלא אם כן, היא תיבדק ספציפית בדרך שתוצע בהמשך.
לפיכך קבע המבקר כי הדו"ח הכספי שהגישה העבודה תקין מאחר ואין זה מתפקידו ולא היה ביכולתו לשייך הוצאות מסוימות למערכה הקודמת של הפריימריז.  לדעת אומ"ץ רק חקירת משטרה תוכל לגלות זאת.
4. מנתונים שהגיעו לידינו להלן מפורטות רשימת הוצאות הכוזבות לכאורה:
א. עו"ד רונאל פישר שסייע בייעוץ משפטי , כנראה ללא תמורה או בעבור תמורה סמלית לפריימריז של עמיר פרץ , נשכר על ידי מטה הבחירות עבור תשלום של 40 אלף ₪+ מע"מ לחודש לצורך יעוץ משפטי ועריכת חוזי התקשרויות בבחירות של המפלגה, כולל התקשרויות מיוחדות עם ספקים חריגים. זאת בעת שלמפלגה היה יועץ משפטי בעל ניסיון במערכות בחירות, עו"ד אלדד יניב, אשר קיבל תשלום שוטף של כ- 18 אלף ₪ לחודש והיה יכול כבעבר לבצע עבודה זו. נראה לכאורה, כי עו"ד רונאל פישר, "פוצה" בגין עבודתו בפריימריז, מתוך כספי מערכת הבחירות וההוצאה שנרשמה בגינו בדו"ח הינה ברובה כוזבת ואינה שייכת למערכת הבחירות לכנסת.
ב.  חברת "פרודקטיב" בע"מ- הוקמה על ידי דני חורי ערב מערכת הבחירות לכנסת למטרה ספציפית של אספקת חומרי הפקה, פליירים, פוסטרים ושלטים בהיקפים כספיים גדולים מאד. דני חורי עבד בפריימריז של עמיר פרץ באמצעות חברת "היי סאן" וחברות אחרות ונתן שם שירותים דומים תמורת תשלומים זעומים ביותר.
ג. חברת אפקטיב- בבעלות שמואל כהן. כהן היה מנהל אגף התקשורת בהסתדרות בתקופת כהונתו של עמיר פרץ כמזכ"ל ההסתדרות ובמהלך הפריימריז שימש במקביל כמנהל הקמפיין. לאחר בחירתו של עמיר פרץ ליו"ר העבודה, ועם הקמת מטה הבחירות לכנסת נחתם הסכם עם חברת אפקטיב אשר בבעלות שמוליק כהן. מספר שבועות אחרי תחילת הקמפיין נאלץ מטה הבחירות להחליפו ( בשל פרסומים אישיים בעניינו) לא לפני ששולמו לו מאות אלפי שקלים תמורת זמן עבודה קצר מאד. קיים פה חשד לכאורה כי תשלום אותם מאות אלפי שקלים היה בתמורה לעבודתו של שמוליק כהן בפריימריז שהרי לא יעלה על הדעת שאדם שעבד מספר שבועות יקבל מאות אלפי שקלים. עולה חשד כי רישום ההוצאה של מאות אלפי שקלים שדווחה בדו"ח הכספי של העבודה למבקר המדינה היה דיווח כוזב מאחר ורוב התשלום היה "פיצוי" על עבודתו של שמוליק כהן כמנהל קמפיין הפריימריז של עמיר פרץ.
ד.  חברת  הפרסום של "מורדי גורן"- בבעלות מורדי עמר וגורן. היא למעשה חברת  הפרסום של ההסתדרות אשר עשה את הפריימריז של עמיר פרץ עבור תשלומים זעומים ביותר ולאחר מכן את קמפיין הבחירות לכנסת של מפלגת העבודה בהיקפי תשלום גדולים מאד. במסגרת מערכת הבחירות לכנסת הועבר לדוגמא סכום של 600 אלף ₪ מתקציב מטה העולים, כאחד התשלומים למשרד פרסום זה, ללא כל הצדקה בהשוואה להיקף הפעולות במטה העולים. מדובר בסכום ש"הוחבא" בתוך תקציב מטה העולים. לאור האמור לעיל עולה חשד כי תשלומים למשרד פרסום זה שנרשמו בדו"ח הכספי של מערכת הבחירות היו למעשה דווח כוזב ו "פיצוי" על עבודת המשרד בפריימריז והיו אמורים להיות מדווחים בדו"ח הכספי של הפריימריז של עמיר פרץ ולא בדיווח ההוצאות לבחירות לכנסת.
ה.  ליאור אבני- איש הסאונד ביצע את מרב עבודות הפקות האירועים בפריימריז של עמיר פרץ בעבור תשלומים זעומים ואחר כך בבחירות לכנסת בהיקפי תשלום גדולים ואף מופרזים אשר נרשמו כהוצאה של מערכת הבחירות למרות שחלקן היה "פיצוי" על התחייבויות כספיות של הפריימריז.
ו. יעקב איילון- איש המחשבים וחברת רוטן מחשבים- עשה את כל מחשוב הפריימריז של עמיר פרץ בעבור סכומים נמוכים יחסית והיה גם איש המחשבים של עם אחד. בתחילת מערכת הבחירות הורה פרדי כהן, גזבר מטה הבחירות ואיש סודו של עמיר פרץ , לשתף את יעקב איילון בעבודות המטה בהיקפים גדולים כמובן ללא אישור ועדת מכרזים. הנ"ל השכיר, מכר מחשבים למטה הבחירות במחירים מופרזים, חלק מהציוד אף סופק ישירות למשרד הפרסום של מורדי גורן. מתוך כך עולה חשד כבד כי מרבית ההוצאות שנרשמו בדוח הכספי כתשלומים לחברת רוטן בגין מערכת הבחירות היו כוזבות  ולמעשה תשלומים שהגיעו לו בגין עבודותיו בפריימריז.
ז. משה פרץ מנתיבות הפוקד הראשי של מטה הפריימריז של עמיר פרץ בנתיבות פקד מאות מצביעים כל זאת ללא תמורה. למחרת הפריימריז עם הקמת מטה הבחירות, קיבל בתמורה רכב צמוד ואף שכר ממטה הבחירות של מפלגת העבודה ללא ביצוע עבודה מיוחדת עבור תשלום זה.כמוהו "פוצו גם פעילים מרכזיים נוספים של עמיר פרץ
ח. חברת השמירה "שומר ישראל"- חברת השמירה של ההסתדרות. החברה אבטחה את הפריימריז של עמיר פרץ במחירים זעומים ו"פוצתה" בגדול במערכת הבחירות לכנסת כאשר בדו"ח הכספי של מערכת הבחירות מופיעה ההוצאה בגינם למרות שחלק גדול ממנה היה שייך לפריימריז.
ט. קבוצת צעירים בראשות אורי רמתי- הקבוצה הייתה מטה הצבע והשטח " בהתנדבות" של עמיר פרץ בפריימריז ולוותה אותו לאורך כל הקמפיין. מיד לאחר בחירת עמיר פרץ בתחילתה של מערכת הבחירות לכנסת, נתן פרדי כהן הוראה לתת להם רכב ושכר וקופות קטנות מנופחות במזומנים. זה התחיל בארבעה אנשים וצמח לקבוצה של כעשרים.מתוך כך עולה החשד כי מרבית ההוצאות שנרשמו בגינם היו "פיצוי"בגין עבודתם בפריימריז
כל הנ"ל נעשה בעצת ובהנחיית יו"ר מטה הבחירות חבר הכנסת איתן כבל שהיה הסמכות העליונה  לאישור ההוצאות הכספיות ופרדי כהן גזבר מטה הבחירות. מאחר ושני הדו"חות הכספיים, האחד של עמיר פרץ בפריימריז על קבלותיו, והשני הדו"ח הכספי של העבודה בגין מערכת הבחירות לכנסת על קבלותיה, הוגשו ונמצאות בידי משרד מבקר המדינה .
עלינו לציין כי דו"ח מפלגת "עם אחד"(מפלגתו הקודמת של ח"כ עמיר פרץ) דו"ח הפריימריז ודו"ח הכספי של העבודה בגין מערכת הבחירות האחרונה לכנסת, נערכו על ידי פרדי כהן, גזבר מטה הבחירות לכנסת ששימש קודם לכן  גזבר הפריימריז של ח"כ עמיר פרץ וכיהן גם כגזבר מפלגת "עם אחד" וע"י כך גדל מרחב התמרון שלו ביחס להוצאות.
ראוי לציין כי בעלי התפקידים הקבועים של המפלגה, שהיו אמורים לטפל בנושאים המשפטיים והכספיים של הבחירות לכנסת , נוטרלו על ידי יו"ר המפלגה דאז, עמיר פרץ ומזכ"ל המפלגה ח"כ איתן כבל ובמקומם מונו בעלי תפקידים אשר היו חלק מהשיטה למשל: פרדי כהן ורונאל פישר. לכן, לבעלי התפקידים הקבועים במפלגה לא הייתה נגישות לנתונים ולא הייתה ביכולתם להתריע בפני המבקר בזמן אמת על הדיווח הכוזב שנעשה שלא כדין.
לסיכום, נראה לנו כי חקירה יסודית של תלונת אומ"ץ תשפוך אור חדש על הדוח הכוזב לכאורה שהוגש ועל סדרה של עבירות פליליות לכאורה הכוללות ,הונאה,רישום כוזב במסמכי תאגיד,הפרת אמונים ,פעילות בניגוד לחוק מימון מפלגות וכיו"ב, אשר בוצעו ע"י מפלגת העבודה וע"י ח"כ איתן כבל מזכ"ל העבודה ויו"ר מטה הבחירות וע"י ח"כ עמיר פרץ,יו"ר העבודה לשעבר.


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.