יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ מבקשת בדיקתו והתייחסותו של מבקר המדינה השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס לנושא שקום מערך הכיבוי ומערך הכיבוי האוירי החדש ופרסום ממצאיו והמלצותיו בהקדם האפשרי
30/06/2011

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה כותב נתן להב הממונה על הפרוייקטים:
1. בהמשך לפנייתנו למבקר מיום 18.5.2011 (סימוכין 2011-291 ), ופגישת יו"ר הנהלת אומ"ץ עם בכירי משרד המבקר מהשבוע שעבר, ובעקבות מידע נוסף שהגיע לאומ"ץ ממקורות מקצועיים אמינים, אנו מבקשים ממשרד המבקר לבדוק את האספקטים החמורים הקשורים לשיקום מערך כיבוי האש במדינה, בדגש יתר להתנהלות הנראית לכאורה שערורייתית וגובלת ברשלנות וחוסר אחריות ברמה הלאומית בדרגים בכירים במערכות השלטוניות במדינה.
2. ממידע שהגיע לתנועת אומ"ץ מגורמים מקצועיים אמינים הקשורים לענף, ושבחלקו נתמך גם בדו"ח שהוצא על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת מיום 20 ביוני 2011, עולה תמונת מצב עגומה של הליך תזזיתי בלתי שקול ,לא יסודי ולא מקצועי במידה הנדרשת, במיוחד כשמדובר בתחום של ביטחון לאומי וחיי אדם ובעל השלכות לעשרות רבות של שנים, שתוצאתו שנקנתה בממון ציבורי רב, הרבה מעבר למה שצריך ואפשר היה לשלם ,אלמלא ההליך ההיסטרי, כשבפועל מתברר שהציוד אף אינו מתאים לפחות בחלקו הלא מבוטל, לייעודו הספציפי למערך הכיבוי בתנאי המדינה, ואינו נותן מענה ראוי למכלול האיומים והתרחישים שמציבה הזירה.
3. על פי המידע שהגיע לאומ"ץ עולה לכאורה כי תנאי המכרז נעשו בכבילת דעת מראש, בכדי להבטיח את הזוכים במכרז, ופסילה של מי שאין מעוניינים בו במערכת הביטחון, וקיים חשד לכאורה ששיקולים של העדפת מקורבים עמדו מאחרי ההחלטה.
4. שעטנז מערך ההפעלה המשלב בתפירה גסה דרגים צבאיים ואזרחיים, תקנים ונורמות בדיסציפלינות שונות בצורה קוטבית, המזמין תקלות, אי בהירויות, וחלילה אסונות, בשל כשל תכנון ארגוני מובנה, במין מגדל בבל שלא חשבו בו מראש על כל הפרטים, ונותרו בו יותר קצוות פתוחים, מאשר סדר ונוהלי עבודה יעילים מוסדרים ומתואמים.
5. על פי המידע שהגיע לאומ"ץ, הזמנת שני המטוסים האמפיביים "שואבי המים", נעשתה בניגוד לחוות דעת של גורמים מקצועיים, שהזהירו מכך שהמטוסים שנרכשו אינם מתאימים לעבודה בתנאי הארץ, שכן הם אינם מסוגלים לשאוב מים ממאגר בו הגלים גבוהים מ 30 ס"מ, וידוע היה למקבלי ההחלטות כי גם הים התיכון וגם הכנרת, לא היו מוכנים להתחייב להתאים את עצמם למגבלות המטוסים הספציפיים האלה, שהמערכת התעקשה לרכוש, ואשר מגבלה זו הייתה ידועה טרם הרכישה.
6. על פי הידוע לאומ"ץ עלות הסבתם הנדרשת של המטוסים האמפיביים, בכדי שניתן יהיה להפעילם בתנאי הארץ הינה מיליון דולר לכל מטוס!, וזאת מעבר לעלות הגבוהה ממילא למטוס יעודי זה שהינה גבוהה ב-  מיליון דולר מעל מחיר מטוס הכיבוי האחר שנבחר.
7. על פי אותו המידע בטיחותם ויציבותם של המטוסים שנרכשו ה AIR TRACTOR נחותה במידה לא מועטה, מאלטרנטיבות אחרות הקיימות בשוק.
8. כמוכן, נראה כי כלל לא נשקלו ואף התעלמו מאלטרנטיבות אחרות כמו ערכות ה     MAFFS, להתקנה על הרקולס "קרנף", מטוסים אחרים, רכישה של מטוסים משומשים עם מספר שעות זעום, במחיר זול משמעותית,(TRUSH) וברמת בטיחות ויציבות העולה על אלה שנרכשו.
9. בנוסף נראה כי אף לא היתה התעמקות בצורך לגוון את אמצעי הכיבוי המוטסים בכדי לייעל את המערך ולאפשר כבוי בהטלה אנכית (מסוקים), שילוב אמצעי כיבוי שיאפשרו כיבוי אחרי חשיכה, ועוד שורה של אמצעים המשמשים מערכי כיבוי מתקדמים בעולם, שיחס העלות תועלת, הינו חיובי לאין שיעור ,על פני הגישה המקובעת והחד מימדית שנלקחה, בהתבססות על דגם אחד של מטוס.
10. המשך לגישת הזבנג וגמרנו, האילתור וחוסר החשיבה באים לידי ביטוי, בגיוס והכשרת הצוותים, כאשר על מקורותיה של אומ"ץ, גויס בשלב ראשון טייס שפוטר בשל סיבות של חוסר התאמה חמור מחברה העוסקת בריסוס אווירי, ולאור המצוקה של זמינות טייסים ישראלים (מי אמר שאסור לייבא מוכשרים מהניכר ?) הוא גויס מחדש, אך ורק למשימת טייסת הכיבוי, ותוך פרק זמן קצר של הכשרה, הספיק טייס זה על פי מקורותיה של אומ"ץ להשבית מנוע של מטוס חדש שנרכש, ומטוס אחד בעקבות כך מקורקע, וכמובן שטייס זה, שלפי הדברים היה שור מועד מלכתחילה, פוטר.
11. ואם בכך לא די, על פי הנתונים שנמסרו לאומ"ץ, גויסו להצלת המולדת שני טייסים גימלאים לאחר שלא טסו במשך למעה מ 40 שנה, בגילאים של מעל 70 שנה....וכן הלאה.
12. כל האמור בפנייתנו הזו, כמו גם הקודמת, וזאת לאור פניות מידעים ופרסומים שונים בהקשר,ממלאים אותנו בדאגה רבה, לגבי טיב הליכי קבלת ההחלטות של גורמי השלטון במדינה, יכולתם וכוונתם של מקבלי ההחלטות במדינה, לפעול בצורה מיטבית לביטחונם ולשלומם של תושבי המדינה, ועלה חשש וחשד כנים, שמא בפועל הפכנו ללא הצהרה, אך בכוונת מכונן, למדינת עולם שלישי, בה החלטות השליטים באות רק מתוך דאגה להנצחת שלטונם, והתעשרותם האישית ושל מקורביהם, וגם לא מן הנמנע כי התנהלותם גם במקרה שלפנינו, יסודה בחטא וסופה אסון.
13. אומ"ץ מבקשת בדיקתו והתייחסותו של המבקר לנושאים שהועלו, ופרסום ממצאיו והמלצותיו בהקדם האפשרי, ותשמח לעמוד לרשות משרד המבקר ככל שיידרש.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.