יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ מבקשת לפעול בדרך של טיפול שורש בנושא עושק הצרכנים בישראל על ידי רשתות השווק
23/06/2011

בפניה של תנועת אומ"ץ אל שר התמ"ת, שר האוצר והממונה על ההגבלים העסקיים כותבת אראלה גולן יו"ר שלוחת אומ"ץ חברתי:
1. על רקע "מהומת הקוטג'" שהפתיעה לכאורה את המדינה, ומתוך חשש כי ייעשה ניסיון להסיח את דעת הציבור, ולהתמקד במוצר אחד או בתחום מוצרים מוגבל, במקום להתעמק לחקור תופעה חמורה ורחבה, המשליכה על כלל תושבי מדינת ישראל, ומקיפה כמעט את כל מוצרי המזון, הנמכרים ברשתות השיווק במדינת ישראל, מצאה תנועת אומ"ץ לנכון לפנות אליכם בדרישה לחקור לנתח ולפעול באופן נחרץ, לשחרור אזרחי מדינת ישראל, להוציא דיירי מגדלי אקירוב ודומיהם, ממלתעותיהן של רשתות השיווק למדרגיהם השונים, העושים יד אחת במעשה עושק שאין לו אח ורע בעולם.
2. בעיית פער המחירים של מוצרי המזון ברשתות השיווק בישראל לבין אלה הנהוגים במדינות אירופה, אינה מתמקדת רק בקוטג' ובמוצרי החלב, היא מתפרסת לאורך ולרוחב סל המזון ,ובפער אחוזים שאינו מתיישב , ולא יכול להיות מוסבר על ידי כל היגיון כלכלי, אלא אך ורק על ידי תאוות בצע וחמדנות שלא יודעת שובע, אין לה גבולות או מגבלות מוסריות, ומהעולה מהתמונה שתובא בפניכם, אין מנוס מהמסקנה כי יש כאן שוד ברשות.
3. כבר לפני כ 5 שנים בשנת 2006 , פנה חבר הנהלת אומ"ץ לכל חברי ועדות הכלכלה והרווחה,(עותק המכתב והתימוכין מצ"ב) , בהם חברי כנסת נכבדים שהתיימרו לייצג את החברה והרווחה בישראל :ח"כ יחימוביץ', ח"כ ברוורמן,ח"כ אזולאי, ח"כ חיים כ"ץ ועוד , אף אחד לא נפקד,הציג בפניהם פערי מחירים בין רשתות שיווק בארץ ובספרד, של חלב עמיד:48%, דגני בוקר עד 117%,ביצים טריות 67% שמן תירס וחמניות 76-162% , ועוד שורה שלמה, וביקש כי הדבר ייחקר ויינקטו הצעדים הנדרשים ברמה המערכתית, ומיותר לציין שכל חברי הכנסת אליהם הופנתה הפנייה, לא עשו מאומה לאורך כל התקופה ואף לא התייחסו כלל לפניה.
4. גלגול העיניים היום, וגניחות ההפתעה על "תגלית הקוטג'", אינם אלא צביעות מתחסדת, שכן הנתונים אינם סוד, ובוודאי לא למי שאמון על משק המדינה, אך כמו בתחומים אחרים במדינתנו גם בתחום זה, הריכוזיות, קבוצות הלחץ, הקרטלים והמונופולים הסמויים, המסתייעים במשת"פים בתוך מוסדות השלטון, מאפשרים קיום מצב אבסורדי, הזועק לשמיים בעוולותו.
5. בדיקה מדגמית של המצב היום 21 ביוני 2011 , בהשוואה בין מחירי שופרסל ישיר, לבין מחירי רשת TESCO הבריטית, שיוסדה על ידי משפחת כהן בשנת 1919 ,לגבי מוצרי מדף (לא כולל מבצעים), מאוששת את פערי המחירים שהוצגו כבר בשנת 2006 , ורק לדוגמא (טבלה מפורטת מצ"ב):
חלב עמיד UHT -112% , גבינה צהובה 71% ,בירה קרלסברג (פחית 0.5 ליטר )121%,שמן זית כתית מעולה- 175-277% , שמן חמניות (מותג עצמי)- 47% , שמן תירס MAZOLA  96%,מוצרי פסטה עד 71%, דגני בוקר KELLOGS  116%, מזון תינוקות (סימילאק או דומה ) 69-71% ,מזון תינוקות (גרבר או דומה) 103%,משקה סויה ALPRO 178% ,בשר בקר טרי -89-134% , ועוד.
6. מבלי להתיימר להצגת סקר שוק מקיף וניתוח מדעי, התמונה הניבטת מולנו מציגה פערים בלתי מתקבלים על הדעת, ונטל בלתי נתפס על כתפי הצרכן הישראלי, תמונה הזועקת להתערבות ממשלתית ברמה המערכתית, להפסקה מיידית של העושק, החורג מכל פרופורציה, מה גם שפערי השכר בין ישראל למדינות השוק רק מעצימים את מצוקתו של הצרכן הישראלי.
7. אומ"ץ סבורה כי הבעיה אינה נעוצה בתחום מוצרים מוגבל,או במקטע שוק אחד, אלא בעיה מערכתית, הדורשת התייחסות  וניתוח רב תחומי , ופיתרון כולל, לרבות שינוי מדיניות אמיץ, לעניות דעתנו פיקוח על המחירים אינו יכול לשמש כלי לאורך זמן בכלכלה מודרנית, להיפך רק שבירת המונופולים, הסרת כל החסמים המגזרים, ביטול מכסי מגן שחרור המשק ליבוא חופשי, והכנסת שחקנים בינלאומיים בתחום רשתות השיווק דוגמת TESCO , CARFOUR, שעם עוצמותיהם הכלכליים ויכולתם להציע מגוון רחב של מוצרים, הכל ביחד עם חקיקה ואכיפה כנגד מפירי חוקי ותקנות ההגבלים העסקיים, יביאו לפתיחת תחרות אמיתית, ולשיפור ברווחתם של תושבי מדינת ישראל הנאנקים תחת העושק המתמשך.
8. תנועת אומ"ץ מבקשת מכם לפעול בדרך של טיפול שורש בבעיה זו היסודית המקיפה והתקיפה, ללא דיחוי וללא משוא פנים, מתוקף אחריותכם ומחויבותכם כלפי כלל תושבי מדינת ישראל.
לוטה: עותק פנייה לחברי הכנסת מ 2006 ,  טבלת השוואה 21.6.2011
העתק:
מבקר המדינה – כב' השופט(בדימוס) מיכה לינדנשטראוס
ראש הממשלה- מר בנימין נתניהו
שר הרווחה והשירותים החברתיים- מר משה כחלון
הממונה על ההגבלים העסקיים- פרופ' דיויד גילה
שרת החקלאות- הגב' אורית נוקד
חברי ועדת הכלכלה בכנסת
חברי ועדת העבודה הרווחה והבריאות בכנסת
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.