יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ פנתה למבקר המדינה בדרישה לערוך בדיקה חוזרת בקופת חולים מאוחדת בעקבות ממצאים חדשים שהגיעו אליה הקשורים בהתנהלותו של היו"ר הנוכחי הרב אברהם בויאר המשמש גם כממלא מקום המנכ"ל
19/06/2011

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה כותבת אראלה גולן יו"ר שלוחת אומ"ץ חברתי:
ב-1 ביולי 2011, אמור להיכנס לתפקידו המנכ"ל החדש של קופת חולים "מאוחדת" שנבחר בידי ועדת איתור וכל סמכויות הניהול של הקופה יועברו לידיו לאחר שהוחזקו במשך כחצי שנה בידי היו"ר הרב ירחמיאל  בויאר.
עם תום שלב המעבר, בעקבות הדו"ח החמור שפרסם משרד מבקר המדינה על התנהלות הקופה, הגיע הזמן להפסיק את כהונתו של הרב בויאר ובכך להשלים עד תום את  ההמלצות  בדו"ח.
בהקשר לכך נאמר במפורש בדו"ח: "הפעילות הלא תקינה של הקופה (מאוחדת) נמשכה שנים והיא תוצאה של מחדל ניהולי מתמשך הן של מנהליה והן של גורמי הפיקוח והבקרה בקופה ובהם יו"ר הדירקטוריון, יו"ר ועדת הביקורת (של הדירקטוריון) חברי ועדת הביקורת, מבקר הפנים והיועצים המשפטיים של הקופה, שלא פעלו נחרצות לעקור מן השורש את אי הסדרים ואף נתנו יד להתמשכותם..." 
"התמונה המצטיירת מממצאי הביקורת הנוגעים לתפקודה של הקופה במשך שנים לא מעטות, מצביעה על תרבות ארגונית קלוקלת ועל חריגות חמורות מאד מכללי מינהל תקין וליקויים המעוררים חשש לזילות כספי ציבור ובמקרים מסוימים אף לחשש לפגיעה בטוהר המידות. חריגות וליקויים אלה התאפשרו בשל כשל ניהולי מתמשך של כלל מערכי הקופה – המוסדות המפקחים ודרגי הניהול הבכירים.
"מחדלי הניהול והבקרה החמורים והמתמשכים מעוררים את השאלה האם מנהלים וחברי מוסדות מפקחים שכשלו כשל חמור במיוחד ראויים להמשיך בתפקידם... מן הראוי כי הניצבים בראש הפירמידה יקבלו עליהם את האחריות למעשיהם ... ומן הבחינה הציבורית – אל להם להיאחז בקרנות המזבח"...
מאז פרסום הדו"ח נודעו לאומ"ץ עובדות נוספות על טובות הנאה חריגות ואסורות לכאורה שמקבל הרב בויאר במשך שנים מ"מאוחדת" ועל שלל עבודותיו הנוספות שלא מטעם הקופה ,למרות שהרב ירחמיאל בויאר נוהג לומר כי הוא יו"ר הקופה בהתנדבות.
 להלן רשימת כל הנושאים "ההתנדבותיים" של הרב:
1. מאז מונה לתפקיד היו"ר לפני מספר שנים העמידה הקופה לשימושו הפרטי והבלעדי של הרב בויאר מכונית טויוטה  חדשה  שעולה רבע מיליון ₪, כאשר כל ההוצאות של הרישוי, הביטוח, הדלק (ללא הגבלה), התיקונים הם על חשבון הקופה.
2. למכונית הצמודה מתלווה נהג צמוד, עובד הקופה, המקבל משכורת בשיעור של כ-10 אלף ₪ בחודש.
3. כיוון שהנהג מסיע את הרב ואת בני משפחתו גם לאירועים פרטיים ולמקומות עבודתו השונים – מקבל הנהג עוד כמה אלפי ₪ בחודש עבור שעות נוספות.
4. לקופה יש חברה-בת בשם יאלון (רשת בתי אבות). מזה שנים הרב משמש יו"ר החברה  ומקבל תמורת התפקיד שאין בו כל עיסוק מעשי שכר של 25,000 ₪ בחודש. בנוסף לכך משלמים לו עבור השתתפות בישיבות.
5. עיסוקו העיקרי של הרב בויאר – מחוץ לקופה - הוא ניהול מדרשה לבנות בבאר יעקב. במקום עבודה זה מקבל הרב משכורת ותנאים סוציאליים. הנהג של הקופה מביא אותו כל יום מבני ברק לבאר יעקב ומחזיר אותו לבני ברק.
6. ברשותו של הרב  בויאר מצוי מכשיר סלולארי של הקופה והוא מדבר בו ללא הגבלה לכל עיסוקיו – כולל שיחות למוסדות שונים בחו"ל שמהם מקבל הרב תרומות לעיסוקיו השונים -  כמובן על חשבון הקופה. עלות השיחות במכשיר הסלולארי מגיעה לאלפי שקלים בחודש.
7. על פי המידע הפנימי שנמסר לנו מקבל הרב בדרך קבע גם תרופות בחינם עבור משפחתו המורחבת.
8. הרב בויאר שהיה בעבר ראש עירית בני ברק עד שמונתה לעיר ועדה קרואה, משמש  גם חבר בדירקטוריון של בית החולים "מעיני הישועה" בבני ברק. גם ב"מעיני הישועה" הוא מקבל תשלום עבור השתתפותו בישיבות וגם לכאן מסיע  אותו הנהג של הקופה, על חשבון הקופה.  
9. הרב בויאר מכהן גם כרב של התעשייה האווירית, תמורת תשלום כמובן, בהיקף של כ-10,000 ₪ בחודש. גם להופעותיו השבועיות בתעשייה האווירית (הוא נותן שעור) מסיע אותו הנהג הצמוד, על חשבון הקופה כמובן.
10. הרב בויאר  מכהן כיו"ר מועצת חברה קדישא תל אביב, לדבריו - ללא תשלום.
נראה לנו כי בנוסף לבדיקות שכבר נעשו ראוי שמשרד מבקר המדינה ימשיך לבדוק  גם את הנושאים המפורטים לעיל .
אומ"ץ סבורה שהגיע המועד הנכון  לשחרר לאלתר  את הרב בויאר מתפקידו מקופתה של "מאוחדת" ולבחור לבחור יו"ר דירקטוריון חדש וחברי דירקטוריון חדשים נציגים מוסמכים ומקצוענים של משרד האוצר ומשרד הבריאות.  על מנת לאפשר להנהלה החדשה של הקופה לנהל את ענייניה בדרך הישר.
מן הדין שמשרד מבקר המדינה ינחה את הנהלת משרד הבריאות לפעול מיידית להפסקת פעילותו של הדירקטוריון הקיים ובחירת דירקטוריון חדש שימלא את תפקידו כראוי ועל פי החוק.                                                              


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.