יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ פנתה למבקר המדינה לבדוק מחדלי בטיחות הגז
19/06/2011

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה כותב נתן להב הממונה על הפרוייקטים:
1. בצל האסון הנורא של פיצוץ מיכלי הגז בנתניה, שגבה קורבנות בנפש, פצועים והותיר עשרות רבות של משפחות ללא קורת גג, שלא לדבר על נזקי רכוש רבים, תנועת אומ"ץ פונה למבקר לחקור רשלנות פושעת לכאורה ומחדל מתמשך של משרד התשתיות, בטיפולו בנושא סיכון בטיחותי מהשורה הראשונה הטמון בנושא מיכלי הגז לבישול (LPG ), החל מתקינתם, הובלתם,התקנתם, מיגונם, אחזקתם ופיקוח ואכיפת התקנות וההוראות המחייבות.
2. כפי שפורסם, ולא אחת, משרד התשתיות מעכב כבר 6 שנים החלתם של תקני הבטיחות האירופיים לשימוש במיכלי הגז, וזאת תוך כניעה לתכתיבי חברות הגז ודאגה לאינטרסים הכלכליים של מונופול בפועל, השולט שלטון ללא מיצרים בשוק, בו למעשה גם אין תחרות ממשית, כל זאת תוך הפקרת האינטרס הציבורי, וחמור מכך הפקרת ביטחונם ובריאותם של תושבי מדינת ישראל.
3. משרד התשתיות התעלם מההתראות שהיו בעקבות שני פיצוצי מיכלי הגז בחודש פברואר האחרון בבת ים ובחדרה, לא שעה לאזהרות מומחים,מפי גורמים בכירים העוסקים בסוגיית בטיחות בלוני הגז הביתיים הטוענים כי רשלנות של מקבלי ההחלטות בנושא הגז, בהם משרד התשתיות ומכון התקנים, תגרום למקרים רבים שבהם פגיעה מינורית בבלוני גז הסמוכים למרבית בנייני המגורים, בתי הספר ובתי החולים ברחבי הארץ- תביא לפיצוץ הבלונים ולפגיעה בחיי אדם.
4. ואמנם, ובאופן מאד לא מפתיע, גם כאן חוק מרפי לא איכזב, והתעלמות משרד התשתיות והשר העומד בראשו, עוזי לנדאו, גם מההתראות האחרונות שניתנו לו בחודש פברואר האחרון, הזמינו את האסון הנוכחי בנתניה, ואת הקורבנות שדמם הוא על ראש האחראים להזנחה ולרשלנות.
5. משך למעלה מ 6 שנים מתנהל לו הליך התשה מייגע של יישום רפורמה מקיפה בתחום בלוני הגז, על פי תקני הבטיחות הנהוגים באירופה, כשעל ההליך הרדום והרשלני הזה אמונה ועדת תקינה המורכבת ממכון התקנים הישראלי,משרד התשתיות, ושחקני המפתח בוועדה הם נציגי חברות הגז הגדולות, שעל פי מה שנראה "מצליחים" די יפה לאורך שנים להימנע מיישומה של רפורמה כלשהי והחלתם של תקנים בינלאומיים המקובלים בעולם הנאור.
6. במקום לשאוף להיות חלק מהעולם הנאור, ולאמץ תקנים בינלאומיים מחייבים, בוחרים באופן מסוכן וחסר אחריות לאומית המוסדות השלטוניים, תוך כניעה לתכתיבי גופי לחץ אינטרסנטיים, ולא רק בתחום זה, להנציח את עיקרון ההתבדלות, של" עם לבדד ישכון", ולהמציא כל פעם את הגלגל מחדש, ולתקן תקנים "ייחודיים" התפורים לרצונם ולאינטרסים של בעלי עניין , תוך פגיעה מודעת וסיכון בלתי מתחשב בתושבי המדינה, תרבות זו אם נשארה בעולם ניתן למצאה אולי רק בעולם השלישי, ואין לה מקום בעידן המודרני, זה יקר מדי ומסוכן מדי למשק, במיוחד כשמדובר במדינה קטנה עתירת סכנות ביטחוניות ומורכבת כשלנו.
7. תנועת אומ"ץ קוראת למבקר המדינה לחקור בדחיפות את הרשלנות והמחדלים המתמשכים בתפקוד משרד התשתיות,להסיק ולפרסם מסקנותיו והמלצותיו המקיפות.

הקלק כאן לעיון בתשובת משרד מבקר המדינה

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.