יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ פנתה למבקר המדינה בבקשה לבדוק מחדלים של אישי ציבור ושל משרדים ממשלתיים בדרכי הפקוח בענייני הסחר הבינלאומי של האחים עופר.
29/05/2011

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה כותב נתן להב ממונה על הפרוייקטים:
1. מפרסומים שונים שהחלו עם הודעתה של מחלקת המדינה של ארצות הברית, והמשיכו במידע נוסף שפורסם בהרחבה בתקשורת ,באינטרנט וגם ברשתות חברתיות, עולה לכאורה תמונה מדאיגה שעל פיה חברות בבעלות האחים עופר ,ולא רק הן, קיימו לכאורה, לאורך זמן, סחר עם איראן, דבר המנוגד לכאורה לסנקציות הבינלאומיות כנגד איראן, וכמוכן להוראות החוק הישראלי, והתקנות הנוגעות לסחר עם מדינת אויב.
2. מאחר שקבוצת האחים עופר הינה בעלת שליטה בשורה של חברות הסמוכות על שולחן המדינה,בקבלת זיכיונות והטבות שונות, וחולשת על נתח נכבד של הפעילות הכלכלית של המדינה בתחומים שונים, הרי שכל פגיעה בין באופן ישיר או במשורשר, בפעילותן בתחומי הסחר הבינלאומי ברחבי העולם, עקב התנהלות בלתי תקינה לכאורה כפי שפורסמה , יכולה להוות איום חמור על  יציבותה ואיתנותה של כלכלת המדינה ושרידותה.
3. לאור האמור, חובה עלינו לוודא כי נכסיה האסטרטגיים של המדינה מופקדים בידי גורמים אמינים, שיקפידו על שמירת החוק, ולא יסכנו את האינטרסים של המדינה על מזבח תאוות הבצע.
4. הפרסומים והמידע בהקשר הרחב יותר של סחר עם איראן, וחלקו בא מכתבים העוסקים בביטחון ומודיעין, מדבר על מעל 200 חברות העוסקות לכאורה, באופן פעיל  לאורך זמן,בסחר עם איראן תוך התעלמות מהחוק מהתקנות , במגוון תחומים, באופן שיש בו כדי לסייע לכלכלתה ובטחונה של הגדולה באויבות המדינה.
5. לא עולה על הדעת כי פעילות סחר סיטונית, עם מדינה עוינת נעלמה מעיניהם של הרשויות הנוגעות בדבר,  עולה חשש כי מי שמופקד על כך מטעם המדינה, בחר להסיט מבט, מטעמים הטעונים בדיקה אך גם אם פעילות כזו מתאפשרת כתוצאה מכישלונם האובייקטיבי של אותם גורמים, בין אם מדובר ברשלנות גרידא או כל סיבה אחרת, יש בכך משום אות ותמרור אזהרה, שראוי להציבו בפני האחראים, ובהם שרי הממשלה הנוגעים בדבר, בכדי שיינקטו הצעדים למניעת הישנותם.
גם התחמקותם של חברי כנסת משפיעים בקואליציה, וחברי ממשלה מהידרשות לנושא החמור, בטרם הוא תופס מימדים, מעלים חששות כבדים לגבי הקשרים של הון שלטון, עננה שרק הולכת ומתקדרת עם השנים.
6. תנועת אומ"ץ מבקשת כי משרד מבקר המדינה יבדוק את נושא הסחר עם מדינות אויב במלוא רוחב היריעה ובמקביל גם את האישומים לכאורה של הממשל האמריקאי כלפי החברות בבעלות האחים עופר, כמו כן יש לבדוק  באם חברות אחרות בין בבעלות האחים עופר בארץ ובחו"ל, ובין חברות אחרות סחרו באופן ישיר או עקיף באמצעות חברות קש עם מדינות אויב ובראשן איראן, כולל חשד כי חלק מהמוצרים הנמכרים לאיראן, יש בהם כדי לסייע להתעצמותה הצבאית באופן ישיר או עקיף.
7. כמוכן מבקשת אומ"ץ, כי תיבדק פעילותן ותפקודן של כל הרשויות העוסקות בכך, ומתפקידן, לחקור לפקח למנוע ולסכל כל פעילות של סחר וסיוע לאויב, מידן ידיעתן את מהות והיקף הפעילויות בקשר עם מדינות אויב, הנוהלים הקיימים והאכיפה בפועל ככל שהיא מתקיימת בהקשר.
8. אנו מבקשים את התייחסותך וטיפולך בתופעה חמורה זו, המהווה לדעתנו, לא רק כשל מוסרי וערכי שפשה בחברה הישראלית, אלא גם פגיעה קשה לדימויה של החברה והמדינה, וסיכון חמור לאיתנותה ואף לקיומה.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.