יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ דורשת להדיח את יו"ר קופת חולים מאוחדת לאלתר
08/05/2011

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל ד"ר גמזו מנכ"ל משרד הבריאות כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
לאחר עבודה רבת שנים ויסודית המליץ מבקר המדינה לטהר את השחיתות בהנהלת קופת חולים מאוחדת. בעקבות הדו"ח שפורסם על הקופה – ובעקבות הלחץ הכבד מצידך - התפטר המנכ"ל והופסקה עבודתם של מספר בכירים. יחד עם זאת, על פי הממצאים החמורים וההמלצות החד משמעיות,  המלאכה לא תמה, ועל כן חשוב ביותר להשלים את מלאכת הטיהור של צמרת הקופה כדי לאפשר לה לצאת לדרך חדשה וראויה. עתה, לאחר שהדירקטוריון מילא את תפקידו ובחר במנכ"ל חדש לקופה, הצעד הבא הנדרש הוא להדיח את יו"ר הקופה הרב ירחמיאל בויאר ואת כל הדירקטוריון שעל פי הגדרות מבקר המדינה כשל במילוי תפקידו כישלון חרוץ.
רק כדי לרענן את הזיכרון, אלה עיקרי הדברים החמורים שנכתבו בדו"ח המבקר על מאוחדת: 
"הפעילות הלא תקינה של הקופה (מאוחדת) נמשכה שנים והיא תוצאה של מחדל ניהולי מתמשך הן של מנהליה והן של גורמי הפיקוח והבקרה בקופה ובהם יו"ר הדירקטוריון, יו"ר ועדת הביקורת (של הדירקטוריון) חברי ועדת הביקורת, מבקר הפנים והיועצים המשפטיים של הקופה, שלא פעלו נחרצות לעקור מן השורש את אי הסדרים ואף נתנו יד להתמשכותם..." 
"התמונה המצטיירת מממצאי הביקורת הנוגעים לתפקודה של הקופה במשך שנים לא מעטות מצביעה על תרבות ארגונית קלוקלת ועל חריגות חמורות מאד מכללי מינהל תקין וליקויים המעוררים חשש לזילות כספי ציבור ובמקרים מסוימים אף לחשש לפגיעה בטוהר המידות. חריגות וליקויים אלה התאפשרו בשל כשל ניהולי מתמשך של כלל מערכי הקופה – המוסדות המפקחים ודרגי הניהול הבכירים.
"מחדלי הניהול והבקרה החמורים והמתמשכים מעוררים את השאלה האם מנהלים וחברי מוסדות מפקחים שכשלו כשל חמור במיוחד ראויים להמשיך בתפקידם... מן הראוי כי הניצבים בראש הפירמידה יקבלו עליהם את האחריות למעשיהם ... ומן הבחינה הציבורית – אל להם להיאחז בקרנות המזבח".
ביקורת על התנהלות הקופה מופיעה, כידוע לך היטב,  גם במכתב ההתראה ששיגרת  אל היו"ר הרב ירחמיאל בויאר מיום 21/12/2010 (אסמכתא: 13 – 103/238651(מ). אמנם נכון שדברי הביקורת שלך   על הדירקטוריון והיו"ר היו חמורים ביותר, אך מטעמים  השמורים  עמך החלטת שבינתיים אינך  דורש את התפטרות הצוות המפקח הבכיר של הקופה שכשל, קרי: היו"ר והדירקטוריון.
כדוגמא לביקורת שלך אביא מספר ציטוטים ממכתבך הנזכר:
"במקום טיפול יסודי וכן בממצאי הדו"ח... יש בתשובת הקופה ציפוי דק של טיח, המכסה כשל נמשך ובקיעים יסודיים, שלא יבואו על פתרונם גם אם יתקיימו כל החלטות הדירקטוריון ככתבן וכלשונן". ועוד: "הדירקטוריון לא פעל כנדרש לפקח על גורמי הביצוע בקופה, לבקר את פעולותיהם, לבקש מהם דין וחשבון, להעלות מיוזמתו סוגיות משמעותיות לדיון ולהחליט בהן, ולעקוב כי החלטותיו מבוצעות. הרושם הוא כי מסיבות רבות ושונות הדירקטוריון לא מילא לאורך השנים את התפקיד המצופה מגוף במעמדו ומבחינות רבות הניח את הקופה לשליטת מנהליה".
למרות הביקורות החמורות הזו,  אנו עדים להתמשכות הכשל הניהולי של היו"ר בויאר הממלא גם  את תפקיד המנכ"ל – תמורת שכר נאה שאישר לו הדירקטוריון.
דוגמה לאי הבנת משמעות הביקורת ראינו כאשר נודע, כי  דירקטוריון הקופה, בראשות הרב בויאר,  החליט למנות את רו"ח גיל חיימוביץ למנהל המוסדות הלא רפואיים של הקופה, קרי: בתי אבות ובתי מלון. זאת בשעה שאתה עצמך פסקת מפורשות לגבי מר חיימוביץ: "על הדירקטוריון לדון לאלתר באופן תפקודו של רו"ח חיימוביץ ולכל הפחות להוציא מאחריותו את התפקידים החשבותיים, לרבות אחריות לתשלום חשבונות ובקרתם".
ואכן, טוב עשית כאשר הורית לבטל מיידית את המינוי הבלתי ראוי.
דוגמה נוספת לכישלון הניהולי ב"מאוחדת" ולהתעלמות מצרכים חיוניים של המבוטחים מצאנו גם במכתב אזהרה (פורסם ב"ישראל היום") ששלחת לקופה ובו אתה קובע באופן חד משמעי כי "מאוחדת" מעכבת ושוללת באופן שיטתי תרופות הנמצאות בסל לחולים קשים וכל זאת כדי לחסוך בכסף.
נוכח  האטימות הניהולית מן הסוג הזה, חוסר התחשבות במבוטחים, והניסיון לעקוף את דו"ח המבקר והנחיות הרגולטור, נראה לנו כי  חשוב מאוד להפסיק מיידית את כהונת היו"ר בויאר, להחליף את הדירקטוריון ולדאוג לכך שהגורמים המוסמכים בקופה ימנו דירקטוריון חדש, שבו יכהנו גם דירקטורים מטעם משרד הבריאות ומשרד האוצר, כדי שניתן יהיה לבחור יו"ר חדש וראוי ולתקן את כל מה שדרוש בהתנהלות הקופה.
בפנייה אליך במהלך החודשים החולפים הבטחת פעמים אחדות כי הדירקטוריון והיו"ר של "מאוחדת" יוחלפו לאחר בחירת המנכ"ל. למרבה הצער פורסם בעיתון "כלכליסט" כי הנהלת משרד הבריאות בראשותך החליטה להאריך בשנה את כהונת הדירקטוריון כדי שאפשר יהיה לבחור דירקטוריון חדש על פי השינוי המתבקש במבנה התאגידי של הקופה.  כלומר: להתחייבויותיך והצהרותיך לא היה כל בסיס.
אומ"ץ סבורה כי אין להעלות על הדעת, מבחינת טוהר המידות במגזר הציבורי, שהדירקטוריון והיו"ר של מאוחדת שכשלו בתפקידם, יהיו אלה שימשיכו לנהל את הקופה.
כדי שלא יהיה מקום לאי הבנה אנו מודיעים לך בזאת כי אם לא תפעל בנחישות ובמהירות בהתאם למתחייב מהדו"ח החמור של מבקר המדינה - תנועת אומ"ץ תעתור לבג"ץ נגד שר הבריאות, נגד סגן השר ונגדך.
העתק
בנימין נתניהו - שר הבריאות
הרב יעקב ליצמן - סגן שר הבריאות
השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס - מבקר המדינה

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.