יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ פנתה למבקר המדינה בבקשה לחקור חשדות חמורים של אי סדרים, ופעולות בניגוד לסדרי מינהל תקינים ברכבת ישראל
11/04/2011

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדיה השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס כותב נתן להב הממונה על הפרויקטים:
1. בהמשך למכתבנו אליך מיום 3 בפברואר 2011 סימוכין 2011-101 , ולאור רצף התאונות, וכמעט תאונות המתמשך, ונוכח הפרסומים והמידע הממשיך להגיע לאומ"ץ בהקשר להתנהלות בעייתית, וחשדות לכאורה להטיית מכרזים, פגיעה בסדרי מינהל תקינים ועוד, מוצאת אומ"ץ לנכון לפנות למבקר, להקדים ביקורת חקירה והמלצות לאסון הבא ולעשות כל מאמץ ובדחיפות המרבית, לעצור את רצף התאונות והמחדלים המתמשך, בכלי ציבורי מהחשובים במדינה.
2. המידע שחלקו פורסם בהרחבה בכתבות ותחקירים הן באשר לשערוריות שליוו את מכרזי הרכבות, התאונות וה"כמעט" תאונות,וכל המתלווה ואופף זאת, מציף כשל מערכתי כולל, המתחיל מממשלת ישראל לדורותיה, דירקטוריון והנהלת הרכבת וגומר בנהג הקטר ועובדי התחזוקה.
3. לדעת אומ"ץ במצב זה של מה שנראה כניוון ורקב מערכתי בשרות חיוני, לא יהיה זה יעיל ותכליתי, לטפל בסימפטום כמו תאונה בודדת או במה שנראה כמכרז מוטה, בלתי ראוי, או בהתנהלות לא ראויה זו או אחרת, הבדיקה וההתערבות חייבת להיות כירורגית מצילת חיים,בטיפול יסודי ושורשי בגורמי ומחוללי המחדלים, תוך העדפת חיי וצרכי הציבור על חיי גוף תפעולי.
4. מכרזי הרכבות- קרונות וקטרים
  א. הפרסומים האחרונים בדבר החשדות על התנהלות בעייתית לכאורה של הנהלת הרכבת בהקשר למכרזים האחרונים הן בהקשר לקטרים והן באשר לקרונות, חוסר הסבירות והתקינות לכאורה בהליך קבלתם, והספק הרב לגבי כשרותן, לא מפתיע את תנועת אומ"ץ, שלדעתה הם התאפשרו  בשל גרירת רגליים, שיהוי בלתי סביר, והימנעות מעשייה הן של היועץ המשפטי לממשלה, הן של פרקליט המדינה והן באשר למשטרת ישראל, שנמנעו לפי המידע שברשותנו, מלחקור תופעות אלה,ואפילו לא לטפל בהם במישור מינהלי, וזאת חרף תלונות אומץ,ותזכורות שנשלחו מזה שנים, הן בהקשר לחשדות השוחד מחברת סימנס, והן בנושאים אחרים.
  ב. על פי הפרסומים האחרונים, בבסיס החלטות הדירקטוריון,יוחס למנכ"ל הראל דיווח מוטה ומטעה לכאורה, שהיה בו לכאורה כדי להכשיל את הדירקטוריון בקבלת ההחלטה על הכרזתה של חברת "בומברדייה" כזוכה במכרז.
  ג. ניהול המכרז כפי שהתפרסם על גלגוליו, הצבת תנאי סף גבוהים, והעמדת דרישות חמורות כתנאי השתתפות בו, פסילת מועמדים פוטנציאליים ראויים מראש, וניהול מו"מ עם מועמד יחיד שנשאר, תוך ירידה מדרישות יסוד במכרז והתפשטות סיטונית מדרישות בטיחות ודרישות טכניות, מעלים חשדות כבדים לכאורה, של קונספירציה וכבילת דעת מראש, מינהל בלתי תקין וחשד לפגיעה בטוהר מידות, ובאינטרסים של המדינה ותושביה.
5. תקינה ובטיחות ברכבת ישראל
  א. התנהלות מנכ"ל הרכבת, וועדת המכרזים במכרז האחרון, ולא רק בו, מצביעים על פגם מערכתי יסודי ברמה הלאומית, באשר לדרישות התקן והבטיחות מאמצעי תחבורתי מרכזי ודומיננטי, המאפשר לגורמים השונים לתפור ולכופף דרישות תקן בכפוף לגחמות אישיות, וצרכים שונים, דבר שאינו עולה בקנה אחד, עם סדרי מינהל תקינים במדינת חוק.
  ב. במדינות חוק, הממשל הוא זה שמכתיב את דרישות התקן , בין השאר לגבי בטיחות של כלי רכב וכלים תחבורתיים אחרים, בין יבשתיים בין אוויריים ובין ימיים, וכל המפעילים בעין או בכוח, חייבים לציית לחוק ככתבו וכלשונו, מאופניים ועד מטוס נוסעים.
  ג. המצטייר מהתנהלות הנהלת הרכבת , הבחישה והלישה בהתאמות דרישות התקן לנוחות היצרן, יש בה לכאורה, משום אובדן שליטה וכשל מערכתי כולל, הן של משרד התחבורה, הן של משרד המשפטים והן של ראש הממשלה,ובודאי של דירקטוריון רכבת ישראל והנהלתה.
  ד. תנועת אומ"ץ קוראת לך לחקור נושא עקרוני זה, כפי שהוא בא לידי ביטוי ממקרה פרטי אחד אך בוודאי משליך לדעתנו על הכלל , של הפקרת ביטחון הציבור ,והפקדתו כפי שמתברר, לכאורה בידי גורמים בלתי מוסמכים, בלתי מקצועיים על פי העובדות שפורסמו, ובצורה בלתי אחראית.
6. טיפול בבעיות בטיחות וחקירת תאונות ברכבת ישראל .
  א. התלונות הרבות שקיבלה אומ"ץ לאורך השנים, ועיקרן הועברו גם לידיעת משרד מבקר המדינה, מצביעים על פגמים מבניים אינהרנטיים, שאם לא יעוקרו, אין כל תקווה לשינוי חיובי או שיפור הנושא הבטיחותי, ועם הגידול בהיקף ובמורכבות הפעלת התחבורה המסילתית, יזנק הסיכון הבטיחותי לציבור אקספוננציאלית, ועם כל הקושי נדרשת מהפכה, קודם כל חשיבתית, וכנגזרת שינויים מבניים שהם חובה, אחרת לדעתנו אנו דוהרים אל תהום.
  ב. המידע שהגיע לתנועת אומ"ץ כי נהגי קטר שגרמו לתאונות, או ביצעו עבירה של כמעט תאונה, נמצאו לכאורה תחת השפעת אלכוהול, ו/או סמים, וכי נמנעו פיטוריהם בשל לחצים שהפעיל הוועד מדאיג ביותר ומחייב בדיקה וחקירה יסודיים, והתייחסות
  ג. ממידע שהגיע לאומ"ץ מעורבותו של הוועד במינויים ברכבת ישראל, גורם לכאורה, לבחירת מועמדים נטולי כישורים מספיקים לתפקידי מפתח, ומשכך למעשה מסרס את יכולת ההנהלה לבצע צעדי התייעלות ושיפור במערך התחזוקה והבטיחות,עד כדי סיכון חיי אדם.
  ד. לדעת תנועת אומ"ץ במבנה הארגוני הנוכחי, אסור להשאיר את תחום הבטיחות בידי הנהלת הרכבת, ויש להכפיפו ישירות לרשות חיצונית כמו משרד התחבורה, כך שהפיקוח יהיה מנוטרל משליטה על ידי וועד העובדים, ויהיה מקצועי אובייקטיבי, ויציף את העובדות האמיתיות הדורשות פיתרון, וכמוכן יעקוב אחר יישום ההמלצות.
  ה. כמוכן סבורה תנועת אומ"ץ כי הטיפול וההסמכה של נהגי קטרים תהיה אך ורק בידי משרד התחבורה, ואילו האכיפה, כמו לגבי כל נהג תהיה בידי רשות האכיפה שהיא משטרת ישראל. כמו לגבי כל נהג אחר.
  ו. תנועת אומ"ץ מבקשת כי משרד המבקר יבדוק את המשמעויות הכבדות, הנגזרות וימליץ על טיפול מערכתי בהקשר.
7. כשל משרד התחבורה ומינהל היבשה
  א. מחדלים חוזרים ונשנים לאורך השנים, ברכבת ישראל ובתחבורה הציבורית בכלל, היא תולדה של מחדלים מתמשכים מצד המשרד הממונה ,משרד התחבורה, והתאמתו לשינויים הנדרשים לאורך השנים, והיגררותו אחרי האירועים במקום לתכננם ולהובילם.
  ב. לדעת תנועת אומ"ץ היעדר חזון תחבורתי רב שנתי, והיעדר תכנית התומכת ביישומו של החזון, דוגמת זו שהוכנה בארצות הברית באמצע שנות ה2000 , או אחרת, הצופה עשרות שנים קדימה, הינה ביסוד ניהול חובבני של צרכים לאומיים, העובד בשיטת הזבנג וגמרנו, טלאי אחר טלאי, תוך גרימת נזק ,בזבוז משאבים, ופגיעה מתוך קלות ראש וחוסר אחריות בחיי אדם.
8. סיכום
תנועת אומ"ץ פונה למשרד המבקר ככתובת היחידה היכולה להתמודד ולחקור באופן מקיף את כל המשתמע מהנושאים המפורטים האחרונים והקודמים בהתנהלות רכבת ישראל ומשרד התחבורה, בדחיפות המירבית ולהגיש את מסקנותיו והמלצותיו לטיפול לנוגעים בדבר ולידיעת הציבור.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.