יומן פעילות - שוטף
אומ”ץ מתריעה על התנהלות לא תקינה לכאורה בטיפול בבעיות המים של המדינה
30/01/2011

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל פרופ' אורי שני מנהל רשות המים כותב נתן להב הממונה על הפרויקטים באומ"ץ:
1. כמי שמופקד על משק המים במדינת ישראל, אין צורך להדגיש בפניך, כי המים הם משאב חיוני במחסור, שאנו אמורים לתכננו ולנהלו בתבונה ובקפידה רבה.
2. על רקע זה נדהמנו לגלות מתחקיר שבוצע על ידי כתבי עיתון "ידיעות אחרונות", ב 12 ישובים עירוניים בלבד, שעל פי ממצאיו, פחת המים המעשי, באותם ישובים מגיעה עד לכדי שליש מכמות המים , המוזרמת על ידי "מקורות" לאותם ישובים, כשבשיא מחזיקה העיר יבנה עם 33.3% פחת ! ואחריה לוד עם 28.6% נצרת 28.1%  ועוד.
3. הערכת ה"פחת" המצטבר השנתי לישובים שנסקרו, כשמדובר בישובים המנוהלים על ידי תאגידי מים , מגיעה לכמות כוללת של עד 140 מיליון מ"ק לשנה !!!. אוזניים תציליינה !!, 12% מהצריכה השנתית הכוללת במדינה, וזה עוד לא הכל, ממש תפוקה של מתקן התפלה.
4. אין שום ספק שמדובר בכמות אדירה!, של משאב לאומי חיוני כמים, שהולכת לאיבוד, וגם אם ראשי הרשויות המדוברים, מסתייגים מהנתונים, ומנסים לזרות חול בעיניים בנימוקים פתלתלים, בניסיון להסביר את הפער בין כמות הפחת המדווחת לזו שנמצאה בפועל, מדובר על תקלה חמורה ביותר, בסדרי גודל שאין הדעת סובלת.
5. כפי שציינו, תחקיר זה מתייחס רק לחלק מהמגזר העירוני, לפני שנחקר ביסודיות המגזר החקלאי והתעשייתי, ולפני שנסקר הפחת בתשתיות הארציות, שהם צרכנים גדולים ביותר במשק המים הארצי, ולפני שהושלמה הבדיקה ביתרת המגזר העירוני שאינו מנוהל על ידי תאגידי מים.
6. היבט נוסף וחמור שעולה ממידעים נוספים שהגיעו לתנועת אומ"ץ, היא העובדה שבחלק מהאזורים, הולכת המים עדיין מתבצעת בצנרת אסבסט !, שכידוע הוגדר מזמן כחומר מסרטן שהשימוש בו אסור, וקיים חשש כי בריאות הציבור נפגעת, והאמורים לטפל בהחלפת צנרת זו ולהגן על בריאות הציבור, פותרים את הבעיה בכך שמידע זה מוסתר מהציבור.
7. העולה מתוך סך הנתונים מעלה חשש כבד מאד , כי בצד תכנון עצל וביצוע יגע, תחזוקת ובקרת הקיים בתשתיות משק המים מרושל מוזנח ומופקר, אין יד מכוונת מפקחת ומוודאת כי התכניות החדשות של בניית מקורות חדשים למים לא יהיו בבחינת לטוח אל טפל, ומה שקיים בצמצום, לא זוכה לטיפול מקצועי ואחראי למניעת אובדן יקר במובן המלא של המילה.
8. תנועת אומ"ץ קוראת לך לבצע לאלתר בחינת יסודית של הפחת המעשי והממשי בתשתיות האחסנה וההולכה, על ידי גוף מקצועי מהשורה הראשונה ברמה הבינלאומית, גוף חסר פניות ותלות במי מהגורמים שנוטלים חלק בתהליך הקיים, כולל משרדך, יבצע סקירה של התשתיות, תהליכי הביקורת והבקרה בכל המיגזרים, יפרסם את הממצאים לגבי המצב הקיים, הדגשת המימצאים על פי רמת חומרתם, והצעת פתרונות.
9. עם קבלת מימצאי הבדיקה והתוכניות לפתרון המצב שנראה על פניו כאוטי ,יש להכין תכנית לאומית בעדיפות עליונה לתיקון הליקויים החמורים בתשתיות המים הנוכחיות, לוודא תיקצובם וביצועם בעדיפות עליונה, וכמוכן גיבוש תקנות ונוהלים שיבטיחו בקרה הדוקה ותחזוקה נאותה של מערך האספקה החיוני  של מים ברמה מקצועית גבוהה, בכדי להבטיח שלא תשלוט הפקרות בזבוז והזנחה בתחום חיוני זה בו תלוי קיומנו ממש כמו אוויר לנשימה.
10. לסיכום, אנו מקווים שכאנשים בעלי אחריות ציבורית, יתייחסו מקבלי ההחלטות ברשויות הנוגעות, אל הערותינו כביקורת והערות בונות, ולא נימצא עושים שקר בנפשנו, נבזבז זמננו בויכוחים מיותרים, במקום להשקיע את האנרגיות לשיפור ההליכים וההתנהלות.
11. נבקש התייחסותך המפורטת לנושא בהקדם.
העתק:
מבקר המדינה- השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס
שר התשתיות הלאומיות- ד"ר עוזי לנדאו
 שר האוצר – ד"ר יובל שטייניץ

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.