יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ ביקשה מהיועץ המשפטי לממשלה להורות על בדיקת משרד מבקר המדינה את ניגוד העניינים שעדיין קיים בסמכויותיו של שר החקלאות,
14/11/2010

בפנייה של תנועת אומ"ץ ליועץ המשפטי לממשלה כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
א. עפ"י הצעת החלטה שהוגשה ע"י מר שלום שמחון שר החקלאות הועברו במסגרת החלטת הממשלה שנתקבלה ביום 24.10.2010, בהתאם לסעיף 31 (ב) לחוק הממשלה הסמכויות הנתונות לשר החקלאות ופיתוח הכפר בהתאם לפקודת היערות, לרבות כל תיקון או שינוי בה לשר הרווחה מר יצחק הרצוג.
ב. העילה לשינוי שאושר פורטה במסגרת דברי ההסבר שנרשמו בסעיף רקע כללי בהצעה להחלטת הממשלה ואני מוצא למיותר לצטטה כאן.
ג. עם זאת מבקשת אומ"ץ לציין כי ההחלטה שנתקבלה, שאותה אומנם יש להביא לאישור הכנסת, נגועה ביסודה לעניות דעתי במצב הדברים הנוכחי בניגוד עניינים מובנה של שר החקלאות.
ד. ראוי להדגיש כי שר החקלאות הינו גם השר לפיתוח הכפר, הווה אומר שכל פיתוח של ישוב כפרי שאליו צמודה שמורת יער תחייב את גריעת שטחי שמורת היער באשר פיתוחו של הכפר בא באורח ישיר על חשבון שמורת היער. מאחר ששר החקלאות כאמור הינו גם השר לפיתוח הכפר, הרי שבמצב דברים זה יאשר השר קרוב לוודאי אוטומטית את ההמלצות שיוגשו לו ע"י פקידי היערות במשרד החקלאות המחזיקים בידם כתב מינוי חתום על ידו – שגם הם נגועים בניגוד עניינים בהיותם כפופיו.
ה. כאן המקום לציין כי היועץ המשפטי של משרד החקלאות, בלוית צוות מקצועי של המשרד, שוקדים מזה חודשים על ביצוע שינויים בחוק היער ובחוק המרעה במסגרתו נוגעים בסמכויות שונות המופקדות כיום בידי הקרן הקיימת לישראל.
ו.  ברצוננו להעיר כי יחידת הפיתוח של הקק"ל מופעלת גם היא ע"י משרד החקלאות כקבלן ביצוע בנושאים שונים ביניהם דרכים חקלאיות גידור וכיוב'.
ז. במצב הדברים הנוכחי, החלטת הממשלה שנתקבלה אינה פותרת ולא כלום, באשר כל המערכת הכולל את הייעוץ המשפטי, פקידי היער ומערכת הפיקוח המטפלת בפקודת היערות פועלת בין כותלי משרד החקלאות בכפיפות מלאה לשר, כאשר על כל מסמך שיוכן על ידם לחתימת שר הרווחה שאליו הועבר הסמכויות הנתונות לשר החקלאות ופיתוח הכפר, שורה מטבע הדברים רוחו של שר החקלאות. מה גם שלשר הרווחה אין כל ידע ורקע אודותם והוא יחתום עליהם כחותמת גומי.
ח. נוצר אם כן מצב אבסורדי שבמסגרתו דה יורה הנחייתך בוצעה לכאורה ברם דה- פקטו נותר אותו חשש לניגוד עניינים שהיה קיים טרם הונחה שר החקלאות על ידך להימנע מעיסוק בנושאים הקשורים ליערות, לקק"ל ולעובדים בהם.
אומ"ץ מציעה כי לאור הנאמר לעיל תורה על ביצוע בדיקה מעמיקה של משרד מבקר המדינה בנושא ניגוד העניינים.

הקליקו כאן לעיון בתשובת משרד היועץ המשפטי לממשלה  

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.