יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ מבקשת לבדוק מדיניות מפלה בחיוב ארנונה לעסקים בעיר חיפה
10/11/2010

בפנייה לראש עירית חיפה מר יונה יהב כותבת עו"ד נאוה טמיר יועצת משפטית לתנועת אומ"ץ במחוז הצפון:
להנהלת תנועת אומ"ץ, אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי, הגיעו תלונות המעלות חשש לכאורה להפליה בחיוב ארנונה לעסקים בשכונות העיר.
על פי המידע שבידינו, בעוד העסקים בשכונות הדר והעיר התחתית מחויבים לשלם ארנונה כאזור א', המרכזים המסחריים ובהם הקניונים מחויבים בארנונה נמוכה בשיעור ניכר, וזאת בניגוד לצו המסים.
התשתית בשכונות הדר והעיר התחתית באיכות ירודה, קיימת בהן מצוקת חנייה קשה ביותר, לכלוך, עזובה ובתים הרוסים הינם נוף שכיח בשכונות אלה. העסקים במקומות אלה פועלים חמישה ימים בשבוע עד לשעות הערב וחלק גם בימי ו' עד לשעות הצהריים, בעוד העסקים בקניונים פועלים 12 שעות בימי חול, ימי שישי ושבת. 
תוצאותיה של מדיניות זו של העירייה הביאה לקריסתם של עסקים רבים בשכונות הדר והעיר התחתית למול צמיחה ושגשוג במרכזים המסחריים והקניונים.
לא זו בלבד אלא שבנוסף לחיוב בשיעורי ארנונה מופחתים כאמור, נהנים המרכזים המסחריים והקניונים מהקלות רבות, אשר אינן מנת חלקם של העסקים בשכונות הדר והעיר התחתית. כך, לשם הדוגמא, מחויבת כל קומה בקניון לרבות גלריה על פי תעריך ע1, והעסקים במקומות אלו מחויבים חיוב מופחת גם בגין שטחי המעברים והחניות. 
התלונות שהופנו לתנועתנו הצביעו כי קיים לכאורה קשר בין חיובי ארנונה נמוכים במקומות שהינם בבעלות ו/או מנוהלים על ידי ממלאי תפקידים בעירייה, ובהם סגן ראש העיר, מר סביון.
נבקש לקבל התייחסותך לטענות דלעיל, וכן להשיב לשאלות הבאות:
צו המסים קובע כי "בניין הגובל בשני אזורים או יותר יסווג לפי האזור המחויב בשיעור הארנונה הגבוה ביותר".
1. קניון הסיטי סנטר גובל ברחוב יפו (אזור א') וברח' בן גוריון (אזור ב'). על פי צו המסים יש לחייב את הקניון בשיעור ארנונה הגבוה יותר, רמה א'. אולם, קניון הסיטי סנטר מחויב בארנונה כאזור ב'.
2. אזור הצ'ק פוסט גובל בבתי הזיקוק (רמה ג') והסינמה מול (רמה ב'). על פי צו המסים יש לחייב את העסקים במקום בארנונה ברמה ב'. אולם, חיוב העסקים באזור הצ'ק פוסט הינו בשיעור נמוך.
3. גודל העיוות מחריף מול העובדה כי עסקים במת"מ מחויבים בארנונה כרמה ב', בעוד שהעסקים בהדר ובעיר התחתית מחויבים בארנונה כרמה א' כאמור.
4. לפני כלפני כשנה הבטחת להוריד את החיוב לעסקים בעיר התחתית הנכללים בנספח א' בקומות ע1. ההבטחה לא קוימה עד היום בנימוק כי העירייה לא קיבלה אישור ממשרד הפנים.
כיצד אתה מסביר את העובדה כי הבטחה קודמת שלך בהתייחס לרח' מוריה קוימה לאלתר וללא עיכוב עד לקבלת אישור ממשרד הפנים.
נודה לך אם תתייחס לפעולות העירייה לקדם ולזרז את אישור משרד הפנים, והצפי לקיום ההבטחה. 
לתשובתך המהירה נודה.

הקליקו כאן לעיון בתשובת מנהל אגף חיובי ארנונה עיריית חיפה 
 

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.