יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ פנתה אל מבקר המדינה בבקשה שיבדוק את נושא מליארדי השקלים המצויים ב"חשבונות רדומים" – כספים היכולים לסייע בתחומי החינוך, הבריאות והדיור הציבורי.
03/11/2010

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:  
מחקר שנערך בכנסת מעריך כי בחשבונות רדומים בחברות המנהלות קופות גמל, פנסיה וקרנות השתלמות מונחים ללא דורש 15-17 מיליארד שקל.
על בסיס הערכה זו הוגשה לכנסת לפני כחודשיים הצעת חוק פרטית, המחייבת את הממונה על שוק ההון באוצר להקים מאגר מידע פומבי של החשבונות, שיהיה נגיש לציבור ויאפשר לאתר את הזכאים לכספים הרדומים. מאגר  מסוג זה   קיים במדינות שונות בעולם, אך לא בישראל.
עפ"י  הצעת חוק זו של ח"כ מאיר שטרית ) אמורה לקום באגף שוק ההון יחידה מיוחדת, שתהיה אחראית לרכז במאגר את החשבונות שאין להם דורש, והמוסדות הפיננסיים יחויבו לדווח ליחידה על קיום החשבונות פעמיים בשנה במועדים קבועים. בהליך זה היחידה תעדכן כל חצי שנה את נתוני החשבונות שיפורסמו ברבים.
בחשבונות אמורים להצטבר כספים שהופרשו לקרנות פנסיה קופות גמל, קרנות השתלמות, ולפוליסות ביטוח מנהלים וביטוח חיים. המאגר יקיף גם חשבונות בנקים של תוכניות חיסכון, כספי פיצויים, ניירות ערך ודיבידנדים שאין בהם תנועה תקופה ארוכה (שטרם הוגדרה) או שלא נפדו במועדם.
בדברי ההסבר להצעת החוק מציין ח"כ שטרית, כי אין במדינה נתונים בדוקים על היקף הכספים ללא דורש ומיקומם, והוא מסתמך על סדר הגודל המוערך של מיליארדי שקלים. שטרית מתייחס לחשבונות שבעליהם נפטרו ושאריהם אינם מודעים לקיומם, כמו גם לכספים שבעליהם עזבו את הארץ, נשכחו מסיבה כלשהי, וכאלה שזהותה לא ידועה או לא אותרה.
ח"כ שטרית מדגיש כי למרות הנחיות האוצר לטיפול בכספים ללא דורש, הרי ברוב המקרים המוסדות הפיננסיים לא עושים מאמצים לדווח על הכספים לבעלי החשבונות או למוטבים שלהם. מצב זה מוליד לדבריו טענות וחשדות לכאורה, שהמוסדות הכספיים מעוניינים להחזיק בכספים שנשכחו ומגלגלים אותם בעסקאותיהם.
יצוין שעל תופעת החשבונות הרדומים התחיל להתריע כבר לפני 3 שנים יהודה דרורי ששירת כ-5 שנים כדירקטור מהציבור בחברת אסיף, שניהלה 16 קופות גמל של בנק הפועלים (4 מיליארד שקל)  ו-3 שנים בחברת כלל-גמל שניהלה עשרים  קופות גמל, פנסיה וקרנות השתלמות בסך-23 מיליארד שקל.
דרורי לא הצליח בשעתו לעורר לפעולה את הממונה דאז על אגף שוק ההון והממונה על הביטוח באוצר, ידין ענתבי. המחקר בכנסת העריכה שמדובר בסדרי גודל של כ-15 מיליארד שקל, שהם כ-4.7% מסך כל הנכסים הפיננסיים שבשוק ההון.
תנועת  אומ"ץ נחלצה בשעתו לטפל בנושא רגיש זה  ובעקבות המעורבות  שלה עלה על סדר היום  הציבורי נושא   החשבונות הרומים כתוצאה מכך, הוגשה לכנסת הקודמת בידי ח"כ משה כחלון (ליכוד), שר התקשורת היום, הצעת חוק דומה לזו שהגיש חה"כ מאיר שטרית אך  ח"כ כחלון לא הספיק להעביר אותה בקריאה הראשונה בגלל הקדמת הבחירות, והיא נגנזה. לאחר שהצעת החוק של כחלון לא עברה, יצאו מהאוצר הנחיות לדיווח על הכספים, שבינתיים לא התממשו.
אחת מקרנות הפנסיה כבר הודיעה לתקשורת שהיא תחלק את הכספים הרדומים בין עמיתי הקרן - פעילות בלתי חוקית בעליל, הכרזה אגב שעברה ללא תגובת המדינה. יהודה דרורי טען בשעתו באזני ענתבי, כי הכספים ללא דורש חייבים לעבור לרשות המדינה כנהוג בעולם, אם בעליהם או יורשי הבעלים לא יאותרו ואין זה משנה אם "זה יזיק לחברות" כדברי ענתבי.
בהצעתו של ח"כ שיטרית אין למרבה הצער  התייחסות לגורל הכספים שבעליהם לא אותרו. ההצעה גם אינה מגדירה מתי נכנסים הכספים לקטגוריה המחייבת לדווח עליהם ולפרסם את דבר קיומם. החסרים יושלמו בהמשך תהליך החקיקה.
מה שמפתיע במקרה זה הוא ההתעלמות של האפוטרופוס הכללי מחובתו לדרוש ולפעול להעברת הכספים האלו לרשותו  לרשות המדינה ,כנאמר בחוק לגבי רכוש וכספים ללא בעלים ידועים. וכאמור מדובר פה בכ-15 מיליארד שקל!! סכום אדיר שהמדינה זקוקה לו במערכות החינוך, הבריאות והדיור הציבורי.
בהקשר לכך הושמעה טענה כי המדובר כאן ללא ספק לכאורה ב"גניבה" כספית בסדר גודל ענק מכספי המדינה מדינה. איננו רוצים להעלות על הדעת שפקידי מדינה בכירים הדואגים ליום המחר ומחפשים מישרות לאחר סיום  שירותם במדינה , פועלים בפרשה זו לטובת נותני שכר פוטנציאליים בעתיד.
לנוכח כל הנאמר לעיל סבורה תנועת אומ"ץ שאין מנוס מכך שמבקר המדינה יכנס לעובי  הקורה, יבדוק את המתרחש בתחום זה.

הקליקו כאן לעיון בתשובת משרד מבקר המדינה בנושא החשבונות הרדומים
 

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.