יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ רואה בדאגה רבה את הפער החברתי כלכלי ההולך וגדל במדינת ישראל ועל כן פנתה אתמול אל יו"ר ועדת הכספים ח"כ ישראל גפני, יו"ר ועדת החברה והרווחה ח"כ חיים כץ ויו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אופיר אקוניס בבקשה שיזמו חקיקה להקלת נטל המס על הציבור החלש במדינה
25/10/2010

דו"ח העוני שפרסם הלמ"ס לאחרונה הוא חמור ביותר, ולמרבה הצער מככבת ישראל בפערים בכל הפרמטרים החברתיים כלכליים נוכח כל המדינות המפותחות, ובממוצע בכולם פי שניים ממדינות אירופה ומדינות ה –   OECD (בהן חברות גם כמה מדינות לא בהכרח נאורות כגון טורקיה ועוד) גם מדד ג'יני שהתפרסם לאחרונה קבע שפערי השכר בארץ עוד העמיקו, ואף לפני כן הייתה ישראל שיאנית פערי השכר בעולם הנאור.
בנוסף, הגזירות הכלכליות המוטלות על הציבור גדלות חדשות לבקרים, כגון מחירי המים, ולאחרונה נודע שגם הארנונה תועלה בעשרות רשויות מקומיות, וחמור מכך, עוד רטרואקטיביות מתחילת השנה; הקפיצה במחירי הדירות, והרשימה ארוכה וידועה.
תנועת אומ"ץ רואה בדאגה רבה מגמות אילו, ועל כן פונה אליך בבקשה ליזום בחקיקה להקלת נטל המס על הציבור החלש במדינה על ידי הנהגת מע"מ דיפרנציאלי ופרופורציונאלי על מוצרים ושירותים, כנהוג במרבית המדינות הנאורות בעולם.
לנוחותך אנו מצרפים בזאת את טבלאות המע"מ הדיפרנציאלי והפרופורציונאלי הנהוג במדינות האיחוד האירופאי, ומבקשים ממך שתעביר פנייתנו זו לכל חברי הוועדה המכובדת שבראשותה אתה עומד, ותעלו את הנושא לדיון ובהמשך כהצעת חוק.
מתברר שהמדינה היחידה בה נהוגה דרגת מע"מ אחת בלבד, היא דנמרק, אלא שרשת הביטחון הכלכלי הנהוג בה לאוכלוסיה החלשה היא רחבה ביותר, בניגוד לנהוג אצלנו, ולכן שיעורי העניים בה שוליים.
עפ"י ההצעה ירקות ופירות יישארו ללא מע"מ, כנהוג היום. לעומת זאת על כל מוצרי היסוד החיוניים לחיי היום יום יש להטיל מע"מ מופחת משמעותית, ועל מוצרי יוקרה ומותרות יושת מע"מ מוגדל משמעותית.
לידיעתך בשנת 2009, לאור המשבר הכלכלי החמור בעולם, הוציא האיחוד האירופאי הנחיה להחיל מע"מ מופחת גם על טיטולים, לתינוקות ולמבוגרים, במגמה לסייע לאוכלוסיות החלשות.
ניתן גם לבנות שתי מדרגות מע"מ על מוצרים חיוניים כגון בתים, דירות כלי רכב ועוד.
לדוגמה: על דירה או רכב עד גובה מחיר מסוים יושת מע"מ רגיל, ומעבר למחיר זה, המוצר יהפוך למותרות ויוטל מע"מ מוגדל על ההפרש. 
בנוסף ברצוננו להסב את תשומת לבך לכך שהאוצר העלאה שרירותית את המיסוי על סיגריות ומשקאות אלכוהוליים זולם לפני מספר חודשים, אך לא על מוצרי טבק, סיגרים ומשקאות אלכוהוליים יקרים, תופעה המעוררת תהייה בלשון המעטה.
שוב האזרח הקטן הוא זה שנאלץ לשלם את המחיר, בעוד בעלי ההון, הצורכים מוצרי מותרות, עליהם לא הוגדל המס.
לתשומת לבך, ידוע לנו היטב מניסיונותינו הקודמים לקידום הנושא, שהאוצר מתנגד באופן גורף להטלת מע"מ דיפרנציאלי או פרופורציונאלי, ונשאלת השאלה מדוע?.
אך לאור פרסום נתוני העוני האחרונים, נראה לנו שהגיע העת שישראל תצטרף למדינות הנאורות הדואגות לשכבות החלשות שבתוכה, שאצלנו כמצוין הן פי שניים ממדינות אירופה ומדינות ה – OECD על פי כל הפרסומים האחרונים, ותנהיג מע"מ מודרג כמקובל במדינות נאורות.
נודה לך על טיפולך בנדון ונשמח לעמוד לרשותך ולסייע ככל שנדרש.

בכבוד רב, יעל ארצי חברת הנהלת אומ"ץ

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.