יומן פעילות - שוטף
מזוז לבית המשפט: מפקד שירותי כבאות ירושלים חשוד בנסיון להקים בית בושת
12/11/2008

היום (12.11.2008) התקיים דיון בעתירת תנועת אומ"ץ נגד ראש עיריית ירושלים בבית המשפט המחוזי ירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, בפני נשיאת בית המשפט השופטת מוסיה ארד.
בעתירה שהוגשה ביום 23.9.08 באמצעות עו"ד בעז ארד, התבקש בית המשפט בתחילה להורות לראש העירייה היוצא אורי לופוליאנסקי, לנמק מדוע אינו מקבל החלטה בעניין השעייתו של מפקד שירותי הכבאות משה סויסה, וזאת בהתאם לחוק הרשויות המקומיות (משמעת), לאחר שנפתחה נגדו חקירה פלילית, בחשד לעבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים. העתירה הוגשה לאחר שראש העיר התחמק מלקבל החלטה בעניין ההשעיה, אף שלסויסה נערך שימוע, במסגרת הליך משמעתי, עוד ביום 24.8.08.
כמו כן התבקש בית המשפט להורות לראש העיר לנמק מדוע לא הגיש קובלנה כנגד סויסה בגין עבירות משמעת, ובהן איום על פרקליטה מפרקליטות המדינה בדיון משפטי, וכן השמעת איומים, קללות ועלבונות כלפי חבר מועצת העיר סער נתנאל.
בעקבות הגשת העתירה הודיע היועץ המשפטי לעיריית ירושלים, עו"ד יוסי חביליו, לראש העיר היוצא לופוליאנסקי, כי הוא סבור שדין העתירה להתקבל, ולפיכך לא יוכל לתת לו ייצוג משפטי מטעם המחלקה המשפטית של העירייה. בין לבין, ובעקבות מעצרו של משה סויסה, (בחודש אוגוסט 2008) במסגרת חקירת החשדות שדווחו למשטרה ע"י תנועת אומ"ץ, התקיימו בבית משפט השלום בירושלים דיונים בעניין מעצרו של סויסה ותנאי שחרורו ממעצר, ומעת לעת האריך בית המשפט את הצו המורה על הרחקתו ממקום עבודתו בשירותי הכבאות.
ביום 26.10.08 הורה כב' השופט רם וינוגרד על הרחקתו של סויסה ממקום עבודתו פעם נוספת, וכן הורה כי עד ליום 30.10.08 תודיע עיריית ירושלים מדוע אין סויסה מושעה מעבודתו.
ביום 29.10.08 נאלץ לופוליאנסקי להודיע לשופט וינוגרד החלטתו שלא להשעות את סויסה,  החלטה שאותה עיכב משך זמן רב, מאז השימוע שנערך לסויסה, כאמור ביום 24.08.08, ואשר לאחריו המליצה התובעת העירונית כי סויסה יושעה לאלתר. בעקבות החלטה זו של ראש העיר היוצא, מיהרה תנועת אומ"ץ ועתרה לבית המשפט המחוזי,
לתקן את עתירתה
, באופן שיאפשר לה לתקוף את ההחלטה החדשה, וכן עתרה למתן צו ביניים, אשר יאסור על סויסה לעבוד כקצין כיבוי והצלה בעיריית ירושלים, או להגיע למקום עבודתו שם.
בית המשפט המחוזי דחה את בקשת בא כוחו של לופוליאנסקי לדחות את הדיון, נוכח סיום כהונתו הקרב של ראש העיר היוצא.
לקראת הדיון שנקבע 12.11.08, הגיש היועץ המשפטי לממשלה (אשר צורף ע"י תנועת אומ"ץ כמשיב בעתירה) את עמדתו ביחס לעתירת התנועה.
היועץ המשפטי לממשלה עמד בתשובתו לבית המשפט, כי העבירות בהן נחשד סויסה הינן חמורות ביותר וכי ראוי שראש העיר יבחן שוב את נושא השעייתו של סויסה, וכן ישקול הגשת קובלנה משמעתית נגדו. כמו כן תמך היועץ המשפטי לממשלה בבקשת תנועת אומ"ץ, כי עד שתיבחן השעייתו של סויסה ע"י ראש העיר בשנית, יוצא צו ביניים, אשר ירחיק את סויסה ממקום עבודתו. לכתב התשובה מטעם היועץ המשפטי לממשלה צורף מכתבה של עו"ד מעין אורן-רימון, עוזרת ראשית לפרקליט מחוז ירושלים, לעו"ד ברברה צור, התובעת העירונית. במכתב זה, מתאריך 4.11.08, פורטו החשדות נגד סויסה, ובהם:

  • מתן שוחד למתמודד על מכרז על תפקיד מפקד שירותי כבאות ירושלים על מנת שזה ימשוך את עתירתו לבית הדין האזורי לעבודה שהביאה להקפאת הליכי המכרז, ובכך תיסלל דרכו של מר סויסה לאיוש התפקיד.
  • ניסיון להקים בית בושת באזור התעשיה עטרות, לרבות העסקת כבאי בשיפוץ המקום בטרם נפתח.
  • ביצוע עבודות פרטיות בביתו של מר סויסה על ידי כבאים הכפופים לו.
  • תיקון כלי רכב פרטיים של מר סויסה ובני משפחתו במוסך תחנת הכיבוי על ידי מכונאי תחנת הכיבוי.
  • רישום נוכחות פיקטיבי ביומן תחנת הכיבוי.
  • שידול גיסו של מר סויסה, המשרת ככבאי, להתגרש מאשתו (אחותו של מר סויסה) באופן פיקטיבי, על מנת לעקוף את החלטת ביה"ד הקובעת כי השניים מצויים במצב של ניגוד עניינים ולכן על כל אחד מהם לעזוב את תפקידו.
בדיון ביום 12.11.08 הציע בית המשפט, כי נוכח היבחרו של ראש העיר הנבחר, ניר ברקת, בבחירות שהתקיימו יום קודם לכן, יובא העניין להכרעתו, לאחר שייכנס לתפקידו. בא כח תנועת אומ"ץ, עו"ד בעז ארד, התנגד להצעה שמשמעה כי ראש העיר היוצא יחמוק מאחריותו לפגיעה באמון הציבור, בכך שההכרעה תועבר ליורשו. ואולם, לאחר שהוצע כי עד להכרעת ראש העיר הנבחר, יורחק סויסה בפועל מעבודתו בעירייה, הסכים עו"ד ארד להצעה, אשר התקבלה ע"י כל הצדדים לעתירה, ובית המשפט נתן להסכמת הצדדים תוקף של פסק דין. על פי פסק הדין שניתן בתום הדיון, לא יוכל משה סויסה לעבוד בעיריית ירושלים, ונאסר עליו להגיע למקום עבודתו בשירותי הכבאות, עד אשר יחליט ראש העיר הנבחר, ניר ברקת, בסוגיית השעייתו.
 
 
 
 

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.