יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ תובעת פיקוח משפטי וציבורי על מכירת קרקעות ציבוריות
10/10/2010

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל פרקליט המדינה עו"ד משה לדור כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
תנועת אומ"ץ מברכת את פרקליטות המדינה על זכייתה במאבק העקרוני שניהלה בנושא קרן ברל כצנלסון בבית המשפט העליון. וקוראת להקמה מיידית של צוותים מתאימים בפרקליטות ובמשרדי רשם ההקדשות שיפעלו לשמירתם של הנכסים הציבוריים המופקדים בידיהן של חברות לתועלת הציבור.
בבעלותן של החברות מצויות לתועלת הציבור קרקעות ציבוריות ששוויון נאמד כיום במיליארדי שקלים. קרקעות אלו הופקדו בידן לפני קום המדינה, עת הוקמו מוסדות ציבור רבים במסגרת משפטית של חברות צדקה ציבוריות שהתאגדו למטרות ציבוריות מוגדרות. חברות אלו מוגדרות כיום כחברות לתועלת הציבור על פי תיקון 6 לחוק החברות, וכמלכ"ר.
הניהול של החברות הללו הופקד בשעתו בידי ראשי הישוב או הארגונים המקצועיים, בדרך של הקצאת מניות ניהול לארגון הרלבנטי, אותם ארגונים מנהלים היו אגודות עותמניות שאסור להן לפעול למטרות רווח.
דרך משפטית זו הבטיחה כי הקרקעות ישמשו אך ורק למטרות הציבוריות שנועדו להן, ולא ותועלות פרטיות של הארגון או מקורביו.
ברבות השנים התברר כי חיוני להקים בדחיפות מערך פיקוח מתאים לנעשה בגופים אלו. במקרים רבים הארגונים המנהלים סברו שמוסדות אלו הם נחלתם הפרטית, והחלו לעשות בהם כבתוך שלהם. עוד ב-20.8.2001 התריע חה"כ רובינשטיין בישיבת הועדה לביקורת המדינה בכנסת על המצב, ועל שיש לעצור את הניסיונות לבצע מכירות חיסול של רכוש ציבורי זה, אז דווח כי הפרקליטות מגבשת הסדרים לטיפול בנושא.
למרבה הצער, למרות חקיקתו של תיקון 6 לחוק החברות, השמירה על נכסים ציבוריים אלו לא זוכה לטיפול רציני, ותנועת אומ"ץ מקבלת פניות, בתכיפות גוברת והולכת, על שימוש לרעה בנכסים הציבוריים הללו, לחיסולם הסיטוני של חברות לתועלת הציבור.
כידוע, בעלי מניות בחברה לתועלת הציבור אינם כבעלי מניות בחברה רגילה, הקיימת למטרת השגת רווח. החזקת המניות בידיהם מוצדקת רק אם הם מוכנים לסייע לחל"צ לממש את מטרותיה, ואסור שיהיו מונעים על ידי שיקולי תועלת לעצמם או לארגון ששלחם. עליהם להיות מונעים רק על ידי שיקולים לטובת החל"צ. הבעלות במניות מחייבת אותם לפעול לטובת מימוש מטרות החברה. לכן הם בעצם נאמנים, וכאשר הם פועלים לחיסול החברה, הרי הם מועלים בחובתם לפעול לטובת החברה. הם אינם רשאים כלל לגרוף רווחים מהחל"צ, לא רק מכיוון שאף פעם לא השקיעו בה פרוטה, אלא גם מכיוון שאסור לחל"צ ולאגודה עותמנית לפעול למטרות רווח.
למרות זאת, אנו עדים למימוש נכסים על ידי מנהלי אותן חברות לתועלת הציבור, כשהם מנסים להפוך אותן למקור להפקת רווחים, בין עבור הארגון ובין עבור מקורבים, תוך הפרת האיסורים הקבועים בחוק.
אומ"ץ סבורה שמוטל עליכם לפעול להגנת האינטרסים של כלל הציבור בפעולותיה של חברה לתועלת הציבור, ולהבטיח שהאדמות שהופקדו בידי חברות לתועלת הציבור ימשיכו לשרת את האינטרס הציבורי שלטובתו הוקדשו. אומ"ץ מצפה לפעולתכם הנמרצת בזריזות.
אנו מצפים לתגובתך.
 
 
 
 

 

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.