יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ דורשת מנציב שירות המדינה לעצור את נסיונותיו של שר החקלאות שלום שמחון לבצע במשרדו מינויים ערב הבחירות
11/11/2008

יו"ר תנועת אומץ, אריה אבנרי, פנה לנציב שירות המדינה, ד"ר שמואל הולנדר, בדרישה שיעצור את נסיונותיו של  שר החקלאות שלום שמחון לבצע במשרדו מינויים ערב הבחירות.
להלן עיקרי הפנייה:
"בימים אלה של ערב הבחירות התפרסמו מכרזים פנימיים  למינוי תפקידים בכירים במשרד החקלאות וזו בשעה שהמשרות הללו בחלקן כבר מאויישות בפועל במינויי זמני. מי שאמרים לבחור ולקבוע  את "זוכי המכרזים" (ובוודאי שביכולתם להשפיע רבות מי יבחר) הם השר שמחון שעומד לסיים תפקידו בחודש פברואר, ועימו מנכ"לית המשרד ומנהל שרות ההדרכה והמקצוע, אנשים שמונו על ידיו ושגם הם עתידים לסיים כהונתם בחודש פברואר הקרוב.
הסיפור מתחיל אחרי שבמהלך השנה הזו הוצעה לעובדים במשרד החקלאות תוכנית פרישה מרצון. היות ומצבו של שרות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) של משרד החקלאות הינו גרוע (גם ניהולית וגם מוראלית) ניצלו את ההצעה הנדיבה ופרשו ממנו השנה כ- 20 איש,  ביניהם שני מנהלי אגפים  וגם  4 ראשי תחומים.
מייד התארגן משרד החקלאות ומינה למשרות שהתפנו עובדים במינוי בפועל וללא מכרז. לא למותר לציין כי בשיטת מינויים כזו לקרבה ולידידות עם השר יש השפעה רבה ולא כל מי שממונה כך בפועל אכן מתאים לתפקיד.
לא זו בלבד, אלא שלפני כ- 5 חודשים פוטר מנה"ל שה"מ הקודם משה גורן ובמקומו הובא לתפקיד ד"ר מרדכי כהן (קדמון). ככל שנמסר לנו ונטען ע"י עובדים במשרד, מר קדמון הינו אדם המקורב אישית לשר החקלאות שמחון. (בתפקידו הקודם הוא היה מנכ"ל מועצת הצמחים).
מר קדמון נמצא כבר בסמוך מאד או אף מעבר לגיל הפרישה לגמלאות ומינויו כמנהל שה"מ לא היה מקובל ותקין ורגיל, אך הוא קיבל חוזה מיוחד כדי "לארגן את שה"מ".  החוזה שלו עומד לפוג בפברואר 2009.  דהיינו: השר, המנכ"לית והמנהל החדש כולם פורשים יחד בפברואר.
והנה פורסמו לאחרונה מכרזים, כמו למינוי מנהל אגף הדרכה ומינהל, למינוי מנהל אגף בעלי חיים ולמינוי מנהל תחום גידולי שדה.  המכרזים הללו אמורים להתקיים במהלך דצמבר,  וזאת במצב שלמעשה הם כבר מאוישים בפועל.
על רקע זו עולה השאלה מה ההיגיון ומה החיפזון לקיים את המכרזים האלו דווקא עכשיו, ערב הבחירות, שעה שברור שגם השר וגם המנכ"לית שהשר מינה וגם מנהל שה"מ שהשר מינה מסיימים תפקידם? מה הטעם לתת להם למנות ולהכתיב עכשיו מינוי קבע,  או לתת להם לקבוע מי יהיו האנשים שינהלו את האגפים תחת השר המנכ"ל ומנהל שה"מ הבאים?
ההתנהלות הזו בשה"מ ובמשרד החקלאות מוזרה ומעלה טעם רע. עובדים הוצאו לפרישה בתנאים מועדפים – אך המישרות לא בוטלו, אלא אוישו מחדש. את המנהל הקודם של שה"ם השר והמנכ"לית פיטרו ומינו אותו לתפקיד אחר במשרד, ובמקומו הם מינו מנהל חדש לשה"מ, אדם שהוא מעבר לגיל הפרישה ומסתבר שגם המינוי שלו זמני ותקף רק עד פברואר, מועד הבחירות . והנה דווקא בסיטואציה הזו האנשים הפורשים הם שינהלו את המכרזים לאיוש משרות לעתיד?לדעת אומ"ץ אין כל סיבה ציבורית ומעשית לבצע מחטף של מכרזים דווקא בעת הזו. הדעת נותנת ודורשת שכל הליך המכרזים הזה ידחה עד לאחר הבחירות ועד למינוי מנהל קבוע לשה"מ.  
לאור משמעות הדברים הרינו מבקשים כי תורה לעכב את המכרזים הללו עד לאחר הבחירות, גם מהטעמים המשפטיים וגם מהטעמים הציבוריים.  הציבור חייב לראות ולדעת שהמערכת הציבורית והליכי איוש המשרות בה מתנהלים לא רק כדין – אלא גם בהגיון בשקיפות ובהגינות. בלי זה יאבד אמון הציבור בשרות הציבורי. המתרחש כרגע במשרד החקלאות מעורר דאגה ומעלה שאלות ולכן חובתך – כממונה על נציבות שירות הציבור – להפעיל מייד סמכותך ולעכב את המכרזים ובכך למנוע נזקים נוספים.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.