יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ מבקשת לבדוק את בעיית המסתננים לישראל
03/08/2010

בפנייה אל מבקר המדינה כותב יו"ר הנהלת תנועת אומ"ץ אריה אבנרי:
1. במהלך שלוש השנים האחרונות הולך וגובר זרם מסתננים לא חוקיים לישראל. מדובר בעיקר במוסלמים דוברי ערבית מסודן- דרפור וארצות אפריקה.
2. מסתננים אלה פועלים בניגוד לחוק העובדים הזרים – 1991, ולחוק למניעת הסתננות ( ) – 1953 וכן לחוק העסקת עובדות ע"י חברות כוח אדם קבלניות- 1996, וחוק הכניסה לישראל-1951.
3. בתקופת ממשלת אולמרט, הוחלט בלחץ ארגוני זכויות אדם,להקים נציגות של נציבות האות לפליטים בישראל, ולהקצות מכסה ל500 פליטים שהם גולים ונרדפים פוליטיים בלבד.
4. פרוש לא נכון ונפילה בין הכיסאות בטיפול המערכת בנושא המביא להצטברות מעל 20,000 מסתננים לא חוקיים בישראל, שכמותם הולכת וגדלה עקב אי הקמת גדר וסגירה הרמטית של הגבול עם מצריים. הם מתרכזים בעיקר באילת, ערד, אשדוד ותל אביב ומתחילות ליצור בעיות דמוגרפיות, סוציולוגיות, אנתרופולוגיות, אלימויות פליליות וחברתיות במקומות אלה, מה שגורם לראש עיריית אילת לה שמיים וארץ בנושא, ולמהפך בבחירות מונוציפלית בערד, כשנושא הבחירות המרכזי היה בעיות המסתננים. צריך לציין כשבעבר קבעו שהמסתננים ישהו רק בדרום הארץ באזורים מסוימים ו/או במחנות משמורת, אך ההוראות מ על ידי הממשלה והמערכת של המנהל הציבורי, וכעת הן מתחילות להתפזר בכל הארץ.
5. מצריים, שהמסתננים מתרכזים בסיני , מנסה להתמודד עם התופעה בגלל שהותם של הפליטים בשטח , אך לא יכולה לה. שמדובר בסיכון עקב חשיפתם לגיוס על ידי גורמי ג'יהאד אסלמי בסיני, שם מסייעים להם הבדואים תמורת כסף.
6. ממשלת ישראל החליטה לפני יותר משנה לזרז במיידי הקמת גדר, ומת לאורך גבול מצרים, כדי לסגרם, ולאפשר מעבר כך במעברי גבול מסודרים. משרד האוצר הקצה כמיליארד שקל למשרד הביטחון. אך עד לשבוע האחרון לא נעשה דבר. בשבוע האחרון התחייב משרד הביטחון שלא פעל בשנה האחרונה להתחיל לפעול ולהקים גדר על ידי קבלנים עד 2013 לאורך חלק מהגבול, ובשאר מכשולים או אמצעים אחרים. עד אז צפויים לעבור את הגבול לפי הערכות שונות מעל 1000 מסתננים לחודש.
7. יצוין שכאשר היה סגן הרמטכ"ל מתן וילנאי אלוף פיקוד דרום, הוא בנה גדר בטחון לסגירה הרמטית של עזה, תוך תקופה קצרה ובזול, באמצעי הצבא – מרכז בינוי, חיל הנדסה וגורמים מקצועיים, תוך שימוש במשאבי אנוש של הצבא ונותני שירותי עזר כנדרש. מזה נותן ללמוד שניתן לפעול לסגירה הרמטית של הגבול באופן מיידי.
8. השר לביטחון פנים, טוען שיש כאן מחדל מתמשך שיותר בעיה אסטרטגית,ביטחונית,דמוגרפית ופוטנציאל פליליות גדול למדינת ישראל בהמשך ובאופן בר קיימא, כי קשה להוציא מסתננים כאלה ממקום שאליו הסתננו מסיבות בינלאומיות וסיבות זכויות אדם. המשרד לביטחון פנים שמג"ב כפוף אליו מציב יחידות שעומדות לרשותו בגבול מצרים, אך אלה וכוחות אחרים לא מספיקים לבלום את ההסתננויות, עקב בעיה טופוגרפית ותנאי השטח הקשים.
9. יצוין, שאסור מסתננים או לשכנם במגורים, לפי החוקות הרלוונטיות ולכן יש לבדוק על ידי רשויות המדינה היבטים בטחונים ופליליים הקשורים בשהותם בישראל כמסתננים, ולצורך זה יש לערב את רשויות המדינה כמו הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון , רשות המיסים, המינהל החדש במשרד הפנים לאוכלוסין, עובדים זרים, מעברי- גבול, פליטים ומסתננים שעם ובמקביל למשטרת הגבולות, ומעברי גבול, נמלים ושדות תעופה אחראי כל אדם הנכנס, שוהה או עוזב את מדינת ישראל, וכן משטרה, שב"כ , מוסד לביטחון וכן המוסד לביטוח לאומי .
10. המערכת הישראלית מערבבת מושגים: " עובד זר חוקי" "עובד זר לא חוקי" "המסתנן " ו "פליט" ולכן נוצרים כשלי , מהם נוצר טיפול מערכתי כושל בנושא המועלה בפניה זו אליך. דין מסתננים להיות מוצאים מתהום ישראל.
11. לעניות דעתנו,יש לבדוק לפי שיקול דעת המבקר את הנתונים המפורטים לעיל וכן את אפשרות החזרתם של המסתננים למקומות מוצאם . ולהכין לפי העניין דו"ח מיוחד להמרצת המערכת לפעול בנדון.
 

 

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.