יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ מוחה על השתלטות נדל"נית של חרדים על חשבון אתרים הסטוריים בצפת העתיקה
26/07/2010

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה כותב מנהל הפרויקטים באומ"ץ דב גולדברד:
ביולי 2009 התקבל בתנועת אומ"ץ מידע כי "בית אונגר" (גוש 13056 חלקות 141, 142 בית אונגר ובית עבו) נרכש על ידי מר אריאל מליחי (מחסידי ברסל"ב) וכי הוא עומד להרסו ולבנות מעליו מבנה בעל שתי קומות.
"בית אונגר" בצפת הינו אתר היסטורי ואתר זיכרון בעל ערך רב. במקום זה התגוררו סופר הסת"ם אלתר אונגר" ומשפחתו, שנטבחו ע"י מרצחים ערבים במאורעות תרצ"ו (1936). הבית הנ"ל משמש שריד אחרון לזכרה של אותה משפחה אומללה ולאחר מכן, שימש כמקום אימונים ומסתור נשק ("סליק" גדול) לאנשי "ההגנה". 
עם היוודע לתנועת אומ"ץ כי "בית אונגר" עומד לפני הריסה, תוך כוונה להקים במקומו מבנה בן קומותיים,  פנינו למר אילן שוחט, ראש העיר צפת, וטענו שלא יעלה על הדעת לפגוע במקום היסטורי זה ותהינו, כיצד הוועדה המקומית לבנייה, שהוא עומד בראשה, העניקה למר מליחי היתר הריסה ובנייה כנ"ל, בניגוד לתוכנית המתאר של העיר בעתיקה בצפת ולחוק "אתר העתיקות".
ואכן, תוך שבוע מפנייתנו זו לראש העיר, השיב לנו מר אילן ב-22.7.2010 ,"כי לא היה מודע לנושא וכי הורה להפסיק מיד את העבודות";  הוא אף הודה לנו על פנייתנו ועל הערותינו בנידון.
והנה בניגוד להחלטתו של ראש העיר לשים קץ לעבודות ההרס באזור שהוכרז רשמית כ"אתר עתיקות", העניק מהנדס העיר צפת, היתר חפירה חדש למר מליחי.  ובעוד עבודות ההרס ב"בית אונגר", נמשכות ללא הפרעה וללא פיקוח הנדסי מוסמך הגיש רוכש המבנה החרדי ערר לוועדה המחוזית בתביעה לאלץ את עיריית צפת לספק לו לאלתר היתר בנייה לשתי קומות מעל לבית אונגר, מבלי להמתין לסיום הליך שיפוצו.
מהנדס העיר צפת, שנוכח בדיון כ"נציג הוועדה המקומית לבנייה" ואמור היה להעלות את הנימוקים שהניעו את ראש העיר להקפיא את העבודות – מילא פיו מים.
לשאלת יו"ר הוועדה, מדוע לא הוצא היתר בנייה תוך 7 ימים ממתן ההחלטה, השיב מר יחזקאל רובין:  "... כי התערבו מ"שימור אתרים";  הם שלחו מכתב , התערב גם יו"ר הוועדה המקומית...אני לא יכול לכפות דברים...אני לא יכול להוביל מהלך שמישהו יחתום עליו, אני לא יכול להכריח מישהו לחתום..." (מתוך פרוטוקול הדיון).
לא ברורים לנו מניעיו של מהנדס העיר, מר יחזקאל רובין,  לאשר לכל פנייה של החרדים, להרוס מבנים בעלי ערך היסטורי וארכיאולוגי ממדרגה ראשונה (כמו בית כנסת האר"י העתיק ו"בית שלווה")  ולהקים במקומם מבנים רבי קומות מפוארים. 
תמוהה עוד יותר החלטתה של ועדת הערר המחוזית, בראשותו של עו"ד דרור לביא אפרת, שקיבלה ללא עוררין את דרישתו של רוכש בית אונגר, מר מליחי, בלי לברר באופן פרטני את הסיבות שהניעו את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לעכב את מתן היתר הבנייה, והקובעת בהחלטתה, "שעל הוועדה המקומית להוציא לעוררין את ההיתר לבנייה תוך 7 ימים 'מהיום', היה ולא יוצא היתר במועד הנ"ל, תשלם הוועדה המקומית הוצאות בסך 10.000 ₪, מבלי לפגוע בחובתה להוציא היתר". (מתוך פרוטוקול הדיון בערר ביום 9.3.2010 ).
באותה החלטה תוקפת ועדת העוררין המחוזית גם  את הוועדה הארכיטקטונית,  על שביטלה את מתן אישורה להיתר הבנייה וכופרת בסמכותה למעורבות: "ביום 10.9.09 התקבלה החלטה של הוועדה הארכיטקטונית המבטלת את אישורה הקודם. לא ברור, מי נתן לוועדה הזאת סמכות לפעול בצורה שכזו ובכל מקרה החלטתה חרגה מסמכותה... (מתוך פרוטוקול הדיון).
הכרזת העיר העתיקה צפת כאתר עתיקות
1. ביום 21.1.98 הוכרז האזור כאתר עתיקות  (ילקוט פרסומים מס.4593 מיום 2.12.97)1.
2. ביום  69 . 1 . 19 פורסמה ברשומות הודעה לפי סעיף 17 לחוק בינוי ופינוי של אזורי שיקום ולפיו אין    לבצע שום פעילות באזור העיר העתיקה של צפת, ללא הסכמה בכתב של המינהל (תיק 130/69 ).
3. גוש 13056 (שבו מצויות חלקות "בית אונגר, ו"בית עבו") "המקרקעין שבנידון מצויים בתחומי אתר המוכרז כדין, "שבו אין לבצע עבודות בנייה, סלילה , חפירות וכו'..."
    (מתוך חוק אתרי עתיקות)
פרק ז' לחוק – "אתרי עתיקות", סעיף 29 (ג') קובע: " אתר עתיקות" המשמש לצורך דתי או מוקדש לתכלית דתית (בית עבו, לדוגמה):  "לא ייתן המינהל אישור לחפירה או לאחת הפעולות המנויות בסעיף קטן א' אלא באישור ועדת שרים המורכבת מהשר כיושב ראש (כיום השרה לימור לבנת),  שר הדתות ושר המשפטים".
ב-22.11.2009 שיגר השר לשירותי דת, מר יעקב מרגי, איגרת תזכורת בנושא זה לראש העיר צפת, שבה צוין בין היתר, "כי המבנה הצמוד לבית אונגר הנקרא 'בית עבו' שימש ומשמש לתכלית דתית...
ובבואכם לדון את הבקשה לבנייה באתר, יש לבחון נתונים אלו, וזאת כפוף להוראות החוק והאישורים הנדרשים".
מאחר ולא הייתה פנייה כנ"ל מצד ראש העיר אל ועדת השרים לקבל את אישורם, פנה אליו השר יעקב מרגי בתזכורת נוספת, ביום 24.6.2010 וביקש את תגובתו בהקדם. העתקים מהמכתב נשלחו לשרת התרבות והספורט, לימור לבנת, לשר המשפטים, מר יעקב נאמן, ולשר התיירות, ולשר התיירות, מר מיסז'ניקוב.
בשטח נמשכת עבודת ההרס דלית דין ודלית דיין: אריאל מליחי להרחיב את שטח המבנה שרכש על חשבון הרחוב  - סמטת הרחוב המובילה לבית עבו ההיסטורי, שממנו יוצאת מדי שנה תהלוכת ספר התורה המסורתית למירון בערב ל"ג בעומר. וזאת,  לאור היום ,לתדהמת תושבי הרחוב הנבוכים, שנסתם להם המעבר הצר מהכביש הסמוך. כך הולך וננגס עוד אתר היסטורי בעיר העתיקה של צפת, לעיניהם העצומות של מהנדס העיר בצפת וצוות הפקחים "שאינם רואים ואינם שומעים דבר".
העתק:
יעקב מרגי - השר לענייני דתות
אילן שוחט – ראש עיריית צפת

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.