יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ מבקשת את התערבותם הדחופה של מבקר המדינה, שר האוצר והיועץ המשפטי לממשלה בחשיפת שיקולי משרד האוצר
15/06/2010

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, אל שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ ואל עו"ד יהודה וינשטיין היועץ המשפטי לממשלה כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
בשנים האחרונות נוהגת המדינה להעביר ביצוע פרוייקטים רחבי היקף בתחומי התשתיות לביצוע המגזר הפרטי בשיטת ה- B.O.T שנועדה לזרז קצב הביצוע של אותם פרוייקטים ולהוזיל את העלויות למדינה.
אולם משורה של דיווחים בתקשורת אנו לומדים כי בזה אחר זה נכשלים הזכיינים שנבחרו בשיטת המכרז בהוצאתם לפועל של הפרוייקטים בהם זכו. כך למשל אנו עדים לשורה ארוכה של דחיות במועד תחילתו וסיומו של פרוייקט הרכבת הקלה בירושלים בשל קשיי מימון וסגירה פיננסית של הזכיין "סיטי פס", לדחיות חוזרות ונשנות בהוצאתו לפועל של פרוייקט הרכבת הקלה בתל אביב על ידי הזכיין "MTS" ולביטול זכייתו של הזכיין "שפיר הנדסה" בביצוע פרוייקט כביש הרוחב 531 באזור השרון.
אין מקום להכביר מילים על חשיבותם של שלושת הפרוייקטים שצויינו לעיל עבור הציבור והמשק הישראלי אך למרבית האבסורד, דווקא מתוך כוונה לקצר זמן והליכים, סיבכה שיטה זו את מבצעי הפרוייקטים שנקלעו לקשיי מימון עקב המשבר הפיננסי העולמי ולא השיגה את מטרתה הראשונית אלא דווקא את ההיפך – עיכובם עד למצב בו קשה לחזות מתי יסתיימו ויחלו לשרת את הציבור.
לפני מספר חודשים נראה היה כי המגמה השתנתה, כאשר החשב הכללי במשרד האוצר החליט לשלול מחברת "שפיר הנדסה" את זכייתה במכרז לביצוע פרוייקט 531 עקב עיכובים בסגירה הפיננסית. אולם בשבוע שעבר נדהמנו לגלות כי אנשי החשב הכללי מצויים במו"מ מתקדם עם חברת "דניה סיבוס" שזכתה במקום השני במכרז לביצוע פרוייקט זה. הצעתה של דניה סיבוס לא זכתה במכרז עקב מחירה הגבוה בכ-200 מיליון שקלים מההצעה הזוכה, אך מהידיעה שפורסמה למדנו כי בחשב הכללי מתכוננים להעניק לחברה הקלות בביצוע הפרוייקט שערכן נאמד בכ-200 מיליון שקלים נוספים כלומר בהפרש של כ-400 מיליון שקלים לטובת החברה. הליכים אלה, לא רק שכאמור מייקרים את העלות למדינה אלא גם מעכבים את ביצוע הפרוייקט, שנועד להקל על עומסי התנועה הגדולים באזור השרון ולחסוך למשק הישראלי מיליוני שקלים. גורמים המעורים בתחום מימון מיזמי תשתית צופים כי גם בתנאים המשופרים עלולה הסגירה הפיננסית של פרוייקט זה להימשך זמן רב ובכך להאריך את משך הביצוע עוד יותר ממשך הביצוע אליו התחייבה שפיר הנדסה שבעתיו נשללה זכייתה.
עלינו לציין כי בדוח בנק ישראל לשנת 2009 שפורסם לאחרונה, הוקדש פרק מיוחד לנושא ניהול מיזמי תשתית ותחבורה בשיטת ה- B.O.T שמסקנותיו החד משמעיות מצביעות על אזלת ידה של המדינה בניהול פרוייקטים בשיטה זו ועל חריגה בתקציב ובמשך הזמן כתוצאה מכשלי השיטה. ממסקנות הדוח ניתן ללמוד כי אילו הייתה המדינה מנהלת פרוייקטים אלה בצורה תקציבית ולא בצורה זכיינית, היו מסתיימים במשך הזמן המינימלי הנדרש ובחיסכון ניכר של כספי ציבור. נציין כי גם במשרד האוצר יודעים שלאף אחד מהזכיינים הפרטיים אין יתרון על המדינה בעלות גיוס ההון הנדרש לביצוע הפרוייקט ולכן תמוהה בעינינו התעקשותם של אנשי משרד האוצר להמשיך לעבוד בשיטה זו המשרתת בעיקר את בעלי ההון והשליטה בחברות הזכייניות אך מתעלמת מהשיקולים הציבוריים.
אנו פונים אליך על מנת שתחקור את שיקולי משרד האוצר  בהחלטה בנושא פרוייקט 531 שכתוצאה ממנה תידחה השלמת הפרוייקט ויבוזבזו מאות מיליוני שקלים נוספים ועל מנת שייערך דיון ציבורי מקצועי לצורך גיבוש עמדה עקרונית בנושא ניהול פרוייקטים מסוג זה. 
כן אנו מציעים לחקור האם עמדו בבסיס החלטת אנשי משרד האוצר שיקולים זרים כמו הרצון לסייע לבעלי הון מסויימים המקורבים לשלטון הנוכחי.
נציין כי במידה ולא יתקיים הדיון הציבורי המבוקש לאור פנייתנו זו, ניאלץ לפנות לבג"צ על מנת שיורה לחשוף את השיקולים אשר מונעים מהמדינה להעביר את הפרויקטים המדוברים לביצוע תקציבי, על-פני הוצאה עודפת של כספי ציבור בגובה של מיליארדי שקלים.

 

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.