יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ פנתה לנגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בבקשה שיפעיל את סמכותו לצורך בלימת בחירת "המקורבים" של ה"טייקונים" לתפקיד יו"ר דירקטוריון בנק לאומי
06/06/2010

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
מרכז המידע והמחקר של הכנסת חושף, במסמך שהעביר ליו"ר ועדת המשנה לביטוח ח"כ פאינה קירשנבאום, כי היקף האשראי שהעמידה המערכת הפיננסית בישראל לרשות קבוצות העסקים הגדולות במשק הגיע ל-72.3 מיליארד ₪  נכון לדצמבר 2008.  המחקר מגלה גם כי קיימות בישראל כ-20 קבוצות עסקיות גדולות, השולטות על כ-26% מהחברות הציבוריות ועל כ-50% משווי השוק של החברות הציבוריות וכי הקבוצות הללו הינן בעלות צמיחה נמוכה והן ממונפות מאוד.
עוד מגלה המחקר כי לקבוצות העסקים הגדולות האלה יש זיקה גבוהה למערכת הבנקאית ובכך הן מגדילות את סיכון האשראי של הבנקים.
נוכח חומרת הממצאים שהעלה המחקר החליטה הכנסת לקיים בוועדת הכספים דיון בנושא  הריכוזיות  ואף תיזום הצעת חוק להגבלת הריכוזיות של קבוצות העסקים הגדולות.
למרבה הצער דווקא בשעה שנושא ההתנגדות לריכוזיות עולה לדיון ציבורי, עומדות אחדות מקבוצות העסקים הגדולות להרחיב ולהעמיק את מוטת השליטה שלהן במערכת הפיננסית. באסיפה הכללית של בנק לאומי שהתקיימה ביום 2/6/10 נבחרו ה"ה דוד ברודט ואהוד שפירא – עושי דברם של שני טייקונים - לדירקטורים בבנק ומועמדותם לתפקיד יו"ר הדירקטוריון תובא להצבעה בישיבת הדירקטוריון הקרובה.
 אין זה סוד כי ברודט  הינו חבר דירקטוריון של "החברה לישראל" בשליטת עידן עופר ושפירא הינו יו"ר "הפניקס" בשליטת יצחק תשובה.
במכתבנו אליך מלפני כשבועיים התרענו על כך שעופר ותשובה הם בין הגדולים שבמקבלי האשראי בהיקף של מיליארדים שהעמיד לרשותם בנק לאומי. אם אחד מן האדונים - ברודט או שפירא -  ייבחר לתפקיד יו"ר לאומי  ברור, כי מערכת הקשרים האישיים עלולה להשפיע, שלא במידת היחס השווה וההוגן, על השיקולים של המשך מתן האשראי או אף הרחבתו. 
תנועת אומ"ץ פונה אליך פעם נוספת בבקשה שתפעיל את סמכותך לבלום את בחירת "המקורבים" של ה"טייקונים" לתפקיד יו"ר הדירקטוריון ותודיע לבעלי המניות של לאומי כי אם אחד המקורבים יבחר לתפקיד היו"ר – אתה לא תאשר את מועמדותו.
תנועת אומ"ץ מקווה כי תיענה בחיוב לבקשתנו. יחד עם זאת, אם ישתלטו נציגים של טייקונים על עמדת המפתח החשובה בראשות בנק לאומי, לא יהיה לנו מנוס אלא לעתור לבג"ץ כדי למנוע את הסכנה הצפויה למערכת הפיננסית הישראלית.
העתק:
רוני חזקיהו- המפקח על הבנקים

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.