יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ מעלה חשד לאי סדרים בחלוקת שטחי מרעה ברכס טורען בגליל התחתון
16/05/2010

אומ"ץ: חשד לאי סדרים בחלוקת שטחי מרעה ברכס טורען בגליל התחתון
תנועת אומ"ץ פנתה אל מבקר המדינה, השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, וביקשה ממנו לערוך בדיקה יסודית לגבי פרשת חלוקת קרקעות המרעה בהרי הגלבוע בניגוד לעמדת קק"ל.
בפניית אומ"ץ נכתב:
"תנועת אומ"ץ מבקשת להביא לידיעתך כי מזה כמה חודשים פועל משרד החקלאות במחוז העמקים לחלוקה מחדש של קרקעות מדינה על רכס טורען לשטחי מרעה קבועים לכפרי הסביבה.  צעד זה נועד כביכול לבטא גישה פייסנית ולתקן אפליה לקיפוח של התושבים הערבים באזור, אך לאמיתו של דבר אי אפשר להתעלם מכך שקק"ל מתנגדת נמרצות לתוכנית מאחר שהיא מבקשת לשמר את אדמת הלאום ולנטוע במקום יערות בשטח של 4,000 דונם.
אנשי קק"ל שבאו לעבודתם גורשו מהמקום בבושת פנים ע"י הכפריים ובשלב זה הוקפא הרעיון של ייעור השטח.
מן הראוי לציין כי בזמנו הוקמו באזור טורען ישובים בית רימון ומצפה בית נטופה על מנת לשמור את קרקעות המדינה באזור. במצב הנתון כיום נוהגים הכפריים לגרום נזקים רבים לתשתיות של הכפרים הללו, הם פולשים עם עדריהם לשטחים לא להם, מרעילים בעלי חיים השייכים לישובים הללו ותוקפים פיזית לעיתים את תושבי הישובים.
מן הראוי לציין שבשעתו מינה שר החקלאות לשעבר מר אריק נחמקין, בשנת 1984, קצין צה"ל בכיר לשעבר, לקבל על עצמו להתייצב במקום עם עדריו ובאופן זה ישמור על גזל אדמות המדינה על הרכס מצד הכפריים.
מוטי פרץ רעה את עדרו באזור שעליו הופקד כאמור לשמור על אדמות המדינה ברכס במשך 26 שנים ועמד באומץ ובגבורה אל מול כל המתנכלים מכפריי האזור.
לדברי מוטי פרץ שהוא האיש אשר הוצב באזור ע"י שר החקלאות דאז נחמקין ועשה את פעילותו בנאמנות רבה, אומר כי אין צורך בחלוקת האדמות כי במהלך של 4 חדשים רצופים של מרעה במהלך כל שנה כולם רועים ללא כל הגבלה מבלי שיש צורך לקבל היתר מקק"ל. מוטי, שלדעתי הוא גם המומחה של האזור, אומר כי אין צורך בחלוקה המתוכננת של משרד החקלאות מה שכן צריך להיעשות לדעתו, זה להסדיר את ההיתרים העונתיים ולבצע אכיפה ראויה לשמירה על קרקעות המדינה.
מדיניות זו של משרד החקלאות של מה שנקרא: "הסדרת שטחי המרעה על הר טורען" נראית כמו "מתן תשובה ציונית הולמת" ובחלוקת שטחי מדינה כפר לעבריינים ונושאי דגל לאומניים. כמו כן התעלמות מהסדרים ראויים שקיימים בשטח באמצעות קק"ל.
אין ספק שהתעלמות מהאמור לעיל עלולה להביא לחיסול מוחלט של עדר יהודי בודד על הרכס (מוטי פרץ) וסיכויים טובים שתמוטט בהמשך את הישובים הקיימים על רכס הטורען. ובתהליך ארוך יותר תמוטט את החקלאות היהודית בגליל שכבר עכשיו נמצאת במצב קשה, וקידום יוזמה זאת תחרוץ את גורלה סופית.
נראה לנו שיש מקום לערוך בדיקה יסודית של כל פרשת חלוקת הקרקעות באזור ולברר אם לא  קיימים שיקולים זרים בצעדיו של שר החקלאות הנוכחי שפעל בניגוד למדיניות שהייתה קיימת עד כה במשרד."

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.