יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ תובעת להדיח את מפכ"ל המשטרה דודי כהן ולהעמידו לדין בפרשת המינוי המשפחתי
13/05/2010

בעקבות דו"ח מבקר המדינה, תנועת אומ"ץ תובעת להדיח את מפכ"ל המשטרה דודי כהן ולהעמידו לדין בפרשת המינוי המשפחתי.
במכתב שנשלח לשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' וליועץ המשפטי לממשלה הודה ויינשטין נכתב:
"ביום 11/05/2010 פורסם דו"ח מבקר המדינה 60 ב'.
תחת הפרק "המשרד לביטחון פנים" בחן מבקר המדינה, בין היתר, את עניין " הליכי מינוי והעלאה בדרגה של קצינים בכירים במשטרה" ובתוכם גם מינויו וקידומו של תנ"ץ מוטי כהן, קרוב משפחה [מדרגה ראשונה], הוא אחי המפכ"ל רנ"ץ דודי כהן.
נמצאנו למדים כי המפכ"ל התעלם לחלוטין מהנחיית היועץ המשפטי לממשלה "עריכת הסדרים למניעת ניגוד עניינים בשירות המדינה" – הנחיה הקובעת מפורשות כי עובד ציבור עלול להימצא במצב שיש בו חשש לניגוד עניינים כאשר עניין שעליו הוא מופקד בתפקידו הציבורי עלול להתנגש עם עניין אחר שיש לו (להלן - ההנחיה או הנחיית היועמ"ש). עוד קובעת הנחיית היועמ"ש ש"בנושא ניגוד עניינים נודעת חשיבות מיוחדת למראית פני הדברים". ההנחיה מסבירה, בין השאר, כיצד לערוך הסדר למניעת ניגוד עניינים לעובד ציבור וקובעת שהוא באחריות היועץ המשפטי של הגוף הנוגע בדבר. ככל שניגוד העניינים בין תפקיד העובד לבין עניינו האחר הוא מתמיד ובתחום נרחב ומרכזי, הרי שאין מנוס מלנתק את העובד באופן מוחלט מעניינו האחר. לפי ההנחיה העברת הסמכות נשואת ניגוד העניינים מבעליה לעובד אחר הכפוף לו מעוררת קשיים. לכן, במקרים בהם, בלית ברירה, יש להעביר את הנושא לטיפולו של בעל תפקיד הכפוף למי שלגביו יש חשש לניגוד העניינים, יש לשקול שיתוף עובד נוסף, שאינו כפוף לעובד השרוי בניגוד העניינים, וככלל יהיה זה היועץ המשפטי או החשב של הגוף הנוגע בדבר, לפי העניין.
לא זו אף זו: מבקר המדינה אף מפנה לפקודת מטא"ר מדצמבר 1998, "נושא שיש לשוטר עניין אישי בו - סייגים בטיפול" שגם הימנה התעלם לחלוטין המפכ"ל.
הנחיה הקובעת כי "לא יטפל שוטר בנושא שיש לו בו עניין אישי, אלא אם כן קיבל הוראה לעשות כן מן הקצין הממונה עליו... הגיע לטיפולו של השוטר 'נושא שיש לשוטר עניין אישי בו'... לא יטפל בנושא ויודיע על כך, ללא דיחוי, לקצין הממונה עליו". לפי הפקודה, "נושא שיש לשוטר עניין אישי בו" הוא, בין השאר, "נושא הקשור למי שהוא קרובו". אגב, רק בגרסה מעודכנת של הפקודה מאפריל 2008 (ששמה הוסב ל"ניגוד עניינים במילוי תפקיד") הודגש כי "לא הרי ניגוד עניינים של המפקח הכללי של המשטרה כהרי ניגוד העניינים של שוטר מהשורה". הפקודה כוללת התייחסות לעריכת הסדר למניעת ניגוד עניינים.
בדו"ח מבקר המדינה נטען כי מפכ"ל המשטרה היה מעורב, אישית, עד צוואר, פעמיים,  בקידום אחיו בקידום אחיו במערכת הפיקוד במשטרה תחת ניגוד עניינים באופן מובהק.
א. בפעם הראשונה – המלצה לדרגת תנ"צ – ולשיבוצו כממ"ר ירקון.
ב. בפעם השנייה – המלצה לקידומו לתפקיד סממ"ז מרכז. כאן, ביכר המפכ"ל "לערוף" את ראשו של תנ"ץ מאיר בוקובזה, סממ"ז מרכז, להקריבו, ולסיים את שירותו  במשטרה [שימוש לרעה בכח המשרה והפרת אמונים] הכל, כדי לפנות את הכס לאחיו הצעיר.
המשמעות היא שהמפכ"ל חרג מהנחיות השרים לבטחון פנים, השר הקודם אברהם דיכטר והשר הנוכחי, יצחק אהרונוביץ.
התנהלותו של מפכ"ל המשטרה עולה בחומרתה על פרשת הג'קוז'י בה היה מעורב המפכ"ל לשעבר, רנ"ץ רפי פלד, שאולץ לפרוש ממשטרת ישראל, בעודו מכהן כמפכ"ל.
תנועת אומ"ץ דורשת:
1. להעמיד בפני ממשלת ישראל על פיטורי המפכ"ל רנ"ץ דודי כהן ומינוי מפכ"ל חדש.
2. להורות על נקיטת צעדים משפטיים נגד רנ"ץ דודי כהן על מנת שלא ייטען כי דין אחד הוא למר אהוד אולמרט ולמר צחי הנגבי שנגדם הוגשו כתבי אישום בפרשת המינויים הפוליטיים, לבין מקרה זה שאינו נחות בחומרתו."
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.