יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ חוששת מסכנת השתלטות אילי הון על בנק לאומי
14/04/2010

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מר רוני חזקיהו המפקח על הבנקים כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
ועדת המניות של בנק לאומי בראשות עו"ד מרגלית נוף פרסמה השבוע את נימוקיה לבחירת חמשת הדירקטורים המיועדים לדירקטוריון בנק הפועלים. בראיונות עיתונאיים הסבירה הגברת נוף כי שיקוליה בהליך הבחירה נובעים מ"מה שטוב לגליה מאור", מנכ"לית הבנק. עובדה אחת העלימה הגברת נוף כי שני המובילים שהיא רואה אותם מתאימים לתפקיד יו"ר הבנק הם דוד ברודט  ואהוד שפירא, ידידיהם הקרובים של שני אילי הון גדולים במשק.
כדי שלא יהיה מקום לטעות ראוי להביא לידיעת הציבור כי דוד ברודט הינו חבר דירקטוריון של "החברה לישראל" בשליטת עידן עופר ואילו אהוד שפירא הוא מנכ"ל "הפניקס" בשליטת יצחק תשובה
לכל אחד משני אילי ההון הללו  יש חבילה נאה וגדולה של מניות בנק לאומי וכפועל יוצא – הם בעלי זכות להצביע באסיפה הכללית של בעלי המניות וכך להשפיע על זהותו של היו"ר.
ברור אפו  שהצבעה התומכת באחד מן השניים  עלולה ליצור אצל הנבחר תלות של חובה בטייקון "שלו".
אך בכך לא די. מערכת הקשרים החברתיים של עידן עופר עם הנהלת הבנק הינה מן המפורסמות. למשל: כאשר נשא עידן אופר את אשתו הרביעית הוא קיים את הסבב הראשון של הנשואים במיקונוס שביוון. בין האורחים שטסו במטוסו ועל חשבונו לטקס הייתה רקפת רוסק-עמינח, יד ימינה הבכירה של גליה מאור. למסיבת הנישואין שנערכה
במושב ארסוף הוזמנה גליה מאור מנכ"לית הבנק שאף הגיעה, בחברת היו"ר איתן רף, ואף חגגה בשמחה המשפחתית.
ה"ה עופר ותשובה הינם  בין הגדולים שבמקבלי האשראי בהיקף של מיליארדים שהעמיד לרשותם בנק לאומי. אם ביכולת ההצבעה שלהם ייבחרו ה"ה ברודט ושפירא לדירקטורים בבנק ואם אחד מהם יבחר לתפקיד היו"ר, ברור כי מערכת הקשרים האישיים שלהם עם שני הטייקונים עלולה להשפיע, שלא במידת היחס השווה וההוגן, על השיקולים של המשך מתן האשראי או אף הרחבתו. גם התפטרות של ה"ה ברודט ושפירא מתפקידיהם בחברות שבבעלות הטייקונים, לא תוכל לבטל את הקשר האישי והמחויבויות החבריות.
כדי למנוע מראש סכנה של  העדפת אילי הון בקשרים עסקיים עם בנק לאומי ובקבלת אשראי, אולי חלילה שלא על בסיס של בטוחות ראויות, תנועת אומ"ץ פונה אליך כדי שתפעיל את סמכותך למען טוהר המידות וניקיון הכפיים.
לדעתנו עליך לנקוט  אחת משתיים: או שתמנע את בחירת "הידידים" של הטייקונים לדירקטוריון הבנק או שאם יבחרו לדירקטוריון או לתפקיד היו"ר, תוציא הוראות חד-משמעיות שימנעו מהם להיות קשורים בכל דרך בדיונים ו/או בקביעה לגבי מתן אשראי והיקפו או אף אם המדובר בפעילויות עסקיות אחרות.
הוראה דומה יש להוציא, לדעתנו,לגבי פעילותם של בכירים בבנק, כמו גליה מאור ורקפת רוסק-עמינח, בכל מה שקשור למעורבותן בדיונים בנושאי הקצאת אשראי לידידים הקרובים.
אנו מצפים לתשובתך בהקדם.
העתק:
השופט (בדמוס) מיכה לינדנשטראוס – מבקר המדינה
פרופ' סטנלי פישר -  נגיד בנק ישראל  


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.