יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ פנתה למפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, בבקשה שיבדוק את האשראים והערבויות של הטייקונים הגדולים שפעלו מאחורי הקלעים לבחירתה של גליה מאור ליו"ר דירקטוריון בנק לאומי.
16/02/2010

להלן מכתבו של יו"ר הנהלת אומ"ץ אריה אבנרי:
אחת המשימות החוקיות החשובות ביותר של המפקח על הבנקים, במסגרת תפקידו להגן על הצרכן של המערכת הבנקאית,  היא לשמור על היציבות הפיננסית של הבנקים בישראל ולבלום כל סכנה ממצב של פשיטת רגל אשר בסופו של דבר תהווה פגיעה בלקוחות שעלולים לאבד את כספם. 
מתוך ראייה זו של אחריותך ראינו בשעתו בחיוב את החלטתך  להפעיל את סמכותך החוקית לבצע ביקורת מעמיקה של שווי הנכסים במזרח אירופה של חברת אפריקה-ישראל הנחשבת ל"לווה גדול" של המערכת הבנקאית. בדיקה חשובה זו נועדה, על פי הדיווחים בתקשורת,לוודא כי אכן מצב הנכסים, המהווים בטוחות לאשראי הבנקאי,  מתאים ליכולת התאגיד להחזרת האשראי או להגדלת היקף הבטוחות אם יידרש לכך.
הביקורת שערכו אנשי היחידה שבראשה אתה עומד, כללה – כפי שפורסם - בחינת עומק של הערכות שווי ושמאות מקרקעין ובחינת הנכסים מקרוב, והכול על מנת לברר את שוויים של הנכסים ביחס לשווי השוק וביחס לבטוחות שנכסים אלה מהווים מול תיק האשראי של הלווה.
בימים אלה היינו עדים למאבק חריף על השליטה בבנק לאומי, מאבק שבו היו מעורבים ככל הנראה מאחורי הקלעים  חלק מ"המקורבים" להנהלת הבנק המוכרים בציבור כאילי הון מן השורה הראשונה. מטרת המאבק הייתה, לכאורה, להמשיך את השליטה של גליה מאור בבנק שהיא ניהלה באופן ריכוזי  במשך 15 שנה. מאבק זה, לדעת אומ"ץ ניסה לכאורה לכופף את החוק ולהתאימו לצרכים אישיים, מעורר חשד כבד כי הנהלת בנק לאומי מעוניינת שבהתנהלותה הנוכחית מול יש לה מה להסתיר מידיעת הציבור. 
הסכנה הגדולה ביותר לבנק כלשהו ולציבור המפקידים בו, עלולה להימצא בבטוחות שמציבים "הלווים הגדולים" שהיקף האשראי שהם מקבלים מגיע למיליארדים רבים ולאחדים מהם אף יש חבילת מניות "מכובדת בבנק". בעקבות מה שקרה לחברות גדולות במשק הישראלי שנקלעו לקשיים בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, לא יהיה זה בלתי סביר להניח כי חלק מהבטוחות שהעמידו "הלווים הגדולים" לטובת הבנק
 לפני המשבר, אינו מתאים עוד. סביר להניח כי הבנקים שהלוו כסף כבד ורב ל"לווים הגדולים"  פעלו ופועלים להתאמת ערך הבטוחות למציאות. אבל זו רק הנחה הגיונית מתבקשת. את השאלה אם אכן הותאמה רמת הבטוחות לגובה האשראי רק אתה מוסמך ויכול לבדוק באופן מקצועי ואחראי.
על יסוד הנאמר לעיל פונה אליך תנועה  בדרישה לפתוח במועד שיראה לך בבדיקה יסודית של השאלה – האם אכן הותאמו הבטוחות של "הלווים הגדולים" להיקף האשראי הענק שנטלו מן הבנק במרות השנים. פעילות זו נועדה לחשוף  את העובדות לאשורן ועל מנת שהציבור לא יחשוש מפני מצב שבו יסתבר כי קיימת סכנה כלשהי, ולו  הקטנה ביותר, ליציבות של חלקים חשובים ביותר במערכת הבנקאית.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.