יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ מביעה חשש לניגוד עניינים לכאורה בעסקי בנק לאומי לישראל בע"מ
09/02/2010

בפנייתה של תנועת אומ"ץ אל מר רוני חזקיהו מפקח על הבנקים ואל פרופ' זוהר גושן יו"ר רשות ניירות הערך כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
תנועת אומ"ץ מבקשת להביא לידיעתכם את העובדות הבאות שהגיעו אלינו בימים אלה שהינן לדעתנו בעלות חשיבות ציבורית ראשונה במעלה למרות שאינן אקטואליות.
1. עו"ד דליה טל משמשת כיועצת המשפטית של בנק לאומי לישראל בע"מ (להלן הבנק) שנים רבות מאד.  גב' טל  היא  חברתה  הקרובה  של מנכ"ל הבנק  גב' גליה  מאור  לפי  דבריה לעיתון   גלובס     ביום 25.10.06, יוצא מכך שהיועץ המשפטי של ה"אורגן המפקח" של הבנק היא חברתה הקרובה של ה"אורגן המבצע" שעליו אמור "האורגן המפקח" לפקח. לדעתנו , במצב זה , יכולתו של הדירקטוריון לפקח על המנכ"ל נפגמת ואולי אף מעוקרת.
אנו מניחים ש"עובדת החברות" בין היועצת המשפטית למנכ"ל  אלו ידועות לכם ולגופים הרגולטוריים שהינכם עומדים בראשם. אנו מבקשים שתואילו להשיב לנו:
א. מה היו השיקולים של הגופים הרגולטורים שברשותכם לאפשר הוויה מתמדת זו של ניגוד עניינים מובנה לכאורה והאם לא נפגע מכך האינטרס הציבורי?
ב. האם לא היה ראוי בנסיבות אלו  כי הבנק יפרסם בדו"ח הדירקטוריון בדוח"ותיו הכספיים, מדי שנה בשנה, מה היה שכר טרחתה של עו"ד טל עבור הייעוץ שנתנה לדירקטוריון הבנק.
ג. מה היה שכר טרחתה של גב' טל עבור עסקאות שבהן לוותה או יעצה לזרוע הביצועית של הבנק בעסקאות שונות כפי שיפורט בהמשך.
ד. מן הראוי היה   לגלות לציבור פרטי שכר הטרחה בדו"חות הכספיים של הבנק, כשם שהבנק מגלה את שכר נושאי המשרה והשכר המצטבר של חברי הדירקטוריון, לאור חברותם המוצהרת של גב' טל היועצת המשפטית של הדירקטוריון ומנכ"ל הבנק גב' גליה מאור גם אם גילוי שכר הטרחה אינו נדרש במפורש בחוק והאם נשמר לדעתכם האינטרס הציבורי ?
2. לפי פרסום בעיתונים,  במהלך שנות כהונתה של גב' גליה מאור כמנכ"ל בנק לאומי  יצגה  וליוותה עו"ד דליה טל, היועצת המשפטית של הדירקטוריון  עסקאות רבות, מורכבות מבחינה משפטית ובהיקפים כספיים עצומים המסתכמים למיליארדי שקלים,  בין השאר: הקמת חברה לניהול קרנות גידור בארה"ב בשיתוף עם עזרא מירקין ,בעל  מניות בבנק  לאומי  באמצעות קרנות  בניהולו, מכירת  קרנות הנאמנות, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות של הבנק, מכירת מניות הבנק בחברת כרטיסי האשראי כ.א.ל, מכירת מניות הבנק בחב' אפריקה ישראל, מכירת מניות מגדל לג'נרלי , רכישת אלפא-קארד ועוד.                                                                                                                   להלן שאלות שעולות ממתן השירותים המשפטיים של גב' טל לעסקות אלו עבור הבנק:
א. האם יכול היה דירקטור בבנק לקבל מהיועצת המשפטית של הדירקטוריון, חוו"ד בלתי תלויה, ביקורתית, על אספקטים משפטיים, של העסקאות הללו כבקרה על פעולותיו של  "האורגן המבצע" של הבנק, כאשר העסקאות לוו ע"י היועצת המשפטית של הדירקטוריון בעצמה ?
ב. האם אין במתן השירותים המשפטיים ל"אורגן המבצע" של הבנק ע"י היועצת המשפטית של ה"אורגן המפקח" ניגוד עניינים מובנה לכאורה ?
ג. כיצד נקבע ואושר שכר טרחתה של הגב' טל ל"אורגן המבצע" של הבנק עבור העסקות הללו ?
ד. האם הייתה לגב' מאור, מנכ"ל הבנק, חברתה של גב' טל, השפעה על מתן הייצוג ואו קביעת שכר טרחתה של היועצת המשפטית של הדירקטוריון בגין העסקות שמנינו כאן ?
ה. מה היה שכ"ט של גב' טל עבור הייצוג והליווי המשפטי של עסקאות אלו ?
ו. בהקשר לדברים שהבאנו בסעיף זה עולה שאלה מטרידה נוספת,  מדוע נושאי מישרה ואו דירקטורים של בנק  גדול, שלו מחלקה משפטית  המונה לבטח עשרות עורכי דין  ביניהם בעלי ידע  וניסיון  רב  במשפט  מסחרי,  בדיני  בנקאות  ובדיני ניירות ערך,  מעדיפים  לשכור  את שירותיו של משרד חיצוני לביצוע עסקאות  שהמחלקה המשפטית של הבנק יכולה הייתה ללוות ללא עלויות נוספות ?
3. על פי הפרסום בעיתון דה-מרקר מיום 6.12.06 עוסק משרדה של עו"ד טל בייעוץ פיננסי.  אנו סבורים כי יש לבדוק אם מי מלקוחותיה זכה למימון מבנק לאומי הגוף שהיא משמשת בו כיועצת משפטית לדירקטוריון.
4. על פי פרסום באתרNRG מיום 15.11.05 גב' טל משמשת כיועצת המשפטית של משפחת שניידמן שבשליטתה מצויה בין השאר חברת "ביטוח ישיר".  שנים קודם לכן רכש בנק לאומי ממשפחת שניידמן 20% ממניות חברה זו.  נבקשכם לבדוק אם גב' טל ייצגה מי מהצדדים או תיווכה בעסקה   זו.
5. בדצמבר 2000 חזר ורכש בנק לאומי 19% ממניות חברת "פז" תמורת 85 מיליון $. על פי  הפרסום בעיתון גלובס מיום 10.12.00 קבוצת פז יוצגה בעסקת המכירה ע"י בינו צדיק ועו"ד דליה טל. מטעם בנק לאומי הובילו את העסקה יו"ר מועצת המנהלים של הבנק איתן רף, מנכ"ל הבנק גליה מאור וראש חטיבת החברות של הבנק מר צבי איצקוביץ. הבנק יוצג על ידי עו"ד רם כספי.
א. נבקשכם לבדוק אם אכן יצגה גב' טל היועצת המשפטית של דירקטוריון בנק לאומי את בעל המניות של "פז" בעסקה זו מול הבנק ומול חברתה המוצהרת גברת גליה מאור.ובמקרה זה יתעורר מצב של ניגוד עניינים זועק לשמיים.
6. הדברים שהעלנו כאן מחייבים בדיקה מעמיקה ודחופה של הרשויות  שברשותכם על מנת לבדוק אם נפגע האינטרס הציבורי והאינטרס של צבור בעלי המניות של הבנק  בפעילויות ובמערכות היחסים שתיארנו כאן.   בדיקה זו חייבת להסתיים בטרם תוכרע שאלת מינויה של גב' גליה מאור לתפקיד דירקטור בבנק, על מנת שתוצאות בדיקתכם וחוות דעתכם המנומקות עוד קודם לכן לדיון ציבורי או משפטי לפי הצורך.
העתק:
השופט בדימוס (מיכה ) לינדנשטראוס -  מבקר המדינה
ד"ר יובל שטייניץ - שר האוצר
חבר הכנסת הרב משה גפני  - יו"ר וועדת הכספים


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.