יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ מבקשת למצות בדיקה בעניין התנהלות בעייתית של הנהלת בנק לאומי
02/02/2010

בפנייתה של תנועת אומ"ץ אל מר רוני חזקיהו המפקח על הבנקים כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
1. ביום 29.12.09 הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לתביעה נגזרת על ידי מר צבי פרל, בעל מניות של בנק לאומי לישראל בע"מ ועובד בכיר לשעבר בבנק, נגד גליה מאור מנכ"ל הבנק, המבקר הראשי עו"ד יוסף הורוביץ ותשעה דירקטוריונים חברי ועדת הביקורת של הדירקטריון בעבר. דבר הגשת התביעה פורסם בעיתונים שונים בסמוך להגשת התביעה.
2. הנתבעים נדרשים בתביעה להשיב 23 מיליון ₪ שנגנבו עבור אחרים על ידי מר מנחם פרידמן, מנכ"ל בנק לאומי בריטניה, בעת ששימש כמנהל הסניף המרכזי של הבנק. כספים אלו תבע בנק לאומי עצמו ממר פרידמן בהליך אזרחי.
3. מכתב התביעה עולות שאלות קשות על אופן התנהלותה וטיפולה של מנכ"ל הבנק הגב' גליה מאור והנתבעים האחרים. בתלונות שהוגשו נגד מר פרידמן מנכ"ל בנק לאומי בריטניה בעבר, על העמדת הלוואות ללווים בניגוד לנהלים ועל גרימת נזק כספי לבנק בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים.
4. מכתב התביעה עולה כי גב' מאור קידמה את מר פרידמן לתפקידם בכירים בעלי דרגות חופש רחבות ולא הטילה עליו שום פיקוח למרות עברו הבעייתי. וכך התאפשר למר פרידמן בקלות רבה לגנוב עבור אחרים עשרות מיליוני שקלים. לאחר מכן בגין מעשים אלו עמד פרידמן בימים אלו לדין פלילי.
5. מכתב התביעה הנגזרת עולה כי כתוצאה מהרוח הגבית שקיבל פרידמן מהמונים עליו והעדר פיקוח על מעשיו מסתכמים הנזקים שפרידמן גרם לבנק בסכום של כ- 100 מיליון ₪ !!!
6. עוד עולה מכתב התביעה כי פרידמן טיפל בהעמדת אשראים מפוקפקים לטובת מקורבי עובדים מסביבתם הקרובה של נושאי מישרה הבכירים בבנק.
7. מהדברים הללו שהובאו בקליפת האגוז ניכר שמדובר בתופעה קשה בעייתית ורחבה מבחינת סכומי הכסף שאבדו מבחינת ריבוי המעשים, משך הזמן הארוך שבו פעל פרידמן באין מפריע.
8. תנועת אומ"ץ סבורה שהבנק לא נתן גילוי נאות לתופעה קשה ומטרידה זו בדוחותיו הכספיים בניגוד לנדרש בחוק ובכלל בגילוי הנאות של בנק ישראל והרשות לניירות ערך.
9. תנועת אומ"ץ סבורה שכללי המנהל התקין מחייבים פתיחת חקירה מקיפה מעמיקה ודחופה של ההתנהלות הבעייתית העולה מכתב התביעה הנגזרת לגבי תיפקודם של נושאי המשרה בבנק ובראשם המנכ"לית.
10. תנועת אומ"ץ סבורה כי בסמכותך לקיים ולמצות חקירה זו בטרם תחליט בשאלת מינויה של מנכ"ל הבנק הגב' גליה מאור לתפקיד יו"ר דירקטריון בנק לאומי, זאת מעבר לחובת "הצינון" הנדרשת בחוק ומעבר לשאלת הזיקה הפוטנציאלית של מינויה לבעלי מניות שהינם בין הגדולים של הבנק.

עותק נשלח למבקר המדינה    
 
 

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.