יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ פונה בבקשה חוזרת לדיון דחוף בנושא צוללי נחל הקישון
10/01/2010

בפנייתה של תנועת אומ"ץ אל ח"כ יואל חסון כותבת אראלה גולן יו"ר שלוחת אומ"ץ חברתי:
1. בתאריך 3.12.09 נשלחה אליך בקשה בשם תנועת אומ"ץ לקיים דיון דחוף בנושא צוללי הקישון, כנושא בעל חשיבות עליונה ברצוננו לחזור ולבקשך לערוך דיון זה בהקדם.
2. ביום 27.11.09 פורסמה כתבתו של עמנואל רוזן במסגרת "אולפן שישי" בהנחיית יאיר לפיד. מן הכתבה עולים ממצאים חמורים לפיהם מערכת הביטחון מתנערת בטיפול ובהכרה של כשלושים לוחמים של צוללי נחל הקישון, שחרפו את נפשם במאות צלילות בנחל המזוהם וכעת הם ובני משפחתם משלמים מחיר בריאותי כבד. בנוסף לכך, המאבק הפרטי שצריך כל אחד ואחד מהם לנהל מול משרד הביטחון והבושה בניהול מאבק כזה חמורים לא פחות מהמחלות עצמן.
3. ועדת שמגר בראשותו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר, הוקמה כדי לבדוק האם קיים קשר סיבתי בין זיהום נחל הקישון לבין ריבוי מקרי מחלת הסרטן בקרב צוללים לשעבר של חיל הים הישראלי. בעקבות הוועדה הכיר משרד הביטחון בנפגעי הצלילות כחללי או נכי צה"ל.
4.  על אף שבדוח שמגר לא נקבע תאריך "חותך" לקביעת המועד בו הפך הנחל למזוהם ומסוכן לצלילה, החליטה מערכת הביטחון, כי הקישון הזדהם עם השנים ולכן הוחלט לקבוע את 1975 כשנת חיתוך. עפ"י מערכת הביטחון, מי שצלל לפני שנה זו נבחן באופן פרטני ונדרשת הוכחת הקשר הסיבתי בין הצלילה לבין המלחה הממארת.
אנו סבורים כי קביעת התאריך הינה שרירותית, ולא ברור מדוע נקבעה דווקא שנה זו, כשנה בה החל הנחל להזדהם.
5. עוד עולה מן הכתבה כי משרד הביטחון מכיר אך ורק בחיילים שחלו במחלת הסרטן (וצללו החל משנת 1975) ולא מכיר במחלות נוספות בה לקו לוחמים, כגון: פרקינסון, פולינוירופטיה, גידולים בעור בכליות בכבד ועוד.
6. בנוסף, עלינו לציין, כי הלוחמים אינם יכולים להיעזר בדוח ועדת שמגר, בהליכים המשפטיים אותם הם מנהלים, מאחר ובית המשפט העליון קבע כי הדוח אינו קביל כראיה.

 

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.