יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ פונה בדרישה לחקירה ופעולה כנגד מדיניות שלטונית מפלה וחסרת סמכות
10/01/2010

בפנייתה של תנועת אומ"ץ אל היועץ המשפטי לממשלה עו"ד מני מזוז כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
1. לאחרונה נחשפו מסמכים פנימיים של משרד המשפטים מהם עולה חשש כבד להפעלת מדיניות פסולה על ידי בכירים  במערכת שלטון החוק, באופן הפוגע בצורה שיטתית בזכויות יסוד של אזרחים ישראלים המתגוררים בחבל ארץ מסוים – יו"ש, והכול ללא הסמכה חוקית ולכאורה בניגוד לחוק.
2. מדובר בפעולת צוות הפועל בראשות עו"ד שי ניצן – המשנה לפרקליט המדינה, והמכונה "צוות אכיפת החוק בשטחים". זה פועל במשך שנים ללא כל שקיפות, ורק עתה נחשף דפוס הפעולה החד צדדי שלו. מדובר בהפעלה שיטתית של זרועות השלטון באופן מפלה ופוגעני כלפי אוכלוסיית היהודים המתגוררים ביו"ש. דבר זה מתבצע בקשת רחבה של תחומים, תוך אכיפה סלקטיבית והפעלת סטנדרטים חמורים ושונים דווקא כלפי אוכלוסיה זו.   
3. אם לא די בכך, מהמסמכים שנחשפו באחרונה והוצגו גם בפני ועדת המשנה לענייני יו"ש של ועדת חוץ ובטחון של הכנסת, עולה שהצוות הנ"ל פועל מזה שנים ללא כל סמכות. המנדט לפעילותו בוטל על ידי היועץ המשפטי לממשלה כבר בשנת 1998, בעקבות דרישה מצד הממשלה, ומאז כל מי שמעורב בפעולתו פועל, לכאורה, על דעת עצמו, באופן בלתי חוקי. בד בבד עולה החשש להפעלת שיקולים זרים ומניעים פוליטיים בהפעלת זרועות המנגנון הממשלתי הבכיר, בהובלת גורמים במשרד המשפטים.
4. על רקע הנתונים המטרידים הללו נדרשת פעולה שלטונית חדה וחריפה. נדרש מהממשלה להורות לכל זרועות השלטון ובעיקר ליועץ המשפטי לממשלה ולעו"ד שי ניצן, לעצור מיידית כל פעולה של הצוות האמור ו/או של מדיניות האכיפה והחקירה המפלה. שנית יש לחקור לעומק את נסיבות הפעולה הבלתי חוקית הנ"ל וכן את משמעויותיה. לאור תוצאות החקירה יש לבחון נקיטת אמצעים אישיים ומערכתיים כנגד כל מי שלקח חלק בהוצאה לפועל של המדיניות הממשלתית המפלה, אשר נערכה לכאורה ללא סמכות ובניגוד לחוק.     
5. על פי הפרוטוקולים שנחשפו לאחרונה והוצגו גם לוועדת המשנה לענייני יו"ש של ועדת חו"ב, הצוות בראשות עו"ד ניצן מקיים מדיניות שגרתית של רדיפה אחר כלל תושבי יו"ש היהודים, בכל תחומי החיים. הצוות מורכב מנציגי רשויות שונות, לרבות צה"ל והשב"כ, והוא עוסק מזה שנים בהכבדת היד השלטונית על יהודי יו"ש. הדבר בא לידי ביטוי, בין היתר, בפתיחה מכוונת ושיטתית של תיקי חקירה בתחומים שונים על פי מכסות כנגד יהודי יו"ש. זאת אפילו בתחום התכנון והבניה, זמן רב קודם שהתקבלה החלטת הממשלה בנוגע להקפאת הבניה.
6. על פניו ברי שהפעולה השלטונית הקשה הזו אינה ננקטת כלפי אף ציבור של אזרחים כלשהוא המצוי תחת שלטון המדינה, ואף לא כנגד תושבי יו"ש הערבים. מהפרוטוקולים עולה, לפיכך, שתושבי יו"ש היהודים זוכים ליחס ממשלי שונה מכלל האוכלוסייה במדינת ישראל, יחס קשה ומפלה.
7. עיון במסמכים נוספים שנחשפו עכשיו מגלה שפעולת הצוות הזה הינה פרי יוזמתו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר –עו"ד מיכאל בן יאיר, בשנת 1995, בעקבות דו"ח ועדת שמגר. אולם המסמכים שנחשפו מלמדים גם כי בשנת 1998, בעקבות פניית הממשלה, הודיע היועץ המשפטי דאז – אליקים רובינשטיין, כי פעולת הצוות הופסקה לחלוטין. זאת במסגרת ביטול מה שכונה אז "נוהל מעקב ותיאום", הוא הנוהל שעדיין מוצא לפועל על ידי הצוות בראשות עו"ד ניצן.
8. בעבר טען עו"ד ניצן כי סמכות הצוות שבראשותו נובעת מהחלטת ממשלה מס' 6317 מיום 19.11.95, העוסקת בהקמת "צוות משולב לטיפול בהסתה והמרדה". אולם אין הדבר כך וקשה להאמין שפרקליט בכיר כמו עו"ד ניצן לא מבין זאת בעצמו. החלטת ממשלה זו, כעולה משמה,  עוסקת רק בעבירות הסתה והמרדה ובכל רחבי הארץ. מצד אחד היא מצומצמת בהרבה מתחומי הפעילות של הצוות בראשות עו"ד ניצן, מצד שני יעד האוכלוסייה אליו מופנית הפעולה רחב בהרבה ואינו מפלה אוכלוסיה מסוימת לרעה. לפיכך, אין בין החלטת הממשלה הנ"ל לבין הצוות החשאי ולא כלום.
9. לאור כל האמור לעיל אנחנו דורשים פעולה מהירה ונוקבת, כאמור לעיל, על מנת לעצור ראשית את הפרת החוק הפוגענית המתבצעת בידי גורמי השלטון בראשות משרד המשפטים. שנית, אנחנו תובעים הפסקה קפדנית של כל פעולה שלטונית מפלה כלפי תושבי יו"ש היהודים. בד בבד אנחנו תובעים נקיטת אמצעים כלפי כל מי שלקח חלק באפליה חמורה זו.                
 
 

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.