תנועת אומ"ץ - נ.צ. לדמוקרטיה - מאמרים אקטואליים
טורו של עורך: האומנם נטפלנו לשר המשפטים?
ברוך מאירי - 01/03/2008


  אמת : לנ.צ. לדמוקרטיה ישנה עמדה ברורה, השוללת כמעט באופן גורף את הצעות הרפורמה של שר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן. ישנם קוראים רבים הטוענים נגדנו בנקיטת מדיניות "פרו בינישית"...
אני רוצה להבהיר בצורה חד משמעית: אין לנו דבר נגד פרופ' דניאל פרידמן כמשפטן. אבל אנו סבורים, וזו בהחלט זכותנו לחשוב כך, שמדיניותו תגרום לא רק להרס מערכת המשפט בישראל, אלא גם להשתלטות הפוליטיקאים.
ישנם מספר עיתונאים, וביניהם בן-דרור ימיני -אשר לרבות מדעותיו בנושאים החברתיים המתפרסמים ב"מעריב" אני מסכים בהחלט. התומכים ברפורמות של פרופ' פרידמן סבורים שאין זה אסון אם פוליטיקאים ימנו שופטים. במאמרו ביום שישי האחרון, תקף בן דרור ימיני את הערת שופט בית משפט העליון, אדמונד לוי, כפי שבאה לביטוי בהחלטת בג"צ בעניינו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב. השופט לוי תקף את התערבות הדרג הפוליטי במינוי יועץ משפטי לממשלה, דבר שהכעיס מאוד את ימיני שכתב בין היתר: ... "ויותר מכך: אין מדובר רק ביועץ. גם מינוי שופטים, בכל המדינות הדמוקרטיות, הוא עניין פוליטי. יש בכך היגיון. דווקא שופטים הממנים שופטים הם סכנה לעצמאות שיפוטית, ולסיכוי לגיוון עמדות. השיטה שבה לשופטים יש השפעה מכריעה על מינוי שופטים, היא לא רק ישרא-בלוף. היא בעיקר מסוכנת"...
חד וחלק. ימיני רק שכח לנמק מדוע היא מסוכנת?
כפי שאין שיטת בחירות "מושלמת" לכנסת, כך אין שיטת בחירת שופטים אשר תהיה בה שלמות מוחלטת. בכל שיטה יש את החסרונות והיתרונות שלה. אבל בלא ספק בחירת שופטים לתפקיד כה רגיש, על-ידי פוליטיקאים, היא באמת אסון למערכת המשפט. עדיף שמשפטן בישראל (שופט, איש האקדמיה, או עורך דין) ייבחר לתפקיד, בשל קשריו הטובים עם שופטי בית משפט העליון (בהנחה שזה כך), מאשר בשל דעותיו הפוליטיות, קשריו הפוליטיים והציפיות ממנו להטות משפט לטובת "אנשינו".
• באוניברסיטת תל-אביב ערכנו, יחד עם עמותת אומ"ץ, רב שיח מאלף –בו נטלו חלק בכירי המשפטנים- אשר דנו בתוכניותיו של שר המשפטים. הדעות שנשמעו שם הם חומר מחשבה לכולנו. על כך תוכלו לקרוא בהרחבה בעיתון זה. גם נציב שירות המדינה לשעבר, פרופ' יצחק גלנור, מצהיר בראיון החודש שערכתי עמו, על הסכנה הצפויה לדמוקרטיה –במידה ותוכניותיו של שר המשפטים יאושרו על-ידי הכנסת.
• מעגל הכותבים לנ.צ. לדמוקרטיה, כפי שתיווכחו לראות, הולך ומתרחב. אנו נשמח, כמובן, להרחיבו עוד יותר: מצפים לא רק לכתבותיכם, אלא גם להערותיכם-והצעותיכם. הם יתקבלו בברכה.
קריאה מהנה.
 

לדף קודם  /  לראש הדף
הוספת תגובה חדשה
שם

עד 150 תווים
תגובה
 
קוד
תגובות
    לא נמצאו תגובות.
 
נ.צ. לדמוקרטיה
מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה
ארכיון מאמרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.