תנועת אומ"ץ - נ.צ. לדמוקרטיה - מאמרים אקטואליים
הולכת להיות מהפכה
ראיון החודש עם: ח"כ אופיר פינס-פז, יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ולשעבר שר הפנים - 01/10/2007

-מניסיונך כשר הפנים, ועתה כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, האם לדעתך יש מקום לשינויים ברשויות המקומיות?
ח"כ פינס-פז: "בהחלט. בועדת הפנים של הכנסת, שאני עומד בראשה, אנו שוקדים עתה על חוק עיריות חדש, שיחליף שני חוקים מנדטוריים, פקודות העיריות ופקודת המועצות המקומיות, ויגרום למהפכה תחיקתית ושינוי מהותי במערכת השלטון המקומי. אנחנו, בעצם, הולכים לחלק את השלטון המקומי לארבע קבוצות:
רשויות מקומיות איתנות המתנהלות בצורה טובה ללא עזרת המדינה, ולהם אנו מתכוונים להעניק חופש פעולה מלא. לאחר מכן רשויות מקומיות בינוניות חלשות וגרועות. על פי מדרגים אלה נייצר מדרג, לפיו הגרועות ביותר –אלו הנמצאות על סף פשיטת רגל- הן יקבלו את הטיפול המסיבי ביותר. מה שלא קורה היום: כל המאמצים מתפרשים על פני 250 רשויות מקומיות. בעוד שלפחות מאה רשויות מקומיות אינן זקוקות לעזרת משרד הפנים.

- אלו הן עיקרי השינויים?
ח"כ פינס-פז: "לא. ישנם שינויים נוספים אותם אנו מתכוונים לבצע. בין היתר: צמצום מספר חברי המועצה ברשות המקומית. ואלה שיישארו גם יקבלו תשלום חודשי, עד 1,500 שקלים, כהוצאות עבור מילוי תפקידם.
במקביל אנחנו הולכים לחזק מאוד את מעמדם של בעלי התפקידים הבכירים ברשות המקומית –גזבר, מנכ"ל, מהנדס, יועץ המשפטי ומבקר הפנים- כמשקל נגד למעמדו של ראש הרשות כיום. ישנה תחושה שחלק מראשי הרשויות כיום עושים כל העולה על רוחם בלא מערכת של בלמים ואיזונים. זו הולכת להיות מהפכה של ממש.
- כלומר תפקיד מבקר הפנים, או מהנדס הרשות המקומית, לא יהיה כתמול שלשום?
ח"כ אופיר פינס-פז: "אני אגיד לך מה אנחנו הולכים לעשות עם כל בעלי התפקידים הללו. אנחנו בעצם מכניסים אותם בתוך החוק. בחוק יהיה כתוב שמבקר הפנים הוא בעל סמכויות אלו... ואלו.. וכו'... זה דבר שיגורם לו, בעצם, להיות חשוף  לכל דבר. כל בעל תפקיד בכיר שמניתי לא יוכל יותר להסתתר מאחורי גבו הרחב של ראש הרשות. אלא ישא באחריות אישית לכל מחדל, או כשלון, ולכל פרשת שחיתות. לכן גם לא יוכל לקבל הוראות שהן סותרות את השכל הישר. הוא ישא באחריות אישית".
- דוגמה בבקשה?
ח"כ אופיר פינס-פז: "הנה: ראש רשות מקומית יבוא ליועץ המשפטי שלו, ויבקשו לא להוציא חוות דעת משפטית מסוימת. כיוון שהיא מפריעה לו. תשובת היועץ המשפטי תהיה נחרצת: 'עם כל הכבוד לך לא אוכל למלא אחר מבוקשך, מאחר וחלה עלי אחריות אישית'. אותם דברים גם לגבי מבקר הפנים. יבוא ראש עיר ויגיד לו: 'אני מבקש ממך אל תבדוק את נושא המים. תבדוק את נושא הגינון'. תשובת המבקר תהיה: 'סליחה, אבל אני נושא באחריות ואתה לא תגיד לי את מה לבדוק'".

- האם אין מקום להגברת הפיקוח על הרשויות המקומיות, נוכח הגילויים החדשים ברשויות המקומיות. ובמיוחד בדרום הארץ?
ח"כ אופיר פינס-פז: "יש להבדיל בין כשלון מנהלי לבין מעשי שחיתות. אין ספק, ישנן שחיתויות בשלטון המקומי בקנה מידה לא מבוטל. אלה דברים שאומרת המשטרה והפרקליטות. לכן משרד הפנים והמשפטים צריכים לעשות שורה של מעשים כדי לצמצם את החיכוך בין עולם התחתון לבין השלטון המקומי, כדי לעקור עשבים שוטים ולטפל בהם בכל הכוח. נדמה לי שניתן לעשות יותר, מאשר נעשה עד היום.
באשר לניהול הכושל במספר רשויות: אני לא התלהבתי מהשיטה של מינוי ועדות קרואות. למרות העובדה שגם אני, בתוקף תפקידי כשר הפנים, עשיתי זאת. צריך לזכור שראש רשות נבחר בבחירות דמוקרטיות. הדחת ראש רשות ומינוי ועדה קרואה הוא צעד לא דמוקרטי. לכן, לדעתי, יש לנקוט בצעד הקיצוני הזה רק כאשר כלו כל הקיצין. ישנן רשויות מקומיות –בעיקר במגזר הערבי- שאין להם תנאים אלמנטריים כדי להגיע לרמת הכנסות סבירות. להן אין אזורי תעשיה.
- אבל בכל זאת אנו עדים לגל של גילויי שחיתויות. בעיקר בדרום הארץ...
ח"כ אופיר פינס-פז: "לא בהכרח שחיתויות. הייתי מכנה זאת גל של משברים. חלקן מנהליות. לא צריך לשכוח שרבות מהרשויות המקומיות בדרום ישנן הצלחות גדולות: דימונה היא הצלחה גדולה, נתיבות, אילת, המועצות האזוריות אלות, ערבה תיכונה רמות הנגב עוטף עזה ועוד –גם להן יש הצלחות לא מבוטלות. לכן, לא צריך ולהזדרז ולדבר על גל שחיתויות בדרום הארץ.
"אין בהחלט ספק שלנהל רשות מקומית במרכז הארץ הוא יותר קל מאשר בפרפרייה".

- הבעיה המרכזית, בעיני, היא העובדה שבראש הועדה המקומית לתכנון ובניה עומד ראש הרשות עצמו. בתוקף תפקידו העדין הזה הוא נתון לסחיטה. אולי גם לפיתוי גדול. האם אתה מסכים?
ח"כ אופיר פינס-פז: "נגעת בנושא רגיש המחייב טיפול מאוד יסודי. כל בעיית התכנון היא מאוד מאוד קשה. בועדות התכנון יש לא מעט שחיתויות. גם במקומיות וגם במחוזיות. מדי פעם, לצערי, אתה שומע על מעצרו של מהנדס, או בעלי תפקידים אחרים במועצה. אנחנו מנסים להתמודד עם הרעה החולה הזאת. בין היתר על-ידי קבלת חוק חדש המחייב כל ועדת בניה להקליט ולתעד את דיוניה ולכתוב פרוטוקולים מלאים. מאז קום המדינה ועד היום שום חוק לא חייבם לכתוב פרוטוקולים מלאים מהישיבה. מדובר כאן בהחלטות כספיות אדירות של מיליארדי שקלים. אני מקווה שהחוק יעבור את התהליכים במהירות ויתקבל בהקדם.
"דבר חשוב נוסף: בועדות הבניה הללו דעת מהנדס הרשות תהיה מכריעה".
- האם יש מקום לחזק את האופזיציה ברשות מקומית, ובעיקר את העומד בראשה?
ח"כ אופיר פינס-פז: "חד משמעית כן. אני חושב שצריך להקים תפקיד חדש: ראש האופוזיציה. בדיוק כמו שנהוג בכנסת. במציאות של היום כמעט ואין טעם להיות באופוזיציה. רשות מקומית בלא אופוזיציה זה דבר לא דמוקרטי. זה מתסכל את חבר המועצה ברשות המקומית. דבר לא מתגמל אותו. לכן חייבים לשנות. חייבים לייצר איזונים נכונים, במסגרת החוק, כדי שראש הרשות המקומית יתפקד כהלכה. כיום האיזון הזה לא קיים מאחר וכולם רוצים להיות סגנו של ראש הרשות"...

- שרי פנים ממהרים למנות ועדות קרואה. הפתרון מקובל עליך?
ח"כ אופיר פינס-פז: "לא רק שאינן פתרון, בחלק מהמקרים ועדות אלו לא הוכיחו את עצמן. לא כל ראשי ועדת הקרואות הם סיפורי הצלחה. אני מניתי את מצנע כיו"ר ועדה קרואה בירוחם. אז כמה 'מצנעים' – ראשי רשויות לשעבר ומנכ"לים מנוסים- המוכנים ללכת עד סוף העולם ולתרום כמוהו?
- האם יש בחוק החדש כוונה להגביל את תקופת כהונתו של ראש רשות?
ח"כ אופיר פינס-פז: "בחוק אין כוונה להגביל את תקופת כהונתו של ראש רשות. אבל, אם אתה שואל אותי אני סבור שיש מקום להגביל את תקופת כהונתו של ראש רשות. כמה? לשתי קדנציות. או אפילו לשלוש. הדבר הזה הוא נחוץ. תקופה של 10-15 שנים הן בהחלט מספיקות ומספקות. במצב הקיים נדיר הוא שראש רשות מכהן מפסיד בבחירות. לכן לדעתי יש מקום בהגבלת תקופת הכהונה".
-אבל ישנם ראשי רשויות, המכהנים יותר מעשר שנים בתפקידם ונחשבים כמצוינים?
ח"כ אופיר פינס-פז: "נכון, אבל צריך לזכור שאין אדם שאין לו תחליף. גם צריך לזכור שישנו מחיר לראש רשות המכהן בתפקידם למעלה משלושים שנה".
- קיימת תוכנית מפורטת לקיומו וביצועו של  קוד אתי לרשויות המקומיות. מה דעתך על כך?
ח"כ אופיר פינס-פז: "לצערי הדבר לא מוכר לי. אם קיימת יוזמה כזאת היא יוזמה ברוכה. יוזמה שכדאי לקדם אותה. אני מקווה שמשרד הפנים ירים את הכפפה וינסה לקדם את הנושא. אין מדובר בצעד קל, אבל בהחלט רעיון חשוב ומעניין. יצירת קוד אתי לראש הרשות ולאחרון העובדים בה, בהיותם משרתי ציבור, הוא רעיון חשוב ומעניין. אני בהחלט מוכן לדחוף את הנושא".
- אתה יודע שברשות מקומית, לפחות אחת, כוונתי למעלות-תרשיחה הקטנה, יש כבר תוכנית מפורטת בנושא?
ח"כ אופיר פינס-פז: "אני לא מתפלא שדווקא הוא. שלמה בוחבוט הוא ראש רשות מעולה מהשורה הראשונה; ראש רשות ברמה מאוד מאוד גבוהה. ולכן אני לא מתפלא. הוא עושה עבודה נפלאה לא רק למען מעלות-תרשיחה, אלא גם למען אזור הצפון כולו".
 

לדף קודם  /  לראש הדף
הוספת תגובה חדשה
שם

עד 150 תווים
תגובה
 
קוד
תגובות
    לא נמצאו תגובות.
 
נ.צ. לדמוקרטיה
מאמרים אקטואליים
מושגים בדמוקרטיה
ארכיון מאמרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.