הערת אזהרה
הר השחיתות הוליד עכברים (51)
21/11/2009

בחירת הפרקליטות שלא להעמיד לדין את עורך דינו של אולמרט - מסר, מחד, אך מאידך - שלא להפכו לעד מדינה - תמוהה לחלוטין. 
 
החלטתו של פרקליט מחוז ירושלים עורך הדין אלי אברבנאל שלא להעמיד לדין את עורך הדין אורי מסר חברו בעבר ושותפו לדברי עבירות של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הינה אחת הבדיחות העלובות ביותר ששמעתי מעודי.
החלטה זו נתקבלה לאחר תקופה ממושכת של ערפול שבמהלכה לא היה ברור מדוע לא הוגש כתב אישום נגד עורך הדין מסר למרות שלא נחתם אתו הסכם שיהפוך לעד מדינה נגד אולמרט.
מסר אמור להיות רק עד תביעה שיוכל לעמוד על דוכן העדים מול אולמרט שממנו הוא ירא ולמלמל את שתי המילים "לא זוכר" ואף אחד לא יוכל להכריז אותו כעד עוין.
חוקרי המשטרה רעננו מדי פעם את זכרונו של מסר בעת תקופת חקירותיו במשטרה  שבה נהג כאדם תימהוני ומבולבל שכל עולמו חרב עליו באורח זמני.

החלטה תמוהה של הפרקליטות

בתוך עמי אני פועל ללא לאות נגד השחיתות השלטונית. אני מודע היטב לכך שהכרעותיהם של אנשי הפרקליטות באם להגיש כתבי אישום פליליים אינן תמיד נקיות משיקולים זרים, מבוטא בתוכן משקל רב לתופעות לוואי גלויות וסמויות, ולפרסומים כאלה ואחרים בכלי התקשורת.
אני מחזיק בידי במקביל שורה ארוכה של החלטות תמוהות שקיבלו יועצים משפטיים לממשלה ופרקליטי מדינה בעבר ובהווה ונדהם כל פעם מחדש כיצד עלה בידיו של אולמרט המגה מושחת ופורע החוק הסדרתי לחמוק מהגשת שורה ארוכה של כתבי אישום שהיו צריכים להיות מוגשים נגדו.
כתב האישום היחיד שהגיש היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז נגד אולמרט בתום שורה ארוכה של חקירות מסועפות הינו צמחוני למדי ומאפשר לו לחמוק מעונש מאסר.
השבוע הגיע תורו של פרקליט מחוז ירושלים אברבנאל לשמוט ציר נוסף מכתב האישום כאשר החליט לתת הנחה תמוהה לעורך הדין מסר.

אברבנל דוד אל מול אולמרט גוליית

עורך הדין אברבנאל לא הצטיין מעולם באומץ ליבו. הפער בין הכרזות שונות שהשמיע בהזדמנויות שונות לבין התנהלותו בפועל לא תמיד ניתן לגישור.
זו הסיבה שהחל משבוע זה התחלתי להיות מודאג לגבי מה שצפוי כאשר ראש הממשלה לשעבר אוהד אולמרט יעמוד לדין מלווה סוללת סנגורים מן השורה הראשונה ויצטרך להשיב על כתב אישום מסורס שממנו נשמטה עבירת קבלות השוחד הזועקת לשמים.
בישיבה הראשונה של בית המשפט הופיע אולמרט מחייך וזחוח הקפיד שלא לשבת על ספסל הנאשמים כל עוד הצלמים נכחו באולם המשפטים והביע ביטחון בזיכויו הצפוי.
פרקליט המדינה, עורך הדין משה לדור, לא נכח משום מה באותו מעמד אבל לעומת זאת היה בשטח עורך הדין אברבנאל . אז עדיין לא ידענו מה יהיה גורלו של עורך הדין מסר ויכולנו רק להעריך ולנחש שהוא לא ישב על ספסל הנאשמים.
מסתבר שלא תמיד הנבואה ניתנת רק לשוטים. יש גם אנשים נבונים שיכולים לחזות הכרעות משפטיות והם לא עומדים דום מול המילים "העדר ראיות" שצריכות לסמל, כביכול, גושפנקא משפטית מוצקה ומוסרית.
למרבה הצער והבושה המערכת המשפטית המקרטעת במדינה הולידה עוולות משפטיות נגד חפים מפשע בצד העדפות וטיוח כלפי  עבריינים מטילי אימה או מיוחסים.
על פרשה משפטית מצחינה זו ניתן לומר בפרפראזה: "יש אולי שופטים מוערכים בירושלים אבל ספק אם יש פרקליטים אמיצים".

אומ"ץ אינה מרימה ידיים

תנועת אומ"ץ הזדרזה השבוע לומר את דבריה הנחרצים בפרשה זו: "מבלי להתערב בשיקוליה של פרקליטות מחוז ירושלים ובהחלטתה השנויה במחלוקת בעניין העדר ראיות להעמיד לדין את עורך הדין מסר בגין ביצוע מעשי מרמה והפרת אמונים במגעיו עם אולמרט, אנו סבורים ששורש הרעה הייתה החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז לכלול בגיליון האישום שהוגש נגד אולמרט גם עבירה של קבלת שוחד שהתבקשה מאליה, ובכך זכה מן ההפקר עורך הדין מסר שניצב מצידו השני של המתרס.
קביעת פרקליט מחוז ירושלים עורך הדין אלי אברבנאל שעל פיה עורך הדין מסר אינו מוחזק כמי שידע אודות קופת המזומנים שניהל עבור אולמרט מעלה תמיהה רבה.
החלטה זו של פרקליטות מחוז ירושלים מקוממת שבעתיים לאור העובדה שבשנתיים האחרונות העבירה תנועת אומ"ץ למשרד מבקר המדינה מסמכים שונים ששפכו אור על מערכת קשרים בעייתית מאוד בין אולמרט לבין עורך הדין מסר לאורך כל שנות פעילותו הציבורית של אולמרט. במקביל הגישה אומ"ץ תלונות למשטרה נגד עורך הדין מסר בחשד שקשריו עם אולמרט היו על בסיס תן וקח. ראש אגף החקירות לשעבר קיבל מאומ"ץ פירוט של העסקות שבהן היה מעורב עורך הדין מסר מול אולמרט.
תנועת אומ"ץ מביעה את צערה על כך שהמשטרה לא ערכה חקירה יסודית בתלונתה ולא בדקה עובדות חמורות שהובאו לידיעתה. מסיבה זו הועברו לטיפולה של הפרקליטות מקרים בודדים בלבד ועורך הדין מסר נחלץ בעור שיניו".

דוגמאות הזועקות לארץ

כדי לסבר את אוזניהם של הקוראים אפרט כמה דוגמאות הזועקות לארץ.
א. בחודש מאי 2008 הגישה תנועת אומ"ץ תלונה ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז ולמנהל רשות המיסים יהודה נסרד ישי, כנגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שותפו לדבר עבירה עורך הדין מסר ומנהלת לשכתו לשעבר, שתקנית החקירות שולה זקן, בחשד כי ביצעו לכאורה עבירות מס בפרשת "מעטפות כספי המזומנים" שאולמרט קיבל מאיש העסקים היהודי-אמריקני מוריס טלנסקי, העבירם למשמורת בקופה הסודית שהחזיק עבורו מסר ולתרשומת סמויה אצל זקן. לטענת התנועה, עולה החשד כי השלושה "ביצעו לכאורה עבירות מס לאורך שנים מבלי שדיווחו על קבלת כספים במזומן לצרכי בחירות ובעיקר לצרכים פרטיים לכאורה תוך כדי הגשת דיווחים כוזבים למבקר המדינה בנושא זה". עוד דורשת התנועה, לערוך בדיקות מחודשות בכל הנוגע להצהרות ההון שהגישו השלושה לשלטונות המס על נכסיהם הפיננסיים הפרטיים באותו תיק. עד כה לא קיבלנו מהנוגעים בדבר תשובה מוסמכת האם נפתחה חקירה ומה היה גורלה.
ב. אומ"ץ הגישה תלונה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיורה למשטרה לחקור את פרשת רכישתה של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים ע"י איל ההון המפוקפק ארקדי גאידמק בחשד שאולמרט שלשל לכיסו סכום גבוה כדמי תיווך ואולי מסיבות נוספות.
אולמרט נחשב לאוהד ותיק של הקבוצה וליווה אותה ברבים ממשחקיה, אך רק מעטים ידעו שהוא יצא נשכר מכך. בין השאר הרוויח מיליוני שקלים מפעולת תיווך פנימית בקבוצה. כאשר כיהן אולמרט כממלא-מקום ראש הממשלה הוא היה זה ששכנע את גאידמק לרכוש את הקבוצה ולחץ עליו לצרף לצוות פרקליטיו את עור הדין מסר למרות שגיאדמק לא נזקק לשירותיו.
לא קשה לנחש מדוע היה לאולמרט אינטרסים לצרף את מסר לעסקה.
לצערנו מזוז לא ניחש והמשטרה לא השלימה את הפאזל.
ג. ערב כניסתו לתפקיד ראש ממשלה (בפועל) אחרי האירוע שאירע לראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, הספיק אולמרט פורע החוק, בתוקף תפקידו כשר הממונה על מינהל מקרקעי ישראל, להסדיר העברת קרקע ציבורית באזור נמל חיפה למשקיעים פרטיים שיוצגו ע"י עורך הדין מסר.
כנראה שלאולמרט היו סיבות טובות לכך ומסר יצר עפ"י החשד את הסיבות לכך. המשטרה התעלמה מתלונת אומ"ץ, והחליטה שלא להתעמק בפרשה מצחינה זו.
ישנן דוגמאות נוספות המעלות חשדות שלפיהן אולמרט היה מטיב עם לקוחותיו של מסר ואף היה דואג לגייס לו לקוחות והוא לא היה עושה זאת לשם שמים.

אולמרט הכולבוייניק

אולמרט היה מאז ומתמיד חולה בתאבת הבצע, וגם כאשר היה חבר כנסת "בלבד", בצד היותו עורך דין, גבה כספים לא רק עבור שירותי תיווך אלא גם עבור שירותים פרלמנטאריים למיניהם.
עורך הדין מסר שהיה שותף עמו במשרד פרקליטים ירושלמי והיה צמוד אל אולמרט לאורך כל הקריירה שלו נדבק במחלת אהבת הכסף, ואף רכש בית מפואר בקיסריה ובכך חיקה ארת אולמרט בעל הבתים היוקרתים.

פניה של אומ"ץ - לבג"צ

אומ"ץ
אינה מתכוונת לעבור על כך לסדר היום ומטפלת בהגשת עתירה לבג"צ, למרות ששופטי בית המשפט העליון אינם נוטים להתערב בהכרעות של היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה ויש גם משקל להכרעות של פרקליטי המחוז.
בהקשר לכך כדאי אולי לציין שלפני כמה שבועות הגישה אומ"ץ עתירה לבג"צ נגד פרקליט המדינה עורך הדין משה לדור, בגין החלטתו שלא להעמיד לדין פלילי את אולמרט בגין חלקו בהטיית המכרז למכירת בנק לאומי לטובתם של אילי הון בינלאומיים הנמנים על מקורביו ואחד מהם מיוצג ע"י משרד הפרקליטים של מחותנו עורך הדין פרופ' יוסי גרוס.
בנסיבות תמוהות למדי נקבע מועד הדיון בעתירה רק לחודש אפריל 2010.
אני מודע, אמנם, לעומס שמוטל על בית המשפט העליון למרות שבשנה החולפת צורפו שופטים חדשים והוא פועל כיום במצבת שופטים מלאה, אבל אני גם זוכר שבמספר לא מועט של עתירות היו דיונים כעבור פרק זמן קצר.
בינתיים יחל משפטו של אולמרט, וזו תהיה אולי סיבה לא טובה שלא להכביד על ראש הממשלה לשעבר ולהורות לפרקליט המדינה לחזור בו ולהגיש נגדו תיק פלילי נוסף.

סוס טרויאני בפרקליטות?

משום מה נדמה לי שגם היועץ המשפטי לממשלה אינו מוכן להוסיף לאולמרט תיק נוסף ודוחה את קבלת ההכרעה בחקירה המסועפת שערכה המשטרה במינויים הפוליטיים במשרדי הממשלה שבהם כיהן והמליצה להעמידו לדין.
מזוז מילא פיו מים ולא הגיב על הכרעתו של עורך הדין אברבנאל בעניין עורך הדין מסר.
אני מוכן לקחת על עצמי אחריות אישית להרחיק לכת ולומר שישנו קשר ישיר בין התנהלותה של פרקליטות מחוז ירושלים לבין העובדה שרעייתו של מסר, עורכת הדין דוידה לחמן מסר, שימשה עד לפני שנה כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה.
בשעתו פניתי אל מזוז וביקשתי לפעול למידורה של עורכת הדין לחמן מסר ולנקוט צעדים בכדי שלא יזלוג אליה מידע מתיק החקירה של אולמרט שבו היה שקוע בעלה עד צוואר, ומתשובתו ניתן היה להבין שהוא נפגע מפנייתי וכי הוא סומך על התנהלותה.
כעבור זמן מה פורסם מטעם משרד המשפטים כי אומנם אין לעורכת הדין לרמן מסר קשר לתיקי החקירה של אולמרט ושל בעלה.
אני מוכן להמר על כך שגברת מסר הנחתה את בעלה כיצד לנהוג בחקירת המשטרה אבל אני לא מוכן להסתכן ולומר שהיא בחשה למענו בפרקליטות, הגם שההתנהלות של הפרקליטות לגבי עורך הדין מסר הייתה מוזרה וחריגה.
אחד מקרובי משפחתו של מסר לחש פעם באזני "כסטודנט למשפטים הוא היה מבריק וכאדם היה ישר. הכל השתנה והשתבש מאז שאולמרט לקח אותו בשבי".
עכשיו החליטה פרקליטות מחוז ירושלים לחלץ אותו מהשבי של אולמרט.
ויש פוצה פה ומצפצף.


לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.