הערת אזהרה
מופז העכבר ששאג (44)
01/08/2009

לרוע מזלו, מופז לא הצליח לשכנע אפילו את עצמו שפניו אינן נשואות לממשלה, וכך נכשל גם לגבי המשוכנעים שמסרבים להיות לא משוכנעים.
 
אזרחי ישראל מצפים בדריכות רבה ליום שני הקרוב כדי להיווכח אם "חוק מופז", יאושר סוף סוף בכנסת המתכנסת לישיבת פגרה מיוחדת, ויודעים שהמנהיג הדגול מכמה רבבות שעל שמו נקרא החוק, חבר הכסת שאול מופז, יוכל סוף סוף להירגע ולנפוש בקיץ.
בשבועות האחרונים היו למופז כמה הופעות סטנד אפ מול מצלמות ומיקרופונים ושיחות רקע לא לציטוט, לא לייחוס ולא לדברור עם עיתונאים למיניהם, שבהן קונן על כך שעל לא עוול בכפו וללא כל כוונת זדון מצידו כורכים את שמו הטוב בחוק מבזה ואנטי דמוקרטי. מופז, ששירת בעבר כסגן מפקד סיירת מטכ"ל, הפעיל את כל הרטוריקה המוגבלת שלו כדי לשכנע את המשוכנעים הרבים שאין לו כל כוונה לחבור אל חבריו לסיירת לשעבר, המכהנים כיום כשרים בממשלה: אהוד ברק, בוגי יעלון ונתניהו עצמו. לרוע מזלו, מופז לא הצליח לשכנע אפילו את עצמו שפניו אינן נשואות לממשלה, וכך נכשל גם לגבי המשוכנעים שמסרבים להיות לא משוכנעים.
מופז, העקשן הבלתי נלאה, התחנן והתחנחן באחרונה בקול חנוק מדמעות של תנין קרבי בפני אנשי התקשורת, וביקש שיפעילו את השפעתם על ראש הממשלה נתניהו להשמיט את שמו מהצעת החוק על-מנת שלא לגרום לו נזק הפיך במפלגת קדימה. מופז רוצה שנשכח את המגעים השקטים שהוא ניהל לפני הרכבת הממשלה עם שליחיו של נתניהו והשיחה הלא דיסקרטית והמודלפת שהוא ניהל באחרונה עם ראש הממשלה לצורך התייעצות בענייני אירן, ארץ מולדתו של מופז. בשיחה זו עלתה, כמובן, שאלת פילוג בקדימה כאמצעי נוסף להגברת ההרתעה הישראלית נגד איום הגרעין האירני.
מופז ינסה, בעיתוי שיפתיע את האויב, לכבוש אותה מחדש, אחרי שבהסתערות הקודמת נהדפו לוחמיו ע"י אנשי ציפי לבני שנואת נפשו מאז שגנבה לו, לטענתו, את מפלגת קדימה ולא הועמדה לדין פלילי בשל ביצוע עבירה חמורה זו. מאז הפסדו ללבני על ראשות מפלגת קדימה, ההופכת את המנהיג כמועמד להרכיב ממשלה וכמי שמחליט בלעדית אם להצטרף לממשלה בראשותו של מישהו אחר, מופז סולח ללבני והם מדברים ביניהם בדרך כלל באמצעות כלי התקשורת. בישיבות במליאת הכנסת נראים לבני ומופז כשתי צ'ילבות היושבים בסמיכות צהובים ואפורים זה לזו - היא מפנה לו את הגב והוא מפנה לה את הקרחת. ההופעה המרשימה ביותר של מופז בנושא טעון זה הייתה דווקא במליאת הכנסת, כאשר מופז נשא בפאתוס רב נאום נמרץ שאושר סופית ע"י רעייתו אורית המשמשת יו"ר מועצת המנהלים של המשפחה, בתום סדרת אימונים מפרכת שערכה בחוג המשפחה בביתו בכוכב יאיר. מופז פנה מעל בימת הכנסת אל נתניהו הלחוץ ואמר לו, בין השאר: "אדוני ראש הממשלה, שכחת שישראל הינה מדינה דמוקרטית. אדוני לא חי בקובה ואזרחי ישראל אינם אזרחי צפון קוריאה. הגיע הזמן שתפסיק להתנהג כאחרון העסקנים. אתה מביא לכנסת חוק אנטי דמוקרטי אליו שורבב שמי ע"י גורמים פוליטיים הפוחדים מהצלחתי".
לבני נראתה משועשעת; נהנתה מכל טיל חץ ששיגר מופז לעבר נתניהו, וליקקה את אצבעותיה אחרי שהצליחה לקרקע את מופז שנושף ליד עורפה בכנסת ומחוצה לה ומחכה להזדמנות לנשוך אותו (כעבור יומיים העירה לבני בעת ניחום אבלים בביתו של חבר הכנסת משה גפני מול מצלמה נסתרת: "הנאום הזה שם את מופז בפינה". עכשיו מנסה מופז לפענח את דבריה לפי מילות השיר הלא ידוע: "כשאת אומרת כן, למה את מתכוונת"). לעומת לבני היה נתניהו מופתע בשעה שהאזין לנאומו של מופז בכנסת, מכפיות הטובה שלו ומהבוגדנות שהפכה להיות הסמל הלא מסחרי של מופז, אבל בעיקר מהפרת הסיכומים בעל פה שהיו ביניהם. העליבות הידועה של מופז צברה תאוצה נוספת.

חוק הזיקית

ככל הנראה יתקבל ביום שני הקרוב חוק מופז בכנסת ויהיה מונח כאקדח טעון שנחשף כבר במערכה הראשונה של המחנה הפוליטי הגרוטסקי בבימויו של מופז, והוא עתיד לירות רק במערכה האחרונה של המחזה. בשלב זה, גם אם היה מופז מבקש להשתמש בחוק החדש כדי לפלג את קדימה ולהתמסר לליכוד, אין לו שבעה חברי כנסת מקדימה שיסכימו להתפלג אתו כפי שקובע "חוק מופז". ארבעת חברי הכנסת מקדימה השייכים עדיין למחנה הצבאי של מופז- רוחמה בלילא אברהם, רונית תירוש, זאב בוים ועתניאל שנלר - שותקים באחרונה מחשש להתגרות ולהרגיז את לבני, הממונה על חלוקת תיקים בממשלה אם וכאשר יהיה.
מופז מתכוון לצאת לחופשה. הפעם, לשם שינוי, לא חופשה של ברוגז. החופשה המתוקשרת הקודמת שלו הייתה אחרי הפסדו הצורב ללבני בפריימריז בקדימה, שבעקבותיו הודיע כי הוא יוצא לחופשה ממושכת מהחיים הפוליטיים שאחריה יודיע מה יהיו צעדיו הבאים. לבני תפרה חליפה חדשה וקנתה נעליים אופנתיות. הסביבה הקרובה שלה הודיעה: "ברוך שפטרנו מעונשו של מופז", אבל השמחה הייתה מוקדמת מדי. מופז שכח לקבל רשות מוקדמת מרעייתו לצאת לחופשה, והיא ציוותה עליו לזחול - אחרי יומיים בלבד - אל המתחם של קדימה ולנסות לרצות את המפקדת לבני. זו התפלצה כשראתה אותו חוזר, חסר כבוד אישי, כאילו לא קרה דבר ביניהם.
כדי לנהוג בביזוי מעין זה היה צריך מופז להיות בעל עור של פיל, אבל הוא הסתייע דווקא בתכונותיה של זיקית משודרגת מזן חדש שמחליפה לא רק צבעים אלא גם נאמנויות, עקרונות, אידיאולוגיות וגם חברים. מאחר שמופז גאה במוצאו המסורתי, הוא רשאי בהחלט להודות לאלוהים על שחנן אותו בתכונות ייחודיות אלה.
אחרי שיחזור מחופשתו מתכוון מופז להמשיך את מסע ההתעוררות שהוא עורך לקראת הימים הנוראים בחיים הפוליטיים בסניפי קדימה ברחבי המדינה, כדי לגייס נפשות שיתמכו בו ביום שהוא ייתן את הפקודה הגורלית להסתערות על היעד. המטרה הראשונה של מופז היא להביא לשינוי התקנון של קדימה שנתפר עפ"י מידותיו ואופיו של מייסד המפלגה אריאל שרון, ואומץ ע"י יורשיו, אהוד אולמרט ואחריו ציפי לבני. תקנון קדימה מעניק ליו"ר המפלגה סמכויות בלתי מוגבלות בשורה של תחומים, וגם לגבי שאלת ההצטרפות לממשלה במקרה של אי יכולת להרכיב ממשלה ובעניין בחירת שרים מקדימה בכל אופציה.
בראיון בתוכנית 'פגוש את העיתונות' ששודר בשבוע שעבר בערוץ השני, סימן מופז את המטרה הסופית: "אני מתכוון להתמודד בעתיד מול בנימין נתניהו וגם לנצח אותו". וכשהעירה לו המנחה דנה וייס כי קודם לכן עליו לגבור על מנהיגת המפלגה, ציפי לבני, המועמדת הטבעית להתמודדות מול נתניהו או מועמד אחר של הליכוד, עשה את עצמו החייל האמיץ מופז כמי שלא שמע את השאלה והפגין שביעות רצון עצמית וזחיחות מהתחכום המצחיק שלו.

יש מי שממתין מאחורי הסיבוב

אין ספק, שורשיה של הבוגדנות החדשה של מופז בלבני שנולדה ברגע שהחליט להישאר בקדימה, נולדו בשנת 1998, בתקופת כהונתו הראשונה של בנימין נתניהו כראש הממשלה. מועמדו של נתניהו לתפקיד הרמטכ"ל היה האלוף מתן וילנאי, כיום סגן שר הביטחון, שהמינוי היה כבר כמעט בכיסו, ואלוף שאול מופז קיבל את המינוי כדבר מובן מאליו. שר הביטחון דאז, איציק מרדכי, לא אהב את עצמאותו של וילנאי והיה מעוניין דווקא במופז בעל הכישורים הנחותים משל וילנאי, ונתניהו נכנע, כדרכו. במקום שמופז יגלה נאמנות לחבר לנשק, הוא העדיף להיצמד לחבר לחשק. מן הסתם הבין נתניהו כבר אז שעם מופז אפשר לגנוב חמורים.
מאז אותו תרגיל מסריח וילנאי ומופז אינם מחליפים ביניהם מילה. כאשר שימש מופז שר הביטחון לא היסס לפגוע ברמטכ"ל ששירת תחתיו, בוגי יעלון, כאשר סירב להאריך את תקופת כהונתו. יש לי הרגשה שוילנאי ובוגי ממתינים למופז בפינה שלבני סימנה עבור מופז.
למופז יש בעיה יסודית. הוא עדיין לא הפנים את העובדה שבחיים הפוליטים קשה להנחית פקודות כמו בצבא, ויש להנהיג כללי משחק חדשים. במהלך שירותו הציבורי האזרחי הוכיח מופז חוסר רגישות בסיסי לצורך לשמור על סעיפי החוק ועל כללי המינהל התקין. במהלך שירותו כשר התחבורה עשה מופז כמה צעדים שהוכיחו שהשלטון והמאבקים הפוליטיים השחיתו לכאורה גם אותו.
תנועת אומ"ץ הגישה בעבר ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז ולמבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדרשטראוס, כמה תלונות על התנהלותו הממלכתית הבעייתית של מופז. בין השאר הצבענו על ההתפקדות ההמונית לקדימה של עובדי גופים כלכליים מסוגם של עובדי שירות הנמלים באמצעות הועדים הגדולים במשק, שנזקקו לשירותיו של משרד התחבורה. המאסות של העובדים הללו הצביעו, כמובן, עבור מופז, ונדף מכך ללא ספק חשד למעורבות בשוחד בחירות. תלונה אחרת שהוגשה נגד מופז נגעה לביצוע מזורז בקצב בלתי מקובל של פרויקטים תחבורתיים בערים מסוימות שבראשן עמדו אנשי קדימה ששלטו במאגרי קולות של בוחרים תושבי הישובים הללו. תלונה נוספת נגעה לכמה מינויים פוליטיים של מקורבים אל מופז ואל קבלני הקולות שלו.
החקירות והבדיקות לא סיבכו את מופז אישית אבל הוא כבר מסומן. בשלב זה אני מציע למופז שלא להתחרות עם לבני על התואר "מיסטר קלין". אם יעשה זאת, צפוי לו הפסד צורב.
 
 


לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.