הערת אזהרה
תיקים תלויים (א') - (20)
04/12/2015

התיקים של ראשי הממשלה: לא יהיה מנוס מלחקור את שרה נתניהו באזהרה, ולאחר מכן יבוא תורו של בעלה. עדיין אין מועד להכרעתו של בית המשפט העליון בפרשת הולילנד. כמה פרשות שבהן היה מעורב אהוד ברק לאורך השנים נותרו פתוחות עד היום 



1. נתניהו מודאג  

לראשונה מאז שראש הממשלה, בנימין נתניהו, צבר בשנה החולפת ביטחון עצמי מופרז שבא לידי ביטוי, בין השאר, בשליטה בעת ובעונה אחת על כמה משרדי ממשלה, בעקיפת כללי דמוקרטיה בסיסיים ובבעיטה בכלי התקשורת, הוא אינו יכול להסתיר את הדאגה שמקננת אצלו בימים אלה מההסתבכות הפלילית המשפחתית הבלתי נמנעת.

בראשית השבוע ניסה, אמנם, נתניהו להמשיך לשטות ביועץ המשפטי לממשלה ובמבקר המדינה, כאשר נימק בסיבות ביטחוניות את בקשתו לקבלת אורכה נוספת למתן תשובות בפרשת "ביביטורס" שנגררת כמעט חצי תריסר שנים.

אבל בהמשך השבוע התברר לנתניהו ששעון החול שקשור בהתנהלותה הבעייתית על גבול הפלילים של רעייתו שרה בניהול בתיהם אוזל, ולא יהיה מנוס מלחקור אותה באזהרה. המידע המחשיד על רעיית ראש הממשלה נערם במשטרה במהלך חקירותיהם של בכירים במשרד ראש הממשלה אך זרם גם למקומות אחרים, בהם תנועת אומ"ץ. News1 חשף שגברת נתניהו מחביאה מתנות במקומות מסתור. ראש הממשלה עצמו הגיע לקו פרשת המים. הוא לא יכול לרחוץ ידיו ולומר שרעייתו היא ישות נפרדת והוא אינו אחראי למעלליה.

החקירה של שרה במשטרה תביא גם לחקירה של בנימין. תחילה תהיה זו אולי גביית עדות בלבד מנתניהו, אבל בהמשך לא יהיה ככל הנראה מנוס מחקירה באזהרה.

ההיסטוריה של משפחת נתניהו הייתה עלולה לחזור על עצמה. בפרשת המתנות הראשונה, בתקופת כהונתו הראשונה של נתניהו כראש ממשלה, נחלצו בני הזוג נתניהו בעור שיניהם, אלא שהעובד הוותיק של לשכת ראש הממשלה, עזרא סיידוף, שהגיש אז לבני הזוג נתניהו חבל הצלה, עלול הפעם להיות עד מדינה נגדם.

סימן בולט לכך שהמצב של נתניהו בעייתי בא לידי ביטוי בהתרחקות ההדרגתית של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מראש הממשלה. היועץ עומד על-סף סיום תפקידו, אך לא יוכל להמשיך ולחמוק מלקבל הכרעה קרובה בנושא חקירת בני הזוג נתניהו, כפי שעשה כמה פעמים בעבר, ולהותיר את המלאכה בידי יורשו (נתניהו היה שמח אם ועדת האיתור לבחירת היועץ המשפטי לממשלה הייתה ממליצה לתפקיד את מקורבו, מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט. במקרה זה שרה והוא היו זוכים לימי חסד רבים).

לקראת החקירה הבלתי נמנעת של בני הזוג נתניהו, כדאי לרענן את הזיכרון בכמה הליכים תמוהים שעוררו ספקות לגבי תפקודם של הממונים על אכיפת שלטון החוק היועץ המשפטי. מחול השדים שנערך בשעתו סביב ראש הממשלה ורעייתו כלל מקבץ של בעיות משפטיות, חשד לפלילים, פגיעה באתיקה, הפרת אמונים ודוגמה אישית לקויה. הכוונה היא לתביעה של אב הבית לשעבר נגד שרה נתניהו, פרשת רהיטי הגן, שערוריית הבקבוקים, הדוח המעוכב על הוצאות שלושת בתיו של ראש הממשלה וספיחי פרשת ביבי טורס.

הטיפול הראשוני בפרשת ביבי טורס החל בימי מבקר המדינה הקודם, מיכה לינדנשטראוס, בעקבות חשיפה בתוכנית "המקור" בערוץ 10 בעריכתו של רביב דרוקר שהיכתה גלים בציבור.

לינדנשטראוס הורה לעוזרו למאבק בשחיתות הציבורית, קצין המשטרה לשעבר נחום לוי, לבדוק את הפרשה. הטלת המשימה על לוי הייתה לצנינים בעיני משפחת נתניהו שלא שכחה את חריצותו הרבה בשעה שעמד בראש צוות חקירה של יאח"ה שחקר את פרשת עמדי (קבלת מתנות והובלתן) שאירעה בתקופת כהונתו הראשונה של נתניהו. הלה נקט בצעד מחוכם, כאשר תבע במפגיע מהמבקר שהבדיקה לא תתמקד רק בו וברעייתו בתקופות שבהן כיהן כשר וכחבר כנסת אלא גם בשרים, סגני שרים וחברי כנסת נוספים. מסתבר שכל הבדיקות לגבי נסיעותיהם של אישי הציבור האחרים הסתיימו זה מכבר, ורק תיק הנסיעות של משפחת נתניהו נותר פתוח עד היום. הסחבת בתיק זה נראית מוזרה בלשון המעטה.

אומ"ץ פנתה בשעתו אל לינדנשטראוס בבקשה שיזרז את סיום הבדיקה במשמרת שלו, אבל הבדיקה התנהלה בעצלתיים בגלל העדר שיתוף פעולה של המבוקרים. אולי משום שהעריכו שלינדנשטראוס לא ישלים את הדוח מאחר שהוא נמצא על-סף סיום הקדנציה. ואמנם, הממצאים הלא-שלמים הועברו כתפוח אדמה ליורשו, יוסף שפירא.

רבים תהו לדעת כיצד ינהג המבקר החדש, ושאלו עצמם האם יעניק הנחות לנתניהו שפגש אותו זמן קצר לפני אישור מינויו לתפקיד. כלי התקשורת מצאו רמזים לעמדתו של המבקר החדש בעקבות החלטתו של שפירא להחליף את לוי בניצב (בדימ.) עמיחי שי, שזכה לתואר חדש שקיים בשורה של גופים ציבוריים ופרטיים: "יועץ לעניינים מיוחדים".

אומ"ץ נכנסה מחדש לתמונה ופנתה אל שפירא בבקשה שישלים את המלאכה. לא הרפינו וחזרנו לעסוק מדי פעם בנושא. שפירא טרף את הקלפים של מבקריו, הטיל את המשימה על שי, והלה כתב לנו: "נושא נסיעותיו של ראש הממשלה בהיותו חבר כנסת נבדק בשעתו ע"י קודמי בתפקיד נחום לוי. בהמשך התברר כי למבקר המדינה אין סמכות לבדוק ולחקור חברי כנסת והטיפול הופסק". לפיכך, מסר שי, העביר שפירא את החומרים להכרעת היועץ המשפטי לממשלה.

שי גילה במכתב התשובה לאומ"ץ, כי נתניהו ביקש בשעתו מווינשטיין לקבל את ממצאי המבקר, אך הבקשה נדחתה בנימוק שצעד מעין זה עלול להזיק לחקירה אחרת שאותה לא פירט. נוכח הסחבת התעורר מחדש מסע של לחישות על הכוונה לטייח את הפרשה דווקא מכיוונו של וינשטיין. אבל העניינים התגלגלו אחרת. בסופו של דבר הודיע וינשטיין על כוונתו לסגור את תיק ביבי טורס בנסיבות שנויות במחלוקת.

אבל לא הייתה זו סגירה בפועל, מאחר שבינתיים זרמו חומרים נוספים, ונתניהו לא נתן התשובות לכל השאלות שנשאל. קמביל נותר פתוח התיק של הוצאות שלושת בתיו של ראש הממשלה, שלגביו הודיע כבר המבקר שיש חשד למעשים פליליים. ההכרעה תיפול ככל הנראה בקרוב.



2. אולמרט חוגג 

אהוד אולמרט ממשיך לנהל את חייו כרגיל. הוא ממשיך לנצח על עסקי משפחת לבנת שצ'יפרה אותו, עבר להתגורר בדירה מפוארת במרכז תל אביב ומופיע בהרצאות ובאירועים חברתיים, וזוכה אפילו פה ושם לאהדת הקהל כאילו לא תלוי מעל ראשו עונש מאסר חמור. באחרונה כיכב בתוכנית טלוויזיה שבה נטען, כי אם לא היה מסתבך בעניינים הפליליים, היה מצליח לחתום על הסכם שלום עם הפלשתינים.

אומ"ץ פנתה בחודשים האחרונים פעמיים אל נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בשאלה מדוע נדחה מועד ההכרעה בפרשת הולילנד מעבר לתקופה הסבירה. תגובתה של הנשיאה הייתה לקונית וזהה: "התיק מורכב וקשה ומצוי בעבודה".

בראש ההרכב עומד השופט הוותיק סלים ג'ובראן, ולצידו עוזי פוגלמן, ניל הנדל, יצחק עמית וצבי זילברטל. קשה היה להרכיב הרכב מתאים של שופטים בעלי אוריינטציה פלילית שידונו בערעור, מאחר שהייתה התחמקות אלגנטית של שופטים עליונים לשבת בהרכב בנימוק של הכרות מוקדמת עם אולמרט. גם הנשיאה נאור פסלה את עצמה, אבל עובדה זו לא הפריעה לה לראות כיצד הולכת ונשחקת תדמיתו של בית המשפט העליון תחת הנהגתה.

השתלשלות העניינים בפרשה זו מדברת בעד עצמה: שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, גזר בחודש מאי 2014 עונשי מאסר וקנס כבדים על הנאשמים שהואשמו בקבלת שוחד ובהענקתו. אולמרט נדון לשש שנות מאסר. השופט קבע שהנאשמים ייכנסו לכלא בחודש ספטמבר, אבל בית משפט העליון עיכב את ריצוי העונשים עד להכרעה בערעורים.

מאז חלפה תקופה נוספת ועדיין לא נקבע, כאמור, המועד לפסק הדין בערעור, לתדהמתם של משפטנים רמי דרג במדינה. אגב, כאשר נשאל ג'ובראן בשיחה פרטית אם יש קשר בין העיכוב לבין העובדה שכיהן בתחילת השנה כיו"ר ועדת הבחירות לכנסת, השיב שהתפקיד הנוסף לא היווה גורם.

לדחיית המועד היה ערך דווקא לפרקליטות, שרמזה על האפשרות שתשתמש בעדותה של שולה זקן נגד אולמרט. זקן סיפרה, כי אולמרט הודה לעד המדינה, שמואל דכנר המנוח, על-כך שסייע כספית לאחיו יוסי אולמרט כחלק ממערך השוחד.

יש כאלה שמאמינים שגזר הדין החמור שפסק רוזן לאולמרט, שעשוי לקבל הקלה מסוימת ע"י בית המשפט העליון, לא יבוצע הלכה למעשה. אולמרט יזכה לדידם לחנינה מהנשיא ראובן ריבלין אחרי שיעלה בידי פרקליטיו למשוך את ההליכים המשפטיים ללא גבול באמצעות בקשות לדיונים חוזרים.

אולי תהיה לכך סיבה פרוזאית נוספת: ראש הממשלה לשעבר מאובטח על-פי נהלי השב"כ. כיצד ניתן יהיה להכניס מאבטחים לכלא, אלא אם יגויסו כמה מאנשי יחידת אבטחת אישים של השב"כ לשב"ס. אולמרט, מכל מקום, מקרין בימים אלה ביטחון עצמי מופרז.



3. ברק ממתין 

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק נחלץ באחרונה, מאי נעימות בעת הופעת ספרו האוטוביוגראפי עמוס הגילויים הבלעדיים. היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, החליט שלא לנקוט באמצעים בעקבות פרסום קלטות ביוזמתם של מחברי הספר, דני דור ואילן כפיר, בהם נשמע ברק מספר על תפקודם של שרים חברי הקבינט בעת הדיון על איום הגרעין האירני.

לעומת זאת, נקלע ברק למצב מביך בעקבות האשמות כבדות שייחס לו שנוא נפשו, אהוד אולמרט, בשיחה מוקלטת עם שולה זקן. צריך לציין מראש שברק ואולמרט צהובים זה לזה. אולמרט לא סולח לברק על חלקו המכריע בהדחתו מתפקיד ראש הממשלה.

על מה שאירע בין השניים ניתן ללמוד מפנייתה של תנועת אומ"ץ ליועץ המשפטי לממשלה: "בהקלטות שערכה שולה זקן, מנהלת לשכת ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ששודרו בכלי התקשורת נשמע אולמרט אומר 'אהוד ברק לוקח שוחד במיליונים ובעשרות מילונים, הוא יגמור בבית סוהר, ראש המוסד אמר לי... הוא לוקח שוחד, אין עסקת נשק לישראל... כולם יודעים את זה'.

"משמעות דבריו של אולמרט לגבי ראש המוסד הינם חמורים (וכנראה שמדובר בראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, שכיהן בתקופתו של אולמרט) שבא אליו ומסר לו דיווח בנדון, מבלי שיינקטו צעדים כלשהם ומבלי שהדבר יבוא לידיעת רשויות אכיפת החוק.

"נוכח מחול השדים שמתרחש עכשיו סביב פרשה זו, אומ"ץ פונה אליך בבקשה שתורה על פתיחת חקירה במסגרתה ייגבו העדויות וכל הנוגעים בדבר וביניהם: ברק, ראש המוסד, אולמרט וגופי מכירת הנשק של ראשי משרד הביטחון. לא יעלה על הדעת שפרשה חמורה מעין זו תישאר פתוחה לאורך זמן ותדיר שינה מעיניהם של רבים וטובים".

ברק הכחיש כמובן בצורה גורפת את דבריו של אולמרט. המשטרה החלה בבדיקה שטחית וגבתה עדות מברק. התיק נותר פתוח על שולחנו של וינשטיין. אין לנו אשליות שיקרה נס והיועץ יכריע בנושא רגיש זה.

הפנייה האחרונה שלנו ליועץ בעניינו של ברק נגעה לשדות הגז מול עזה, שהועברו בשעתו לרשות הפלשתינית. אומ"ץ ביקשה בזמנו לחקור גם את שאלת העברת שדות הגז המצויים בבעלות משולשת של הרשות הפלשתינית, בריטיש גז ומרטין שלאף ע"י ברק, בתקופת כהונתו כראש ממשלה, וללא אישורה של הממשלה. מפרשה זו גם נודף לכאורה חשד לקבלת טובת הנאה הן ממרטין שלאף שתרם בשעתו לעמותות ברק והן לשותפים האחרים בחברת הגז. הגיע הזמן שגם פרשה זו תיחקר באורח יסודי ע"י המשטרה. עד היום לא הכריע וינשטיין.

כמה פרשות שבהן היה מעורב ברק לאורך השנים, לפני בחירתו כראש הממשלה, בעת כהונתו בתפקיד ראש הממשלה ובתפקידו כשר הביטחון, נותרו פתוחות ולא ניתנה להן תשובות מניחות את הדעת:
  • אחרי שברק דרש את התפטרותו של אולמרט בשל פרשת טלנסקי, הוא קיבל הערת אזהרה מטל זילברשטיין, שהיה יועצו בעת פעילותן של העמותות שפעלו למען בחירתו כראש הממשלה. זילברשטיין רמז, כי גם ברק קיבל לכאורה מעטפות מזומנים. עד כה לא נחשפו פרטים נוספים ולא נערכה חקירה כלשהי ע"י רשות מוסמכת לאכיפת החוק.
  • ערב פרישתו של נשיא ארה"ב, ביל קלינטון, מתפקידו פנו אליו ברק ואולמרט בבקשה שיחון את איש העסקים היהודי-אמריקני מרק ריץ' שנמלט לשווייץ אחרי שנחשד בהעלמות מס כבדות. בשעתו פנתה אומ"ץ אל ברק ושאלה אותו אם ריץ' נימנה על רשימת התורמים שלו, אך ברק התחמק ממתן תשובה. כעבור זמן נודע לנו, כי ריץ' תרם סכום לא ידוע לעמותות ברק.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.