הערת אזהרה
ציפי המריונטה
13/03/2015

אין ספק שהקש ששבר את גבה הישר של ציפי קשור במערכת קשריה הבעייתיים עם נוני מוזס המו"ל העריץ של ידיעות אחרונות. נוני צירף אותה מזמן בהסכמתה המלאה לתיאטרון המריונטות הפוליטיות שלו שהוא מפעילן כאוות חפצו אחרי שהאכיל אותן לשבעה באמצעות כתבות מפרגנות והן חייבות לו


ציפי לבני נפרדה בימים אלה סופית מהתואר "מיסס קלין" שהודבק לה בראשית דרכה הפוליטית והבדיל אותה משורה של אישי צמרת מושחתים שהקיפו אותה לאורך השנים.

אין ספק שהקש ששבר את גבה הישר של ציפי קשור במערכת קשריה הבעייתיים עם נוני מוזס המו"ל העריץ של ידיעות אחרונות. נוני צירף אותה מזמן בהסכמתה המלאה לתיאטרון המריונטות הפוליטיות שלו שהוא מפעילן כאוות חפצו אחרי שהאכיל אותן לשבעה באמצעות כתבות מפרגנות והן חייבות לו.

הערת אזהרה: אם תחליט יום אחד, חלילה, המריונטה ציפי לפרוש מהתיאטרון של נוני יבלע לה כפי שאירע לשר נפתלי בנט אחיו החורג של המריונטה הראשית יאיר לפיד.

השיחה עם נוני מוזס 
 
לפני זמן קצר חשפה לבני בכנס בנושא "הון שלטון ועיתון" שנערך מטעם העמותה לדמוקרטיה מתקדמת עובדה שפורסמה בעבר ונשכחה. במהלך מאבקה הפרלמנטרי והציבורי הבלתי מתפשר של ציפי נגד החינמון" ישראל היום" היא שוחחה עם המו"ל של ידיעות אחרונות נוני מוזס.

מניסיוני האישי אני מוכן להעיד שעם נוני מוזס לא מנהלים ככה סתם שיחת חולין. גם כשדלתו הייתה פתוחה בפני באורח חופשי הייתי מודע לכך שבחדרו יש לעיתים אורחים מליגת העל הפוליטי.
במהלך שיחתם של ציפי ונוני מסר המושך בחוטים למריונטה חוות דעת שהוכנה ע"י הכלכלן שלמה פריזנט על-פי הזמנת ידיעות אחרונות שהצביעה על השפעתו המזיקה, כביכול, של ישראל היום.
חוות דעת זו לא נכפתה, כמובן על ציפי, אלא ניתנה לה כמחווה של רצון רע לכל שימוש שתמצא לנכון. היא עשתה זאת בגדול כדי לקדם את הצעת החוק שעברה כבר בקריאה ראשונה בכנסת.

מערכת הבחירות קטעה את השלמת החקיקה הנואלת אבל ציפי לבני כפתה על חבר הכנסת יצחק ( בוזי) הרצוג לכלול במצע המפלגה התחייבות לחדש בכנסת החדשה את החקיקה בנושא טעון זה.

במסגרת הגילוי הנאות, אני מבקש לציין שנמניתי על קבוצת אישי ציבור שחתמו ערב ההצבעה בכנסת על מודעה פומבית שהסתייגה מהצעת החוק שנועדה לסגור את ישראל היום, ובעיקרה נראתה לנו כצעד אנטי דמוקרטי. הבעתי את הסכמתי לחתום, לא בתוקף תפקידי הנוכחי כיו"ר הנהלת אומ"ץ, שאינה מעורבת בנושא זה, שהפך בינתיים להיות מוקד למאבק פוליטי שמתנהל עתה בין ראש הממשלה לבין קבוצת שרים - אלא בתוקף מקצועי כעיתונאי חוקר ופעילותי הציבורית כיו"ר איגוד העיתונאים וחבר נשיאות מועצת העיתונות לשעבר.

כתבת ענק מפרגנת
  
יתכן שמערכת קשריה של ציפי עם נוני הייתה נשארת בחזקת סוד כמוס אלמלא חשף בשעתו הכתב הפרלמנטרי "דה מארקר", צבי זרחיה את עובדת קיומה של חוות הדעת הבעייתית.

לבני החליטה למנף באחרונה את החשיפה בשם השקיפות שאמונה עליה כל כך וטענה שהיא מודעת לכך שמוזס אינו חף מאינטרסים אבל העובדה שהוא גובה תשלום עבור העיתון מדברת, כביכול, לזכותו.
עם החינמון ישראל היום יש לציפי, לדבריה, חשבון ישן וכבר לפני חצי תריסר שנים פנתה למבקר המדינה בבקשה שיבדוק פרסומים שהיו בעתון.

לא בסוגריים כדאי לציין שהמריונטה מתעלמת מעובדה משמעותית: רבבות עותקים של ידיעות אחרונות מחולקים מדי יום חינם בתחנות הרכבת והאוטובוסים, בקמפוסים ובתחנות הדלק בניסיון נואש לזכות מחדש בתואר "העיתון הנפוץ במדינה" שנלקח ממנו ע"י ישראל היום.

אין חולק על כך שרק בזכות קשריה ההדוקים של לבני עם נוני היא זכתה בעיתוי שהיה רצוי לה מבחינה פוליטית לכתבת ענק מפרגנת עמוסת עמודים ב” ידיעות אחרונות" שהדיפה טעם רע.

חשד לביצוע עבירה פלילית  

כאשר בגדה לבני ברוב חברי הכנסת של מפלגתה "התנועה" במהלך חבירתה למפלגת העבודה לצורת הקמת המחנה הציוני נוני סלח לה. הכיסוי בידיעות אחרונות היה מינורי. כך נהג נוני אורך השנים כלפי עיתונאים ששירתו באמונה את עיתונו ותרמו לשגשוגו והוא בעט בהם החוצה.

לבני ניסתה להמתיק את הגלולה כאשר הכריזה בכנס הנ"ל: "נוני מוזס יודע את עמדתי ואני יודעת את עמדתו, אבל המקר לעמדתי לא קשור למה עוזר כלכלית לעיתון אחר. דיברתי עם מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזסוקיבלתי חוות דעת שידיעות אחרונות הזמין שעסקה בהיתכנות הכלכלית, אבל הכול היה שקוף בוועדת השרים".
באותו מעמד תקפה לבני בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת יחסיו עם שלדון אדלסון בעליו של ישראל היום.

"לצערי ראש הממשלה מנסה לשלוט בתקשורת דרך הדאגה שלו לבעלי ההון ולכספים שלהם", קוננה ציפי, " אנחנו רואים את זה דרך הזיכיונות והרישיונות בטלוויזיה, ומה שמטריד עוד יותר הוא שחלק מהעיתונות הפך להיות מטעם בעלי ההון לטובת הפוליטיקאים"
בעקבות החשיפה של מערכת קשריהם הבעייתית של ציפי ונוני פנה אחרי הכנס אל אומ"ץ סגן ניצב בדימוס עורך הדין בועז גוטמן שהיה בעבר ראש מפלג ביחא"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה)והציע לנו להגיש תלונה משותפת למשטרה נגד לבני. הבהרתי לגוטמן שאומ"ץ אינה יכולה לנקוט בצעד מעין זה כדי שלא תוחשד בהתערבות במערכת הבחירות.

גוטמן החליט לפנות בגפו ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיורה על פתיחת חקירה שתבדוק חשד לביצוע עבירה פלילית. גוטמן טען בתלונתו שלבני הודתה במפורש שכאשר כיהנה כשרת השפטים קיבלה לכאורה טובת הנאה מידיעות אחרונות חילקה לחברי ועדת חוק, חוקה ומשפט חוות דעת אשר הוזמנה ומומנה בידי ידיעות אחרונות. לטענתו לבני צידדה במסקנות חוות הדעת שסיפק לה גוף כלכלי בעל אינטרס ובחרה לא לקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, שסבר אחרת.

עורך הדין בועז גוטמן הוסיף שבשעתו פורסמה במוסף ידיעות אחרונות כתבה מפרגנת במיוחד על לבני, בהיקף חשיפה חריג של שמונה עמודים. לדבריו היה אסור לגברת לבני להיפגש עם בעל התאגיד אשר לכאורה היטיב עמה, וכמו-כן היה אסור לה להשתתף בדיון שנוגע לשיפור מצבו של אותו תאגיד, גם אם עבר זמן מאז אותה 'הטבה' שלכאורה קיבלה.

חשד לכאורה לעבירות מחשב  

במקביל חלה השבוע התפתחות נוספת בפרשה בעקבות פנייתו שלו עורך הדין דורי קלגסבלד פרקליטו של "ישראל היום" אל לבני בבקשה לקבל לידיו עותק מחוות הדעת בקשר להצעת החוק, אשר הוזמנה ומומנה, כאמור, ע"י ידיעות אחרונות.

בפניה אל לבני נאמר בין השאר: העובדה שקיבלת לידיך את חוות הדעת שמימן "ידיעות אחרונות"מחזקת את המסקנה שלחוות הדעת הייתה השפעה על החלטתך לתמוך בהצעה. כיוון שקיבלת את חוות הדעת בשירותך כחברת כנסת וכשרת המשפטים".

לבני לא תוכל לחמוק לאור זמן מתנועת המלקחיים ותצפה שנוני מוזס יחלץ אותה מהבוץ ששקעה בו באשמה. עורך הדין גוטמן לא הסתפק בפנייתו אל היועץ המשפטי בעניין ישראל היום והעמיד את וינשטיין במצב אישי רגיש כאשר בקש ממנוו בדוק נושא נוסף.
לדבריו במהלך ראיון שערכה באחרונה אילה חסון מערוץ הראשון עם שאול מופז טען מופז כי בבחירות שהתקיימו בקדימה בפריימריז 2009 שבהן התמודד מופז נגד לבני ראשות קדימה בוצעו לכאורה עבירות מחשב שסייעו ללבני לגבור עליו.

בשולי פנייתו אל היועץ המשפטי גוטמן הוסיף גילוי מאלף: "פרקליטו של מופז אמר לו באותו זמן: 'גנבו לך את הבחירות... תגיש תלונה במשטרה'.

גוטמן נקב בשמו של הפרקליט שלא היה אחר מאשר עורך הדין יהודה וינשטין, כיום היועץ המשפטי לממשלה.מופז לא התלונן במשטרה חרף עצת פרקליטו ועד היום הו מכה על כך חטא.

לאן נעלמה "מיסס קלין"?  

עתה טוען גוטמן שעל-פי סעיף 59 לסדר הדין הפלילי הקובע כי 'נודע למשטרה שבוצעה עבירה - תפתח בחקירה "היה על המשטרה לפתוח בחקירה כבר אז. מדובר בעניין ציבורי ובכספי ציבור ולא בעניין פרטי של השר לשעבר. העניין הזה חייב להיבדק, לפני או אחרי הבחירות".

קרוב לוודאי שהיועץ המשפטי יעביר את פנייתו של גוטמן לגורם אחר במשרד המשפטים כי להימנע על מניגוד אינטרסים. אומ"ץ מתכוונת להיכנס לתמונה אחרי הבחירות.

וכך, אני חייב לקבוע בצער רב שחברת הכנסת ציפי לבני המיועדת לראשות הממשלה הבאה אם יתממש הסכם הרוטציה שהיא חתמה עם חבר הכנסת יצחק ( בוזי) הרצוג איבדה בימים אלה סופית את התואר הנכסף " מיסס קלין".

מכאן ואילך ניתן להתייחס בהחלט אל לבני כאל פוליטיקאית מן השורה בעלת כמה תכונות נפוצות בקהילה הפרלמנטארית: צביעות, דו פרצופיות, התרפסות, חנופה, אי-אמירת אמת וכי"ב.כל המוסיף לציפי תכונות נוספות לא גורע.

התדמית החדשה של ציפי גורמת לאי נוחות רבה בתנועת אומ"ץ. לפני עשור שנים, כאשר ציפי לבני כיהנה לראשונה כשרת המשפטים בממשלתו של אריאל שרון, היא זכתה לקבל אות אומ"ץ בזכות הגינותה הפוליטית. באותו מעמד התחייבה לבני להיאבק בשחיתות השלטונית הגואה ואמרה שהיא רואה בה סכנה קיומית.

שלא כצפוי לא עמדה לבני בהבטחתה ולא השמיעה מילת ביקורת או גינוי פומבי להתנהלותם העבריינית המתמשכת של שני ראשי הממשלה המושחתים לשעבר אריאל שרון ואהוד אולמרט. השניים כיהנו גם כמנהיגי קדימה והשתלבו היטב בגלריית האישים המושחתים שכיכבה בצמרת המפלגה.

בשלב מאוחר יותר, כאשר ציפי ירשה את תפקיד יו"ר קדימה, התברר לנו למגינת ליבנו שזו אשליה לצפות שציפי תפעל לשינוי התדמית של המפלגה ותייצר פוליטיקה נקיה. בפועל בוצעו בקדימה בתקופת כהונתה של לבני במפלגה שורה של פגיעות בטוהר המידות מבלי שהיא נקפה אצבע להפסיקם.

במשרדי אומ"ץ מצוי תיק של תלונות, קטעי מידע ופרסומים בתקשורת על חשד לאי-סדרים כספיים וארגוניים במפלגה.

לאמיתו של דבר תהליך פרידתה של ציפי מהתואר של " מיסס קלין" שהודבק לה בראשית הקריירה הפוליטית שלה בשלהי שנות התשעים החל כבר לפני שנים. התברר שיש פער בין ההתחייבויות וההצהרות שלה לבין התנהלותה בפועל ונוספה לכך גם נדידה בין מפלגות ובגידה בחברים לדרך.

כך נהגה ציפי בעת הקמת המחנה הציוני כאשר הביאה למעשה לחיסול הקריירה הפוליטית של שלושה חברי כנסת שהלכו אתה להתנעה אחרי פרישתה מקדימה, מאיר שטרית עמרם מצנע ודוד צור( חבר כנסת רביעי אלעזר שטרן הצטרף ל"יש עתיד").

חשד לאי-סדרים במפלגת קדימה  

במקביל עלו באחרונה מחדש בכלי התקשורת, ביזמת יריביה הפוליטיים של לבני טענות שהעלה בעבר גזבר מפלגת קדימה לשעבר איציק חדד שחשף שקדימה שכרה בשעתה בידיעתה, כביכול, של מנהיגת המפלגה חברת הכנסת ציפי לבני והמנכ"ל משה שחורי חוקרים פרטיים במטרה למצוא "חומרים" אישיים ועבירות על החוק אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו במטרה לקצר את תקופת כהונתו.

לבני הכחישה בעבר טענות אלה וקבעה שמפיץ הדיבה פוטר מעבודתו ונעצר ע"י המשטרה כחשוד במעשים פליליים ומשום כך הוא מנהל נגדה "מסע נקם" שקרי.

חדד לא הסתפק בכך וטען כי בהתנהלות הכספית של קדימה יש חשד לביצוע מעשים שיש בהם משום עבירה על החוק. ספיחים על התנהלותה הלא תקינה של קדימה נתגלו בשעתו בתוכנית "המקור" בערוץ 10 שבה חשף רביב דרוקר בזבוזי כספים על חשבון הציבור ופגיעות חמורות בטוהר המידות ע"י פעילים מרכזיים בקדימה.

בעקבות החשיפה של דרוקר הגישה אומ"ץ תלונה למפכ"ל המשטרה החדש רב-ניצב יוחנן דנינו בבקשה לחקירת חשדות לאי-סדרים במפלגת קדימה שכללה מידע נוסף בפרשה זו שקשור במינוי מקורבים, תשלומי שכר למשרות פיקטיביות לכאורה ועוד.

חקירת המשטרה לא העלתה אומנם תשתית ראייתית אבל העננה לא הוסרה מעל "מיסס קלין" אחרי שהתברר שלבני הותירה אחריה אחרי פרישה מקדימה גרעון של כ-40 מילון שקלים שלקו כוסה ע"י יורשה שאול מופז שקיבל את הנהגת קדימה בתקופת השפל שלה המפלגה שהביאה להתפוררות בלתי נמנעת.

במקום להודות למופז על כך שלא התלונן נגדה בשעתו במשטרה כאמור לעיל ועל כיסוי חלק מהגרעון הכספי הטילה לבני וטו על הצבתו במקום ריאלי ברשימת המחנה הציוני.

געגועים לימים רחוקים 
 
אפילוג: ערב הבחירות פנתה אומ"ץ אל ראשי כל המפלגות בבקשה לכלול במצעי מפלגותיהם סעיף שבו תהיה התחייבות מפורשת להיאבק בשחיתות השלטונית.

אחת הנמנעות הייתה ציפי שלא טרחה להשיב הפעם כפי שלא עשתה במערכת הבחירות הקודמת כאשר עמדה בראש "התנועה" מאחר שהייתה כבר אז בעיצומו של תהליך החזרה בהרבה שאלות.

אני מתגעגע לאותם ימים רחוקים שבהם לא הייתה חברת הכנסת ציפי לבני מריונטה בשירותו של נוני מוזס לא לוחמת בשחיתות.

כך כתבה לבני בשעתו לאומ"ץ: "אני תומכת במתן תמיכה, גיבוי ואמצעים לגורמי אכיפת החוק במלחמה בפשע בכלל ובתופעות של שחיתות שלטונית או ממסדית בפרט. אמון הציבור במערכות הממשל הוא אסטרטגי לקיומה של הדמוקרטיה. המאבק בשחיתות אינו שייך לצד זה או אחר במפה הפוליטית. הניסיון של גורמים אינטרסנטים לעשות שימוש במאבק בשחיתות לצרכים פוליטיים פוגע בשלטון החוק. המאבק בשחיתות, כמו תחום אכיפת החוק בכללותו, צריך להיעשות בניקיון כפיים, בניקיון דעת, ללא מורא, ללא משוא פנים וללא דעה קדומה או אג'נדה אישית".

דברים אלה נכתבו כנראה ע"י אדם אחר. 


לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.