הערת אזהרה
המתאגרף
05/12/2014

סיבוב נוסף בקרב האגרופים בין לפיד ונתניהו בזירה הפוליטית התנהל השבוע מול פני האומה שלא נדרשה לשלם כרטיסים אבל התמורה תיכלל בהעלאת המיסים. נתניהו חילק ללפיד בפומבי ציון "בלתי מספיק" בתפקידו כשר האוצר, ומנגד לפיד לא נשאר חייב וכינה אותו אדם חסר אחריות שרוקם דילים בזויים מאחורי הקלעים. בסופו של דבר הנחית נתניהו ללפיד נוק אאוט. עם פיטוריו של לפיד מהממשלה הגיעה ההתמודדות ביניהם לסיומה

                                                                  ▪  ▪  ▪
ההחלטה להקדים את הבחירות לכנסת ה-20 הטעונה עדיין אישור של החוק לפיזור הכנסת תפסה את שר האוצר יאיר לפיד מנהיג מפלגת "יש עתיד" במצב עלוב למדי. הניסיון של לפיד למשוך את ימי חייה של הממשלה פרק זמן נוסף על-מנת להעביר את התקציב החדש, מע"מ 0 וכמה רפורמות במטרה לקושש קולות בקרב מצביעי המעמד הבינוני לא צלח. ראש הממשלה בנימין נתניהו פיטר את לפיד מהממשלה בעודו באיבו אחרי שהטיח בו אשמה של ארגון "פוטש" פוליטי נגדו בשיתוף עם כמה ראשי סיעות אחרות בכנסת. לפיד היה בעברו מתאגרף והיה משוכנע שיעלה בידיו להכריע בנוק אאוט את נתניהו אבל ביבי נתן לו פייט והוכיח שאינו קוטל קנים.

סיבוב נוסף בקרב האגרופים בין לפיד ונתניהו בזירה הפוליטית התנהל השבוע מול פני האומה שלא נדרשה לשלם כרטיסים אבל התמורה תיכלל בהעלאת המיסים. נתניהו חילק ללפיד בפומבי ציון "בלתי מספיק" בתפקידו כשר האוצר האשים אותו בכישלון מחפיר בניהול הכלכלה, בפגיעה חמורה בצה"ל וטען שכולו אחיזת עיניים.

לפיד לא נשאר חייב לנתניהו וכינה אותו אדם חסר אחריות שרוקם דילים בזויים מאחורי הקלעים, מנצל את צה"ל לצרכיו הפוליטיים ותוקע בכוונה תחילה את כל הרפורמות. בסופו של דבר הנחית נתניהו ללפיד נוק אאוט. עם פיטוריו של לפיד הממשלה הגיעה ההתמודדות ביניהם לסיומה.

הסיבובים הבאים של קרב האגרוף שהחלו בסוף השבוע יערכו עד למועד הבחירות במתכונת שונה של מערכת הבחירות, והמאמנים של שני המתאגרפים הפוליטיים מכינים להם כבר תוכנית אימונים. המאמן הראשי של לפיד בעבר היה אהוד אולמרט שניהל בעצמו לאורך השנים מאבקים פוליטיים חריפים נגד נתניהו. לפיד ייאלץ לבחור במאמן אחר מאחר שאולמרט יהיה לפי הסימנים עסוק בשנים הקרובות בכלא מעשיהו. עד לכליאתו יוכל לפיד לנצל את הזמן הפנוי שיעמוד לרשותו להופיע לדיונים המשפטיים של אולמרט כדי לעודד אותו.

לפיד סירב בעבר בעקשנות לומר מילה רעה על העבריין הסדרתי אולמרט וספק אם יעשה זאת עכשיו. לפיד יחזור במוקדם להיות סלב שיתראיין בכל אולפן תחת כל מיקרופון רענן וימשיך לנהוג בג'יפ הלבן שלו למועדוני לילה ולערבי שירה בציבור של המעמד הבינוני. כשר לענייני פייסבוק הוא יחדש את כתיבת הבלוגים שלו, יצייץ מדי פעם בטוויטר ויצלם את עצמו בסלפי עם בלורית מרוחה במשחה אפורה. לפיד יאלץ גם לעשות תיקון לגבי הציבור החרדי לאחר שהגיע למסקנה שלא ניתן להקים בלעדיהם ממשלה אלטרנטיבית לנתניהו.

ואמנם, בשבועות האחרונים חיזר לפיד באובססיביות רבה אחרי המפלגות החרדיות שנואות נפשו כדי שיסייעו לו להפיל את ראש הממשלה בנימין נתניהו ולנסות לרשת אותו. בדרך ליישום ההחלטה לא הייתה ללפיד בעיה לבגוד בעקרונותיו הגמישים, לעקוף את התחייבויותיו לציבור בוחריו כאשר החל בחיזור גורלי אחרי הסיעות החרדיות בניסיון להקים ממשלה חלופית בראשותו. ללפיד לא הייתה כל בעיה לפתוח את ברזי הקופה הציבורית. המטרה לקצר את ימיה של הממשלה בראשות נתניהו קידשה את כל האמצעים הלא כשרים עבור החרדים.

מפלס השתן שעלה לראשו של לפיד ערב הבחירות כאשר ראה את עצמו מועמד לראשות הממשלה חרף מגבלותיו וחוסר ניסיונו בתחומים המרכזיים שעל סדר היום הציבורי שצנח במהלך שירותו כשר אוצר כושל עלה בימים האחרונים כאשר לפיד הריח מחדש את ריח הבחירות. הדיקטטור הקטן דאג לפני שנתיים לשריין את מקומו מראש בתקנון מפלגתו בראשות המפלגה גם בבחירות הקרובות הוא אשר יקבע מי יבחר לכנסת ברשימה המצומקת ומי יפרוש בגלל מחסור במקומות ישיבה בכנסת.

אני חייב להקדים ולהדגיש שחלפו עברו הזמנים שבהם ניתן היה לאמירות חמורות שמחשידות אישי ציבור במעשי שחיתות לחלוף כלא היו. כל חשד מעין זה חייב להיחקר עד תום. כך נהגה תנועת אומ"ץ כלפי אשמה חמורה שהשמיע השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך עימות פומבי עם שר האוצר יאיר לפיד. במהלך העימות הנחית ביבי מכת אגרוף נוספת כאשר טען בין השאר, שקיימת לכאורה שחיתות אישית בקרב היועצים של שר האוצר במגעיהם עם קבלנים. אומ"ץ פנתה אל היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין וקבעה שאין לעבור על אמירה זו לסדר היום ופונה אליך בבקשה שתורה לחקור האם אומנם יש ממש בהחשדה זו. אם יתברר שאמנם קיימות ראיות למעשים לא כשרים בקרבתו של שר האוצר, מן הדין שינקטו הצעדים המתבקשים. לפיד עצמו לא הגיב על דבריו של נתניהו בנושא זה ולא הנחית לו מכת נגד.. האם זה משום שלפיד יודע דברים שאנחנו חושדים שהם קיימים? כך או אחרת הפשפש שעלה למעלה החל לבעוט לכל הכיוונים בעיקר לכיוונו של נתניהו.

בשעתו כינה לפיד את נתניהו "יו"ר דירקטוריון גרוע" ואמר שאם הוא יתמיד בדרכו תוך שנה וחצי הוא ידאג להפילו. המועד הנקוב התקרב בצעדי ענק בימים אלה ולפיד בקש לממש את החלטתו ולהמשיך לחתור תחת נתניהו כיאה לחבר צעיר במועדון החתרנים הפוליטיים (נשיא הכבוד של המועדון הוא החתרן הבלתי נילאה שמעון פרס). כאשר העלה בעבר לפיד את האפשרות שהוא יהיה ראש ממשלה אלטרנטיבי לנתניהו מבלי שכיהן מעודו כשר בממשלה והוכיח את יכולותיו זכה לתגובות רבות של גיחוך.

בעקבות זאת חזר בו הנער המגודל מדבריו וטען שנחפז מדי והדרך לראשות הממשלה ארוכה. ערב הבחירות האחרונות פרסם עורך הארץ אלוף בן מאמר מחמיא ביותר ללפיד תחת הכותרת "יאיר, מאחוריך". במאמר הופיעה פסקה מחזרת: "עכשיו התייצב בראש האופוזיציה לפיד, שכמו נתניהו הוא מבין היטב את רוח העם וכל ידיעה עליו שוברת שיאי רייטינג. נתניהו חושש ממנו כי הוא מתבונן בלפיד ומזהה בו את עצמו בתחילת הקריירה: רהוט, קליט, חסר ניסיון... למנהיג: "יש עתיד" יש הזדמנות נדירה למצב את עצמו כאלטרנטיבה לשלטון הליכוד".

בפייסבוק אז הופץ במקביל דוח אסטרולוגי בלתי תלוי, כביכול, על "אופיו של המנהיג לפיד" וכישוריו המוכחים שבו צוינו שלוש תכונות שאנחנו ההדיוטות לא הצלחנו ברוב סכלותנו לזהות אצלו:
 
  • "יש לו יכולת להפוך רעיונות גדולים לדברים מעשיים וזו עובדה חשובה לאדם שמתכוון להגיע לפסגה".
  • "הוא יודע שיוכל לקרב אליו את החברה הישראלית רק אם ידבר מהבטן ויבוא מהמקום הנכון של דאגה לזולת, צדק חברתי ומשנה פוליטית שתתאים לאוכלוסייה רחבה".
  • "יש לו יכולת להוביל ולהנהיג וכשהוא רוצה משהו הוא ילך על זה עד הסוף".
בסופו של דבר הצטרף לפיד לממשלתו של נתניהו כשר אוצר כושל. בשלב זה אין עדיין קבלות לאף אחד משלוש התחזיות הללו. שיתוף הפעולה בין שר האוצר לבין ראש הממשלה לא נמשך הרבה זמן. לפיד המפונק רגיל להכתיב לאחרים את רצונותיו . כך ביקש לפיד לעשות בעבר בעימותים קודמים עם נתניהו.

קרוב לוודאי שמי שיפרגן בגדול ללפיד לקראת הבחירות הקרובות יהיה ידיעות אחרונות עיתון הבית של המושחתים ששם לו כמטרה לחסל את נתניהו. במחצית הקדנציה של הכנסת הנוכחית לא הצליח לפיד לספק לברון התקשורת נוני מוזס את כל הסחורה בעיקר לא את סגירת החינמון ישראל היום שמעניק שירותים תקשורתיים צמודים לנתניהו.

אין צורך להיות פרשן פוליטי כדי להבין שלפיד הוא בעצם בראשית הקריירה הפוליטית ושליחם המשותף לדבר עבירה של שלושה אדונים כוחניים בעלי תכונות שליליות זהות: ראש הממשלה לשעבר המגה מושחת אוהד אולמרט, שר המשפטים לשעבר בעל קופת השרצים, חיים רמון והמו"ל חסר המעצורים של ידיעות אחרונות ארנון (נוני)מוזס. שלושת חברים אלה הינם חורשי מזימות, קומבינטורים ותחמנים בעלי מטרה משותפת להפיל את ראש הממשלה בנימין נתניהו שהינו אבן נגף באינטרסים שלהם שלא תמיד חופפים את טובת המדינה. למטרה זו הם הכשירו את כל האמצעים הלא כשרים ויאיר לפיד אמור היה לשמש בידיהם קלף מנצח. בינתיים זזו הצידה שנים מאדוניו של לפיד.

רמון פרש מהחיים הפוליטיים הפך להיות איש עסקים עצמאי והסתבך בחובות אישיים כבדים בעסקה כושלת של רכישת קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב. אולמרט עלול להיכנס בקרוב לכלא בעקבות גזר הדין בפרשת הולילנד שגזר עליו שש שנות מאסר באשמת קבלת שוחד. עד לגזר דין זה של שופט אמיץ היה אולמרט טפלון שתעתע במערכת המשפט קנה עדים והילך אימים על אוכפי החוק. היחיד שנותר בשטח הוא האדון המסוכן ביותר הבעלים של ידיעות אחרונות נוני מוזס. לא בכדי מוחרמת אומ"ץ ברשת העיתונים של ידיעות אחרונות. זה ללא ספק אות כבוד לתנועה והוכחה חותכת לכך שאנחנו עושים את מלאכתנו נאמנה לאורך השנים.

אני מתקשה לכבד את לפיד על שמירת המסורת המשפחתית של חיבור הרמטי לאולמרט שהצליח להפנט את בני המשפחה במתק שפתיו. אני נוהג לכבד את ההנחיה ההלכתית: "אחרי מות קדושים" ומשום כך, לא אכביר מילים על אופיו ודרכי התנהלותו של אביו המנוח יוסף (טומי) לפיד זכרו לברכה, שעמו היו לי במרוצת השנים כמה עימותים חלקם מתוקשרים. עימותים אלה היו פועל יוצא מכך שלפיד היה חברו הקרוב של ראש הממשלה הרב-מושחת אהוד אולמרט, והגן עליו בחירוף נפש שגבל באובססיה ואילו אני, ברוב מצוותי, מסומן לאורך השנים כמי שחשף את מעלליו ללא ליאות ואיני מרפה ממנו גם אחרי שאומ"ץ תרמה רבות להדחתו ולהבאתו בפני כס המשפט.

סיפור אחד שרלוונטי בכל זאת לרשימה זו אני חייב לספר בקצרה: בשעתו, כאשר כיהנתי כיו"ר איגוד העיתונאים וחבר נשיאות מועצת העיתונות, הוטלה עלי מטלה להגיש לבית הדין לאתיקה תביעות נגד עיתונאים ושדרים שעברו עבירות אתיות. בראש הרשימה הופיע יאיר לפיד שכיכב במסעי פרסום של בנק הפועלים וקופת החולים הכללית במקביל לעבודתו כמנחה בטלוויזיה בערוץ 2 ובעל טור ב" ידיעות אחרונות".

לפיד האב רתח על כך, התקשר אלי והחל לחרף ולגדף אותי עד שהייתה סכנה ממשית לבריאותה של אוזני הימנית הבתולה שהאזינה להם ברטט באפרכסת. "הבן שלך אינו פר קדוש, איני מתכוון להיענות לבקשתך לבטל את תלונתי", אמרתי לו והוא טרק את מכשיר הטלפון. לפיד הבן הוכיח לי מאז פעמים נוספות שהוא והאתיקה העיתונאית לא חיים בשלום ועד היום הם מתגוררים בשני חדרים נפרדים. לפיד הוא להלכה ולמעשה עבריין אתיקה ותיק.

מסתבר שהמורשת של משפחת לפיד של הסגידה הגורפת לאולמרט, שקידשה את כל אמצעי התקשורת שעמדו לרשות המשפחה ושיעבדה את כבודם המקצועי והאישי. אולמרט המגה מושחת הצליח להקסים את לפיד הצעיר בעת ביקוריו התכופים בבית הוריו, עד שיאיר לפיד איבד את שיקול הדעת המקצועי שלו וערך בשעתו בביתו חגיגת יום הולדת לראש הממשלה המסואב בעיצומן של חשיפת פרשות השחיתות האישיות נגדו.

ליאיר לפיד, בעל שני השמות הסמליים והיומרניים, לא הפריע באותה עת לפרסם דברי שבח והלל על אולמרט בטורו ב'ידיעות אחרונות'. טוריו השבועיים התאימו בהחלט לאג'נדה נעדרת האתיקה של העיתון.

נוני מוזס, הבעלים של העיתון, שהינו חבר ובן ברית ותיק של אולמרט, לא התרגש מעולם מרמתו המוסרית הירודה של ראש הממשלה המושחת והמשחית, והעניק לו הגנה תקשורתית היקפית, התגייס למתוח ביקורת על מערכות אכיפת החוק והנחה לתקוף את יריביו הפוליטיים. לפיד הגדיל לעשות כאשר ערך בביתו באותה עת מסיבת יום הולדת לכבודו של אולמרט. זמן מה אחרי המסיבה ערך לפיד ראיון חנפני ומתרפס עם אולמרט בערוץ השני בטלוויזיה שהוגדר כראיון בלעדי ולא התרגש מכך שכונה ע"י עמיתיו המקנאים "כתב חצר" של ראש הממשלה.

למרבה הבושה והחרפה, אולמרט היה זה שהתנה את הענקת הראיון בכך שדווקא לפיד יהיה המראיין. השאלות ששאל לפיד את אולמרט היו ברובן חנפניות ולעיתים היה נדמה שגם מוזמנות במסירה אישית.
אומ"ץ הגישה לרשות השנייה תלונה נגד לפיד בגין ההטעיה של ציבור הצופים שלא היה מודע למערכת יחסיו האישית עם אולמרט. כמצופה, הועברה אלינו תשובה מפולפלת של לפיד שגבלה בחוצפה שלאחר מעשה והוכיחה שפיו וליבו אינם שווים.

לפיד הוסיף חטא על פשע כאשר ראיין כעבור זמן במסגרת משדר שירות לאולמרט את ניצב (בדימוס) יעקב בורובסקי, יועצו לשעבר של מבקר המדינה למאבק בשחיתות, והציג לו שאלה מוזמנת. בורובסקי נתבקש להשיב, בין השאר, אם אומנם הוא זוכה להגנת אומ"ץ בפרשת הניסיון להכפיש את שמו רק משום שאחיינו, אלי בר, היו חבר התנועה. בורובסקי השיב בכנות שהאחיין הינו חבר לא פעיל, מעולם לא שוחח אתו בנושא זה ובאותה הזדמנות החמיא לפעילות הכללית של אומ"ץ לביעור השחיתות השלטונית.

לא הייתי נדרש לכך במסגרת זו אלמלא העובדה שזמן קצר קודם לכן קיבלתי שאלה זהה מעורך הדין אלי זוהר, פרקליטו של ראש הממשלה, בעקבות תלונה שהגישה נגדו אומ"ץ ללשכת עורכי הדין בגין חשש ניגוד אינטרסים. עורך הדין זוהר שאל האם בר היה האיש שגייס כביכול את אומ"ץ למאבק נגד אולמרט והתעלם ממאבקי הממושך נגד חברו אולמרט עוד טרם הקמתה של אומ"ץ.

גם בעקבות ראיון עלוב ומגמתי זה הגישה אומ"ץ תלונה נגד לפיד שבו האשימה אותו בביצוע עבירה אתית חמורה, גם הפעם הוכיחה המערכת האתית של הרשות אזלת מסך ובכך סללה הדרך למנות את לפיד לערוך ולהגיש את היומן השבועי של ערוץ 2 שבו קבע גם את התכנים והמשיך ללקק מדי פעם לאולמרט.

בתקופה שקדמה להליכתו לחיים הפוליטיים לא היסס לפיד בתפקידו כעורך יומן החדשות המרכזי של הערוץ השני ליזום כתבות מגמתיות נגד הממשלה ובכך חטא פעם נוספת לאתיקה העיתונאית. לפיד הוסיף חטא על פשע בכך שהחל במקביל את הפעילות הפוליטית המוסווית שלו תוך ניצול מעמדו העיתונאי.

אומ"ץ פנתה בשעתו אל מועצת הערוץ השני ולהנהלת מחלקת החדשות של הרשות שבה נאמר: "אומ"ץ פונה אליכם בבקשה לפעול להפסקה מיידית של עבודתו של יאיר לפיד כמגיש חדשות ערוץ 2, מאחר שהוא מנצל לכאורה משאב ציבורי לצורך קריירה פוליטית.

כבר בעבר התעוררה השאלה האם אין ניגוד אינטרסים בין עבודתו של יאיר לפיד כמגיש מהדורת חדשות מרכזית בערוץ 2, הזוכה לצפייה המונית, לבין כוונתו להשתלב בחיים הפוליטיים, ואומ"ץ התריעה על כך בפומבי".

מועצת העיתונות נהגה בלפיד בכפפות של משי וזו הסיבה שאומ"ץ העמיקה את מעורבותה בחשיפת מעשי שחיתות של כלי תקשורת ועבירות אתיות חמורות של עיתונאים. התברר שבמקביל לעבודתו העיתונאית לפיד ממשיך בפעילותו ביתר שאת. בין השאר הוא הופיע בהרצאה סגורה בהרצליה ומתח דברי ביקורת על הממשלה ורמז על כוונותיו הפוליטיות כאשר אמר: "אנחנו נחזור אל הציבור שהתחמק מאתנו, נכתוב חוקה ונשנה את המשטר".

לאומ"ץ הגיע גם מידע מחשיד שאת לפיד דוחפים כנראה בימים אלה אילי תקשורת ואישים פוליטיים שאולצו לפרוש מהחיים הפוליטיים ומנסים להשתמש בו למטרותיהם כדי לשנות את המפה הפוליטית. גם הפעם התחמקה הרשות השנייה מלמצות את הדין עם לפיד והוא המשיך במסע הבחירות עד לפרישתו מהטלוויזיה וצלילתו לחיים הפוליטיים.

הנוק אאוט שהעניק נתניהו ללפיד הוכיח שלפיד הוא מתאגרף חלש בזירה הפוליטית ויש לו עוד הרבה מה ללמוד.

אפילוג: לאורך כל תקופת כהונתו כשר האוצר נמנע לפיד באובססיבית להשיב על פניותיה של אומ"ץ למרות שצעד ילדותי זה היה בניגוד לחוק. אין לי ספק שהוא עשה זאת כנקמה אישית בי על שחשפתי אותו כעבריין אתיקה סידרתי. באחרונה שקלנו להגיש לרשויות החוק תלונה נגד לפיד בנושא זה אך פיטוריו מתפקיד שר האוצר טרפו את הקלפים.


לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.