הערת אזהרה
כוחות האור מתלכדים
18/09/2014

נאום יושב-ראש אומ"ץ אריה אבנרי בטקס הענקת אותות תנועת אומ"ץ לשנת 2014

ביוזמת אומ"ץ הולך ומוקם בימים אלה פורום משותף שבו ייטלו חלק מהגופים והארגונים הפועלים לשמירת טוהר המידות, המנהל התקין והאתיקה המקצועית. בראש הפורום יעמוד מבקר המדינה לשעבר השופט בדימוס לינדנשטראוס. אני מאמין שהתלכדותם של כוחות האור יפתח עידן חדש במאבק נגד השחיתות השלטונית במדינה וישמש מעטפת של הגנה מוגברת למערכת אכיפת החוק                                         
▪ ▪ ▪
בכל אחת מאחת עשרה שנות קיומה של אומ"ץ, בערב השנה החדשה, עמדתי על בימה זו על תקן של נביא זעם ופרסתי בפני הנוכחים תמונה קודרת של השחיתות השלטונית שפשטה בישראל כמחלה ממארת ששלחה את גרורותיה כמעט אל כל מגזרי הממשל, החברה והמשק.

בסיום דברי בכל שנה הבעתי את התקווה שהשנה הבאה תבוא עלינו לטובה אבל למרבה הצער באו לאחר מכן שנים רעות יותר וחוזר חס וחלילה. כך היה גם לגבי השנה החולפת.

הדברים הקשים שאמרתי לא איבדו לצערי את האקטואליות שלהם וגם בימים אלה הם עדיין מופיעים ככתובות על קירות לא מחוקות ומעיקות. בשנה החולפת השחיתות השלטונית הרקיעה לשיאים חדשים. הצער הבושה ולעיתים גם הייאוש הפכו למנת חלקם של אזרחי המדינה שמצאו עצמם לא אחת חסרי אונים מול המציאות העגומה.

מלחמת "צוק איתן" שליכדה את העם למשך כמה שבועות יצרה סדר יום חדש במדינה, והעלתה בצדק את הנושא הביטחוני כבעיה קיומית. אלפי רקטות ששוגרו כמעט אל כל אזורי המדינה ומאות פצמ"רים שנורו לעבר תושבי הדרום המחישו עד כמה המדינה חשופה מכל עבריה.

בעיצומם של ימי המלחמה שבהם מיטב בנינו נתנו את נפשם התגלו כמה מקברניטי המדינה במלוא כיעורם. במקום לחזק את אזרחי המדינה ולהפגין מול פני האומה מנהיגות, אחדות ונחישות הקבינט הממשלתי הסגור החורץ גורלות ודן בדיני נפשות הפך להיות מוקד למאבקים פוליטיים ומכון למדגמי בחירות. חברי הקבינט התחרו זה בזה בהדלפות על דיונים סודיים, התנהלותם של ראש הממשלה ושר הביטחון ועמדותיהם של שרים אחרים.

אולי טוב שלא התקבלה הדרישה שחברי הקבינט יעברו בדיקה של גלאי שקר כדי לזהות את המדליפים וכך חסכנו לעצמנו עגמת נפש נוספת. התקשורת הישראלית שחלקה יונקת מעטיני השלטון ומאילי הון ומחויבת להם וחלקה משרתת אינטרסים זרים של מולים לא הייתה במיטבה בימי המלחמה.

אומ"ץ לא עמדה מנגד במלחמת "צוק איתן". דרשנו שאת מחדלי המלחמה לא תבדוק ועדה פרלמנטרית מטעם אלא משרד מבקר המדינה שהחל בבדיקת נושא המנהרות עוד לפני המלחמה. יש לנו אימון מלא במבקר.

המאבק המתוקשר של הימים האחרונים בין שר הביטחון לבין שר הכלכלה בנושא " מחדל המנהרות" חשף פעם נוספת את אופייה של הנהגת המדינה. טוב עושה מבקר המדינה על שהחליט לבדוק גם את התנהלות הקבינט בעת המבצע. הממצאים שיתקבלו עלולים לזעזע את אמות הספים.

אומ"ץ התריעה גם על כשלים באמצעי הגנה על תושבי הדרום ומחתה על פגיעות במורל הלוחמים באמצעות הסתה תקשורתית לסרבנות בעת הלחימה. גם נושאים שקשורים בפגיעה בטוהר המידות לא נדחקו לקרן זווית בימי המלחמה. לחוקרי המשטרה לא היה קל נוכח העובדה שראש מערך החקירות של המשטרה בדרגת ניצב הודח אחרי שנחשד בקבלת שוחד בקשריו עם רב עבריין.

אומ"ץ התנגדה לעסקת הטיעון עם הרב הן משום שיש לכאורה כוונה לטייח פרשת שוחד נוספת של קצין בכיר נוסף במערך החקירות והן משום שהיא עלולה לגרוע עונשים ראויים מפסקי דין אחרים בפרשות שוחד גדולות.

קציני משטרה נוספים במערך החקירות נחשדו בקשרים הדוקים עם פרקליט חשוד בפלילים שעסק לאורך השנים בתיווך לשוחד בשם לקוחותיו ובעת ובעונה אחת כיכב בטלוויזיה בתוכניות שבהן הטיף לנו מוסר.

במהלך המלחמה נפתחו חקירות של המשטרה בפרשות שחיתות שלטוניות חדשות שחלקן נחשפו לראשונה בעת מערכת הבחירות המבזה של נשיא המדינה, נפתחו מחדש הליכים משפטיים בעניינו של ראש ממשלה לשעבר בעקבות פתיחת פיה של מנהלת לשכתו ונתגלו פרטים מצמררים על מערכות יחסים עכורות בין הדרג הצבאי לדרג המדיני בעבר הלא רחוק. אצבעותיה של אומ"ץ היו על הדופק בכל הפרשות הללו והיא תרמה את חלקה בהעברת מידע ובפעילות ציבורית ומשפטית במסגרת שירות הקבע של התנועה שאנו מגישים לאזרחי המדינה.

במערכת הבחירות לנשיאות שנערכה ערב המלחמה נטלו חלק חמישה אישים פוליטיים ושני אנשי אקדמיה. רוב האישים הפוליטיים שהיו מועמדים לנשיאות הם "לקוחות" ותיקים של אומ"ץ. הופתענו בשל החלטתם לצאת לשמש הלוהטת של הבחירות למרות הכמות המסחרית של חמאה פלילית שמרוחה על ראשם.

אחד האישים הפוליטיים הללו יורט כבר בראשית המערכה בגל חשדות לביצוע עבירות מין. נבחר ציבור נוסף שהגיע לשלב הגמר נחלץ מיירוט בחשד שביצע עבירה דומה. כסף יענה את הכול, יסכור פיות של עוזרות ת וגם ישכור אותם. מועמד שלישי שר בכיר לשעבר נחשף ברבים במלוא פליליותו, מועמדת נוספת נחלצה בעור שיניה הנושכות מחשיפת פרשות מביכות שהיא כיכבה בהן בגדול באורח אישי.

לרווחתנו נבחר לנשיא המדינה החדש המועמד החמישי חסר הגיבנת הפלילית ונעדר התואר של חשוד. כך ניצלנו מבושה נוספת אחרי שני נשיאים שסרחו - אחד שהתפטר אחרי שנחשף כי קיבל טובות הנאה והשני שהורשע בגין ביצוע מעשי אונס ועבירות מין ומרצה עתה עונש מאסר.

עוד לפני שהאזרח מספר 1 החדש החל לחמם את כיסאו הוטלו בו שיקוצים פרי באושים שבאו ממקורות מפוקפקים מזוהים. אומ"ץ יצאה נגד מגמה נואלת זו ואיחלה לנשיא החדש הצלחה במילוי תפקידו.

המרוצים האחרונים לנשיאות המדינה ולבית המשפט העליון חשפו פעם נוספת תופעה ישראלית מוכרת של שליפות, הכפשות, סחר מכר קח ותן כל אימת שמתחילה התמודדות על תפקידים ציבוריים רמי דרג. אבל לתופעה זו יש גם צד חיובי. באיחור רב מוצאים מהארונות שלדים, מתגלות פרשות שחיתות מן העבר ולעיתים גם מתגלים פנים אפלות ולא מוכרות.

אומ"ץ חוזרת על דרישתה החוזרת ונשנית ליצירת גוף ציבורי בלתי תלוי שתפקידו יהיה לערוך בדיקה מוקדמת פומבית של המועמדים. יראה הציבור וישפוט.

בשנה החולפת נפל דבר חמור בישראל. לראשונה בתולדות המדינה נדון ראש ממשלה, האיש שמחזיק בסודות המדינה ואחראי לביטחונה לתקופת מאסר ממושכת אחרי שהורשע בקבלת שוחד באחת מפרשות השחיתות הגדולות בתולדות המדינה. מאסרו אומנם עוכב אבל המדמנה סביבו מצחינה.

למרבה הכלימה נחקרו במרוצת השנים ארבעה ראשי ממשלה בעבר ובהווה כחשודים בביצוע עבירות פליליות. אישים אלה נחלצו מאי העמדה לדין לא מחוסר אשמתם ולא מהעדר ראיות נגדם אלא בגלל רפיסות היועצים המשפטים לממשלה שחששו להגיש נגדם כתבי אישום והעניקו להם הנחות מפליגות.

חלה צניחה חופשית במעמדם ובהתנהלותם של היועצים המשפטיים לממשלה המשמשים בעת ובעונה אחת גם תובעים כלליים של המדינה ולא ממלאים את תפקידם כנדרש. הם מייעצים לשרים שסרחו במקום למצות אתם את הדין. מצויים גם שופטים שמגלים רחמנות רק כלפי ראשי ממשלות ושרים ומעניקים להם הנחות באמצע העונה. חלפו עברו הזמנים שבהם מטבע הלשון: "יש שופטים בירושלים" הינו בעל כיסוי. מבחן בוזגלו עבר מן העולם. למסקנה זו ניתן היה להגיע אחרי פסקי הדין המקלים של שופטים במשפטם של ראש הממשלה לשעבר ושר החוץ הנוכחי. כנראה שיש שופטים מסוג אחר בתל אביב.

גזר הדין החמור שהוטל על ראש הממשלה לשעבר מהווה ציון דרך ואזהרה לאישים פוליטיים רמי דרג פורעי חוק. אומ"ץ לא הייתה מופתעת מפרשת השוחד המצמררת שבה היא מעורב האיש רם הדרג שסומן ע"י אומ"ץ לפני שנים כעבריין סידרתי. במרוצת שנות קיומה של התנועה הגשנו נגדו תלונות רבות בחשד לביצוע עבירות שרובן לא נחקרו. עתירות לבג"ץ שנועדו לחייב את מערכת אכיפת החוק לעשות את עבודתה נדחו.

במקרים שבהן נערכו בדיקות וחקירות הייתה השתלחות חוזרת ונשנית מלווה באיומים במבקר המדינה ובאישים אחרים במערכת אכיפת החוק כדי לרפות את ידם. בשנה החולפת הייתה פעילות אינטנסיבית לשיבוש חקירות והליכים משפטיים בסיועה הפעיל של התקשורת. עקרון הסוביודיצה נמוג.

למרבה הצער קמו בתקשורת מלחכים פנכה, משתפי פעולה וסייענים שמעלו בשליחותם המקצועית רמסו את כללי האתיקה והשתלחו בראשי מערכת אכיפת החוק. עיתונאים עלובים אלה פעלו בהנחייתם של ברוני תקשורת בעלי רמה מוסרית שאינה שנויה במחלוקת. אומ"ץ פעלה בדרכים ציבוריות ומשפטיות כדי לגבות את ראשי מערכת אכיפת החוק וסייעה להדוף מסעי הכפשות והפחדות מאורגנות ומתוזמנות. נמשיך במלאכת קודש זו ביתר שאת.

אני מבקש בהזדמנות זו להביע את הוקרתי לחתן אות אומ"ץ לשנה זו פרקליט המדינה לשעבר משה לדור בגין עמידתו האיתנה מול לחצים ואיומים של תקשורת עוינת שחיכתה לו בפינה ומנסה להתחשבן אתו בימים אלה.

משה!, בעבר קיבלת מאתנו מכתבי עידוד על מאבקך הבלתי נילאה בשחיתות השלטונית. בשעתו נחרדנו כאשר עורך עיתון לשעבר קרא לך ברוב חוצפתו לשלוח יד בנפשך משום שהגשת כתבי אישום נגד חברו ראש הממשלה שזוכה בנסיבות מפוקפקות. בימים אלה מתנהל המשפט מחדש על-פי הכרעת בית המשפט העליון. היום אנו מעניקים לך הוקרה בשמם של האזרחים שוחרי החוק במדינה בגין זקיפות קומתך ואומץ ליבך. תודה לך.

התחושה שפקדה את אזרחי המדינה בעקבות התעצמותה של השחיתות השלטונית היא של קדרות ותסכול. התוצאה הבלתי נמנעת היא אי-אמון בסיסי של האזרחים בפוליטיקאים ברמות השונות, שאינם מציגים דוגמה אישית, ורבים מהם עושים לביתם יותר מאשר למדינתם.

אזרחי המדינה לא חדלו מלהאשים אישים פוליטיים על שהתעשרו במהלך שירותם הציבורי בדרכים לא כשרות. על חומרתה של הבעיה ניתן ללמוד גם מכך שאין מדינה בעולם שבה הגלריה של הנאשמים, חשודים ונחקרים מקיפה כמעט את כל שדרות השלטון. הרשימה הקשה כוללת נשיאים, ראשי ממשלות, שרים בכירים, חברי כנסת, מפכ"לים, רמטכ"ל, ראשי מוסד ושב"כ, יושבי ראש ומנכ"לים של גופים ציבוריים, ראשי ערים. הסיאוב מקיף גם רבנים ראשיים, רועים רוחניים ורבנים אופנתיים מפוקפקים מוקפים בקהל חסידים שוטה שעליו נמנים שרים, חברי כנסת וראשי המשק. גם קציני משטרה בכירים הפכו שותפים לעבירות פליליות של הרבנים הללו. קצינים אחרים במספר גובר והולך עסקו בהטרדות מיניות של שוטות במקום להטריד עבריינים. האם זה לא מקומם שרוב אזרחי המדינה לא סומכים על המשטרה?

לא קשה לזהות את מוקדי השחיתות במדינה: הון עתק שחבר לשלטון בממשלה, בכנסת ברשויות המקומיות ובמנהל הציבורי, הון שחור בהיקפים אסטרונומיים שוחד שהפך למכת המדינה, הפרת אמונים שיטתית של נבחרי ציבור, שלטון בלתי מעורער של ועדים במקומות עבודה גדולים, מכרזים תפורים בסיטונות, שכר אדיר של בכירים במשק, ריכוזיות, נפוטיזם, שאיבת כספי הקופה הציבורית.

למרבה הצער גם צה"ל וגופים ביטחוניים נוספים לא רוחצים את ידיהם מעבירות פליליות שהותירו את אזרחי המדינה המומים ומתוסכלים. מערכת הביטחון הייתה בעבר פרה קדושה שנשחטה.

חמורה במיוחד היא תופעת עבריינות שחדרה למרבה הצער למערכת המשפטית, למשטרה, רשות המיסים, לשכת עורכי הדין וגופי אכיפת חוק למיניהם. היוצרות התהפכו גופים חוקרים הפכו לנחקרים. החוק הפך לצחוק בגלל חולשתם של כמה בעלי תפקידי מפתח בגופי אכיפת החוק ואיפה של שופטים. האם זה מקרי שרק שליש מאזרחי המדינה מאמינים במערכת המשפט? אומ"ץ לא תשקוט ותתרום את חלקה לשמירת שלטון החוק ותפעל למיצוי הדין עם עברייני הצמרת יהיה מעמדם הציבורי אשר יהיה.

למרבה הצער גברה בשנה החולפת המגמה לסתום את פיותיהם ולהגביל את פעילותם המשפטית של גופים מתנדבים נגד שחיתות מסוגם של אומ"ץ שמגישים עתירות ולהגביל את יכולת פעולתם.

אני רואה לעצמי חובה להתייחס למדיניות החדשה של בג"ץ לחסום את דרכם של עותרים ציבוריים ובהם אומ"ץ ולהרתיע אותם באמצעות הטלת הוצאות כספיות כבדות. בהקשר לכך נוצר לעיתים מצב אבסורדי.

בשעתו הגישה אומ"ץ עתירה נגד היועץ המשפטי לממשלה הנרפה על שסירב להורות למשטרה לחקור את פרשת הרפז שנחשבת לאחת הפרשות החמורות בתולדות המדינה. העתירה נדחתה והוטל על אומ"ץ ע"י שופטי בג"ץ לשלם סכום נכבד כהוצאות. למרבה האירוניה חזר בו מאוחר יותר היועץ המשפטי מסירובו והורה על חקירת משטרה בפרשה זו.

מעל בימה זו אני מבקש להכריז: אומ"ץ לא תירתע ותמשיך להגיש עתירות נוספות כדי לשמור על העקרונות של זכות הציבור לדעת וכולם שווים בפני החוק. גם בתחום החברתי שבו עסקה אומ"ץ בשנה החולפת בתנופה רבה המצב מדאיג. המחאה החברתית גוועה בעודה באיבה. הקוטג' הפך לפרסה ושניים ממנהיגי המחאה שנבחרו לכנסת מלקקים עכשיו שמנת מתוקה.

בשנה החולפת בלטו ביתר שאת תופעות פסולות למכביר של אי-צדק חברתי, כלכלי, רפואי, משפטי וחינוכי, אלימות בבתי חולים ובתי ספר, התעמרות בניצולי שואה, התעללות בקשישים ובחוסים, עבירות מין בסיטונות, אלימות כלפי חסרי ישע ואטימות כלפי דלי אמצעים, חסרי דיור ומשפחות במצוקה.

אזרחי המדינה לא חדלו מלהאשים שורה של אישים בכך שנתנו את ידם לשוד הקופה הציבורית, במסירת אוצרות הטבע של המדינה לידי אילי הון, ששמו את ידיהם גם על הנכסים הפיננסיים של אזרחי המדינה. בנקים ציבוריים מינפו את עסקיהם של אילי ההון וצברו חובות אבודים בהיקפים ענקיים. הטייקונים ביצעו לא רק תספורות על ראשינו אלא גם גילחו את פניה של הפנסיה שלנו והותירו אותנו קרחים מכאן ומכאן.

ברשותכם אני מבקש לומר כמה מילים על עשרות מתנדבי אומ"ץ אזרחים טובים רובם אלמונים שפועלים בנחישות למען שמירת המנהל התקין וטוהר המידות בשירות הציבורי. הפעילות שלנו אינה מעוגנת בחוק, אין לנו מדים וסמכויות ואנחנו חסרי הגנה מפני התנכלויות למיניהן, תביעות לשון הרע ותביעות נזיקין אישיות.

עברייני הצמרת ושליחיה לדבר עבירה שמתייחסים אלינו כאל אנשים תימהוניים וחריגים ומכנים אותנו "הזויים", "מלשינים", "טהרנים" ו"סוכני מוסר" לא מצליחים להתיש ולבלום אותנו. אנחנו לא רואים את עצמנו, חלילה, "פראיירים" ו"דון קישוטים", אלא שליחים נאמנים של ציבור שחלקו הגדול הרים ידיים וחדל להאמין ביכולת לשנות את המציאות העגומה של השחיתות השלטונית.

היום אני איש בשורה. ביוזמת אומ"ץ הולך ומוקם בימים אלה פורום משותף שבו ייטלו חלק מהגופים והארגונים הפועלים לשמירת טוהר המידות, המנהל התקין והאתיקה המקצועית במטרה לעבות את הפעילות בשורה של נושאים שעומדים על סדר היום הציבורי. בראש הפורום יעמוד מבקר המדינה לשעבר השופט בדימוס לינדנשטראוס שיעבור לצד השני של המתרס וישתף פעולה עם יורשו בתפקיד מבקר המדינה הנוכחי השופט בדימוס שפירא.

אני מאמין שהתלכדותם של כוחות האור יפתח עידן חדש במאבק נגד השחיתות השלטונית במדינה יציב תמרורי אזהרה בצמתים בעייתיים וישמש מעטפת של הגנה מוגברת למערכת אכיפת החוק. בכוחות משותפים נדביר את המחלה הממארת של השחיתות השלטונית.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.