הערת אזהרה
שני הדיקטטורים (34)
21/03/2014

לאביגדור ליברמן וליאיר לפיד מכנה משותף זהה: שניהם דיקטטורים מוצהרים במפלגותיהם ועל פיהם נושקים כל הדברים. מי שמנסה להמרות את פיהם או לגלות עצמאות יתר, נענש ומסכן את המשך הקריירה הפוליטית שלו                                                             
                                                             ▪  ▪  ▪
במציאות הפוליטית הישראלית הכל זמין, אפשרי ונגיש. מי היה מאמין שיאיר לפיד, שמנסה למתג את עצמו כמיסטר קלין וכמי שלא דבק בו מעולם רבב, חבר באחרונה אל שר החוץ אביגדור ליברמן - נחקר סדרתי בעבירות פליליות חמורות שנחלץ בעור שיניו רק בגלל הרפיסות של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. שיתוף הפעולה בין ליברמן ולפיד עשוי לדעתם ליצור ברית פוליטית שתקדם את שניהם בעקבות ירידה בלתי פוסקת בסקרים של מפלגותיהם "ישראל ביתנו" ו"יש עתיד".

לליברמן וללפיד יש כבר מכנה משותף זהה: שניהם דיקטטורים מוצהרים במפלגותיהם ועל פיהם נושקים כל הדברים. הם מינו על תקן של "ועדה מסדרת" של איש אחד את רשימות המועמדים לכנסת, מיקמו את הנבחרים כראות עיניהם וקבעו מי יהיו השרים בממשלה. מי שמנסה להמרות את פיהם או לגלות עצמאות יתר, נענש ומסכן את המשך הקריירה הפוליטית שלו. זו השקפת עולמם הדמוקרטית של שני ה"למד"ים" ליברמן ולפיד.

1. ליברמן הדיקטטור הגדול 
רק מי שמכיר את מוחו הערמומי, המפותל והמעורפל של אביגדור ליברמן, שמכשיר את עצמו כמועמד לראשות הממשלה אחרי פרישתו של נתניהו, יודע אל נכון שלגבי ליברמן כל האמצעים הלא-כשרים ראויים כדי להגיע למטרה הנכספת.

פרשת ליברמן הגיעה, לכאורה, לסיומה, והקוזק העשוק קיבל הכשר משפטי מפוקפק. והציבור? הציבור משתאה לנוכח המחזה האבסורדי הנשקף מולו, כאשר הקוזק הצטרף לחבורת ל"ו הצדיקים על תקן של צדיק-הדור.

תחושה של מיאוס הייתה בשעתו באולם מליאת הכנסת למחרת זיכויו של ליברמן ב"תיק הקטן" (פרשת השגריר הישראלי בבלארוס), כאשר קבוצות של שרים וחברי הכנסת עמדו בתור כדי ללחוץ את ידו של שר החוץ החדש-ישן אביגדור ליברמן. מולם ניצב הקוזק הישר באדם שנגזלו ממנו 17 שנות רוגע ונחת וצבירת נכסים נוספים, בגלל חקירות כושלות של המשטרה וטיפול מסורבל של הפרקליטות.

ליברמן זקוף-הקומה חייך מהפה עד האוזניים כולל העיניים, השיניים והזקן, משל כאילו הוא צח כשלג ובר-לבב, והודה להם על קבלת תעודת יושר קולקטיבית שתעניק לו חסינות מפני חקירות נוספות לכל חייו.

ההכרעה של וינשטיין
תהליך ההלבנה של ליברמן החל בעקבות התנהלותו הכושלת של היועץ המשפטי לממשלה הנרפה והרופס יהודה וינשטיין, האיש שהחוק מעניק לו מעמד של איש המשפט הבכיר והמכריע גורלות של אישים פוליטיים לשבט או לחסד. וינשטיין העניק בשעתו דמי חנוכה נדיבים לליברמן, כאשר החליט בחג החנוכה החלטה שהייתה שנויה במחלוקת בצמרת הפרקליטות, לסגור את תיק החקירה הראשי נגד ליברמן, שכלל כתב אישום חמור מוכן להגשה מיידית.

למרבה הבושה, וינשטיין הודיע כבר שנה קודם לכן על דעתו של פרקליט המדינה לשעבר משה לדור, לפרקליטיו של ליברמן, כי בכוונתו להגיש כתב אישום חמור נגד ליברמן כפוף לשימוע. כתב האישום בתיק הגדול לא הוגש. גם בתיק הקטן היו חריקות. אחרי זיכוי שנוי במחלוקת של ליברמן מעבירות של מרמה והפרת אמונים שנכללו בכתב אישום שהוגש נגדו בתום חקירה רשלנית, נגול סלע מליבו של צדיק-הדור כאשר חיבק את אבני הכותל ואמר תודה לבורא העולם על שחילץ אותו בשלום מפרשות השחיתות הכבדות שבהן היה מעורב.

הרועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, דחה פנייה של הרגע האחרון למנוע את שובו של ליברמן לממשלה, מאחר שבית המשפט מתח ביקורת קשה על פעולותיו וציין כי אינן הולמות ובלתי אתיות. וינשטיין הבהיר בעניין זה, שהציבור יוכל לשפוט את ליברמן על מעשיו, וכי זיכויו עמד בדרישות המשפטיות המינימליות כדי שיוכל לשוב לכהן כשר. אבל בשלב זה הציבור משתאה למחזה האבסורדי שנשקף מולו כאשר הקוזק הגוזל הצטרף לחבורת ל"ו הצדיקים על תקן של צדיק-הדור.

פירומן מתון ונחמד
מי שעקב אחר ליברמן בשבועות האחרונים, התרשם שהישר-באדם מנסה להכניס פוליטיקה חדשה ונקייה מרבב לממשלה הנוכחית. צעדו הראשון של שר החוץ ליברמן היה לפנות אל ראש הממשלה נתניהו בבקשה שירסן את העימות עם ארה"ב בנושא האירני. בניגוד לתחזיתם של פרשני לשכת ראש הממשלה, שהעריכו כי ליברמן יתחיל לאגוף את נתניהו מימין, הוא העדיף דווקא להדביק לעצמו נוצות של יונת שלום צחורה בניסיון לזכות באהדת הקהל שנטש אותו.

ואמנם, האיש - שנהג בעבר כפירומן, הצית להבות חדשים לבקרים וללילות, הציע להפציץ וגם סיבך את ישראל בהצהרות מלחמה מתלהמות והיה אורח לא רצוי בוושינגטון - החל לנהוג במתינות, באורך רוח ובנחמדות כלפי הסובבים אותו, נחמדות שהפילה מכיסאם את ותיקי משרד החוץ.

במקביל החל ליברמן לחזר אחרי שר החוץ האמריקני ג'ון קרי במטרה לקבל רהביליטציה של הבית הלבן ולשמור על קשריו ההדוקים מדי עם שליט ברית המועצות ולדימיר פוטין.

אין ספק שליברמן נקי-הכפיים ובר-הלבב לא השתחרר עדיין מטראומת הזיכוי שהוא לא ציפה לו. כל העת התפלל בסתר ליבו שלא יקבל עונש קלון שעלול היה לחסל את הקריירה הפוליטית שלו ולקטוע את חלומו הגדול לרשת את נתניהו בתפקיד ראש הממשלה. אבל השינויים שחלו בליברמן הם קוסמטיים וזמניים. השבוע כבר חזר כבר ליברמן, כאשר הציע להיכנס לעזה בעקבות ירי הרקטות לעבר יישובי הדרום. המשמעות היא כמובן מערכה צבאית חדשה עם נפגעים רבים בחזית ובעורף.

ליברמן החדש-ישן לא מוכן לוותר על נתחים ממשרד החוץ שננגסו על-ידי כמה שרים בתקופת המשפט שבה לא כיהן כשר בממשלה. ליברמן לא ממתין כמובן עד שנתניהו יחזיר לו את התחומים הבאים: המו"מ עם הרשות הפלשתינית, יחסים בינלאומיים ונושאים כלכליים בינלאומיים, והחל כבר לקבוע עובדות בשטח בדרכו האגרסיבית.

לא כשר למהדרין
אומ"ץ
לא מתייחסת לזיכויו של ליברמן ב"תיק הקטן" ולהחלטה שלא להעמיד אותו לדין ב"תיק הגדול" כעדות לכך שליברמן כשר למהדרין. פרשת ליברמן הגיעה, לכאורה, לסיומה, והקוזק העשוק קיבל הכשר משפטי מפוקפק. בחשבונות בנק משפחתיים בחו"ל נותרו סכומי כסף בלתי מבוטלים גם אחרי התשלום הנכבד לפרקליטים היקרים. אבל האספקט הציבורי והמוסרי נותר פתוח למרבה הצער והבושה.

ליברמן יהיה מעורב מאחורי הקלעים בבחירת הנשיא הבא, פרקליט המדינה החדש, המפכ"ל החדש, ואולי גם בבחירתם של השופטים בבתי המשפט וגם נשיא בית המשפט העליון, ולא יהיה כבר מי שיפצה את פיו ויצפצף. ואנחנו ניוותר עם שאלה קשה ללא מענה: מדוע לא הצלחנו להיפטר מעונשו של האיש המושחת הזה?

2. הדיקטטור הקטן יאיר לפיד 
הפיאסקו החדש של שר האוצר יאיר לפיד, תוכנית הפטור ממע"מ לאלה שרוכשים דירה ראשונה, מתחיל לדבוק בו ככישלון נוסף של שר מפונק שרוצה להחזיר אליו בכל מחיר את אהדת הציבור שאבדה לו בשנת כהונתו הראשונה.

לפיד עשה את המהלך האחרון כדרכו, מבלי שנועץ עם מומחים מביני-דבר, תוך התעלמות מצמרת משרדו, פרט ליועץ הסתרים שלו, אורי (אחיתופל) שני, והתעלמות מבעלי תפקידים ממלכתיים בכירים, בהם נגידת בנק ישראל קרנית פלוג ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל.

הכלכלן הבכיר של משרד האוצר, ד"ר מיכאל שראל, הזדרז להתפטר השבוע אחרי שטען שתוכניתו של לפיד הינה "פופוליסטית ושטחית ונדונה לכישלון".

יש כבר סימנים ראשונים לכך שהתוכנית של לפיד בצורתה הנוכחית תרבה נזק יותר מאשר תועלת, ותוביל לתרחיש הפוך של ייקור הדירות במקום הוזלתן. לא בכדי כתבה השבוע הפרשנית הכלכלית של הארץ, מירב ארלוזורוב, מאמר ביקורת חריף על לפיד תחת הכותרת: "לפיד הורס את האוצר".

לא מכה על חטא
לפיד אינו נמנה על אלה שמכים על חטא או טועים. דיקטטורים מטבעם יודעים ומבינים טוב יותר מאשר ההדיוטות שמקיפים אותם או יושבים בחברתם סביב שולחן הממשלה, כיצד לפתור בעיות סבוכות שעומדות על סדר היום הציבורי. כאשר נשאל בימים אלה אם הוא מתחרט על כך שקיבל את משרד האוצר כפוי הטובה ועמוס המוקשים, השיב ולא במפתיע: "הלכתי לבחירות כדי לשנות את החיים של מעמד הביניים וזאת ניתן לעשות רק ממשרד האוצר".

בראיון שהעניק לפיד לשבועון הפופולרי "סופשבוע" העירו לו מראייניו בן כספית ויהודה שרוני: "שילמת מחיר אישי כבד. התמיכה האישית בך בשפל. אתה השר הכי פחות פופולרי בממשלה. ממועמד לראשות הממשלה הפכת לשק חבטות". על כך השיב יאיר המנהיג היהיר: "תשמעו, 'המועמד להיות ראש ממשלה' לא היה אמיתי. לא עברתי את מסלול המכשולים שאני עובר עכשיו, אני שחקן של משחקים ארוכים. אני לא מתחרט על כלום, להפך, אני מאושר".

הקשר עם לחיאני
בדרך הארוכה אל ראשות הממשלה, שאולי תוביל אותו דווקא אל ספסלי האופוזיציה לתקופה ממושכת, התברר שללפיד אין רגישות מיוחדת לעבריינים פוליטיים. עד היום קשה לשכוח את קשריו המיוחדים של לפיד עם ראש עיריית בת ים המושעה, שלומי לחיאני, שהוא ראה בו בן-ברית ומנהיג אותנטי, ורצה לשבצו במקום מרכזי ברשימת יש עתיד לכנסת, למרות שהלה ביקש להתחרות בלפיד על ראשות הממשלה.

ואמנם, לחיאני, שעומד בימים אלה לדין באשמת ביצוע שורה של עבירות פליליות, ידוע כגברתן חסר-מעצורים ובעל כמות בלתי נדלית של חוצפה מוניציפלית, שהכריז כמה פעמים בביטחון ראוי להערכה, שהוא יהיה במוקדם יותר מאשר במאוחר ראש ממשלת ישראל. לחיאני אמר בשעתו: "נתניהו הרס את המדינה ורק אני האיש היחיד שיכול להתמודד מולו בהצלחה ולהביס אותו. אחר כך אשקם את המדינה כפי ששיקמתי את בת ים". שיגעון הגדלות של האיש שמתפאר בממדי גופו ובמשקלו (150 ק"ג) יכול לפרנס ללא ספק פוליטיקאים טירונים וחסרי ניסיון מסוגו של לפיד.

כאשר היה עדיין לפיד כוכב פוליטי נולד, שבמרוצת השנים האחרונות התחבק עם לחיאני ורקם איתו תוכניות פוליטיות משותפות, לא הפריעה ללפיד כלל העובדה שלאורך אותה תקופה נחקר לחיאני בחשד של ביצוע שורה של עבירות פליליות חמורות. רק ברגע האחרון החליט לפיד לדחות את שיבוצו של לחיאני ברשימה שהוא ירכיב לכנסת הבאה, בתנאי כמובן שהוא לא ירצה באותה תקופה עונש מאסר.

עצות מאהוד אולמרט
היסוסיו של לפיד לגבי לחיאני לא עולים בקנה אחד עם העובדה שהוא מוקף בשורה של אישים פוליטיים המסווגים כנאשמים וחשודים סדרתיים בביצוע עבירות פליליות, כשבראשם ניצב ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט. עד היום לא טרח לפיד לומר מילה בגנות התנהלותו המושחתת של אולמרט. נהפוך הוא: לפיד מרבה להיפגש עם אולמרט ולקבל ממנו עצות כיצד למחות נגד נתניהו בלי להותיר עקבות.

אני מתקשה לכבד את לפיד על שמירת המסורת המשפחתית של חיבור הרמטי לאולמרט, שהצליח להפנט את בני המשפחה במתק שפתיו. אני נוהג לכבד את ההנחיה ההלכתית: "אחרי מות קדושים", ומשום כך, לא אכביר מילים על אופיו ודרכי התנהלותו של אביו המנוח יוסף (טומי) לפיד זכרו לברכה, שעמו היו לי במרוצת השנים עימותים, חלקם מתוקשרים. עימותים אלה היו פועל יוצא מכך שלפיד היה חברו הקרוב של ראש הממשלה הרב-מושחת אהוד אולמרט, והגן עליו בחירוף נפש שגבל באובססיה, ואילו אני, ברוב מצוותי, מסומן לאורך השנים כמי שחשף את מעלליו ללא לאות ואיני מרפה ממנו גם אחרי שתרמתי רבות במלוא הצניעות להדחתו. לפיד האב לא סלח לי על כך ולפיד הבן הלך בדרכו ואינו טורח להשיב על פניות של אומ"ץ בענייני משרדו.

לא צריך להיות פרשן פוליטי כדי להבין שלפיד הוא בעצם שליחם המשותף לדבר עבירה של שלושה אדונים כוחניים בעלי תכונות שליליות זהות: ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט, שר המשפטים לשעבר בעל קופת השרצים חיים רמון והמו"ל חסר-המעצורים של ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס. שלושת חברים אלה הם חורשי מזימות, קומבינטורים ותחמנים בעלי מטרה משותפת להפיל את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוא אבן-נגף באינטרסים שלהם, שלא תמיד חופפים את טובת המדינה. למטרה זו הם הכשירו את כל האמצעים הלא-כשרים ויאיר לפיד אמור היה להיות בידיהם קלף מנצח.

מבצעים עם ידיעות
על יושרו של לפיד ניתן ללמוד מהעובדה הבאה: אחרי שפרש מערוץ 2 והכריז על הליכתו לחיים הפוליטיים, הוא המשיך לכתוב את טורו בידיעות אחרונות תמורת שכר סופרים גבוה במיוחד. באחרונה החל לפיד להחזיר לעיתון חלק מהדיבידנדים על חשבון הקופה הציבורית. התברר ששרי "יש עתיד" עורכים מבצעים שונים עם העיתון בניצוחו של לפיד.

אומ"ץ לא עמדה מנגד ופנתה באחרונה למבקר המדינה בבקשה שמשרדו יבדוק את התנהלותם המועדפת של כמה משרי "יש עתיד" כלפי קבוצת התקשורת ידיעות אחרונות. בפנייה נאמר, בין השאר:
"בימים האחרונים פורסם בכלי התקשורת כי שר המדע, יעקב פרי, חבר מפלגת יש עתיד, יוזם יום שידורים מיוחד עם אתר ynet השייך לקבוצת ידיעות אחרונות.

המשרד סירב למסור פרטים על היקף שיתוף הפעולה ועל גובה המימון ששולם לכלי התקשורת.

יצוין שאין זו הפעם הראשונה ששרים ממפלגת יש עתיד נוהגים לתת העדפה לידיעות אחרונות או ל-ynet.

באחרונה פורסם כי שני שרים נוספים ממפלגת יש עתיד העניקו העדפות לקבוצת ידיעות אחרונות:

- שר החינוך שי פירון ממפלגת יש עתיד העביר מיליון שקל לידיעות אחרונות במסגרת פרויקט 'מחנכים מסביב לשעון' ב-2013 תמורת פרסום. במקביל, הופיעו גם כתבות מערכתיות רבות שקידמו את המיזם, וכן טור של השר פירון.

- שר הרווחה מאיר כהן ממפלגת יש עתיד חתם בתקופת החגים על הסכם בהיקף של 250 אלף שקל עם הקבוצה על קידום מבצע אירוח לניצולי שואה.

ראוי לציין כי יו"ר המפלגה יאיר לפיד עבד בשעתו בידיעות אחרונות תקופה ממושכת וככל הנראה יש לו יחס מיוחד לעיתון ושריו הולכים בדרכו".
עד כה לא הודיע לנו מבקר המדינה כיצד בדעתו לנהוג בעניין זה.

לא בכדי מוחרמת אומ"ץ ברשת העיתונים של ידיעות אחרונות. זה ללא ספק אות כבוד לתנועה והוכחה חותכת לכך שאנחנו עושים את מלאכתנו נאמנה.

לסיום - סאטירה
לסיום כדאי קצת לחייך למקרא הסאטירה הבאה:

ערב הבחירות האחרונות פרסם עורך הארץ אלוף בן מאמר מחמיא ביותר על שר האוצר יאיר לפיד תחת הכותרת "יאיר, מאחוריך", שבו הוא הביע בשם רבים את התקווה שנפתח עידן חדש בחיים הפוליטיים במדינה.

במאמר נאמר, בין השאר: "עכשיו התייצב בראש האופוזיציה לפיד, שכמו נתניהו הוא מבין היטב את רוח העם וכל ידיעה עליו שוברת שיאי רייטינג. נתניהו חושש ממנו כי הוא מתבונן בלפיד ומזהה בו את עצמו בתחילת הקריירה: רהוט, קליט, חסר ניסיון. דחיית הבחירות העניקה למנהיג 'יש עתיד' הזדמנות נדירה למצב את עצמו כאלטרנטיבה לשלטון הליכוד".

בפייסבוק הופץ במקביל דוח אסטרולוגי בלתי תלוי, כביכול, על "אופיו של המנהיג לפיד", שבו צוינו שלוש תכונות שאנחנו ההדיוטות לא הצלחנו ברוב סכלותנו לזהות אצלו:

"1. יש לו יכולת להפוך רעיונות גדולים לדברים מעשיים וזו עובדה חשובה לאדם שמתכוון להגיע לפסגה.
2. הוא יודע שיוכל לקרב אליו את החברה הישראלית רק אם ידבר מהבטן, יבוא מהמקום הנכון של דאגה לזולת, צדק חברתי ומשנה פוליטית שתתאים לכמה שיותר אנשים.
3. יש לו יכולת להוביל וכשהוא מאמין במשהו ילך על זה עד הסוף".

בפועל התברר שלפיד חבר אל ראש הממשלה נתניהו שכפה עליו את תיק האוצר, שתקע את הדיקטטור הקטן באוצר וחולם אולי להיות דיקטטור גדול במשרד ראש הממשלה.


לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.