הערת אזהרה
נכלולים פוליטיים (28)
21/03/2009

ברק הצהיר כי "יאפשר למפלגתו להשתקם באופוזיציה" אך חומד את תפקיד שר הביטחון בממשלת ביבי  ומי הוא שיטיף לאולמרט על 'נקיון כפיים'?

הפוליטיקה הייתה מאז ומתמיד אמנות שמרכיביה העיקריים היו הבלתי אפשרי והבלתי צפוי.
הפולקלור היהודי מספר שאביה חסר ההגינות היה השקר ואמה הלא צנועה הייתה הצניעות ושניהם חברו זה לזו בתיבת נח.
הפוליטיקה הישראלית התדרדרה מאז הקמת המדינה לשפל המדרגה שאין כבר נמוך ממנו. אם אפשר היה לתרגם את מעשיהם של אישים פוליטיים מרכזיים במדינה בימים אלה סביב הקמתה של הממשלה החדשה לשפת העבריינות כלפי ציבור בוחריהם אין ספק שהיו נחשפות שלל של עבירות בהן: מרמה, הפרת אמונים, הצגת מצגי שווא, רישומים כוזבים במצע, התחזות ואולי גם הדחה לזנות פוליטית. הקדמת הבחירות נעשתה, כאמור, בעקבות סילוקו מהשלטון של המגה מושחת ראש הממשלה אהוד אולמרט. באופן טבעי היה נושא טוהר המידות של אישי הציבור בראש סדר היום של ציבור הבוחרים.
אבל למרבה הצער הסתבר שנושא מרכזי זה שאמור לקבוע אתך דמותה המוסרית של המדינה נשחק בדרך אל הקלפי. המציאות העגומה מלמדת שנמחק לגמרי בדרך להקמתה של הממשלה החדשה. אין ספק שמי שמסמל כיום יותר מכל את הנכלוליות הפוליטית הוא שר הביטחון אהוד ברק, האיש בעל המח האנאליטי. למרבה הפליאה, במוח זה נתגלו סימנים מדאיגים של פתלתלות, זיגזגיות וסכיזופרניה ממשלתית.
בדרכו לשמר את תפקידו כשר הביטחון בממשלתו החדשה של נתניהו מוכן ברק לפלג ולהרוס את מפלגת העבודה בעלת הרקע ההיסטורי המפואר, לרמוס את עקרונות של יושר, להתנכר להתחייבות פומביות ולבעוט בציבור בוחריו.

גם ברק אינו סטרילי

לזכותו של ברק יאמר כי הוא היה זה שפתח במהלך להדחתו של אולמרט, אף כי עשה זאת בהיסוס בולט ובאיחור רב מדי. מיד אחרי שברק יצא לשמש הקופחת של המאבק בשחיתות השלטונית היו כאלה שהבהירו לו שגם ידיו לא כל כך נקיות ועל פניו מרוחה חמאה לא סטרילית. ואמנם עד היום לא נחקרו לעומק כמה פרשות שקשורות בברק ערב בחירתו כראש ממשלה בשנת 2000, ובתקופת כהונתו כראש הממשלה. ההתנהלות הלא נקייה של עמותות ברק שמימנו את מערכת הבחירות שלו לא נבדקה ולא נחקרה עד כה עד תום בדרך יסודית ומקורית, ומשום כך נחלץ מהן ברק בשן ועין ואוזן ובעיקר פה שהחל להטיף מוסר כפול לאחרים.
מבקר המדינה הצביע, אמנם, בשעתו על התנהלות לא תקינה של העמותות הללו שהולידה חקירת משטרה. מי ששתק בחקירה הזו אולי משום שידע יותר מדי על העבירות שנעשו הוא שר הרווחה הנוכחי יצחק (בוז'י) הרצוג ששימש אז כיועץ משפטי של המטה ומאוחר יותר מזכיר הממשלה.
מאז טיפס בוז'י לצמרת נדבק אל ברק וקיבל את האחריות על רשות השידור שמעניקה לו דווקא את האפשרות להפר את שתיקתו ולדבר ללא הרף. כמעט בלתי אפשרי כיום להאזין למהדורת חדשות בקול ישראל מבלי להאזין לקולו הצרחני של בוז'י או לצפות במהדורת מבט מבלי שעיניו הכחולות של בוז'י יהפנטו אותנו.
בוז'י ניסה להסביר לי באחרונה שכמות הופעותיו המתוקשרות סבירה והוא האיש שהבריא את השידור הציבורי אבל לא הייתי צריך להתאמץ כדי להיווכח שדבריו היו עבודה באוזניים הבתולות שלי.
מי שלא שומר אמונים לברק הוא יועצו לשעבר טל זילברשטיין שנוטר על הפקרתו בפרשת העמותות לחקירת משטרה שפגעה בתדמיתו ורק בנס הוא לא הורשע. זילברשטיין חצה מאז את הקווים והפך ליועצו של אולמרט ועדיין לא סיפר את כל הידוע לו בפרשת העמותות ואולי הוא מחכה לשעת כושר שבה ינגח את ברק יחד עם נפגעי ברק אחרים מסוגו של עורך דין אלדד יניב.
כאשר העלה ברק במסיבת עיתונאים שבה תבע את התפטרותו של אולמרט, את פרשת מעטפות המזומנים שקיבל אולמרט מטלנסקי, עשה זאת בהילוך נמוך מאוד. לברק הייתה סיבה לא טובה לעשות זאת: כמה שעות קודם לכן קיבל ברק "תזכורת" מזילברשטיין בגלי צה"ל כאשר הזהיר בין השאר, כי בענייני קבלת מעטפות מזומנים תהיה גם לברק בעיה לא פשוטה בעלת אופי פלילי.
גלגל ההצלה היחיד של ברק עשוי להיות תפקיד של יועץ שיעניק אולי נתניהו לזילברשטיין שכבר הפגין נוכחות אזורית לידו.
אומ"ץ הרימה אז את הכפפה, בדקה ומצאה חשד לכך שעמותות ברק קיבלו תרומה נדיבה מהטייקון היהודי אוסטרי מרטין שלאף שהשחית שורה של אישים פוליטיים בכירים במדינה, ביניהם אריאל שרון, אהוד אולמרט , אביגדור ליברמן ואחרים.
תרומה עלומה נוספת קיבלו עמותות ברק מאיל ההון היהודי אמריקני מרק ריץ' שהסתבך בעבירות מס בארה"ב ונמלט לשווייץ, אולי כתמורה לבקשת חנינה שהגיש ברק לנשיא האמריקני ביל קלינטון ערב סיום כהונתו, שעליה היה חתום גם, איך לא אהוד אולמרט.
פנינו אל מבקר המדינה בבקשה שיחדש את הבדיקה בנושא זה ונענינו בשלילה. גם למשטרת ישראל לא היה חשק מיוחד לנבור מחדש בעמותות הללו.

גזים של ניגוד עניינים באוויר

במהלך כהונתו של ברק כראש ממשלה הוא נקט בצעד מעורר חשד כאשר העביר את שדות הגז שהחזיקה ישראל מול חופי עזה לרשות הפלשתינית. האחרונה הקימה חברה בשיתוף עם חברת הגז הבריטית "בריטיש גאז" ועם מיודענו מרטין שלאף. גם מי שלא מבין בדרך כלל מתחיל להבין את ההקשרים ולחבר כל מיני דברים.
גם בעניין זה פנינו בשעתו למבקר המדינה שגילה בשלב הראשון התלהבות לעסוק בנושא טעון זה אך משם מה נראה לי שההתלהבות פחתה. (פרשת שדות הגז מופיעה בהרחבה בספרי "זעקי ארץ מושחתת". אולי זו הייתה הסיבה שברק הזדרז לרכוש את הספר כדי לדעת מה אני לא יודע עדיין).
קופת השרצים של ברק כוללת גם חשדות לזיוף הבחירות בפריימריז לראשות מפלגת העבודה שבהן התמודד מול עמי איילון בסיועו הנדיב והמושחת של השר פואד בן-אליעזר. למרות הראיות שהיו תלויות לעיון כל בקלפיות במגזר הערבי עלתה חקירת המשטרה על שרטון.

מי יציל את שלטון החוק?

לפני כשנה, בתקופת כהונתו של ברק כשר הביטחון, ניסתה רעייתו נילי פריאל להעשיר את קופת השרצים של בעלה כאשר הקימה חברה שהחלה לגבות אלפי דולרים תמורת יצירת קשרים עם אישי שלטון שחלקן קשורים למשרד הביטחון. הביקורת הציבורית הביאה להפסקת פעילותה של החברה התימהונית.לבקשת אומ"ץ החל מבקר המדינה לבדוק את הנושא אך להפתעתנו לא מצא בו פסול.
ברק הכריז באחרונה מעל כל במה כי כניסתו לממשלת ביבי נועדה לא רק להתמודד ביתר הצלחה מול האיום האטומי האירני אלא כדי להציל את שלטון החוק מידיו של ליברמן.
החלפתו של שר המשפטים היוצא פרופ' דניאל פרידמן בעורך הדין יעקב נאמן בברכתו של אביגדור ליברמן אינה מורידה אלא דווקא מעלה את בעיית העימות בין משרד המשפטים לבין המערכת המשפטית. גם לנאמן הנוקם והנוטר יש חשבון ארוך עם המערכת המשפטית, עם הפרקליטות שתפרה לו, לטענתו, בשעתו תיק, ועם בית משפט העליון שסוכך עליה.
זעמו של נאמן לא כהה מאז שהוגש נגדו בשעתו כתב אישום פלילי שבעקבותיו נאלץ להתפטר מתפקיד שר המשפטים אבל בניגוד לפרידמן הוא יעשה זאת בדרך מתוחכמת יותר ולא תמיד יותיר אחריו עקבות.
ברק לא ימנע בהצטרפותו לממשלה את העובדה הבסיסית: ליברמן האיש שחשוד בביצוע עבירות פליליות חמורות לא פחות מאלה שבהן נחשד אולמרט המודח, הוא האיש שישלוט בממשלה הבאה בשלטון החוק במדינה.

מקורביו של ליברמן אוחזים במושכות "שלטון ה(צ)חוק"

עורך הדין נאמן היה פרקליטו האישי של ליברמן ואף העניק לו תמורת תשלום נדיב יעוץ בנושא התמשכות החקירה נגדו, נאמן בקיא היטב בתיקיו של ליברמן. המועמד לשר לביטחון פנים ניצב (בדימ.) יצחק אהרונוביץ הינו חבר במפלגת "ישראל ביתנו". כך גם חבר הכנסת דוד רותם המיועד לתפקיד לנציג של ליברמן שלא נבחר עדיין שמור מקום בוועדה לבחירת שופטים.
למרבה האירוניה התהפכו היוצרות: לא ברק קבע מה יהיה גורלו של ליברמן אלא דווקא ליברמן העניק לביבי רשות לצרף את ברק לממשלה. נא לא להתבלבל: זה אותו ברק שליברמן טען שהינו שר הביטחון הגרוע ביותר.

סייענים נכלוליים לוחשים לברק

שני סייעניו הנכלוליים של ברק בדרכו לשולחן הממשלה החדשה הם השרים פואד בן-אליעזר ושלום שמחון שאין ברשותם תעודות יושר ומעולם לא נהנו משם טוב.
פואד בן-אליעזר הכריז אומנם באחרונה שלא ישב בממשלה אחת עם ליברמן אבל מעולם לא הייתה סינכרוניזציה בין פיו מפיק המרגליות הנבובות של פואד לבין מעשיו שהעשירו אותו בנסיבות שלא נבדקו ע"י רשויות חוק תקופת פעילותו הציבורית.
בפגישת אקראי שהייתה לי לפני זמן קצר עם פואד בתערוכת ציוריו של ג'קי ג'קסון הוא אומנם לחש לי כי הוא שומר על המינהל התקין אבל הביוגרפיה של פואד רצופה בחורים שחורים של חשדות לזיופי כמה מערכות בחירות במפלגת העבודה, קנית קולות בוחרים מפלגתיים על חשבון הקופה הציבורית הממלכתית, קבלת טובות הנאה, העלמת מס, התחברות רבת תועלת אישית אל אילי הון ועוד כמה ספיחים.
היו ימים לפני שני תריסר שנים שבהם פואד ואני הינו ידידים לא קרובים. מאז שפואד הלך והסתאב בקצב גובר והולך והפך את תפקידיו הציבוריים דחפור להתעשרות אישית ולעשייה למען בתיו רחקתי ממנו.
לא האמנתי לפואד כאשר אמר שגורלה של מפלגת העבודה לשרת את אזרחי המדינה באופוזיציה ואיני מאמין בכנות מעשיו בכוונתו לחזור לממשלה כדי להתמודד עם הבעיות החמורות שעומדות בפני המדינה.
יש לי ניחוש פרטי מדוע מתעקש פואד לחזור בממשלתו של ביבי דווקא לתפקידו הנוכחי כשר התשתיות. בשלב זה אני מעדיף לשמור את הניחוש לעצמי.
עוד שר שאינו שנוי במחלקת מבחינת רמתו המוסרית הרדודה הוא שר החקלאות שלום שמחון שנחשב ללחשן של ברק ולנושא כליו הפוליטיים.
לא בכדי מבקש שמחון הערמומי לחזור למשרד החקלאות בממשלתו של נתניהו זאת כדי להמשיך בחגיגות הפרטיות שלו.
רק באחרונה סגר היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז בנסיבות תמהות את תיק החקירה של שמחון שבו הוחשד בקבלת טובות הונאה בצורת כרטיסי טיסה לחו"ל, וכן אירוח בחברת הטסת המטענים החקלאיים "ק.א.ל", שפועלת בחסות משרדו.

הירקות הרקובים של האדמה המושחתת

תנועת אומ"ץ העבירה בשעתו למבקר המדינה חומרים מחשידים בפרשה זו אחרי בדיקת מרד מבקר הועברו הממצאים המאלפים לחקירת המשטרה שלא הבשילה, כאמור, לתיק פלילי נגד שמחון.
בימים אלה נבדקות ע"י משרד מבקר המדינה שתי פרשות נוספות שקשורות בשר החקלאות.
הפרשה הראשונה נוגעת להטבות בבניה ובהקצאת קרקעות שהעניק שמחון בשנים האחרונות לעצמו ולמקורביו במושב אבן מנחם בצפון שבו הוא מגורר. הפרשה השנייה נוגעת לייבוא של עובדים זרים מתאילנד במכסות גדולות עבור עבודה חקלאית במושבים ברחבי המדינה. קיים חשד שלא הכול כשר בייבוא העצמאי של העובדים וקיים חשד להתעשרות קלה על חשבונם של גורמים מסוימים שקרובים אל שמחון.
לשמחון החסיד השוטה של ברק יש נימוק שבאמצעותו הצליח לשכנע את עצמו ואת חבריו המושבניקים לשינוי עמדתו הנחרצת בדבר הצורך בישיבה באופוזיציה כדי להבריא את המפלגה.
הגרסה המתוקנת היא שאסור שברק יהיה הזנב של ציפי לבני באופוזיציה. מוטב שיהיה הזנב של ליברמן בממשלה ואולי ירסן אותו.

מסיפורי בוז'י

עוד שר מהעבודה שמבקש לחזור לתפקידו הקודם הוא שקר הרווחה יצחק ( בוז'י) הרצוג.
בוז'י, אשר נבחר במקום הראשון בפריימריז האחרונים של מפלגת העבודה להרכבת רשימת המועמדים לכנסת, הודיע כבר על כוונתו להתמודד בעתיד על הנהגת המפלגה אחרי פרישתו של ברק. בוז'י בעל פני התינוק הוא למעשה סכינאי פוליטי ותיק, צבוע ומתחסד שיסובב את הסכין בבוא העת בישבנו של ברק.
בוז'י בז לאינטליגנציה הרגשית שלנו בשעה שהכריז באחרונה כי הוא יושב כביכול על גדר תיל בויכוח הנוקב בשאלת הצטרפותה של העבודה למשלה אך למעשה זוחל כבר מתחת לגדר לחיקו של ביבי.

שם עינו בפוליטיקה

ברק קיבל בימים האחרונים שחקן חיזוק חיצוני יו"ר ההסתדרות עופר עיני שהודיע על כוונתו לשאת דברים בישיבה הקרובה של ועידת מפלגת העבודה שאמורה לצביע בשאלת הצטרפות לממשלה.
עיני הופך בכך את ההסתדרות לגוף פוליטי מובהק שנוטל צד בויכוחים פנים מפלגתיים בתקווה, שהוא מתחיל מסלול לכיבוש עתידי של הנהגת המפלגה השוקעת.
גיליתי כבר בעבר התעניינות בעיני כאשר כיהן כיו"ר הועד הארצי המיליטנטי של עובדי מס ההכנסה.יו"ר ההסתדרות לשעבר חבר הכנסת עמיר פרץ צירף אותו להנהגת ההסתדרות וטיפח אותו והוא היה הראשון לבעוט בו לבגוד בו. כיום מצויים יחסיהם בשפל המדרגה. עיני, מסוחרר מהצלחתו בכמה מאבקים ציבוריים שבהם חוזר ע"י ראשי המדינה, רואה כבר את עצמו כמנהיג לאומי מהשורה הראשונה שגורלה של כלכלת המדינה נופל על כתפיו. העובדה שנשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת המעסיקים שרגא ברוש הוא ידיד קרוב שלו ושותף לשורה של קומבינות מאפשרת להם לשחק בהצגות פומביות מבוימות.
לשבחו של נתניהו יאמר שהוא זיהה מדי את האגו הנפוח של עיני ובא באחרונה ללשכתו בבית ההסתדרות לפגישה מתוקשרת ומתוזמנת שבמהלכה יצרו ביניהם השנים כימיה שאף מעבדה מוסמכת לא הייתה מעניקה לה אריכות ימים.
בשלב הבא נפגשו כבר נתניהו ועיני בחשאי לפגישה לילית בביתו של ברק במגדלי אקירוב כדי לרקוח את הכניסה למשלה.
עיני תושב באר שבע לא היה צריך לנסוע הביתה באישון הליל. באחרונה רכשה ההסתדרות עבורו דירה מפוארת בשכונת יוקרה תל אביבית.
מפלגת העבודה חדלה מזמן, כידוע, להיות סוציאליסטית. עכשיו תורה של ההסתדרות להתברגן.

שומרים שחיתות

ערב הבחירות האחרונות פנתה תנועת אומ"ץ אל כל ראשי המפלגות שהתמודדו בבחירות לכנסת להתחייב להיאבק בשחיתות השלטונית במדינה, שהגיעה לממדים מפלצתיים.
לצערנו קיבלנו תשובות רק ממנהיגת קדימה ציפי לבני ומיו"ר מר"ץ חבר הכנסת חיים אורון.
אף אחת מהמפלגות שאמורות להיות שותפות בקואליציה החדשה לא התחייבה. הפועל היוצא מכך הוא שבתקופת כהונתה של הממשלה החדשה צפויה לאומ"ץ מלאכה קשה וסיזיפית במאמציה להדביר את השחיתות השליטונית ולעקרה מן השורש. יש כבר סימנים ראשונים לכך שהשחיתות השלטונית תבקע מחדש. הפוליטיקה הזו תהיה אותה הגברת מסואבת שלא תשנה את האדרת המזוהמת שלה. והמשכיל בעת הזו ימשיך לצעוק חמס. תרתי משמע.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.