הערת אזהרה
מסובכים עם החוק (15)
08/11/2013

הגילויים החדשים בכתבתה של איילה חסון בנוגע לפרשת הרפז מחייבים זירוז חקירתם של אישים שונים המהווים ציר מרכזי בפרשה  הערכה מדוע באמת פורש עופר עיני יו"ר ההסתדרות מתפקידו שנה וחצי בלבד לאחר שנבחר לקדנציה נוספת  תנועת אומ"ץ מתנגדת לעסקת הטיעון עם ראש אגף הפיקוח והגבייה לשעבר של עיריית ת"א שוטה חובל

1. גבי אשכנזי 
פרשת הרפז לא מפסיקה להעסיק את דעת הקהל במדינה הרעבה למידע מפורט ומדויק, והתקשורת ממשיכה לתדלק אותה חלקית. כך עשתה לפני כמה ימים העיתונאית המוערכת איילה חסון, שחשפה טפח נוסף של הפרשה בערוץ הראשון, אחרי שאחד מגיבורי הפרשה, בועז הרפז, שחרר קמעה את חרצובות לשונו, אולי כאיתות לגיבורים האחרים לקראת המשטרה.

במאבק החריף שהתנהל בשנים האחרונות בין שר הביטחון לשעבר אהוד ברק לבין הרמטכ"ל לשעבר רב אלוף (במיל.) גבי אשכנזי, שמרה תנועת אומ"ץ כדרכה על נייטראליות ולא הזדהתה עם עמדתו של אף אחד מהצדדים. הנושא העיקרי שהעסיק אותנו הייתה השאלה האם אומנם היה ניסיון של "פוטש" מצדו של אשכנזי כפי שטען ברק, או שברק טפל עליו עלילה מתוך כוונה להביא לסיום תקופת כהונתו. נושא נוסף שהעסיק אותנו הייתה השאלה האם בוצעו עבירות פליליות בלשכותיהם של שני האישים הללו.

במהלך העימות הפומבי נפגשתי מטעם אומ"ץ עם ברק כאשר היה עדיין שר ביטחון ועם אשכנזי האזרח, במשרדו של אחד מבניו כדי ללמוד ממקור ראשון על עמדותיהם. ההתרשמות שלי הייתה שמדובר בשני לוחמים ותיקים שאינם אוהבים לקחת שבויים כדי שלא ייאלצו לשמור עליהם לאחר מכן על-פי אמנת ז'נבה.

ביטוי מוחשי לאי-התלות של אומ"ץ היו שתי העתירות שהגשנו בפרשה חמורה זו, במטרה שהאמת תצא לאור ואזרחי המדינה ידעו את העובדות לאשורן. העתירה הראשונה הוגשה לפני שנה וחצי נגד היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, שהפגין בהכרעות שקיבל במרוצת שלוש וחצי שנות כהונתו רפיסות, מורך לב וחוסר שיקול דעת מוטעה. העתירה הוגשה בגלל סירובו של וינשטיין להורות על חקירת משטרה ולהסתפק בחקירה מוגבלת של מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת).

לצערנו נדחתה העתירה ובג"ץ פסק לנו הוצאות כספיות בסך 15 אלף שקלים במסגרת המדיניות החדשה של נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, לבלום עותרים ציבוריים. למרבה האירוניה הורה היועץ המשפטי כעבור כמה חודשים למשטרה להתחיל לחקור את הפרשה, וזאת על יסוד הממצאים החמורים שהעלתה חקירת מצ"ח. מי יחזיר לאומ"ץ את ההוצאות המיותרות?

בעתירה השנייה ביקשנו מבג"ץ להרחיב את החקירה המשטרתית ולחקור גם את שר הביטחון לשעבר אהוד ברק ואנשי לשכתו, שגם ידיהם לא היו נקיות. הפעם לא נדחינו ולא שילמנו.

אומ"ץ החליטה השבוע להסיר את הכפפות פעם נוספת. פנינו אל היועץ המשפטי לממשלה למרות האמון המוגבל שאנחנו רוחשים לו:
"אלוף (במיל.) בועז הרפז חשף במהלך ראיון בטלוויזיה שורה של גילויים חדשים בפרשה חמורה זו שאיימה על אושיות הדמוקרטיה במדינה, מחייב את העמקת החקירה המשפטית וזירוזה שנפתחה למרבה הצער באיחור. קיים חשש של שיבושה וכתוצאה מכך רק גברו המבוכה והתסכול בקרב אזרחי המדינה.

הגילויים במשדר הטלוויזיה שחלקם טופלו בעבר על-ידי תנועת אומ"ץ כפי שיפורט להלן, מחייבים את זירוז חקירתם של אישים שונים שמהווים ציר מרכזי בפרשה, ביניהם רב אלוף במיל. גבי אשכנזי, תת-אלוף במיל. אבי בניהו, אלוף משנה במיל. ארז וינר, אלוף משנה במיל. שוקי שחרור.

לעניות דעתנו חקירת המשטרה חייבת להתמקד על יסוד דוח מבקר המדינה וממצאים אחרים בנקודות הבאות:

1. האם אומנם נעשו מעשים פליליים לכאורה בלשכתו של הרמטכ"ל לשעבר רב אלוף במיל. אשכנזי במטרה לקדם אותו פוליטית, ומדוע לא הייתה התייחסות לפנייתו של מבקר המדינה שהתריע על חשד למעשים פליליים חמורים שנעשו בלשכה?

2. האם גורמים מסוימים בצמרת המשטרה, ביניהם מפכ"ל המשטרה לשעבר דודי כהן, גרמו בעבר לסחבת בחקירת המשטרה בנושא זה בשלביה הראשונים כאשר נחקרה פרשת זיוף המסמך?

בהקשר לכך, עלינו לציין כי בשעתו הודה הרפז בזיוף המסמך בחקירת המשטרה, וחרף ההבטחה למבקר המדינה להגיש כתב אישום נגד הרפז לא נעשה דבר עד כה.

באורח מפתיע הכחיש הרפז בראיון הטלוויזיה את זיוף המסמך.

3. האם נערכה בדיקת מערכת היחסים האמיתית ששררה בין אשכנזי לבין הרפז נוכח הגרסאות השונות של שני הצדדים.

4. האם אחד מבניו של אשכנזי היה שותף עם הרפז בעסקות נשק עם גורמים שונים בחו"ל?

5. האם היו מקרים של ניגוד אינטרסים בחקירת פרשה זו?

6. האם היה ניסיון לסבך את הרמטכ"ל הנוכחי רב אלוף בני גנץ ולהאשימו בהפצת המסמך המזויף ובמקביל לסחוט אלוף אחר בצה"ל כדי לקבל את תמיכתו?"
בשולי המכתב נאמר:
"מאז שניתנה ההוראה, החקירה מתנהלת בעצלתיים ועד כה לא נחקרו המעורבים הראשיים בפרשה.

אומ"ץ פנתה בנדון אל ראש אח"מ ניצב מני יצחקי ומהתשובה שקיבלנו לא ניתן היה להסיק שאמנם החקירה נערכת בקצב הדרוש.

אנו פונים אליך בבקשה לפעול לאלתר ולהתערב כדי שחקירת המשטרה תהיה יסודית ומקיפה ותוציא את האמת לאור על-מנת שיופקו כל הלקחים מפרשה חמורה זו".
אנחנו ממתינים לתשובתו של וינשטיין בתקווה שלא ניאלץ לעתור נגדו פעם נוספת.

2. עופר עיני 
פרישתו המפתיעה של יו"ר ההסתדרות עופר עיני מתפקידו רם-הדרג בעוד כמה שבועות עוררה מטבע הדברים תשבחות על חיזוק מעמדה של ההסתדרות במהלך שמונה שנות כהונתו.

בגלל הערפל הסמיך שעיני פיזר סביב הפרישה, היו ניחושים לא מעטים לגבי הסיבה האמיתית לפרישתו של עיני שנה וחצי אחרי שנבחר לקדנציה נוספת בת חמש שנים. בין השאר נטען, כי עיתוי פרישתו לפני הפריימריז לראשות מפלגת העבודה נועד לשחרר את עיני מהתחייבות שנתן לחבר הכנסת יצחק (בוז'י) הרצוג לתמוך בו.

הנימוק הפורמאלי שפיזר עיני באוזניהם של עיתונאים, שברצונו להקדיש זמן למשפחתו, עורר גיחוך אצל מי שמכיר מקרוב את העובדות ויודע שהוא נטש את המשפחה לטובתה של מנהלת לשכתו לשעבר, רווית רום, שמונתה על ידו למנכ"לית רשת עמל ההסתדרותית, למרות שהיא נעדרת כישורים מינימליים.

על-פי הערכתנו, עיני חש שהטבעת המשטרתית מתהדקת סביבו בחקירה שמתנהלת בשנה וחצי האחרונות, בחשד שהוא ביצע שורה של עבירות פליליות במהלך תקופת כהונתו. אומ"ץ שיגרה בשעתו פנייה בנושא זה לראש אגף החקירות והמודיעין לשעבר, ניצב יואב סגלוביץ', שבה ביקשה שתהיה שקיפות לקראת הבחירות להסתדרות שעיני התמודד בהן. בפנייה נאמר, בין השאר:
"לאחרונה התפרסם כי היחידה לחקירות כלכליות חוקרת חשדות נגד יו"ר ההסתדרות החדשה - עופר עיני, בכל הקשור למינוי מקורבים, ולהענקת טובות הנאה.

גם מי שאיננו חוקר משטרה, יודע כי עיני מינה את בת זוגו, לתפקיד בכיר ביותר של מנכ"לית רשת בתי הספר עמל. הדבר מהווה שערורייה פסולה ומקוממת שמקומה לא במדינת חוק.

כידוע, הבחירות להסתדרות עומדות בפתח. לטעמי ראוי כי משטרת ישראל תאמר את דברה לפני הבחירות, על-מנת שציבור הבוחרים ידע במי הוא בוחר.

נראה כי חשיפת הנתונים, תועיל לכל הנוגעים בדבר: אם יש דברים בגו, הרי שזכות הציבור לדעת על כך. לאחר שהחקירה כבר נחשפה בתקשורת, לא נראה לנו כי יש בפרסום המבוקש, כדי לפגוע בחקירה, שכן הכל כבר גלוי.

בנסיבות אלו אנו סבורים שזכותו של הציבור לדעת היכן עומדים הדברים וכי יש לפעול להאצת החקירה על-מנת שהדברים ייוודעו עוד לפני הבחירות".
המשטרה לא נענתה לבקשתנו והמשיכה בחקירה הרחק מזרקורי התקשורת.

עיני הינו "לקוח" ותיק של אומ"ץ בשל שורה של פעולות שביצע במרוצת השנים שמהן נדף ריח רע. כמה פעמים פנינו בעבר אל מבקר המדינה לשעבר, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, בבקשה שיבדוק מהלכים שנויים במחלוקת של עיני, אבל התשובה שקיבלנו הייתה שההסתדרות אינה נתונה לביקורת חיצונית; על הביקורת הפנימית המוטה חבל לבזבז אנרגיה. אחד המקרים הללו היה קשור ברכישת דירת פאר בצפון תל אביב על חשבון ההסתדרות לצורך מגוריו עם בת זוגו אחרי גירושיו.

למרות שעיני הצטייר כמנהיג פועלים אותנטי, מי שמכיר אותו מקרוב, ידוע שהוא חובב הנאות-חיים והימורים, ועל חבריו הקרובים נמנים אילי ממון. בשעתו עמד עיני לנטוש את ההסתדרות לטובת ג'וב קורץ במגזר העסקי אצל אחד הטייקונים. רק במקרה לא יצאה התוכנית לפועל, אבל מבחינתו של עיני זה עדיין לא סוף פסוק.

3. שוטה חובל 
לא מעט אנשי עסקים, קבלנים ואזרחים מן השורה הוכו השבוע בתדהמה בעקבות פרסום בתקשורת שעל פיו החליטה פרקליטות מחוז תל אביב פלילי להגיע להסדר טיעון עם ראש אגף הפיקוח והגבייה לשעבר של עיריית תל אביב, שוטה חובל. על-פי הסדר שנקבע, יודה חובל בארבעה אישומים של הפרת אמונים, בכך שהוא הנחה את עובדי האגף לפיקוח ורישוי לקדם ולהשלים את הטיפול בענייניהם של כמה מקרובי משפחתו ואנשי עסקים שהוא חפץ ביקרם, בלי שטרח לגלות להם כי המדובר הוא בניגוד אינטרסים חמור ביותר. כן סוכם שהתיק נגד בנו שי, שהואשם בסיוע לקבלת שוחד, ייסגר. כתב האישום המקורי כלל, בין השאר, עבירות חמורות של קבלת שוחד שנמחקו.

מי שהכיר מקרוב את המציאות האורבאנית התל אביבית, לא יכול היה שלא להיתקל בשמו של שוטה חובל, אחד האישים החזקים בעיר, שאמור היה לפקח במשך 22 שנים רצופות על פרויקטים של בינוי ועל רישוי העסקים בעיר, ודאג לשמור היטב על האינטרסים של קרובי משפחתו ומקורבים.

בעבר נעשו כמה פעמים צעדים להתנכל לו ולפגוע בו פיסית באמצעות הנחת מטעני נפץ על-ידי גורמים עברייניים אלימים שהוא סירב לשתף איתם פעולה, או לחלופין לא סיפק להם סחורה מובטחת. הפעילות האלימה נגד חובל ובני משפחתו נראתה על-פניה מוזרה, לאור העובדה שמשפחת חובל מחזיקה בנכסים רבים, חלקם בשותפות עם עבריינים. אחד הפרויקטים היה בשותפות עם אחד מגדולי סוחרי הנשים במדינה, שהפעיל בבניין ששייך לחובל מכון ליווי.

עד כה לא נחקרה הפרשה כיצד הפך פקיד עירוני בכיר שמשכורתו נעה סביב 30 אלף שקלים לחודש לבעל נכסים ששוויים מיליוני שקלים מבלי שאראלה ממפעל הפיס צלצלה אליו.

עסקת הטיעון עם שוטה הייתה בעינינו לצנינים והחלטנו להביע את מחאתנו, ובמידת האפשר לנסות לסכלה בדרך ציבורית. בפנייה שנשלחה השבוע אל פרקליטת מחוז תל אביב פלילי נאמר, בין השאר:
"תנועת אומ"ץ עוסקת בשנים האחרונות בשורה של פרשות שחיתות שקשורות בראש האגף לרישוי ופיקוח הבנייה בתל אביב, שוטה חובל ואף העבירו חומרים רלוונטיים על עבירות פליליות שהוא ביצע לכאורה לגופי אכיפת החוק.

לתדהמתנו פורסם בימים האחרונים בכלי התקשורת כי אין כוונה למצות את הדין עם חובל על עבירות השוחד שביצע וכי על הפרק עומדת עסקת טיעון שבמסגרתה יימחקו חלק מהעבירות החמורות שביצע ויקבל עונש קל יחסית.

אומ"ץ מבקשת להביע בדרך זו את התנגדותה הנמרצת לעסקה זו שכבר מעוררת הדים שליליים בקרב תושבי העיר שמודעים למעלליו ועלולה לשמוט את גורם ההרתעה.

כידוע, קבלת שוחד על-ידי עובדי ציבור בכירים ובעלי תפקידי מפתח הפכה למכת המדינה ובתי המשפט נהגו בשנה החולפת להחמיר עם עבריינים שקיבלו שוחד.

על-רקע זה עסקת הטיעון עם חובל מהווה נסיגה לאחור ועלולה לפגוע באושיות המשפט".
בשלב זה שוטה יושב על הסוס וכל אזרחי תל אביב הישרים הפכו לשוטים.


לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.