הערת אזהרה
המצפצפים על החוק (11)
04/10/2013

שלומי לחיאני לא ממהר להתפטר למרות כתב האישום שהוגש נגדו ובכך הוא מתעלם מפסיקת בג"ץ שמחייבת אותו לעשות כן. אלון חסן חזר לתפקידו כיו"ר ועד עובדי נמל אשדוד בתום 3 חודשי השהיה שנקבעו בתרגיל מסריח מתואם בינו לבין יו"ר ההסתדרות. דובי אמיתי מבקש לכהן קדנציה נוספת כיו"ר התאחדות האיכרים בתקווה שיעלה בידו אולי לתפור עסקות נדל"ן נוספות
 
1. שלומי לחיאני - ראש עיריית בת ים 
ראש עיריית בת ים שלומי לחיאני לא האמין השבוע שזה קורה לו. אחרי סחבת ממושכת בת שנים שניזונה, בין השאר, מתרגילי הסחה שלו ושל פרקליטיו, הוגש נגדו כתב אישום שבו הואשם בקבלת שוחד וביצוע מעשי מרמה והונאה.

השימוע שנערך לפני זמן קצר בפני פרקליט המדינה, אחרי שלחיאני עשה הכל כדי לדחותו עד אחרי הבחירות, הביא רק למחיקת סעיף האישום שהיה קשור בהתחמקות מתשלומי מס.

במרוצת השנים הפגין לחיאני יחס של זלזול ובוז כלפי מערכת אכיפת החוק, הביע את בטחונו שלא יוגש נגדו כתב אישום וחזר על תקוותו שביום מן הימים יהיה ראש ממשלת ישראל בזכות כישוריו המיוחדים בעיני עצמו.

גם אחרי שהוגש כתב האישום נגד לחיאני הוא לא הזדרז להתפטר, הודיע כי הוא שוקל אם לעשות זאת, ובכך התעלם מפסיקת בג"ץ שמחייבת אותו.

בג"ץ קבע באחרונה החלטה תקדימית רבת משמעות בעתירה שהגישה אומ"ץ בעניינו של ראש עיריית רמת השרון יצחק רוכברגר, שכל ראש עיר ורשות שהוגש נגדו כתב אישום חייב להתפטר לאלתר. עם זאת לא מנע בג"ץ מראשי הערים הנאשמים מלהתמודד בבחירות המוניציפליות הקרובות ולהותיר את קביעת עתידם הציבורי של אלה שייבחרו מחדש בידי מועצות הערים החדשות.

אומ"ץ טיפלה בשורה של פרשות שחיתות חמורות שבהן היה מעורב לחיאני בעשר שנות שלטונו בעיר, אך למרבה הצער חלק מהן לא מצאו ביטוי בכתב האישום.

לא יכולנו להישאר אדישים מול יחסו המתנשא של לחיאני כלפי מערכת אכיפת החוק. זמן קצר לפני הגשת כתב האישום, שיגר חבר הצוות המשפטי של אומ"ץ, עורך הדין גד מינא, מכתב אל לחיאני, שבו הודיע לו כי אנחנו מצפים שמיד אחרי שיוגש נגדו כתב האישום יתפטר מתפקידו, ואם לא יעשה כן נעתור לבג"ץ. כצפוי, התעלם לחיאני היהיר מפנייתנו.

מיד אחרי הגשת כתב האישום הגישה אומ"ץ באמצעות עורך הדין מינא עתירה נגד לחיאני, מועצת עיריית בת ים והיועץ המשפטי לממשלה, בדרישה לקבל צו על תנאי שיחייב את לחיאני לנמק מדוע אינו מתפטר לאלתר מראשות עיריית בת ים ולנמק מדוע אינו מסיר את מועמדותו לראשות עיריית בת ים בבחירות הקרובות.

בעתירה נאמר בין השאר: "לחיאני אינו ממהר להתפטר הגם שמועד הבחירות קרב ובא. לחיאני הודיע אומנם ב'טובו' שהוא מכבד את בג"ץ אבל ישקול במהלך השבוע הקרוב אם להתפטר. לדעת אומ"ץ לא רק שיש להדיח לאלתר את מר לחיאני מתפקידו אלא שבנסיבות הקיצוניות של עניין זה (חומרתו המופלגת של כתב האישום), יש בהכרח למנוע את התמודדותו של מר לחיאני בבחירות הקרובות. בכך, נבדל עניינו של מר לחיאני מעניינם של ראשי העיריות רמת השרון ונצרת. התמודדותו של מר לחיאני בבחירות מהווה, בין היתר, פגיעה אנושה בזכות היסוד לבחור ובטוהר הבחירות. שהרי ברור לחלוטין, שאף אם ייבחר מר לחיאני (והסיכויים לכך גבוהים מאד), יודח מתפקידו ויגרור את תושבי העיר בת ים לבחירות נוספות (שגם בהן יוכל להתמודד - וחוזר חלילה). עניין זה הופך את הבחירות לפלסתר. פוגע קשות בהליך הבחירות. בסופיות הבחירות. בטוהר המידות וביציבות השלטונית.

"למעשה, אי הסרת מועמדותו של מר לחיאני, למרות כתב האישום החמור, מהווה פגיעה קשה בזכות לבחור ובהליך הבחירות. בחירות אמורות להיות טהורות. בחירות אמורות להיות יעילות. בחירות אמורות להיות סופיות ולייצר יציבות שלטונית".

בג"ץ חייב את המשיבים להשיב עד ליום רביעי הקרוב. אני סקרן לדעת מה יחליטו השופטים העליונים שמודעים היטב לכך שאם לא יחסמו את לחיאני עכשיו בהלכה משפטית חדשה, הם יהיו מחויבים לדון בעניינו בעוד כמה שבועות אחרי שייבחר כנראה מחדש. צפויה מערבולת משפטית לא פשוטה.

דבר אחד בטוח, אם לחיאני יורשע בדין וייכלא מאחורי סורג ובריח, הוא יוכל לחדש את אהבתו לריקודים ולהקים בין כותלי הכלא תחרות ריקודים בהשתתפות אסירות מכלא "נווה תרצה". שם זמני מוצע לתוכנית: "סורגים".

2. אלון חסן - יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד 
עשרות האוניות התקועות בנמל אשדוד בגלל שביתה איטלקית של עובדי הנמל קידמו את פניו של המנהיג המושהה אלון חסן, שחזר בתום שלושה חודשי השהיה שנקבעו בתרגיל מסריח מתואם בינו לבין יו"ר ההסתדרות עופר עיני.

גם בתקופת היעדרותו של חסן ממשרדו בנמל הוא לא הפסיק למשוך בחוטים מאחורי הקלעים וניווט את המאבק של עובדי הנמל נגד פתיחת נמל פרטי מתחרה שיספק שירותים זולים ויעילים יותר. בתקופה זו נכשל גם ניסיונו של חסן לצרף מאות מעובדי הנמל למפלגת העבודה, במטרה לסלק מתפקידה בבחירות הקרובות את האויבת המילולית שלו - יו"ר המפלגה, חברת הכנסת שלי יחימוביץ'.

חסן הוא "לקוח" ותיק של תנועת אומ"ץ מאז שגילינו שהוא משתמש בנמל כמערכת קרדומים לביצוע חפירות פיננסיות מכובדות עבור חברות פרטיות שלו, שמספקות שירותים לנמל. העבירה על החוק של הפרת אמונים לכאורה קטנה על חסן ונושא ניגוד האינטרסים לא נלמד בבית ספרו באשדוד.

כבר לפני שנתיים פנינו אל שר התחבורה ישראל כ"ץ ששיחק במרוצת השנים משחק כפול וכתבנו לו בין השאר: "מתוך העובדות העולות מכתבתה של שרון שפורר שהתפרסמה במוסף הארץ על התנהלותו של אלון חסן, יו"ר ועד העובדים, בכל הקשור לעבודתו בנמל אשדוד, עולה לכאורה התנהלות שאינה הולמת מדינה מסודרת בעלת שלטון חוק.

"הנאמר בכתבה מצביע על כך כי חסן חוצה דרך קבע את הגבולות של מותר ואסור בשירות הציבורי והצליח בדרך כוחנית לקבוע נורמות עבודה שאינן הולמות את מדינת ישראל בלשון המעטה.

"לדעתנו, צבירת עוצמה, כפי שמתוארת בכתבה, יכולה לקרות בין היתר כתוצאה מחולשת הנהלת ורשות הנמלים.

"נבקשך לבחון היטב את נסיבות האירועים המתוארים בכתבה וליצור הוראות נוהל חד-משמעויות בכדי, למשל, שיו"ר ועד עובדי הנמל לא יעמוד בקשר ישיר עם יבואנים ו/או המובילים וכד'.

"לעניות דעתנו, אין זה מתפקידו של ועד העובדים לנהל את הנמל. בעבור זה אמור להיות קיים גוף מנהל אחראי. תפקידו של הוועד הוא לייצג את העובדים בפני ההנהלה בלבד!

"הציטטות מפיו של אלון חסן כפי שהובאו בכתבה מוכיחות התנהלות חולה עד למאוד. אמירות כמו: 'אני מכבד את הלקוחות ועוזר להם, הם יכולים לפנות אלי כשיש בעיה, והם בראש סדר העדיפויות...' או 'העובדים זה אני והם עושים הכל על הצד הטוב ביותר, אלו מי שמתלוננים הם בכיינים' - הן אמירות המצביעות על אדם שחצה את גבולות המותר כאמור.

"מעבר לאמור לעיל, עולה מתוך הכתבה התנהלות הנגועה בשחיתות. הכיצד ייתכן שעובד רשות הנמלים, שהינו גם יו"ר ועד העובדים, ינהל עסקים פרטיים? פרשיות המשיקים לעבודתו בנמל אשדוד.

"בהתאם לידוע לנו, עובדי מדינה מחויבים בקבלת היתר מיוחד מנציבות שירות המדינה לעבודה פרטית לאחר שעות עבודתם בשירות. כמו-כן, גם אם ניתן היתר שכזה הרי ההכנסות המתקבלות מהעסקים הפרטיים חייבות להיות פחותות מהכנסותיו של אותו עובד ציבור, שכן עיקר פרנסתו חייבת לנבוע מהשירות הציבורי ולא מעסקיו הפרטיים.

"נבקשך, אפוא, להורות לגופים המתאימים לבצע חקירה לאלתר בכל הקשור להתנהלותו של מר חסן הנ"ל ולהורות על השהייתו משירותו בנמל עד לגמר החקירה בכדי למנוע שיבוש חקירה".

למרות ששר התחבורה התבקש לפרט באלו דרכים הוא מתכוון לנקוט כדי לבלום את התופעה החמורה, הוא נמנע מלהשיב.

חסן המשיך לעשות בנמל כבתוך שלו, ואילו הנהלת הנמל הודיעה כי היא בודקת את נושא ניגוד האינטרסים ועשויה להפסיק את ההתקשרות עם חברותיו של חסן. הודעה זו של הנהלת הנמל באה, כמובן, באיחור של שנתיים, שבהן עשה חסן לביתו מעל ומעבר. במקביל הוא דאג לטפח את נושא הנפוטיזם בנמל וכמה מבני משפחתו מופיעים ברשימת מקבלי השכר.

רק באחרונה, בעקבות חידוש מאבקם של עובדי הנמל שעלול לטרפד את החלטת הממשלה בעניין פתיחת נמלים פרטיים, שיגר השר מכתב אל יו"ר ההסתדרות, כינה אותו "עופר ידידי", ביקש ממנו לסייע לו בביצוע הרפורמה בנמלים ובסילוקו של חסן מתפקידו כיו"ר ועד העובדים.

עופר עיני התעלם מהבקשה והחליט לנהוג דווקא אחרת, כאשר המשיך לאמץ את חסן מחשש שיאבד את ההגמוניה ההסתדרותית בקרב עובדי הנמלים. התנהלותו של עיני זכתה לתגובה של אומ"ץ, שהגישה השבוע תלונה נגד עיני לבית הדין העליון של ההסתדרות, שבה ביקשה לבדוק את התנהלותו הבעייתית של יו"ר ההסתדרות.

בתלונה נאמר בין השאר: "עיני החליט להחזיר את חסן לתפקידו וזאת למרות שדירקטוריון הנמל בוחן עדיין חשדות לניגוד עניינים בין תפקידו כנציג עובדים לבעלותו על חברות שעובדות עם הנמל.

"יצוין כי גם הבדיקה העצמאית שערכה ההסתדרות בנושא זה הייתה שטחית והקביעה החד-משמעית כי ועדה הסתדרותית קבעה כי לחסן אין יותר עסקים עם הנמל וניתן להחזירו לעבודתו אינה מונעת את שובו לעבודה.

"צעדו של עופר עיני עלול לגרום לערעור תדמיתה של ההסתדרות בציבור הרחב, לדמורליזציה ביחסי העבודה ולבעיות בוועדי עובדים שונים".

מיותר אולי להדגיש שגם לעיני אין עודף רגישות לשלטון החוק.

3. דובי אמיתי - יו"ר התאחדות האיכרים 
חקלאי ישראל רשאים להיות לכאורה מרוצים. בראש התאחדות האיכרים עומד בשנים האחרונות חקלאי ממטולה שיש לו הבנה עמוקה בענייני נדל"ן שהחלו לפרוח בתקופת כהונתו, שעומדת להסתיים בקרוב.

העסקה האחרונה שיזם אמיתי הייתה מכירת זכויות על בית האיכרים השוכן על קרקע יקרה סמוך לקריה בתל אביב. אומ"ץ פנתה באחרונה בעניין זה אל בנצי ליברמן, מנהל מינהל מקרקעי ישראל, כדי לברר האם אין במהלך זה משום עבירה פלילית, שכן הבית בנוי על קרקע שהוקצתה בעבר על-ידי המינהל לצרכי ציבור בלבד ולא לצרכי סחר בקרקעות.

אמיתי הוא "לקוח" ותיק של אומ"ץ בזכות העובדה שהוא לא מכיר היטב את מירב סעיפי החוק.

לפני כמה חודשים פנתה אומ"ץ אל היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בבקשה לבחון את שאלת כשירותו של אמיתי לתפקיד יו"ר התאחדות האיכרים ולתפקידים נוספים בחברות הבנות של ההתאחדות. פנייתנו באה בעקבות פרסום בתקשורת על הרשעתו במשפט פלילי, שבו נאמר: "בית המשפט הרשיע לאחרונה את נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי ששימש עד לפני חצי שנה כסגן ראש מועצת מטולה בעיכוב דרכוניהם של עובדים זרים ובהעסקתם של העובדים במשקו שלא כדין".

התברר שלאחר שאמיתי חתם על הסדר טיעון, הוסרו מהאישום סעיפי עושק ואיומים שנכללו בכתב האישום המקורי. אמיתי יצא בזול: קנס בסך 175 אלף שקל ומאסר על תנאי. בתגובה לכך נמסר לנו כי הנושא הועבר לטיפולה של עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. למרבה הצער, עד כה היא לא החליטה. אומ"ץ לא מתכוונת להרפות מהנושא.

עד היום לא ברור מדוע נחלץ בשעתו אמיתי למכור את אדמות הפנימייה של בית הספר החקלאי בפרדס חנה, המוסד החינוכי המיתולוגי לסוחרי נדל"ן. שותפו הפעיל למהלך מפוקפק תמוה זה לדבר עבירה היה מנכ"ל התאחדות האיכרים לשעבר, עו"ד משה שמעוני, שמאוחר יותר התברר שחברה שבבעלותו ביצעה את עסקת התיווך וקיבלה סכום נאה.

לא הסתפקנו בכך והגשנו תלונה לראש אגף החקירות של המשטרה לשעבר ניצב יואב סגלוביץ'. על-פי מידע המצוי בידי תנועת אומ"ץ, קיים חשד שבמסגרת הליכים למכירת קרקעות של בית הספר החקלאי בפרדס חנה, המצוי בבעלות התאחדות האיכרים, קיבל מנכ"ל התאחדות האיכרים עו"ד משה שמעוני טובות הנאה ובכך עבר לכאורה עבירה פלילית.

מתברר כי חברת נ.ע.ה. ייעוץ והשקעות בע"מ בבעלותו של עו"ד שמעוני גבתה לפני כמה חודשים סכום של למעלה מ-300 אלף שקל עבור ייעוץ משפטי למכירת הקרקעות, בעוד שעו"ד שמעוני משמש בעת ובעונה אחת גם כמנכ"ל התאחדות האיכרים.

כמו-כן נודע לאומ"ץ כי ההתקשרויות עם החברות הרוכשות את הקרקעות הללו נעשות ללא מכרזים, דבר המנוגד לחוק, המעורר חשד לקבלת טובות הנאה על-ידי גורמים המעורבים בעסקות הללו.

יצוין כי שמו של עו"ד שמעוני עלה באחרונה כמי שעבד בשעתו יחד עם איש העסקים שמואל דכנר, שהיה קשור עימו בין היתר בפרויקט "הולילנד", המהווה ציר מרכזי בחקירת המשטרה. אחרי שאומ"ץ חשפה עובדה זו, הזדרז שמעוני להחזיר את הכסף לקופת התאחדות האיכרים והתפטר מתפקידו.

המשטרה לא ביצעה את מלאכתה כראוי וסגרה את התיק כפי שהיא סוגרת בכל שנה רבבות תיקים בסיטונות, חלקם הגדול תחת הנימוק הארכאי: "אין עניין לציבור".

באותה עת עדיין לא הערכנו את מלוא חלקו של אמיתי בעסקה זו, אולי משום שניסה להרחיק עצמו מאור זרקורי הנדל"ן. כאשר התבררו לנו העובדות לאשורן, ניהלנו מערכה עיקשת בנושא זה יחד עם קבוצת עובדי המוסד לשעבר, אך למרבה הצער חלק מהאדמות הללו כבר נמכרו ואת הנעשה אין להשיב.

הפרשה עדיין לא הגיעה לסיומה והיא עומדת להתברר בקרוב בבג"ץ בעקבות עתירה שהוגשה באמצעותה של עו"ד רויטל כרם, שניהלה את המערכה המשפטית בשם העובדים בשיתוף עם אומ"ץ. מטרת העתירה היא להחזיר את חברת בית הספר החקלאי המוגדרת כחברה לתועלת הציבור להמשיך ולפעול על-פי יעדיה המקוריים. אנחנו נמשיך לטפל בנושאי הנדל"ן של התאחדות האיכרים ובמתרחש בין כותלי ההתאחדות.

לפני זמן קצר פנתה לאומ"ץ קבוצת חברים בהתאחדות האיכרים וביקשה שנפעל כדי לגרום לכך שההתאחדות תהפוך מאגודה עותומאנית, הפועלת ללא כל פיקוח, לעמותה רשומה שתפעל בשקיפות כנדרש בחוק העמותות. אנשי הקבוצה צירפו לפנייתם מכתב ששיגרו באחרונה אל שר הפנים, שבו התריעו על כך שמתוך תקציב שנתי של כ-5 מיליון שקלים, רק סכום מזערי מוקדש לצרכי ציבור. לא יותר מ-50 אלף שקלים. לעומת זאת, קרוב ל-2 מיליון שקלים משמשים לצורכי שכר והוצאות נלוות.

אמיתי, שאינו מגלה רגישות יתרה לכסף הציבורי, דאג במקביל לשנות את התקנון על-מנת להבטיח את המשך שלטונו ושלטון חבר מרעיו המבקשים להמשיך ולינוק מעטיניה של התאחדות האיכרים. אין תימה אפוא מדוע אמיתי מבקש לכהן קדנציה נוספת כיו"ר התאחדות האיכרים בבחירות שייערכו לקראת סוף השנה, בתקווה שיעלה בידו אולי לתפור עסקות נדל"ן נוספות. השאלה הגדולה היא כמובן מי נהנה מהעסקות הללו ומי יוצא חסר מהן. את התשובה לכך צריכים לתת גורמי אכיפת החוק. אומ"ץ תסייע להם ככל יכולתה.


לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.