הערת אזהרה
התבשיל התפל של המטבחון (17)
03/01/2009

 הערה:
המאמר נכתב ערב התקיפה הקרקעית של צה"ל ומתייחס בעיקרו למערכת היחסים ששררה בין שלושת חברי המטבחון בימים הראשונים של מבצע "עופרת יצוקה". בשלב זה נראה כי חלה רגיעה מסוימת מאז שחיילי צה"ל לוחמים באדמת עזה.

 


בשני ימי המלחמה הראשונים נשבה רוח חיובית במטבחון שמנהל את המלחמה, אבל האידיליה הייתה, כצפוי, קצרה מדי  הטבחים הסירו את הכפפות, החלו לתבל כמה תבשילים פוליטיים בסירי לחץ באמצעות תבלינים חריפים וחמוצים שנקנו בשוק הבחירות, לא נמנעו מלקשקש בקומקומים ולריב ביניהם . שרי הקבינט הביטחוני הבינו שעליהם מוטל לאכול את התבשילים שהוכנו במהלך המלחמה הפנימית במטבחון. 

בתיאוריה אמור היה להתרחש התסריט הבא: מיד אחרי שהחלו לרעום הפצצות האוויריות וליפול מטחי טילים, המזוזות וקברניטי המדינה היו צריכים לשתוק. האחדות הלאומית הייתה נאלצת להתעורר וסדר היום הציבורי היה חייב להשתנות זמנית. אפילו השחיתות השלטונית הממארת קיבלה "חופשת מחלה" מהרופא המשטרתי.
בפועל החל לפני שבוע ימים מבצע 'עופרת יצוקה': ברוממות רוח, בזכות הפעילות המרשימה של חיל האוויר ברצועת עזה, אזרחי המדינה האמינו לתומם כי בעידן של ימי המלחמה שבהם מיליון מתושבי הדרום במקלטים ובחדרי מיגון, יידחקו הצידה כל המחלוקות, המריבות, העימותים וגם השיקולים הפוליטיים של ערב הבחירות.
בשני ימי המלחמה הראשונים נשבה רוח חיובית במטבחון שמנהל את המלחמה. שלושת הטבחים - ראש הממשלה אהוד אולמרט, שר הביטחון אהוד ברק ושרת החוץ ציפי לבני - חדלו להיות צ'ילבות, החלו לדבר זה עם זה, לבשל במשותף פעולות צבאיות, לאפות ביחד מהלכים מדיניים ולטגן בצוותא את הערכות העורף; אבל האידיליה הייתה, כצפוי, קצרה מדי. לשני הטבחים, אהוד ברק וציפי לבני, הייתה סיבה למסיבת עיתונאים נפרדת שבמהלכה טרח כל אחד ואחת מהם להבהיר כי הם בישלו למעשה את המאכלים האהובים והטבחים האחרים רק הפריעו. הטבח הראשי, אהוד אולמרט, ניסה לעשות סדר במטבחון וכינס מסיבת עיתונאים משלו, שבה חייב את שני טבחיו הלחוצים לשבת בשני צידיו, אולי כדי להבהיר שהוא האחראי לרצפטים.
וכך, תקופת הרגיעה במטבחון המלחמתי הייתה כצפוי קצרה והשלווה המדומה הופרה. הטבחים הסירו את הכפפות, החלו לתבל כמה תבשילים פוליטיים בסירי לחץ באמצעות תבלינים חריפים וחמוצים שנקנו בשוק הבחירות, לא נמנעו מלקשקש בקומקומים ולריב ביניהם. כמה צלחות נשברו, כוסות התנפצו. השכנים הקרובים, שרי הקבינט הביטחוני, הבינו שהטבחים מתקשים מחדש לשהות ביחד ועליהם מוטל לאכול את התבשילים שהוכנו במהלך המלחמה הפנימית במטבחון.
מבצע "עופרת יצוקה" נפל על ראש הממשלה אהוד אולמרט בעיתוי מדהים מבחינתו. העבריין הפלילי הסדרתי שלא יתמודד בבחירות הקרובות ואמור לסיים את תפקידו, עשה באחרונה מאמצים רבים כדי שספרי ההיסטוריה יאזכרו לא רק את מלחמת לבנון השנייה הכושלת ואת מעלליו הנקלים. לשם כך אצה לו הדרך לחתום בראשי תיבות הסכם שלום עם סוריה ובמקביל, לקדם הסדר מדיני עם הרשות הפלשתינית.
אבל מאחר שאולמרט עומד בראש ממשלת מעבר בעלת סמכויות מוגבלת וחי על זמן פוליטי שאול, היחס אליו היה כאל ברווז צולע שמסתייע בקביים מתוצרת "שלום שלום ואין שלום".
ערב המלחמה עוד הספיק אולמרט להתראיין בראיון מוזמן חנפני בערוץ 2 אצל מראיין לשכתו יאיר לפיד, שערך לכבוד אולמרט בשעתו בביתו מסיבת יום הולדת בחסות אביו המנוח יוסף (טומי) לפיד. יאיר לפיד לא שינן מעולם את כללי האתיקה העיתונאית. העובדה שלפיד מתפאר כי לטובת עריכת היומן הבלתי תלוי כביכול הוא ויתר על מיליון דולר שאמור היה לקבל תמורת הופעתו במסעי פרסום של בנק הפועלים, משעשעת. שלטונות מס ההכנסה מודעים, מן הסתם, למיליוני הדולרים שלפיד הבן צבר בענף הפרסום תוך כדי ביצוע עבירות אתיות חמורות. הזרזיר ראיין את העורב.

המלחמה מחזירה את אולמרט לעצמו

המלחמה בדרום תפסה את אולמרט עם מכנסים למעלה. המוכנות המבצעית של צה"ל, האיסוף המודיעיני המשובח וההערכות היעילה של פיקוד העורף הביאו לו נקודות זכות, ושיפרו במידה משמעותית את התדמית החיובית שלו. הוא החליט לרכב על הגל הזה בתקווה שלא ינחית אותו על שרטון.
אולמרט נהנה גם מהעובדה שבגלל המצב הביטחוני נפסקו זמנית החקירות המשטרתיות בכמה פרשות שחיתות אישיות תלויות ועומדות, בהן קבלת שוחד בסך מאות אלפי דולרים בעת רכישת הבית ברחוב כרמיה בירושלים, מעטפות המזומנים שקיבל מטלנסקי, המינויים הפוליטיים במרכז לעסקים קטנים, והעדפות למקורבים במרכז ההשקעות.
היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז טרוד בימים אלה באישור הפצצות רגישות של חיל האוויר בבתיהם של ראשי החמאס המאוכלסים בנשים וילדים, ואין שעה פנויה לקדם את עריכת השימוע לאולמרט בפרשת "ראשונטורס", שבה נטל תשלומים כפולים למימון טיסותיו לחו"ל במחלקות ראשונות של מטוסים שמומנו מכספי המדינה. את התשלומים הללו גבה אולמרט חסר המצפון מגופים שמטפלים באוכלוסיות חלשות ופגועות והם שימשו למימון טיסות של בני משפחתו ומקורבים למיניהם.
אולמרט ברך ללא ספק גם על מינויו החפוז של ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה ניצב יוחנן דנינו לתפקיד מפקד מחוז הדרומי במקומו של ניצב אורי ברלב, שסולק מתפקדיו באמצעות קומבינה מחפירה שנרקחה ע"י רב-ניצב דודי כהן, מפכ"ל נקמן וצר אופקים, ואבי דיכטר, שר ביטחון פנים חסר ביטחון באורח אישי.
ההתארגנות החדשה של אגף החקירות תשחק, ללא ספק, לטובתו של אולמרט, שהפסיק השבוע לצלוע וחזר אל עצמו.

שתי ציפורים בירייה אחת

אולמרט הוכיח בימים האחרונים את יכולת התמרון והחל בפעולות תחמון ומניפולציה. אני לא אופתע אם אולמרט ימצא דרכים וימציא סיבות בקרוב, בניסיון נואל להביא לדחיית מועד הבחירות לכנסת, כדי להרוויח פרק זמן נוסף בראשות הממשלה ולהשכיח את כרטיס הביקור האישי הבזוי שלו.
אלמלא הססנות של ציפי לבני להרכיב ממשלה, הוא היה עובר להתגורר בדירה החדשה שרכש בתל אביב ומבלה את עיקר זמנו במשרדיהם של פרקליטיו.
בשלב הראשון עדכן אולמרט את שלושת ראשי סיעות האופוזיציה - בנימין נתניהו מהליכוד, אביגדור ליברמן מישראל ביתנו וחיים אורון (ג'ומס) ממרצ - על מהלכי המלחמה, כדי לקבל את ברכתם ולסנדל אותם. לעולם לא יוכלו להגיד לא ידענו, לא שמענו, לא ראינו, לא תמכנו.
בשלב השני החליט אולמרט לצוד שתי ציפורים בירייה אחת: ציפורה לבני היונה ואת נתניהו הנץ הנאבקים על ראשות הממשלה הבאה. כדרכו בלא קודש, שיבח אולמרט בפומבי את לבני, אבל מאחורי גבה ביקש להעניק לנתניהו אשראי ציבורי ומעמד ממלכתי שיסייע לו לגבור על לבני. אולמרט יודע שהמלחמה עלולה לשחוק את התדמית של נתניהו כמי שמציע אלטרנטיבה למלחמה בחמאס ולא יסלח לעצמו אם לבני תיבחר.
אולמרט ביקש להכיר תודה לנתניהו על תקופת שתיקתו הלא רועמת כראש האופוזיציה מול השחיתות השלטונית המפלצתית שהוא הפך להיות הסמל שלה, בנימוק שהוא נוהג בגישה ממלכתית, ומינה אותו כמסביר ראשי של מהלכי וסיבות מבצע 'עופרת יצוקה' ובכך ביקש לדחוק הצידה את לבני.
העובדה שציפי החרישה ולא יצאה גם היא נגד השלטון המושחת בניצוחו ורק השמיעה קול ענות חלושה בשלבים האחרונים כשכלו כל קיצי השחיתות, לא נזקפת לזכותה אצל אולמרט הנקמן הבלתי נלאה. אולמרט לא זוכר לה לטובה גם את הפאסיביות שלבני גילתה כאשר הוא ושר המשפטים פרופ' דניאל פרידמן כתשו את מערכת המשפט.
אולמרט מתקשה לסלוח ללבני על כך שתבעה ממנו להתפטר אחרי מלחמת לבנון השנייה אך לא טרחה להתפטר בעצמה, ועל הברית הזמנית שכרתה בזמנו עם ברק מחוץ למטבחון כדי לבשל את הדחתו מתפקידו. במהלך המבצע הוא נאלץ לבלוע את נוכחותו הקבועה של ברק, חברו הטוב לשעבר שהפך לשנוא נפשו, אבל עשה כמה צעדים כדי להרחיק ולמדר את לבני ולא לשתפה בחלק מההתייעצויות הסודיות.

עסקנית אפורה

למרות שציפי לבני שומרת על מקומה בסקרי בחירות שנערכו במהלך המלחמה, היא איבדה ללא ספק נקודות. התקפותיה על ברק ונתניהו במפגש פוליטי מוקלט במהלך המלחמה גרמו להרמתן של גבות, למצמוצי עיניים ולצפצופי פה. המעבר החד חד מאישיות ממלכתית מכובדת לעסקנית אפורה היה צורם. ריח הבחירות גרם ללבני להשתלח בברק, ולהאשים אותו בכך שבגלל תקופת הרגיעה שהוא יזם עם החמאס בחודשים האחרונים הוא אפשר לארגון הטרור הרצחני להתעצם ולהצטייד בטילים ארוכי טווח שהגיעו לבאר שבע, אשדוד ויבנה. משום מה שכחה ציפי שהיא הצביעה בעד אותה תקופת רגיעה. בגידה של זיכרון הינה סימפטום לא טוב.
אבל זה כאין וכאפס מול הכרזתה של לבני מעל שלטי תעמולת הבחירות כי בכוונתה להנהיג פוליטיקה נקייה מסוג אחד. עם מי היא תעשה זאת, גברת קלין? ברשימת קדימה לכנסת מופיעים שורה של מועמדים נגועים בתחום המוסרי האישי: השרים חיים רמון, רוחמה אברהם, אלי אפללו וחבר הכנסת צחי הנגבי. מועמדים בכירים נוספים ברשימה לא שנויים במחלוקת באומ"ץ, מבחינת החומרים שמצויים אצלנו שהועברו לבדיקת מבקר המדינה ונוגעים לשרים שאול מופז, מאיר שטרית וגדעון עזרא. תיק חקירה נגד השר יעקב אדרי נסגר באחרונה בנסיבות תמוהות.
אנשי הקמפיין של לבני, ראובן אדלר ואייל ארד, השתמשו בשלטים הללו בכותרת רבת משמעות: "האומץ לשנות".
אם תיבחר לבני, אני מאחל לה שאמנם יהיה לה אומץ לב להתמודד עם כל הנחשים סביבה. כמה סמלי שאומ"ץ העניקה לה בשעתו אות מופת בזוכת הגינותה האישית. אם תהיה ראש ממשלה יהיה עליה להוכיח הגינות שלטונית.

האשקלוני החדש

גם אהוד ברק, שהגביר השבוע במידה ניכרת את הפופולריות האישית שלו, ביקש להוכיח באמצעות שלטים מחשיכי עיניים שנתלו ברחבי המדינה ערב מבצע 'עופרת יצוקה' שלמרות שאינו אולי סחבק, הוא יכול להסתכל לאמת בעיניים. העובדה שהאמת מורכבת מאותיות הקלפי של מפלגתו הינה, כמובן, מקרית בהחלט. מועמדי ה"חמסה" המצולמים של העבודה - יצחק הרצוג, אופיר פינס, שלי יחימוביץ', מתן וילנאי ואבישי ברוורמן - הועלמו מחדש.
למה שלא נאמין לברק? הרי הוא הכריז מיד עם פתיחת המלחמה כי הוא מתנתק מכל פעילות פוליטית. לשבחו של ברק ייאמר שכאשר הא עובר במכוניתו ליד השלטים שלו, הוא עוצם את עיניו כדי שלא לראות את ברק בגובה הרבה מעל לעיניים.
כמה ימים לפני המבצע הופיע ברק בתוכנית 'ארץ נהדרת' והוכיח פעם נוספת שאישים פוליטיים מוכנים להתבזות ולהופיע בצורה מגוחכת במטרה להגביר את הפופולריות שלהם, ואמר באותה הזדמנות חגיגית שהוא מוכן לעקור מדירתו בקומה ה-33 בבית אקירוב בתל אביב. ברק ניבא וידע את אשר סיפרה השבוע רעייתו נילי פריאל לכל מי שהיה מוכן לשמוע, כי היא ובעלה מתכוונים לשכור דירה באשקלון ולעבור אליה בהקדם. במקרה כזה עלול יהיה להיווצר מצב מוזר: ברק ייסע בבוקר לעבודתו במשרד הביטחון בתל אביב ולפגישות חיונית בירושלים. אם ימשיכו ליפול טילים באשקלון בשעות היום, הוא ייסע בחזרה לאשקלון כדי להזדהות עם התושבים ולאמוד את הנזקים, יחזור לאזור המרכז חוזר חס וחלילה.

יותר מדי טבחים - מקדיחים את התבשיל

ברק הוכיח השבוע שהוא לא קוטל קנים פוליטיים. במקביל לפצצות שהושלכו בניווטו בעזה, הוא ירה כמה יריות אזהרה לעבר ציפי לבני שהאשימה אותו כי חרג השבוע מסמכותו בכך, שהסכים לתקופת רגיעה בת 48 שעות נגד עמדתה ועמדתו של אולמרט, שני הטבחים האחרים במטבחון. היריות של ברק האלה הבהירו שאין ללבני כישורים לקבל החלטות מכריעות בתחום הביטחוני ואינה ראויה לשמש כראש הממשלה.
ברק לא הסתיר השבוע את סלידתו מציפי לבני, הנאבקת מולו על מאגר אותם הבוחרים בבחירות הקרובות. לשם כך הוא עלול להשתמש בכמה תחבולות.
המועמד המתאים ביותר בעיניו של ברק הוא, כמובן, הוא עצמו. אם לא ייבחר, הוא מעדיף כברירת מחדל את בנימין נתניהו, שהיה קצין בסיירת מטכ"ל שהוא פיקד עליה.
בינתיים המלחמה נמשכת, ואנחנו נמשיך לאכול מתבשילי המטבחון ולהתפלל שלא ייחרכו.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.