הערת אזהרה
השופט התחתון ליברמן (2)
18/11/2011

לפי כל הסימנים, החוקים הדרקוניים האחרונים נרקחו, בושלו ונאפו במטבחון הפרטי הסגור של שר החוץ אביגדור ליברמן. הוא פועל על-מנת להפגין נוכחות ולאותת למערכת המשפטית הקובעת שהוא "בעל הבית" במדינה  הסיבה האמיתית: השימוע שאמור להיערך לו בקרוב על-ידי הפרקליטות.
 
ה"אונס הקבוצתי" של שלטון החוק ומערכת המשפט שבוצע בימים אלה במשותף ע"י כמה אישים פוליטיים מהימין בהם שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן, יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין, יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח"כ דוד רותם, יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יריב לוין וח"כ יעקב כ"ץ  לא נולד בעיתוי מקרי. לכאורה דחקה בהם השעה בגלל פרישתם באחרונה של כמה שופטי בית המשפט העליון ופרישתה הקרובה של הנשיאה דורית בייניש ובשל הערכה שבשנה הבאה צפויות בחירות לכנסת ומוטב להיערך לקראתן מבעוד מועד.
 
לעניות דעתי הסיבה האמיתית הינו השימוע שאמור להיערך בעוד זמן קצר ע"י הפרקליטות לשר החוץ אביגדור ליברמן כדי לקבל באיחור של כמה שנים לא טובות את ההחלטה הסופית באם יש  מקום לוותר על הגשת כתב אישום פלילי נגדו או לחילופין לשנות חלק מסעיפי האישום החמורים הכלולים בטיוטת כתב האישום שהוכנה אחרי חקירה שנמשכה למעלה מעשר שנים.
ליברמן המתוחכם והערמומי העומד בראש תנועת ישראל ביתנו שבה הוא שולט שלטון דיקטטורי  ועל פיו ישקו כל הדברים פועל בימים אלה בשני מישורים מקבילים על מנת להפגין נוכחות ולאותת למערכת המשפטית הקובעת שהוא "בעל הבית" במדינה. ביכולתו לגרום לזעזועים  מדיניים בינלאומיים ופוליטיים פנימיים שלא נצא נשכרים מהם ושינויים בתחיקה שישנו את פניה של המערכת המשפטית.
 
במישור הראשון החליט ליברמן לטרפד את המשך תהליך השלום התלוי על בלימה אחרי שקבע שאבו מאזן לא רלבנטי יותר, מנע התקרבות מחודשת בין ישראל לתורכיה, ניתק את קשריו של משרד החוץ עם המוסד, תבע מראש הממשלה לקרוא לסדר לשר הביטחון ובמקביל הידק מחדש את קשריו עם מנהיגת קדימה ח"כ ציפי לבני שבעבר פסל אותה לראשות הממשלה.
במישור השני פועלים ה"פיונים" של ליברמן בממשלה ובכנסת כמריונטות, משתלחים בשלטון החוק ושולפים חודשים לבקרים ולערבים הצעות חוק שנועדו לפגוע בדמוקרטיה, לסרס את המערכת המשפטית ולחסל את חופש הביטוי. החוקים הדרקונים האחרונים נרקחו, בושלו ונאפו לפי כל הסימנים במטבחון הפרטי הסגור של ליברמן שהכניסה אליו הינה רק לקרובים-קרובים.
 
פעילות ליברמן - ללא טביעות אצבעות
 
הרשות המבצעת והרשות המחוקקת החלו לפעול במשותף בהכוונתו ובניצוחו של ליברמן להנמיך את קומתה של הרשות השופטת. ליברמן מקפיד שלא להותיר טביעות אצבעות. כך נהג לאורך השנים במסגרת מערכת קשריו כאחד מראשי השלטון עם אילי ההון.
דומה ששורש הרעה צמחה כגידול פרא לפני כשלוש שנים ערב הקמתה של הקואליציה הנוכחית כאשר ליברמן תבע באורח אולטימטיבי בעזות מצח מראש הממשלה המיועד נתניהו להפקיד בידיו את המינויים בתחום המשפטי. תנועת אומ"ץ התריעה על מצב בלתי נסבל שבו חשוד עיקרי ממנה לתפקידי מפתח בתחום זה אישים שיש לו זיקה אישית או פוליטית אליהם אך נתניהו העדיף להתעלם מפנייתנו.
 
(כך נהג נתניהו גם כאשר סירב למלא אחר דרישה אחרת של אומ"ץ לכלול בהסכם הקואליציוני סעיף שבו מתחייבת הממשלה להיאבק בשחיתות השלטונית שהרקיעה לממדים מפלצתיים בתקופתם של קודמיו אריאל שרון ואהוד אולמרט).
כך עלה בידיו של ליברמן למנות את פרקליטו לשעבר פרופ' יעקב נאמן כשר המשפטים, את סגן המפכ"ל לשעבר יצחק אהרונוביץ שהפך לפעיל בישראל ביתנו כשר לביטחון פנים הממונה על המשטרה ואת המקורב לו ח"כ דוד רותם כיו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט. תאבונו של ליברמן לא פג למרות הדיאטה שכפה על עצמו והוא דרש וקיבל מקום בוועדה לבחירת שופטים. אליהם חברו, כאמור, כמה חברי כנסת שהפכו למשת"פים בניסיונות חוזרים ונשנים של קבוצת ליברמן לקעקע את שלטון החוק.
 
כתובת האזהרה מפני המתקפה הצפויה על מערכת המשפט הייתה כתובה באותיות ענק על קירותיו של משכן הכנסת אך למרבה הצער לא הייתה התארגנות של שומרי חומות שלטון החוק שעמדו מנגד. לפני כמה חודשים הם לא השמיעו קולות זעקה כאשר הייתה הסתערות של קיצונים ימניים על בית המשפט העליון.
 
רק בימים האחרונים הם התעוררו מאוחר מדי להפגנה שנערכת השבת אחרי שכבר נקבעו השבוע בכנסת כמה עובדות מעיקות. ספק אם יעלה בידם למנוע את המשך הליך התחיקה ואת העלאתם של חוקים נוספים כמו זה שיגביל את זכות העמידה בבג"ץ של גופים ציבוריים ותנועות מתנדבים מסוגה של אומ"ץ. כולנו אוכלים עכשיו את פירות הבאושים.
 
פרשת מינוי הדיינים
 
אחד מ"גידולי הפרא" הפרלמנטאריים הוא, ללא ספק, יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין מהליכוד, שפועל בתחום זה ללא לאות ובחריצות מוגזמת. לפני זמן קצר תקף לוין בדרך חסרת-תקדים את המערכת המשפטית בכלל ואת שופטי בית המשפט בפרט בראיון שהעניק לעלון זניח בשם "ארץ ישראל שלנו".

בין השאר אמר ח"כ לוין: "בית המשפט העליון מונע מאג'נדה שמאלנית שמהווה סכנה ליכולת שלנו להבטיח את קיומנו. זה לא סוד שעל המערכת המשפטית ובעיקר על בית המשפט העליון השתלטה קבוצה שמאלנית קיצונית שמנסה להכתיב את ערכיה לחברה כולה... אני יודע שרבים חוששים לומר את הדברים בגלוי. מניסיון העבר, אנשים שפתחו את הפה נולדו נגדם תיקים והאשמות כי עמדתם לא הייתה נוחה למערכת".

בחודש יולי האחרון הגיש ח"כ לוין יחד עם יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין הצעת חוק דרקונית המחייבת את כל המועמדים למשרת שיפוט בבית המשפט העליון לעבור שימוע בפני חברי ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת. חברים אלה מבקשים לפסול שופטים שלא נראים לרוב חברי הוועדה ולקדם שופטים המקובלים עליהם.
 
הצעת חוק זו הייתה עוברת אלמלא התעשת נתניהו ברגע האחרון והודיע כי הוא אלא יתמוך בחוק זה שעלול לפגוע במוסד השיפוטי העליון במדינה שלמרבה הצער רק מחצית מאזרחי המדינה שמים את מבטחם בו ומאמינים בתקינות הכרעותיו.
 
בינתיים התעוררה השאלה האם ח"כ לוין הוא טלית שכולה תכלת. השבוע פנתה תנועת אומ"ץ אל היועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבדוק אם היה פסול בהתנהלותו של עו"ד לוין כאשר שוחח עם הקבלן דוד אפל לפני תריסר שנים בנושא הנוגע לבחירת נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי דיינים.
 
הפניה הייתה מבוססת על חשיפה של עורך התחקירים של עיתון "הארץ" גידי וויץ שעל פיה במהלך חקירת המשטרה בחשדות שונים נגד אפל צותתו החוקרים לשיחה שניהל אפל עם עו"ד לוין בנושא בחירת דיינים ע"י נציג לשכת עורכי הדין.  אפל ביקש מלוין כי יפעל לבחירת נציג מסוים של הלשכה לוועדה לבחירת הדיינים. לוין נשמע בשיחה המוקלטת כמי שמתכוון לרצות את אפל. בתגובה לכך טען לוין כי לוין לא נענה לבקשתו של אפל והצביע לדבריו לפי אינטרסים של לשכת עורכי הדין. 

לאחר פרסום התחקיר ב'הארץ' לא הכחיש ח'כ לוין כי שוחח עם דוד אפל בעניין מניוי נציגי הלשכה לוועדה למינוי דיינים, אך טען כי עשה זאת רק כדי לרצות את אפל, ולא התכוון להצביע עבור המועמד שאפל ביקש לקדם.

וזו תגובת ח'כ לוין כפי שנמסרה ל'הארץ':
"את דוד אפל פגשתי להערכתי כל ימי חיי פעמים בודדות ושוחחתי אתו פעמים ספורות בטלפון. לראשונה נוצר הקשר בינינו ב-99'. ביוני אותה שנה היו בחירות ללשכת עורכי הדין ואני רצתי יחד עם חברים נוספים ברשימת מח"ץ וזכינו במנדט אחד ואני שימשתי נציג במועצה הארצית. אחרי סיבוב הבחירות הראשון עלו לסיבוב השני עורכי הדין אלכס הרטמן ושלמה כהן. תמכתי בכהן. נפתח מו"מ קואליציוני ובמסגרת המו"מ פנו אליי מקבוצה אחרת (המקורבת לאפל - ג.ו.) וביקשו שאתמוך בהם, אלא שאני תמכתי בשם הציבור ששלח אותי בשלמה כהן, וכך הודעתי. הדבר עורר אצלם זעם עצום והופעלה עליי מערכת לחצים אדירה. אחד התותחים הכבדים שהופעלו עליי היה אפל. זו פעם ראשונה שהתוודעתי אליו. אני לא זוכר בדיוק על מה דיברתי עם אפל, אבל אני זוכר שהטיעון המרכזי של אפל הוא שיש ללשכה השפעה גם במקומות אחרים. עמדתי איתן על דעתי שאני בנושאים האחרים שומר על עצמאותי. אני מניח שבתוך הקונטקסט הזה התנהלה שיחה על העניין שהזכרת".

"בגילוי לב, אני אומר שלא חשבתי שאני צריך להתעמת או לפגוע בכבודו בדברים שלא היו מיידיים. צריך לזכור גם לגבי אפל ששנתיים לפני השיחה בינינו הוא זוכה ואת מה שאנחנו יודעים היום לא ידענו קודם וזה אדם שכל ראשי המדינה היו מבאי ביתו".
על פי חשד המשטרה אתה פשוט התנדבת לשרת את אפל.

"זו היתה טקטיקת מו"מ מכוונת מראש: לא להעלות את הלהבות, לכבד את דודי אפל. כך נהגתי גם עם אחרים. לא רציתי להיכנס אתו לעימות, נתתי לו הרגשה טובה אבל היה מנוי וגמור עמי לעשות את מה שחייבה טובת עורכי הדין, לתמוך בקואליציה בראשות שלמה כהן וכך גם עשיתי בפועל בכל שנות כהונתי בלשכה. לא בכדי כתב לי כהן בסיום כהונתי כי הוא משוכנע שנשתף פעולה גם בעתיד בהגנה על שלטון החוק".


רה"מ נתניהו - תמים מול חבורת תחמנים
 
כדאי אולי לרענן את הזיכרון ולציין שאפל היה מעורב בראשית שנת 1997 בקדנציה הראשונה של נתניהו כראש ממשלה בניסיון נואל להשתלט על שלטון החוק באמצעות מינויו של ח"כ רוני בראון, אז עורך דין פרטי, לתפקיד יועץ משפטי לממשלה מטעם. הציפייה ממנו הייתה שהכרעותיו לגבי העמדתם או אי העמדתם לדין יהיו מכוונות בשלט קרוב. השותפים למזימה היו כמה אישי ציבור עבריינים: אריה דרעי, צחי הנגבי  ואהוד אולמרט.  מה שלא היה ידוע הוא שליברמן ששימש אז מנכ"ל משרד ראש הממשלה הגיש לרוקחי הקנוניה גיבוי חיוני.
 
קודם לכן דאג ליברמן לסלק מתפקידו באמצעות עלילת זדון את מנהל לשכת ראש הממשלה דאז פנחס( פיני) פישלר, כיום פרקליט מוערך וחבר המועצה הציבורית שליד תנועת אומ"ץ שיושרו האישי הפריע לליברמן אולי חשש ליברמן שפישלר יפעל לסיכול מהלכים עבריינים נוספים אחרי שמנע אחד מהם.
 
בכל הקנוניה הזו נתגלה אז ראש הממשלה נתניהו כאדם תמים מול חבורת תחמנים שסובבה אותו, שימש למעשה סטטיסט ולא הבין בכלל מה מתבשל מאחורי גבו. יש לקוות שנתניהו יגלה ערנות מספקת בקדנציה השנייה שלו בכל הנוגע לפעילות שתפגע בשלטון החוק ע"י ליברמן או אחד מעושי דברו.
 
ההתפתחות הדרמטית - לא מפתיעה כלל
 
בינתיים חלה השבוע התפתחות דרמטית כאשר אחד החוקרים הבכירים של היחידה הארצית לחקירות הונאה (יחא"ה) לשעבר נחקר  בחשד שהדליף לאנשים הקשורים לליברמן פרטים מתוך תיק החקירה המשטרתי הממודר. התפתחות זו לא הפתיעה את מי שזוכר את פרשת השגריר לשעבר של ישראל בבלארוס זאב בן אריה שנעצר בשעתו ונחקר בחשד שהדליף לליברמן תוכה של מעטפה שנשלחה ע"י משטרת ישראל למשטרת בלארוס במהלך החקירה נגד ליברמן והוא פתח אותה בשוגג. גם ליברמן עצמו  נחקר באותה פרשה.
 
עם פתיחת החקירה פנתה אומ"ץ אל נתניהו בדרישה שישהה את ליברמן  מתפקידו עד לסיום החקירה. בפנייה נאמר בין השאר: "החקירה החדשה של משטרת ישראל נגד שר החוץ אביגדור ליברמן כחשוד בשיבוש הליכי משפט, מרמה והפרת אמונים בשעה שקיבל לידיו חומר חקירה סודי מידיו של שגריר ישראל לשעבר בבלארוס זאב בן אריה המשמש עתה כיועצו, לא יכולה להותיר אותך אדיש ופאסיבי כמי שהדבר אינו נוגע לו ולממשלה שהוא עומד בראשה.
 
החוק היבש קובע, אמנם, שרק אם מוגש כתב אישום נגד שר שחשוד בפלילים ניתן להרחיקו מן הממשלה וכך אתה נוהג גם כלפי שר החוץ הנתון החשוד מזה זמן בביצוע מעשים פליליים חמורים. אבל ההתפתחות החמורה בפרשה זו מחייבת, לדעת אומ"ץ, גם בחינה ציבורית מיידית מהאספקט המוסרי אם ברצונך שאזרחי המדינה יאמינו שממשלתך אינה נגועה בשחיתות שלטונית מסוג זו שהייתה קיימת בממשלתו של קודמך בתפקיד, אהוד אולמרט, העומד בימים אלה לדין פלילי".
 
נתניהו החושש מצילו של ליברמן לא הגיב. הפרקליטות החליטה שלא להגיש כתב אישום נגד ליברמן בפרשה זו. כל אשר נותר לו הוא לעשות הכול כדי לשבש את השימוע על מנת שהוא לא יעמוד לדין בסעיפים חמורים, לא יפסק לו  קלון וכך תיסלל בפניו הדרך כדי להגשים את חלום חייו להיות ראש הממשלה של כ-ו-ל-ם.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.