הערת אזהרה
עיני המתחסד הסדרתי (1)
11/11/2011

איש ציבור צריך להיות בעל מידה רבה של חוצפה והעזה כדי להחזיק את המדינה בגרונה ואת אזרחיה כבני ערובה כאשר הוא פועל מתוך אינטרסים אישיים ופוליטיים שקופים ללא התחשבות בנזק הכלכלי הכבד למשק. כזה הוא יו"ר ההסתדרות

איש ציבור צריך להיות בעל מידה רבה של חוצפה והעזה כדי להחזיק את המדינה בגרונה ואת אזרחיה כבני ערובה כאשר הוא פועל מתוך אינטרסים אישיים ופוליטיים שקופים ללא התחשבות בנזק הכלכלי הכבד למשק ולפגיעה הקשה במיליוני אנשים.


אדם זה הוא יו"ר ההסתדרות עופר עיני ששלף בראשית השבוע את בעיית העסקתם של רבבות עובדי קבלן שעלול היה לגרם לשיתוקה של המדינה. אירוע זה נמנע ברגע האחרון בעקבות החלטת בית הדין לעבודה.

חבל רק שלעיני לא היה השבוע אומץ לב ציבורי להודות כי הוא אחראי באורח אישי לתופעה המבישה של העסקת עובדי קבלן במגזר הציבורי והפרטי בתנאים מחפירים בגלל התביעות הקשות ולעיתים הבלתי נסבלות שהעלתה ההסתדרות במו"מ להסכמי השכר.

עיניו של עיני היו נשואות לעבר ראשי הוועדים הגדולים במדינה שנטלו אותו מזמן בשבי והכתיבו לו את מהלכיה ועמדותיה של ההסתדרות. לפרזיטים אלה הנהנים מתנאי שכר מפליגים לא הפריעה העובדה שגם במקומות עבודתם מועסקים אלפי עובדי קבלן תמורת שכר ירוד וכשחרב של פיטורים מונפת על צווארם כל העת.

אין גבול לציניות של עיני שהתעלם לאורך שנות כהונתו מהעובדה ש"משען" הרשת ההסתדרותית המפעילה בתים של דיור מוגן לאוכלוסיה בוגרת מעסיקה מספר בלתי מבוטל של עובדי קבלן.

מימוש האג'נדה של לעשות לביתו

ואמנם, לעיני עצמו לא הייתה רגישות במשך תקופה ממושכת לתנאי עבודתם של עובדי הקבלן מסיבה פשוטה: הוא היה טרוד בהסדרת תנאי שכרו הצמודים לראשונה בתולדות ההסתדרות לאלה של שרי הממשלה.

במקביל הוא טיפל בסידורם של בני משפחתו במשרות אטרקטיביות מכניסות אצל אחד הטייקונים הגדולים. גם אחיו אבי לא קופח כאשר התמנה לתפקיד מפתח של מנהל בית ההסתדרות בשכר מפתה.

בשנה החולפת נקט עיני בצעדים שונים שמהם השתמע שהוא עומד לפרוש במפתיע מתפקידו בהסתדרות ולעבור למגזר הפרטי שהוא מחובר אליו היטב לאורך השנים.

המטרה של מהלך זה הייתה אמורה להיות מימוש האג'נדה של "לעשות לביתו" אחרי שהתגרש, עזב את משפחתו בדירתם בבאר שבע וכפה על ההסתדרות לרכוש עבורו דירה מפוארת בצפון תל אביב שבה הוא מתגורר כיום.

בעבר דובר על כך שחלומו הגדול של עיני הוא להפוך למנהיגה של מפלגת העבודה אחרי עידן אהוד ברק שהיה בן ברית פוליטי שלו.

כאשר החל בנימין נתניהו במאמציו להקים ממשלה חדשה, הוא הבין מנין משתין הכריש והזמין את עצמו לפגישה עם עיני בבית ההסתדרות שבמהלכה הושגה הבנה עלובה.

עיני הבטיח לביבי שהוא ירתום את מפלגת העבודה לממשלה שבה יהיה יו"ר מפלגת העבודה אהוד ברק קברניט משנה, ובנושאים הכלכליים ההסתדרות תיתן את הטון ולפעמים גם את הכיוון. בעקבות זאת סייע עיני לקבל הכרעה בוועידת מפלגת העבודה להצטרף לקואליציה בראשות נתניהו, למרות שהייתה בניגוד לעמדת המפלגה, וסתר התחייבות פומבית מוקדמת של ברק ללכת לאופוזיציה.

שטייניץ נכנע כמה פעמים לעיני, ללא מאבק בנושאים עקרוניים, וגם לא יכול היה לקפריזות ולגחמות של עיני שכוסו באידיאולוגיה, כביכול, של פעילות למען ציבור העובדים. המצב הנוכחי דווקא משחק לטובתו של עיני. מעולם לא היה במדינה שר אוצר שהתמסר בקלות כל-כך להסתדרות.

עיני היה האיש שמנע את הפילוג במפלגת העבודה בעקבות פרישתם של ארבעת המורדים שהתנגדו להקמת הממשלה, חברי הכנסת עמיר פרץ, יולי תמיר, אופיר פינס ואיתן כבל, כאשר עלה בידו לשכנע ללא מאמץ מיוחד את בת-בריתו הפוליטית, חברת הכנסת שלי יחימוביץ, שלא להצטרף אליהם.

בינתיים חלו תהפוכות דרמטיות במפלגת העבודה שעמדה על סף קריסה. ברק התנתק מעיני, פרש ממפלגת העבודה והקים עם קבוצת חברים נוספים את מפלגת "עצמאות".

עיני יכול היה לקבל את הנהגת המפלגה המקרטעת כפרי בשל אבל משהו השתבש בדרך.

למרבה האירוניה זכתה בתפקיד הנכסף חברת הכנסת שלי יחימוביץ שממשיכה להיות מקורבת אליו ומתאומת אתו בחלק מצעדיה הפרלמנטאריים.

אדם קשה הבנה מסוגי מתקשה, למשל, להבין עד היום מדוע התנגדה בשעתו יחימוביץ להצעת חוק לגבי חושפי שחיתויות בארגוני עובדים ובכללם הסתדרות העובדים הכללית. 

הפרשנות שלי היא שעיני לא מעוניין לעודד חשיפת שחיתויות בהסתדרות ובארגוני עובדים שהוא חפץ ביקרם והם שומרים על יוקרתו. יד רוחצת ידיים שלפעמים הן מזוהמות.

עיני לא שכח מעולם את יחימוביץ והושיט לשלי סיוע ארטילרי בהתמודדות הסופית שלה מול חבר הכנסת עמיר פרץ שטיפח וקידם אותו בעבר כאשר כיהן כיו"ר ההסתדרות ועיני בגד בו ויצא נגדו ללא נקיפות מצפונו הגמיש. 

נאלץ לעשות סבוב פרסה

לאן, אם כן, היו מיועדות פניו של עיני?

מקור יודע כמה דברים גילה לי שטייקון כבד ביקש לנצל את קשריו הטובים של עיני עם העובדים הבכירים של רשות המיסים עוד מתקופת כהונתו כיו"ר ארגון עובדי המיסים וביקש להעסיק אותו בתפקיד מתאים אך הדבר נתקע ברגע האחרון.
עייני נאלץ לעשות סיבוב פרסה.

להפתעתו הבלתי נעימה בדיוק באותה עת פרצה המחאה החברתית של מעמד הביניים שהתפשטה ברחבי המדינה כבשדה קוצים. ההסתדרות לא הייתה בכלל בתמונה ועיני לא נצפה במאהלים שבהם ביקרו אישים פוליטיים מבקשי רווחים.

עיני לא הוזמן למגינת ליבו גם לשאת את דבריו בעצרות העם ההמוניות שבהן צמחו מנהיגים צעירים שעתידם הציבורי עדיין לוטה בערפל. הוא נדחק לקרן זווית ולא ספרו אותו.

עיני המתוחכם והערמומי ספג את סטירת הלחי במבצרו ברחוב ארלוזורוב בתל אביב והמתין לשעת כושר לעלות על מפת המחאה שהחלה לשאת אופי פופוליסטי חסר  כיוון שנשא לעיתים למרבה הצער חוסר אחריות בהכתבת תנאים לראש הממשלה ולשר האוצר תוך ניסיון להכניעם.

מאחר שבינתיים החליט עיני בתוקף הנסיבות להישאר בהסתדרות ולהתמודד בעוד שנה על כהונה נוספת לתפקיד יו"ר ההסתדרות הוא מבקש להוכיח מחדש שהוא גם מנהיגו הבלתי מעורער של ציבור העובדים.

עמיר פרץ אינו היחיד שרוצה את ראשו המתולתל ומתכוון לצאת נגדו חזיתית בבחירות הקרובות להסתדרות.

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת חבר הכנסת חיים כ"ץ העומד בראש הסיעה ההסתדרותית "עוז" אמר לי באחרונה כי גם הוא שוקל להתמודד על התפקיד.

אגב עיני וכ"ץ ניסו בשעתו לרקוח במשותף תרגיל מסריח ולהחזיר את קופת החולים הכללית המולאמת מחדש לחיקה של ההסתדרות. לשם כך עשו השניים כמה מניפולציות מאחורי הקלעים כדי לערוך תיקון בחוק הבריאות הממלכתי שיסלול את הדרך.

כאשר תנועת אומ"ץ חשפה בשעתו את התחמון המשותף הזדרזה לפנות אל היועץ המשפטי לממשלה והפנתה את תשומת ליבו למתרחש בתחום זה מאחורי הקלעים.

בפניה נאמר בין השאר: "אם יתקבל שינוי כזה בחוק הבריאות הממלכתי ואם המגעים האלה והפעילות המשותפת ישיגו את מטרתם, משמעות הדבר תהיה שהמדינה מחזירה לבעלות ההסתדרות את השליטה בקופת חולים, שליטה שאותה מדינה החליטה, עם קבלת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, שאין לה עוד מקום. הענקת מתנה פסולה מן הסוג הזה, אם תאושר ותיכנס למסגרת החוק, אין פירושה אלא קניית תמיכתו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני, במהלכים הכלכליים של הממשלה וקנייה מן הסוג הזה, עד כמה שאנחנו מבינים את החוק, אינה אלא מתן שוחד.

סוד גלוי הוא שעופר עיני מעוניין שנציג מטעם ההסתדרות שהוא עומד בראשה יישב באופן קבוע בוועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל קופ"ח כללית, כמו גם לתפקיד יו"ר דירקטוריון הקופה. בנוסף רוצה עיני כי אנשי שלומו יהוו שליש הדירקטורים ב"כללית".
בסופו של דבר המהלך טורפד ועיני וכ"ץ נאלצו להשלים עם כישלונם.

בכל מקרה המציאות הנוכחית יצרה עבור עיני קרקע פורייה לשביתה הכללית שבה הייתה אמורה לתמוך בו גם הסתדרות הסטודנטים שנקטה תחת הנהגתו של איציק שמולי בכמה מהלכים תמוהים.

כך, למשל, ההצטרפות המתוכננת אל עיני הייתה מהלך של הגררות ולא מהלך של הובלה כפי שהיה בעיצומה של מהפכת הצדק החברתי.

ה"סידור" לבת הזוג

לקראת סוף השבוע סיפק לנו עיני בדיחה עלובה שמצביעה על אופיו ההפכפך. בעצת היועץ המשפטי של ההסתדרות, עורך הדין יחיאל שמיר, דיווח עיני על כך ש"קשרי עבודה וידידות" שהיו קיימים בינו לבין מנהלת לשכתו לשעבר עורכת הדין רווית דום נהפכו לקשרים זוגיים לכל הדבר.

עצת השקיפות הרומנטית לקשריו של עיני עם דום, שהפכה בינתיים לאישה החזקה בהסתדרות, ניתנה, אפוא, לעיני על מנת למנוע לזות שפתיים על מצב של ניגוד אינטרסים.

גילוי של עיני שהיה ידוע מזמן לכל המי ומי ניתן לצמרת ההסתדרות באורח רשמי במסגרת הדיווח שמסר עיני על התקדמות המו"מ עם משרד האוצר  בנושא מעמדם של עובדי הקבלן. עיני הודיע כי בגלל קשריו עם דום המכהנת כיום כמנכ"ל רשת החינוך ההסתדרותית "עמל" הוא ימנע מדיונים כלשהם הקשורים ל"עמל".

כנראה שאין גבול לעזות המצח של עיני.

כאשר עיני מינה את חברתו למנהלת הרשת הוא דאג להעניק לה תנאי שכר גבוהים במיוחד וגם מכונית צמודה עם נהג וחשבון הוצאות נדיב. 

תנאים חריגים אלה גרמו לכך שתנועת אומ"ץ פנתה אל משרד החינוך בבקשה שיבדוק אם יש כאן חריגה מהנורמות המקובלות לגבי מנהלים במערכת החינוכית.

תגובת המשרד הייתה שרשת "עמל" אינה כפופה לפיקוח ממלכתי.
למרבה הצער ההסתדרות אינה גוף מבוקר ע"י מבקר המדינה.
יחידת הביקורת של ההסתדרות כפופה לעיני ולא תעז לצאת נגדו או לפגוע חלילה בצנעת הפרט שלו.

וכך נוצר מצב שהחתול השבע לא רק אוכל את השמנת שהוא מצווה לשמור עליה אלא מאכיל גם חתולים אחרים.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.