הערת אזהרה
הקוזקית הגוזלת (14)
13/12/2008

איציק לא מעריכה במיוחד את כישוריה של לבני לשמש כראש ממשלה, ואם תבחר – במהרה תתחיל לחתור תחת מעמדה בתקווה שביום מן הימים תירש אותה.

חלומה הגדול והמרטיט של יו"ר הכנסת דליה איציק לכהן כנשיאת המדינה, ככל הנראה לא יתגשם. התעניינותה הבלתי פוסקת במצב בריאותו של הנשיא שמעון פרס שקופה מדי. על כל צרה שחלילה לא תבוא, כדאי אולי להתפלל, לטמון פתקים בכותל ,להשתטח על קברי צדיקים ולבקש שמצב בריאותו של פרס יישאר תקין.
בימים מטורפים אלה טרודה איציק בניהול מטה הבחירות של קדימה לכנסת. בחירתה לתפקיד זה ע"י יו"ר מפלגתה, שרת החוץ ציפי לבני, היה תוצאה של ברירת מחדל. שר התחבורה שאול מופז שהפסיד בהתמודדות מול לבני, פרש כדבריו מהחיים הפוליטיים, וחזר אחרי שבוע על תקן של נעלב משוריין לא רצה בתפקיד זה. עכשיו מכהן מופז כחבר צוות ההיגוי של מטה הבחירות לצידן של שתי הגבירות לבני ואיציק, ומייחל לכישלון של קדימה בבחירות.
איציק, לעומת זאת, מעוניינת דווקא בהצלחה של קדימה. איציק לא מעריכה במיוחד את כישוריה של לבני לשמש כראש ממשלה, וכועסת עליה על שלא הצליחה להרכיב ממשלה אחרי שחברה הטוב רב המושחתים אהוד אולמרט הודיע על התפטרותו. איציק בחשה מלפני הקלעים והכריזה בפעם המי יודע בצחצוח לשוני מזויף ומתוזמן שיש צורך דחוף להקים ממשלת חירום לאומית. לטעמה של איציק הייתה ממשלה כזו משמרת את מעמדה כממלאת-מקום נשיא המדינה.
את דעתה האמיתית של איציק על לבני היא נותנת, בין השאר, בשיחות סלון פתוחות עם מקורביה וגם בשיחות רחוב במספרה שלה, כפי שמגלה העיתונאי ירמי עמיר בבלוג האישי שלו ב'קפה דה מרקר'". מה, רק לשמעון פרס היה מותר לומר במסעדה תל אביבית על איציק חברתו הקרובה לשעבר שהיא בעצם, פרחה?
בחושיה הפוליטיים הארסיים מבינה איציק היטב שנותר רק חלון הזדמנויות אחרון למשכן נשיאי ישראל המצוי בלשכת יו"ר הכנסת. אם קדימה תצליח ברגע האחרון לערוך מהפך בסקרים והיא תחזור לכהן כיו"ר הכנסת, החלון יישאר פתוח. אולמרט סיפר לאיציק בסוד, שפרס אמר לו ערב בחירתו לנשיא המדינה כי בדעתו להתפטר מכהונתו אחרי מחצית קדנציה שהינה בת שבע שנים כאשר יהיה כבן 88. אם פרס יקיים אומנם את הבטחתו לאולמרט המתאדה, נותרו עוד שנתיים וחצי של ציפייה דרוכה.
לרוע מזלה של איציק, למרות שבראש הרשימה לכנסת עומדת ציפי לבני, כלת אומ"ץ להגינות ציבורית, וחרף נשירתם של שני החברים הבכירים המושחתים אהוד אולמרט ואברהם הירשזון, עדיין הרשימה לא סטרילית. רשימת קדימה לכנסת עשויה לכלול כמה אישים בעלי רקורד מוסרי מפוקפק: המשנה לראש הממשלה הנשקן הצרפתי חיים רמון שהורשע בעבירה פלילית, שני השרים אלי אפללו ורוחמה אברהם, יו"ר ועדת החוץ והביטחון צחי הנגבי ואחרים.
למגינת ליבה של איציק, נמנע השנה כנס שדרות מלפרסם את שמותיהם של הפוליטיקאים הישרים. יו"ר הכנס אלוף במיל. עוזי דיין, מועמד לא ריאלי ברשימת הליכוד לכנסת, החליט לגנוז השנה את הרשימה הלא רצינית שבה מככבת כנראה איציק. גם בשנה החולפת היא סווגה כפוליטיקאית ישרה והסתובבה כמו טווסה במשכן הכנסת, עד שאומ"ץ החלה למרוט את נוצותיה. לטובתה האישית של איציק אני מקווה שהיא לא תציג את עצמה בתעמולת הבחירות כפוליטיקאית נקייה וישרה ותאחז את עיניהם של הבוחרים. קופת השרצים של מעלליה מונחת בתיקים של אומ"ץ ואנחנו נמלא את חובתנו הציבורית כפי שעשינו בעבר ולא נפנק אותה כפי שעושים מרבית כלי התקשורת.
גם אם קדימה לא תכבוש את השלטון ותהיה רק שותפה בקואליציה, תדרוש לעצמה איציק תפקיד של יו"ר הכנסת מסיבות מובנות, ורק אם חלומה לא יתגשם תסתפק בתפקיד של שרה בכירה ותתחיל לחתור תחת מעמדה של לבני, בתקווה שביום מן הימים תירש אותה בתקווה שאולי היא תהיה מועמדת לתפקיד ראש הממשלה. איציק לא פסלה מעולם את הרעיון שהיא תכנס לנעליה הגדולות של גולדה מאיר, למרות שנעלי בית היו הולמות אותה יותר.

ליגת המושחתים

מערכת יחסיה של איציק עם אומ"ץ ואיתי, כמי שעוסק בתחום השחיתות השלטונית בתנועה, הייתה מבוססת מאז ומתמיד על איומים בתביעות לשון הרע בגין הפעילות של התנועה בעניינים הנוגעים להתנהלותה הלא תקינה. במקביל, יש לאיציק איתי חשבון פתוח מסוג אחר, בעקבות דברים שכתבתי אודותיה באתרNews1 ובספרי 'זעקי ארץ מושחתת', שמהם ניתן היה להסיק שהיא שייכת לליגה המושחתת שבה ניצב אולמרט במקום הראשון. את איומיה להגיש תביעות השמיעה איציק בעלת הפה הגדול בצרחות קולניות אך לצערי, התלונות לא הבשילו.
בהזדמנות מסוימת ניסתה איציק להפשיר את היחסים ותבעה כתמורה למחוק מהאתר של אומ"ץ ו-News1 את כל הפרסומים השליליים אודותיה וכמובן, דחיתי את בקשתה באדיבות.
איציק סירבה להיענות להזמנתו של ניצב (בדימ.) יעקב בורובסקי, היועץ לשעבר של מבקר המדינה במאבק השחיתות, להיות אורחת שלו בטקס החגיגי השנתי של אומ"ץ שנערך בחודש ספטמבר האחרון. במהלך הטקס קיבל בורבוסקי את אות המופת על פעילות מחלקתו בחשיפת פרשות השחיתות הגדולות של ראש הממשלה אהוד אולמרט. לא התערבנו על הכללתה של איציק ברשימת המוזמנים של בורובסקי, כשם שלא הזלנו דמעה על שלא הגיעה לטקס שלנו שאליו אנחנו נוהגים להזמין אנשים ראויים בעינינו.
בימים אלה ניסתה איציק לגמול לי במגרש המשחקים שלה. ועדת ביקורת המדינה, שבראשה עומד כיום חבר הכנסת מיכאל איתן מהליכוד (שקיבל בעבר אות אומ"ץ) הזמינה נציגות של אומ"ץ ליטול חלק באירוע מכובד לרגל היום הבינלאומי למאבק בשחיתות שנערך בראשית השבוע במשכן הכנסת ושודר בשידור ישיר בערוץ הכנסת. באירוע זה נטלו חלק, בין השאר, מבקר המדינה השופט (בדימ.) מיכה לינדרשטראוס, היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, נשיא המכון לדמוקרטיה פרופ' מרדכי קרמניצר, יו"ר שב"יל עו"ד פרופ' יוסי גרוס. כן הוזמנו לאירוע אורחים נוספים שיש להם נגיעה ישירה או עקיפה לנושא, ותלמידי בתי ספר שהנושא קרוב לליבם.
עוד לפני האירוע הודלף לי שאיציק הביע מורת רוח מכך שאני אמור לשאת באירוע זה דברים מטעם אומ"ץ על דרכי המאבק בשחיתות השלטונית בארץ. בקשתה נדחתה. משום מה מחלתי על כבודי על ששובצתי כאחרון דוברי הארגונים הציבוריים העוסקים בנושאי מינהל תקין וטוהר מידות. לא מחיתי גם כשיו"ר הוועדה, חבר הכנסת איתן, אפשר ליו"ר התנועה לאיכות השלטון, עורך הדין אליעד שרגא (שהוא קרוב משפחתו), לחרוג בהרבה ממסגרת הזמן שהוקצבה לו.
כאשר נותרו דקות ספורות למועד סיום האירוע, הואיל חבר הכנסת איתן להעניק לי את רשות הדיבור. התחלתי לקרוא מהכתב את דברי שהוכתרו בכותרת 'השחיתות הורסת את המדינה', ואז קטע אותי היו"ר בחוסר סבלנות בנימוק שאין זה המקום לחלק שבחים למאות אזרחים אלמונים מתנדבים שנאבקים בשחיתות ועושים מלאכתם נאמנה. התנהגותו המבישה גרמה להעכרת האוירה הטובה ואילצה אותי לקצר את דברי, ולא עלה בידי לשטוח את הצעותיה המעשיות של אומ"ץ למאבק בשחיתות.
אני רוצה לרענן את זכרונו של חבר הכנסת איתן. בשעתו, כאשר הוא כיהן כיו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, עשה מאמצים בלתי נלאים לשתף פעולה עם אומ"ץ ואף פנה אלינו בבקשות שונות. לא עוד. למרבה האירוניה, מי שסתם את פי הוא חבר הכנסת שנחשב כדברן בלתי נלאה. בשעתו נשא חבר הכנסת איתן במליאת הכנסת נאום פיליבסטר בן 11 שעות תמימות. מלאכתם של צדיקים נעשית, כידוע, בידי אחרים.
איציק אינה צדקת. למרות זאת עשה חבר הכנסת איתן בבלי דעת את מלאכתה הבזויה. באותם רגעים הוא חדל להיות מוערך בעיני, זו הסיבה שסירבתי ללחוץ את ידו בתום האירוע. אומ"ץ תמצא את הדרכים לשמור על כבודה ועל מעמדה, ותביא לידיעת הציבור את דבריה ואת עמדותיה חרף ההשתקה הפרלמנטרית.
צר לי רק שחבר הכנסת איתן התגלה במלוא עליבותו, ואולי היינו פזיזים מדי כאשר הענקנו לו אות כבוד.
לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.