הערת אזהרה
אופוזיציה מושחתת (92)
24/06/2011

חותמת הכשרות "לא למהדרין" הוסרה השבוע סופית מעל מפלגת קדימה בראשותה של ציפי לבני. מכאן ואילך כל אמירה של גברת קליין נגד השחיתות השלטונית במדינה תחשב כמי שטובלת ושרצים סביבה.

ללא בושה, נקיפות מצפון או אפילו הרהור שני בירכה קדימה את שובו לחיים הפוליטיים של מנהיג ש"ס לשעבר אריה דרעי מי שהורשע בשורה של עבירות פליליות ונחשף כאדם חסר אמות מוסר. דרעי היה גם האיש שארגן בתקופת כהונתו הראשונה של נתניהו כראש הממשלה את הניסיון להשתלט על שלטון החוק ולמנות לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה את ח"כ רוני בראון (משפטן מראשי קדימה) בסיועו של שר המשפטים דאז צחי הנגבי (מראשי קדימה המצוי בחופשת השעיה בגלל עבירת קלון).

אין לי ספק שהאחראי לקבלת הפנים האוהדת של קדימה לדרעי הוא לא אחר מאשר חברו הטוב חיים רמון (שנאלץ לפרוש בשעתו מתפקיד שר המשפטים אחרי שהורשע בעבירה של הטרדה מינית) המכהן כיום כיו"ר מועצת קדימה. רמון חייב לדרעי את ראשית התעשרותו כאשר היה פרקליט צעיר ודרעי גייס לו לקוחות עתירי ממון ויושרה מפוקפקת בקרב הקהילה החרדית. שניים מהם נחקרו בשעתו במשטרה בחשד למעורבות פעילה במעשי השחיתות של דרעי.

בצעדו זה הוא זוכה לגיבוי מלא מ"מידיעות אחרונות" שהפך מזמן לעיר מקלט לאישים פוליטיים מושחתים מסוגם של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט (מנהיג קדימה לשעבר) ויו"ר הכנסת לשעבר ח"כ דליה איציק. מדי פעם הם משגרים מעל דפי העיתון פגזים לעברו של ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו במטרה שקופה להביא לסיום תקופת כהונתו.

למרבה האירוניה חברו שני שרי משפטים לשעבר הנגבי ורמון שסרחו אל לבני, אף היא שרת משפטים בעבר, והם מאיימים ללא הרף על יושרה המתנדנד. לבני יכולה להאשים רק את עצמה בהתעקשותה למנות את רמון ליד ימינה בקדימה ולא הבינה שבכך היא נופלת בשביו של אחיתופל בעל וותק.

תנועת אומ"ץ שואלת את עצמה לא אחת האם לא נהגה בחיפזון כאשר העניקה ללבני לפני חמש שנים אות מופת בגין הגינותה האישית והתחייבותה להיאבק ללא לאות בשחיתות השלטונית.

למרבה הצער לא היה כיסוי להתחייבותה של לבני ומה שחמור יותר שהיא החלה בהדרגה להוכיח חוסר רגישות לגבי חשודים, עבריינם, נאשמים, מורשעים ואסירים. מטרתה לחזור לשלטון מהר ככל שניתן קידשה את השחיתות.
לא צריך כבר להתאמץ כדי להוכיח שקדימה היא מפלגה מושחתת ואין צורך להצטייד בתעודת יושר כדי להצטרף אליה ולטפס לצמרת.

בכל פעם שלבני נואמת בכנס פנימי של קדימה היא צריכה לאמץ לעצמה את תפילת החזן בימים הנוראים המבקש רשות להתפלל בחברתם של עבריינים שחלקם, למרבה הצער, לא נתנו את הדין.

על-רקע האפיון הנוכחי של קדימה אין להתפלא על כך שקדימה חתמה בימים האחרונים הסכם עם סיעת העצמאות בקק"ל שעל פיו תתמוך במועמדותו של פרופ' שמעון שטרית לתפקיד יו"ר הקק"ל וכתמורה לכך יבחר כיו"ר עמית של הקק"ל ח"כ אלי אפללו.

על-פי ההסכם המושחת יקבל אפללו שכר גבוה, דירת שרד, נסיעות בלתי מוגבלות לחו"ל. הוצאות נדיבות והטבות נוספות.

"השקשוקה" של שלום שמחון

סיעת עצמאות בראשותו של שר הביטחון אהוד ברק התפלגה לפני כמה חודשים ממפלגת העבודה. הטבח הראשי הוא שר התמ"ת שלום שמחון, איש ציבור רב מעללים בעל רמה מוסרית רדודה, שנחקר בעבר ע"י המשטרה בחשד לקבלת טובות בנסיעות לחו"ל בעקבות חשיפה של אומ"ץ ונחלץ בעור שיניו.

במהלך דיון משפטי שנערך בשעתו בבית המשפט המחוזי בפתח תקוה התעורר חשד ששמחון מסר לבית המשפט תצהיר ובו פרטים שקריים במטרה להביא להחלפתו של היו"ר הנוכחי של קק"ל אפי שטנצלר. שמחון ביקש אז לפרוש מתפקידו כשר החקלאות ולהתמנות לתפקיד זה שעשוי היה לאפשר לו ביתר קלות לעשות בקרקעות הקק"ל כבתוך שלו. בתחום זה היה לו מורה טוב שר החקלאות לשעבר אריאל שרון, מייסדה של קדימה שעומד בראש אחת המשפחות המושחתות במדינה ויש לו חלק מכריע בהשחתת השלטון במדינה.

שרון עמד בתוקף על כך שמינהל מקרקעי ישראל יסופח לכל המשרדים הממשלתיים שבהם כיהן על-מנת שיוכל לעשות למען חוותו בדרום, נחלת הוריו בכפר מל"ל ולמענם של מיליונרים וטייקונים הקרובים ש"שימנו" אותו והוא גמל להם בכך שאפשר להם ליהנות מעטיני השלטון. רק כאשר שרון נבחר לראש הממשלה הסכים להעביר את המינהל לאחריותו של אולמרט אדם בצלמו ובדמותו שהשתמש גם הוא במינהל לטיפוח קשרי ההון והשלטון ושמר על האינטרסים של שרון.

בעבר הצליח שמחון להעביר קרקע ציבורית לתחום הנחלה המשפחתית שלו במושב אבן מנחם שבו הוא מתגורר. למרבה הצער לא נאכף חוק חרף פניות חוזרות ונשנות של תנועת אומ"ץ. שמחון ממשיך לצפצף על החוק.

בעקבות הגשת התצהיר השנוי במחלוקת פנתה אומ"ץ ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטין בבקשה להורות על חקירת משטרה אך היועץ הודיע לנו כי הוא ממתין להכרעת הדין ולפסיקת השופט. אנו ממתינים בחוסר סבלנות.

ההיסטוריה המוכתמת של אפללו

ח"כ אפללו שנושא את עיניו לתפקיד הדרג בקק"ל כשוחד מאוחר בגין אי חזרתו המתוכננת לליכוד יחד עם קבוצת חברי כנסת שתכננו לפרוש מקדימה הוא לא טלית שכולה תכלת ומן הסתם ישתמש בתפקיד החדש כקרדום לחפירות לא חוקיות עבור מקורביו והוא לא יקופח. ח"כ אפללו נחקר עוד ב-2004 בחשד לקבלת שוחד מחברת אגרסקו לנסיעות לחו"ל יחד עם ח"כ רוחמה אברהם (גם היא מקדימה איך לא?) החקירה לא העלתה כתבי אישום. בשנת 2006 נחקר אפללו בחשד לעבירות של קבלת שוחד בעסקות של מנכ"ל לשכת רה"מ צפון, אלי דהן וגם מפרשה זו נחלץ בנסיבות תמוהות. בשנת 2008 הגישה תנועת אומ"ץ תלונה לראש אגף החקירות דאז ניצב יוחנן דנינו בחשד לזיופים לפריימריז במפלגת קדימה: מתפקדים שלא שילמו מכיסם את דמי החבר של המפלגה, מתפקדים שנרשמו ללא ידיעתם ורצונם ומתן תפקידים בכירים לפעילים בתמורה להתפקדות קבוצות על ידם. התלונה הועברה לטיפולה של היחידה הארצית לחקירות הונאה (יחא"ה) ונתקעה שם.

שנה לאחר מכן אומ"ץ פנתה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר מני מזוז בבקשה שיורה על חקירת משטרה בפרשיות שחיתות בקדימה שבהן היו מעורבים בכירים במפלגה. המדובר היה בעיקר בח"כ אפללו שהסתייע באיש הארגון המרכזי של קדימה סלמון קרובי (ששימש בעבר כעוזרו כאשר כיהן כסגן שר התמ"ת תחתו של המגה מושחת אהוד אולמרט) ומקבל שכר נאה במפלגה למרות שנעדר לעיתים מזומנות ביותר בגלל עסקיו הפרטיים.

על-פי החשד כיסו השנים חובות מתקופת הפריימריז האישי של אפללו מכספי המפלגה וזאת באמצעות העסקתם הפיקטיבית בשכר של "פעילי קדימה", שהיו למעשה נושיו של אפללו בפריימריז לקדימה והוא חיפש דרכים להחזיר לה את החוב על חשבון הציבור המממן בעקיפין את המפלגה מכספי ההקצבה הממלכתית.

מאחורי הקלעים בקדימה

ספיחים על התנהלותה הלא תקינה של קדימה נחשפו לפני זמן קצר בתוכנית "המקור" בערוץ 10 שבה חשף רביב דרוקר בזבוזי כספים על חשבון הציבור ופגיעות חמורות בטוהר המידות ע"י פעילים מרכזיים בקדימה. בעקבות החשיפה של דרוקר הוגשה תלונה מעובה למפכ"ל המשטרה החדש רב-ניצב יוחנן דנינו בבקשה לחקירת אי-סדרים במפלגת קדימה, חשדות הנוגעים לטוהר מידות, מינוי מקורבים, תשלומי שכר למשרות פיקטיביות לכאורה ועוד, בתקווה שהפעם תיערך חקירה משטרתית כדת וכדין.

אומ"ץ בודקת בימים אלה במקביל מדוע הופסקה החקירה המשטרתית בתלונתה ומדוע לא הועברו החומרים להכרעת הפרקליטות. פרשה זו עוררה בינתיים תסיסה פנימית בקדימה, ח"כ אבי דיכטר שכיהן בעבר כראש השב"כ קבל על כך שיש בזבוז כספים כרוני במפלגה ותבע שקיפות מידית של ההתנהלות הכספית הסמויה של המפלגה שבגינה צברה קדימה חובות כבדים בין שאר ההוצאות המופרזות. ניתן לציין, כמובן, את שכירת הלשכה המפוארת של לבני באחד ממגדלי תל אביב. התפקיד של יו"ר המפלגה המושחתת גרם ללבני להיפרד מאורח חייה הצנוע.

על מלאכה זו ניצח עד כה משה שחורי- מנכ"ל קדימה שנחקר באחרונה בחשד למעורבות בפרשת השוחד ברשות המיסים
שחורי חשוד כי נתן לראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות של רשות המיסים, דוד ואנונו, שוחד בתמורה להסדר בעניינים אישיים. בינתיים הוגש כבר כתב אישום חמור נגד ואנונו. למרות שחקירת המשטרה לא הסתיימה החליטה לבני להחזיר את שחורי לתפקידו בלי להניד את עפעפיה. בלית ברירה נאלצת לבני להסכים להנהיג שקיפות כספית במפלגה.
החשדות לאי הסדרים בקדימה הונחו גם על שולחנו של מבקר המדינה. בחודש דצמבר האחרון פנתה אומ"ץ אל מבקר המדינה בבקשה שיבדוק חשד למינהל לא תקין בפנקס החברים של מפלגת קדימה ועל אפשרות של חברות כפולה של חלק מהחברים הן בקדימה והן בליכוד. בפניית התנועה נאמר בהקשר לכך: "חשדות אלה עולים ממאמר שפורסם בהארץ בגיליון יום שישי 24/12/10 תחת הכותרת "שכונת הארגזים" מצוטט ח"כ מאיר שטרית, מראשי המפלגה הנמנה עם מייסדי המפלגה, כמי שקובע נחרצות בשמו: "קדימה היא היום המפלגה הכי מושחתת מבין המפלגות הגדולות."

ח"כ שטרית קבל על כי יו"ר מועצת קדימה חיים רמון הכין הצעת החלטה שעל פיה 84 אלף החברים שהתפקדו לקדימה בחמש השנים האחרונות ושילמו עד כה מס חבר רק פעם אחת עם התפקדותם יהיו פטורים מתשלום מס. לעומת זאת חברים חדשים שיתפקדו למפלגה החל מ1 בינואר 2011 ישלמו מס חבר שנתי כמקובל במפלגות האחרות. בהקשר לכך גילה ח"כ שטרית: "מרבית החברים הרשומים אצלנו הם אנשי ליכוד. כולנו הרי באנו מהליכוד ומשם פקדנו. לומר שיש לנו למעלה מ 80 אלף חברים זה בלוף ענק. המפלגה רוצה להטעות את הציבור. ברור שאם נחייב את החברים הללו לשלם מיסים רק מעטים יישארו... זה פתח גדול לשחיתות". ח"כ שטרית תבע לערוך רביזיה בסדרי התשלומים ולחייב את כלל חברי קדימה לשלם מס שנתי רטרואקטיבית החל מ-1 בינואר 2010" המלצותיו של שטרית לא יושמו הלכה למעשה.

קרוב לוודאי שאנשי משרד מבקר המדינה שהחלו כבר בבדיקה יכינו דוח חריף ובצידו המלצות שלא ינעמו לראשי קדימה. אגב, בקדימה יש גם דריכות לקראת פרסום ממצאי המבקר לגבי נסיעות חריגות לחו"ל של בכירי המפלגה ביניהם ציפי לבני ודליה איציק שהדיף מהן ריח של נהנתנות. גם יו"ר הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת ח"כ חסון מקדימה נכנס באחרונה משום מה לבונקר מחשש שיחטוף בליסטראות בפרשת הנסיעות לחו"ל.

התמונה העגומה של קדימה עלולה לקבל מימד קיצוני אם גלעד שרון יממש את החלטתו ויצטרף לחיים הפוליטיים כאחד מראשי קדימה. גלעד שרון נחשד בעבר כמה פעמים גם בקבלת שוחד בסכומים גדולים עבור עבודות ייעוץ מקצועיות מדומות ומוזרות בידיעת אביו ורק בנס ניצל מהעמדה לדין פלילי בדומה לאחיו עומרי שנכלא מאחורי הסורגים.

קרוב לודאי שהיועץ המשפטי לשעבר מני מזוז מצטער כיום על החלטה שגויה שקיבל בשעתו, בראשית תקופת כהונתו שלא להעמיד לדין את שרון האב ואת בנו גלעד על קבלת שוחד בסכומים ניכרים מהקבלן דודי אפל בפרשה הידועה כ"אי היווני" (מפרשת שוחד זו נחלץ בעור שיניו גם ראש הממשלה לשעבר המגה מושחת אהוד אולמרט התלמיד שהתחרה ברבו שרון בהתעשרות פלילית במהלך השירות הציבורי). גלעד שרון הערמומי הידוע בשתקנותו המבוימת בחקירות המשטרה עשה הכול כדי לבלבל את דעתם של חוקריו במשטרה שאספו אחרי עמל ראיות מוצקות לקבלת שוחד ע"י משפחת שרון. לא כך חשב ראש אגף החקירות והמודיעין של המשטרה דאז ניצב יוחנן דנינו שקבע באורח נחרץ שאין מקום להעמיד לדין פלילי בפרשת ה"אי היווני" וזו הייתה כנראה אחת הסיבות למעידתו של מזוז בעניין זה.

לגלעד שרון יש עוד לעבור משוכה גדולה בדרכו חזרה לחיים הפוליטיים. הפרקליטות טרם החליטה אם לקבל את המלצת המשטרה ולהעמיד אותו ואת אחיו עומרי לדין בגין קבלת שוחד בסך 4.5 מיליון דולר עבור יעוץ לקולחוזים ברוסיה. המשטרה חושדת שהמשחד הוא לא אחר מאשר איל ההון היהודי אוסטרי מרטין שלאף שסירב להיחקר בפרשה זו (וגם בפרשת החשד ששיחד את שר החוץ אביגדור ליברמן). אם לא יוגש כתב אישום נגד גלעד שרון תהיה דרכו סלולה לצמרת קדימה וציפי לבני לא תחסום ואולי להפך תאמץ אותו לחיקה. אחרי ששרון ג'וניור הודיע על כוונתו להשתלב בחיים הפוליטיים היא לא טרקה בפניו את דלתה של קדימה ולא טרחה להבהיר לו שיצטייד בתעודת יושר של המשטרה אולי משום שמעטים מקרב ראשי מפלגתה זכאים לתעודה זו. אחרי כל זאת לא יהיה לציפי לבני על מה להתלונן. מי ששוהה בתדירות בחברתם של כלבים נגועים עלול להידבק בקרציות.

מכאן ואילך נצטרך להמתין מי יגיע ראשון במוקדם או במאוחר כשכן לתאו של שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון מראשי קדימה שנדון ל 5.5 שנות מאסר בגין גניבת 2 מיליון שקלים מכספי הסתדרות העובדים הלאומית וחש בדידות ואולי קדימה תשלח אליו עוד כמה אישים פוליטיים שסרחו. 

לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.