הערת אזהרה
מי מפחד מהחקירות? (90)
06/05/2011

השר אהרונוביץ' הכריז כי יחידת העילית לחקירות להב 433, העוסקת בעיקר באישי ציבור רמי-דרג, כווצה. הסיבה: הדיקטטור של מפלגת "ישראל ביתנו". הנחה תמוהה לשר לבט"פ מצד היועץ המשפטי וינשטיין בגין אסון השריפה בכרמל. אימת החקירות

 
אין ספק שהשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' האדם האחרון שיכול היה להרשות לעצמו להכריז השבוע במסיבת עיתונאים לרגל כניסתו של המפכ"ל החדש רב-ניצב יוחנן דנינו לתפקידו, כי במסגרת ההיערכות החדשה של המשטרה יש כוונה לכווץ את יחידת העילית לחקירות להב 433 העוסקת בעיקר באישי ציבור רמי-דרג.

סיבה לכך היא פרוזאית: במסגרת הסכם סחיטה קואליציוני הזוי מבחינת שלטון החוק, נטל על עצמו הדיקטטור של מפלגת "ישראל ביתנו", שר החוץ אביגדור ליברמן, אחד הלקוחות הנחקרים הוותיקים ביותר של המשטרה, את הזכות המפוקפקת למנות את השרים המופקדים על אכיפת החוק (משפטים וביטחון פנים) ושורה של תפקידים בעלי מפתח המאפשרים לו מעורבות יתר בתחום התחיקה במדינה.

אהרונוביץ' נכנס לתפקיד השר הממונה על המשטרה בטקס חגיגי שנערך במגרש המסדרים של המטה הארצי, שבו נכח למרבה הבושה ליברמן בעצמו ולא בכבודו. אהרונוביץ' נחשף בעת הופעתו בתוכנית 'פגוש את העיתונות' בערוץ 2 במלוא עליבותו, כאשר גמגם בתשובה לשאלה מדוע נכח ליברמן בטקס חילופי השרים שבו נכחה הקצונה הבכירה של המשטרה, לרבות ראשי אגף החקירות. בעצם מה ציפו ממנו שיאמר.

זמן קצר אחרי שאהרונוביץ' החל לכהן בתפקידו, הוא הטיל מסך עשן לא סמיך, כאשר הכריז שלא יהיה מעורב כלל בענייני החקירות של אישי ציבור בכלל ושל מנהיג מפלגתו ליברמן בפרט. אבל ליברמן לא היה זקוק לשירותיו הישירים של אהרונוביץ' ומינה לתפקיד מנכ"ל המשרד לביטחון פנים את נאמנו חגי פלג על-מנת שישמש כאיש הקשר שלו עם המשטרה. למרבה צערו של הבוס, מעד פלג כאשר הסתבך בגלל קשריו הבעייתיים עם ד"ר אורלי אינס ונאלץ לפרוש מתפקידו בטרם עת. אהרונוביץ' לא עמד בהבטחתו.

לפני כמה חודשים הכריז אהרונוביץ', לא במפתיע, בראיון לתקשורת, כי על-פי הערכתו לא יוגש בסופו של דבר כתב אישום נגד ליברמן. תנועת אומ"ץ מחתה בפני ראש הממשלה על דבריו החמורים של אהרונוביץ' וביקשה אותו לקרוא את השר לביטחון פנים לסדר, אך נתניהו, החושש המתמיד מליברמן, שתק כדרכו כסרדין.

זמן קצר לפני שפרקליטות המדינה הודיעה לליברמן על כוונתה להגיש נגדו כתב אישום פלילי כפוף לשימוע, מעד אהרונוביץ' פעם נוספת כאשר הכריז ב"שבת תרבות" בבאר שבע, שלא ייפול מהכיסא אם לא יוגש כתב אישום נגד ליברמן.

אהרונוביץ' לא נפל מהכיסא במהלך הוועידה האחרונה של ישראל ביתנו כאשר ליברמן התבשר דווקא באותו יום בעניין כתב האישום נגדו. מאוחר יותר האזין אהרונוביץ' לדבריו של ליברמן בוועידה, כי מעודו לא עבר על החוק ומילה שלו היא מילה. למרבה הבושה, השר הממונה על המשטרה מחא כפיים לליברמן יחד עם להקת השרים המעודדים של המפלגה שישבה בסמוך לו.

על-רקע הודעתו של השר לביטחון פנים על כוונתו לשחוק את מערך החקירות של המשטרה כדי לעבות את שוטרי הסיור והתנועה, בלטה שתיקתו של המפכ"ל החדש ששימש בעבר כראש אח"ם (אגף החקירות והמודיעין) שהסב ליד אהרונוביץ' ונמנע מלהגיב. ניתן היה לצפות מרב-ניצב דנינו שיעביר כבר בראשית כהונתו מסר לאישי הציבור הבכירים, שעידן החקירות יימשך במלוא התנופה והמושחתים לא ינוקו; אבל יש כבר חשש - ההר של החקירות מתחיל להוליד עכברים.

ואולי נרקם "דיל" בין אהרונוביץ' לבין דנינו בנושא טעון זה, ואנחנו לא יודעים על כי דנינו הוא האיש שהיה מופקד במשך תקופה ממושכת על חקירותיו של ליברמן ושתיקתו הלא רועמת מבשרת רעות.

בהקשר לכך כדאי אולי להיזכר בדברים מצמררים שאמר בשעתו ליברמן, בערב הבחירות, בעיצומה של אחת החקירות במשטרה, בראיון למוסף "7 ימים" של ידיעות אחרונות: "יש במשטרה כאלה שרוצים לראות במפלתי ומנסים לתפור לי תיקים. אני יותר נקי ויותר ישר מכל חוקרי יאח"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה שהיא חלק מלהב 433) גם יחד, שמנהלים נגדי מסע של סחיטה באיומים. יש פה יד מכוונת והדלפות זדוניות לתקשורת תוך ניסיון למנוע מהבוחר לומר את דברו. כנראה שיש בקרב חוגי המשטרה הפועלים בשיטות של הנקוד (המשטרה החשאית שפעלה בתקופתו של סטאלין בברית המועצות) שכדי לשבור נחקרים איימו על בני משפחתם. כך נהגו חוקרי המשטרה לגבי בתי. מבחינתי הם יכולים לקפוץ, המשטרה עלתה על עץ גבוה וצריכה לרדת ממנו".

לא פחות ולא יותר.

למרבה התמיהה, הייתה תגובתה של המשטרה לדבריו הבוטים של ליברמן רפה ומאופקת לכל הדעות: "השתלחותו של ליברמן בחוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה הינה חמורה. המפכ"ל רב-ניצב דוד כהן וראש אח"ם ניצב יואב סגלוביץ מגבים את פעולתם של החוקרים שנעשית ללא דופי".

אומ"ץ, לעומת זאת, לא הייתה יכולה לעבור לסדר היום על דבריו הקשים של ליברמן כלפי חוקרי המשטרה, ופנתה אל היועץ המשפטי לשעבר מני מזוז, בבקשה לשקול את העמדתו לדין בגין פגיעה בעובדי ציבור. לצערנו, העניק מזוז לליברמן הנחה נוספת במסגרת מבצע ההנחות שהוענק לו לאורכה של כל העונה, בגין עבירות שונות שליברמן ביצע לכאורה במקביל לחקירה המשטרתית הראשית שהתנהלה נגדו בעשור האחרון.

גם אהרונוביץ' קיבל בשעתו הנחה תמוהה מהיועץ המשפטי הנוכחי יהודה וינשטיין בעקבות פרשת השריפה ביערות הכרמל. בפנייה אל היועץ המשפטי נאמר בין השאר: "אומ"ץ פונה אליך בבקשה להורות על חקירה בפרשת אחריותו האישית של השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' והמשרד לביטחון פנים בפיקוד על מהלך כיבוי שריפת הענק שפרצה ביערות הכרמל.

"בשריפה זו קיפחו את חייהם 43 צוערי שירות בתי הסוהר, כבאים ואנשי משטרה ויש צורך לבדוק האם ננקטו כל הצעדים הדרושים והאם ניתנו כל ההנחיות שהיו מחוייבות מהמציאות בשטח כדי למנוע את כניסת האוטובוס למלכודת האש.

"אנו מודעים לכך שהמשרד לביטחון פנים מופקד על משטרת ישראל ולעניות דעתנו עלולה להיווצר בעיה אובייקטיבית בחקירה מעין זו, ולכן נראה לנו שאם תיענה בחיוב לבקשתנו, יהיה צורך למנות צוות חוקרים בלתי תלויים של גוף חיצוני, אולי השב"כ.

"תנועת אומ"ץ פנתה מיד לאחר כיבוי הדליקה ביערות הכרמל, שהוגדרה כאסון לאומי, אל ראש הממשלה מר בנימין נתניהו בבקשה להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת האחראים להתנהלות בעת האסון.

"היינו מודעים לכך שמבקר המדינה אמור לפרסם כעבור כמה ימים דוח על מחדלי וכשלי מערך הכבאות במדינה לאורך השנים וסברנו שיש מקום להפריד בין הביקורת הכללית על מערך הכבאות לבין ההתנהלות בעת הדליקה, החל מחשיפת פריצתה ועד לכיבויה.

"לצערנו לא נענינו ע"י ראש הממשלה ועל-פי מהלך העניינים מתברר גם כי ראש הממשלה פעל מאחורי הקלעים כדי שהוועדה לביקורת המדינה, שרשאית להקים ועדה על-פי החוק, לא תעשה כן.

"המשמעות היא ששיקולים פוליטיים וקואליציוניים ימנעו מהציבור לקבל תמונה מקיפה על הגורמים האחראים לכך, משום כך נראה לנו שיש צורך בחקירה עצמאית במסגרת אחרת, וזאת ללא כל קשר ללקחים שהממשלה מבקשת להפיק מחקירת האסון הלאומי והרפורמות שהיא מתכננת".

כצפוי, החל משרד מבקר המדינה לבדוק מיד את אסון הכרמל כהמשך לבדיקת מחדלים במערך הכבאות והודיע שהבדיקה תימשך כשלושה עד ארבעה חודשים, אך בשלב זה עדיין לא ידוע מתי תסתיים.

אומ"ץ הגישה בראשית השנה עתירה לבג"ץ, באמצעות עו"ד שמואל שנהר, בדרישה לחייב בכל זאת את הממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית שתהיה בעלת סמכויות רחבות, המקנות לה על-פי החוק לחקור עדים תחת אזהרה על-מנת להגיע לחקר האמת. בדיקה מעין זו צריכה גם לברר, בין השאר, את מידת אחריותו של השר אהרונוביץ'.

הדיון בעתירה בבג"ץ התקיים השבוע באיחור תמוה ובסיומו קבעו השופטים דיון נוסף בחודש נובמבר הקרוב. במועד זה יהיה ניתן לברר את מסקנותיו של מבקר המדינה, לבחון את התנהלות הממשלה בנושא זה ולקבוע אם עדיין יש מקום להורות על הקמת ועדת החקירה הממלכתית.

גם בפרשת הפגיעה המכוונת ביחידה החוקרת את השחיתות השלטונית, אין לאומ"ץ כוונה לעמוד מנגד נוכח הכוונה הזדונית של ליברמן ושליחיו, לסרס את מערך החקירות של המשטרה העוסק בשליחי ציבור מושחתים. בסוף השבוע פנתה התנועה אל ראש הממשלה נתניהו וכתבה לו בין השאר: "ערב הקמת הקואליציה הנוכחית פנתה אליך כידוע תנועת אומ"ץ בדרישה לכלול במסגרת ההסכם הקואליציוני סעיף מיוחד שבו תתחייב הממשלה החדשה להיאבק בשחיתות הציבורית והשלטונית שהגיעה בתקופת קודמך בתפקיד לממדים מדאיגים ושלחה את גרורותיה למגזרים שונים במשק ובחברה.

"לצערנו לא נענתה בקשתנו והתוצאה הבלתי נמנעת הייתה התפשטותה של מגיפת השחיתות הציבורית והשלטונית בתקופת כהונתה של הממשלה הנוכחית.

"על-רקע מצב חמור זה קיבלה השבוע תנועת אומ"ץ בתדהמה, את הודעתו של השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', על כוונתו לקצץ את מספר התקנים של יחידת הדגל המשטרתית למאבק בשחיתות הציבורית להב 433 וזאת בנימוק שבכוונתו להגדיל את מספר התקנים החסרים ביחידות משטרתיות אחרות.

"יחידת להב 433 זקפה לזכותה בשנים האחרונות הישגים מקצועיים מרשימים. בין השאר היא אחראית להרשעתם של ראשי המדינה משה קצב ושר האוצר אברהם הירשזון, להעמדתו לדין של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, להמליץ להגיש כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד שר החוץ אביגדור ליברמן, ראש עיריית רמת גן צבי בר ואישים אחרים וכל קיצוץ בתקניה עלול לחבל בהמשך עבודתה.

"לא יעלה על הדעת שבמקום להיאבק בשחיתות השלטונית הגואה תצומצם יכולתם של גופי אכיפת החוק, במקום להרחיב את יכולת ביצועם.

"אומ"ץ פונה אליך בבקשה להורות לשר האוצר ד"ר יובל שטייניץ לגייס תקציבים מתאימים למשטרה להשלמת התקנים החסרים וזאת לא על חשבון פגיעה בעבודתה של יחידת להב 433".

למען האמת, אין לנו כל אשליה שנתניהו יגיב על פנייתנו ויתערב בנושא זה, מחשש שייכנס לעימות חדש עם ליברמן על-רקע חדירה, כביכול, לטריטוריה שלו.

נתניהו הוא גם לא טלית שכולה תכלת. בתקופת כהונתו הקודמת הוא נחקר במשטרה בחשד לפגיעה בטוהר המידות ואין לו כל כוונה לשבת גם בקדנציה הנוכחית מול חוקרי המשטרה. למזלו של נתניהו, בודק מבקר המדינה בימים אלה את מסעי התענוגות שלו ושל רעייתו לחו"ל, שנחשפו באחרונה ואינם מוגדרים על גבול הפלילי.

במוקדם או במאוחר יוכלו שרים, ראשי ערים, חברי-כנסת ומנכ"לים של חברות ממשלתיות לחדש את תהליך התעשרותם, במהלך שירותם הציבורי, תוך ביצוע עבירות פליליות. למערך החקירות של המשטרה לא יהיה כוח אדם מספיק ומיומן כדי להתמודד איתם ולחשוף את מעלליהם ומעשי העבריינות שלהם. או אז, כבר לא יישמעו הקריאות "מדינת משטרה" אלא "מדינת משטר רע" וגם משטר מושחת.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.