הערת אזהרה
המפלגה האבודה (8)
08/11/2008

בגלל השיריונים והצפיפות הרבה ברשימת מפלגת העבודה, ובעיקר נוכח ההתרסקות הצפויה למפלגה, כנראה שלא יצליחו להבחר לכנסת הבאה כמה מחברי הכנסת שדווקא כן ראויים מבחינת הגינותם האישית כך תמשיך העבודה להידרדר במדרון הפוליטי בדרכה לאבדון מוחלט בעזרת נבחרים מושחתים שיעלוזו בכנסת הבאה.

למען האמת ההיסטורית, אני חייב להדגיש בפתח דברי שיש לזקוף לזכותו של יו"ר מפלגת העבודה, אהוד ברק, את הדחיפה המשמעותית שהוא נתן לפני כמה חודשים להסתלקותו של חברו לשעבר, ראש הממשלה אהוד אולמרט, מהשלטון. האולטימטום שהוא הגיש לאולמרט כתנאי להשארות מפלגתו בקואליציה, דחק את אולמרט לדרך שאין לה מוצא וסלל את הדרך לציפי לבני לרשת אותו בראשות קדימה. בארסנל העשיר של אולמרט עמוס התעלולים, פעלולים, תרגילים, תחמונים, מניפולציות וספינים - לא נמצאה הפעם דרך היחלצות וגורלו נחרץ.
ברק הפר, אמנם, בשעתו התחייבות מפורשת שלא להצטרף לממשלה בראשותו של אולמרט, אותה נתן לחבר הכנסת אופיר פינס תמורת תמיכה בבחירתו לראשות מפלגתו, אבל נורמה זו היא מטבע עובר לפוליטיקאי וכל המוסיף הרי זה משובח.
חרף מאמצי אני מתקשה לשכוח שעד שברק התעשת, באיחור רב, לפעול נגד אולמרט - הוא התעלם לאורך זמן מפרשות השחיתות של ראש הממשלה שנחשפו בזו אחר זו בקצב מסחרר ע"י קומץ עיתונאים אמיצים ובלתי תלויים. ברק עמד מן הצד כאשר שליחו לדבר עבירה של אולמרט, שר המשפטים פרופ' דניאל פרידמן, פגע במערכת המשפטית ושחק עוד יותר את אמונם של אזרחי המדידה ברשות השופטת. ברק לא יכול היה יותר להבליג כאשר הגועל נפש פרץ בעקבות חשיפת פרשות השחיתות החדשות של אולמרט: קבלת מאות אלפי דולרים במעטפות מזומנים וטיסות לחו"ל במחלקות ראשונות של מטוסים ואירוח פאר מכספיהם של גופיים וולונטריים המטפלים בנפגעי גורל.
מול יצר הסיאוב והתיעוב שהתפשט בקרב אזרחי המדינה הוא לא יכול היה לעמוד מנגד. מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. חבל רק שהסתלקותו הסופית של אולמרט נדחתה בכמה חודשים בגלל כישלונה של לבני להקים ממשלה, ונקלענו למצב מביש שבו ראש ממשלה ושר ביטחון במדינה רווית בעיות קיומיות אינם מדברים ביניהם. המוח האנליטי של ברק מסוגל אומנם לחסל אישים מסוכנים מעבר לגבול, הפועלים נגד ישראל ולסכל פיגועים בארץ, אבל לא מסוגל כנראה להתמודד עם בעיות פוליטיות פנימיות, ומנווט את בעליו לצעדים שיש בהם חכמה בסיסית שלפני מעשה. כך, למשל, נכשלה הפשיטה שתכנן ברק בעורף קווי האויב של קדימה במטרה לרסק את המפלגה ולצרפה למפלגת העבודה הפיסחת והחיגרת. בעת הפשיטה כינה ברק, כנראה בעצת שכנו לבניין אחיתופל אדלר, את לבני: "ציפורה"; אבל אחרי שהמבצע נכשל ואדלר חבר ללבני, ברק חזר בו מדבריו על לבני, הכיר ביכולות שלה והחל לשיר את השיר : "ציפי ציפי" בדרכו לממשלה החדשה.
במו"מ הקואליציוני להקמת ממשלה חליפית בראשותה של לבני, עוררו גיחוך הנסיונות שלו לקבל תואר פיקטיבי של "סגן בכיר ביותר" ולחילופין תפקיד של יו"ר אופוזיציה בכנסת, למרות שאינו חבר כנסת.
אחרי שהמו"מ הקואליציוני נכשל והוחלט להקדים את הבחירות לכנסת, חידש ברק את התקפותיו על ציפורה לבני וטען שאינה מתאימה בכלל להיות ראש ממשלה. למרבה הצער לא קיבל ברק זריקת חיסון נגד מחלת הצביעות והוא חלה בה.
מערכת הבחירות לכנסת הציבה בפני ברק בעיה ערכית שקשורה בנורמות ההתנהלות הציבורית שלו ובאורחות חייו הראוותניות. נפשו של הציבור נקעה מהשחיתות השלטונית המפלצתית, ולפי כל הסימנים המעודדים יזכו בעדיפות מועמדים ישרי דרך שיפסיקו את שוד הקופה הציבורית ויהיו סמל באורחות חייהם והתנהגותם. מנהיגת קדימה, ציפי לבני, שזכתה בשעתו באות אומ"ץ בזכות הגינותה השלטונית ואף ציינה זאת בסיפוק ברזומה שלה, תנסה לרכב על הגל הזה למרות שבצמרת מפלגתה מצויים כמה שרים ואישים שנויים במחלוקת מבחינת רמתם המוסרית ואלה יופיעו אתה ברשימה לכנסת. לשם השקיפות אציין כמה שמות: יו"ר הכנסת דליה איציק, השרים רוני בראון, מאיר שטרית, אלי אפללו ורוחמה אברהם, ויו"ר ועדת החוץ והביטחון צחי הנגבי.
אומ"ץ עוסקת בימים אלה בפרשות שחיתות חדשות שנוגעות לכמה מהם ותיתן להן בקרוב ביטוי פומבי.

"תכשיטים" גם בליכוד

מנהיג הליכוד בנימין נתניהו חטא אומנם בעבר לכאורה בפגיעה בנושאי מינהל תקין וטוהר מידות, אבל הוא אינו מושחת באורח אישי ולא נטל כספים לכיסו מהקופה הציבורית. נתניהו נקט באחרונה בצעד חכם כאשר צירף לליכוד מחדש את בני בגין, איש פוליטי ישר וסגפן מהסוג הנדיר ביותר. בדרך חזרה הביתה לליכוד איש פוליטי ישר נוסף - השר לשעבר ד"ר עוזי לנדאו, שזכה אף הוא בעבר באות הוקרה של אומ"ץ.
גם ברשימת הליכוד לכנסת צפויים להופיע כמה "תכשיטים" מסוגם של חברי הכנסת ישראל כ"ץ, לימור לבנת, חיים כ"ץ ואחרים, אבל הם בטלים בחמישים לעומת הנבחרת של העבודה. מנהיג מפלגת העבודה אהוד ברק אינו טלית שכולה תכלת וגם לא צבועה בכחול לבן. ביטוי מוחשי לכך ניתן באותה מסיבת עיתונאים שבה נתן לאולמרט את האולטיאטום ונזהר מלהזכיר את מעטפות המזומנים של טלנסקי.
טל זילברשטיין, עוזרו לשעבר של ברק שהסתבך אתו בפרשת העמותות שהוקמו לקראת בחירתו לראשות הממשלה וערק בינתיים לחצרו של אולמרט, הזהיר אותו בפומבי כאשר אמר : "לכל אחד יש את הטלנסקים שלו". בהדרגה נחשף שמטה הבחירות של ברק קיבל תרומות נכבדות במזומן מכמה אילי הון זרים שהיה להם עניין להתחכך בברק שהתמודד על השלטון מול נתניהו. אומ"ץ פנתה באחרונה ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה במטרה לחקור ספיחים של אותה פרשת שחיתות ולא תרפה.
פרשת עמותות ברק נחקרה בשעתו ברשלנות ע"י המשטרה, בין השאר משום שאחד הנחקרים הראשים בפרשה זו - עורך הדין יצחק הרצוג, כיום שר הרווחה וששימש אז בתפקיד מרכזי במטה הבחירות - שמר על זכות השתיקה. הרצוג משמש כיום גם כשר הממונה על רשות השידור, ובניגוד לכללי המינהל התקין - מקבל שעות מסך ומיקרופון מוגזמות המסייעות לו לקבל מיקום גבוה ברשימת העבודה לכנסת. אומ"ץ התריעה כבר על כך.
לבקשת אומ"ץ החל באחרונה מבקר המדינה לבדוק ספיח נוסף מתקופת שלטונו של ברק כראש ממשלה שקשור בשדות הגז מול חופי עזה, שהוחזקו ע"י ישראל והועברו ע"י ברק ללא החלטת הממשלה לרשות הפלשתינית.
מבקר המדינה לא סיים עדיין את בדיקתו בפרשת הקמתה של חברה להיכרות עם אישי שלטון שהקימה לפני כמה חודשים נילי פריאל, רעייתו של ברק, שהחלה לגבות אלפי דולרים מכל לקוח תוך ניצול ציני של תפקיד בעלה כשר הביטחון. העובדה שהחברה נסגרה בינתיים אינה מעלה ואינה מורידה מחומרת המעשה.

הכוורת המשוריינת בחלקה של מפלגת העבודה, כוללת מועמדים נוספים בעלי קופות שרצים:
  • המשוריין במקום 6 ברשימה - בנימין (פואד) בן-אליעזר - שנחלץ בעבר בתפקידיו הציבוריים והממלכתיים מכמה פרשות      שחיתות אישיות, הוכיח את רדידותו המוסרית גם בפרשות של זיופים וקניית קולות במפלגת העבודה שחלקן עדיין נבדקות ע"י רשויות החוק.
  • שר הביטחון לשעבר, חבר הכנסת עמיר פרץ, חשוד בביצוע עבירות פליליות בהתנהלות הכספית של המפלגה בתקופת כהונתו כיושב-ראשה. בחלק מהעבירות הללו שיתף איתו פעולה, עפ"י החשד, מזכ"ל המפלגה חבר הכנסת איתן כבל, משוריין במקום מספר 7 ברשימה לכנסת. אומ"ץ הגישה למשטרה ולמבקר המדינה תלונת נגד השניים.
  • שר החקלאות שלום שמחון משוריין במקום מספר 12 ברשימה לכנסת. הוא בועט קבוע בכללי המינהל התקין וטוהר המידות, ורק באחרונה חשף העיתונאי משה ליכטמן ב'גלובס' פרשות שונות הקשורות בסידורים אישיים ובהעדפות למקורביו בהם יש ערך מוסף כספי. מבקר המדינה בודק את הממצאים. אומ"ץ חשפה בשעתו פרשת שחיתות נוספת - של נסיעות לחו"ל במטוסי החברה להטסת מטענים ק.א.ל של שמחון ובני משפחתו. מבקר המדינה בדק את המסמכים שהעברנו אליו והמליץ על חקירת משטרה. החומר מצוי עתה בפרקליטות.
בגלל השיריונים והצפיפות הרבה ברשימה, ובעיקר נוכח ההתרסקות הצפויה למפלגה, כנראה שלא יצליחו להבחר לכנסת הבאה כמה מחברי הכנסת הראויים מבחינת הגינותם האישית: עמי איילון, מתן וילנאי, אבישי ברוורמן, אופיר פינס, שלי יחימוביץ, קולט אביטל ואורית נוקד. כנראה שלא יהיה מקום גם לשחקן החיזוק העיתונאי, דניאל בן סימון, שרצה לחקות את שלי ולחצות את הקווים.
וכך תמשיך העבודה להידרדר במדרון הפוליטי בדרכה לאבדון מוחלט בעזרת נבחרים מושחתים שיעלוזו בכנסת הבאה.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
חברים כותבים
הספדים לאריה אבנרי
מאמרים
דוח שבועי - מאת אריה אבנרי
ספרים
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.